Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Hoeveel slachtoffers moeten wij durven incasseren om de Congolezen te helpen?
Wij zijn een kleine natie, dus maximaal een paar honderd man 1 4,35%
Wij zijn weliswaar klein, maar wel Hoogbeschaafd en Nobel, dus een paar duizend man moet kunnen 1 4,35%
Zelfs al kost het ons tienduizenden mannen, wij moeten bereid zijn tientallen miljoenen medemensen te helpen - omdat wij dat kunnen 9 39,13%
Nee, we moeten laf en klein blijven, en ons militair apparaat alleen gebruiken voor pietluttige onzin die geen slachtoffers maakt 12 52,17%
Aantal stemmers: 23. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 7 december 2008, 16:41   #1
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard Hoeveel landgenoten moet de Grote Belgische natie durven opofferen in Congo?

Het kleine België durfde niet interveniëren toen er in Congo de meest dodelijke oorlog sinds de Tweede Wereldoorlog uitbrak. Nochtans streden er miljoenen Congolezen wél mee ter verdediging van België, toen wij door den Duits werden aangevallen.

Ook in Rwanda hebben wij getuigd van een kleinzieligheid die elke verbeelding tart. Na de dood van 10 para's schrokken wij weg, en lieten we een genocide de vrije loop.

In mijn visie is de dood een basaal beroepsrisico voor para's. Net zoals het mislukken van bladerdeeg een basaal beroepsrisico is voor bakkers. Dus laten we dat toch in perspectief zien. Die 10 dode para's, ja da's erg, maar om dan snel, gelijk die kwezel Clinton in Somalië, al uw troepen terug te trekken - dat is kinds.

Bon, dus nu de vraag: gesteld dat België met de inzet van slechts een paar tienduizend man, het land Congo helemaal kan stabiliseren en kan verheffen tot een meer stabiel land, waar mensen niet meer bij de miljoenen sterven, - hoe bereid moeten we zijn om slachtoffers te tellen in onze rangen?

Een militaire interventie in Congo is wellicht een van de enige legitieme interventies van een Westerse natie sinds WWII (de interventies in Vietnam, Nicaragua, Cuba, Irak, etc... waren allemaal illegaal, laf of beide). Inzetten op Congo is zowel legitiem als nobel.

Dus voor een keer hebben we een kans om ons militair apparaat nuttig en nobel in te zetten.

Daar zullen uiteraard slachtoffers bij vallen. Maar elke Grote Natie is bereid slachtoffers te incasseren in de naam van het Goede.

Hoeveel zijn wij bereid te offeren?

Het gaat om de bescherming en hulp aan tientallen miljoenen uiterst arme en kwetsbare mensen. Dus het Goede doen is in deze context wel degelijk echt het Goede doen.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2008, 16:52   #2
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Eigenlijk hebben de Amerikanen wel gelijk wanneer ze stellen dat Europeanen wel veel over mensenrechten en vrijheden praten maar er nooit iets voor willen opofferen. Ipv onze millitairen nog vijf jaar vroeger op pensioen te sturen kan men ze beter naar de Congo sturen.
Moet wel zeggen dat ik de situatie daar niet ken en dus geen idee heb op wiens tenen ze daarbij stappen of welke voordelen daar voor ons inzitten en zulks maar eigenlijk voor de mensen van daar wordt het tijd dat ze ons hele leger naar daar sturen.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2008, 17:29   #3
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
In mijn visie is de dood een basaal beroepsrisico voor para's. Net zoals het mislukken van bladerdeeg een basaal beroepsrisico is voor bakkers. Dus laten we dat toch in perspectief zien. Die 10 dode para's, ja da's erg, maar om dan snel, gelijk die kwezel Clinton in Somalië, al uw troepen terug te trekken - dat is kinds.
Natuurlijk mijn beste, waar wacht U op????
Geef het goede voorbeeld en meldt U aan bij het regiment para-commando...

Citaat:
Bon, dus nu de vraag: gesteld dat België met de inzet van slechts een paar tienduizend man, het land Congo helemaal kan stabiliseren en kan verheffen tot een meer stabiel land, waar mensen niet meer bij de miljoenen sterven, - hoe bereid moeten we zijn om slachtoffers te tellen in onze rangen?

U droomt mijn beste,zolang er andere naties de rebellen blijven steunen in ruil voor hun deel van de rijke congolese bodemschatten zal je nooit die hele regio kunnen stabiliseren met "een paar tienduizend manschappen"
Enig idee wat dit plaatje aan financieel impact vergt op onze economie....
Of gaat U persoonlijk 20% extra aan belasting ophoesten om deze oorlog te financiëren...

Citaat:
Een militaire interventie in Congo is wellicht een van de enige legitieme interventies van een Westerse natie sinds WWII (de interventies in Vietnam, Nicaragua, Cuba, Irak, etc... waren allemaal illegaal, laf of beide). Inzetten op Congo is zowel legitiem als nobel.
Ze wilden destijds hun onafhankelijkheid mijn beste...
Wel ze hebben het gekregen,en bij de overdracht destijds was het land qua samenleving wel degelijk gestructureerd...
En ze hebben alles naar de vaantjes geholpen mijn beste,vooral door de onderlinge clans in hun streven naar de macht en rijkdom ,dat ze er maar zelf uitgeraken...

Citaat:
Ook in Rwanda hebben wij getuigd van een kleinzieligheid die elke verbeelding tart. Na de dood van 10 para's schrokken wij weg, en lieten we een genocide de vrije loop.
Dat waren er destijds tien te véél mijn beste, opgeofferd door een canadese generaal die té laf was om enige actie te ondernemen...

En wéét U nog wat destijds de teneur was,dat die para's zogezegd betrokken waren bij het aanslagcomplot...
En die genocide had niemand kunnen afstoppen zonder het hele land tijdig onder militaire toezicht te plaatsen....
En dan had men destijds in de media wéér de woorden kolonisators en bezetters mogen lezen...

Achteraf is het altijd makkelijk praten mijn beste....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2008, 17:35   #4
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Ik stel voor dat degene die willen dat er een interventie komt, zelf de wapens opnemen en ginder gaan.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2008, 17:44   #5
benderaes
Burger

benderaes's schermafbeelding

Standaard

Maar, kom, als onze soldaten niet moeten vechten, moeten we dringend al dat volk ontslaan en dat geld dat we sparen aan NGO's geven. Als onze soldaten al niet mogen doen waar ze voor kozen en zijn opgeleid.
Jongens toch. Tuurlijk ga ik niet zelf vechten, maar ik heb er nooit voor gekozen en ik word er al zeker niet voor betaald.
Oud 7 december 2008, 17:53   #6
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door benderaes Bekijk bericht
Maar, kom, als onze soldaten niet moeten vechten, moeten we dringend al dat volk ontslaan en dat geld dat we sparen aan NGO's geven. Als onze soldaten al niet mogen doen waar ze voor kozen en zijn opgeleid.
Jongens toch. Tuurlijk ga ik niet zelf vechten, maar ik heb er nooit voor gekozen en ik word er al zeker niet voor betaald.
België heeft een defensief leger, geen offensief leger.

Bovendien kan een land zich militair niet mengen in een burgeroorlog van een ander land.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2008, 17:57   #7
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht

Bovendien kan een land zich militair niet mengen in een burgeroorlog van een ander land.
Dat is hier wel hd&t niet he of hoe heet dat moppen programma.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2008, 18:12   #8
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Kolonel Luc Marchal, destijds bevelhebber in Kigali, nu op rust.
Is onvoorwaardelijk PRO.
Zegt genoeg.

Wel met een ander mandaat dan destijds in Rwanda.

Luc Marchal heeft overigens heel interessante dingen te zeggen over de genocide in Rwanda en het regime aldaar. Zoek ze op via internet.
Oud 7 december 2008, 18:19   #9
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik stel voor dat degene die willen dat er een interventie komt, zelf de wapens opnemen en ginder gaan.
Da's altijd de meest voorspelbare, lullige uitspraak die er te rapen valt.

Allez, ge hebt ze gerapen en gespuid - proficiat, iemand moest het doen.

Maar om op uw vraag te antwoorden, zullen ook wij een boutade gebruiken: ik heb al een job, met de risico's die daarbijhoren.
Oud 7 december 2008, 18:23   #10
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, de interventie in Congo zou louter van een defensieve en stabiliserende aard zijn. Zoals vele humanitaire interventies.

Citaat:
Ten eerste, waar staat dat? Humanitaire interventies worden wel degelijk toegelaten onder het V.N. Charter en kunnen er dus perfect door gedekt worden.

Ten tweede, dat is niet zomaar de burgeroorlog van een ander land. De oorlog in Congo is een mondiale oorlog over de controle van mondiaal belangrijke grondstoffen, gevoerd door partijen uit het Westen, het Oosten, het Zuiden en het Noorden.

Mocht u dat niet geloven, dan moet u maar eens het verslag van de V.N. Veiligheidsraad van een paar jaar geleden lezen: daarin staan meer dan 80 Westerse bedrijven, met naam en toenaam vermeld, die verantwoordelijk zijn voor het gaande houden van die oorlog.

Wat er in Congo gebeurt is wel degelijk onze oorlog.

Net zoals de Amerikanen en de Congolezen ons hielpen tijdens WWI en WWII, moeten wij de Congolezen helpen met hun continentale, zelfs mondiale oorlog.
Oud 7 december 2008, 18:25   #11
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door benderaes Bekijk bericht
Excellente observatie.

Als we een leger hebben om het vooral niet te gebruiken, dan moeten we dat miljardenboeltje maar afschaffen.

Dan stel ik voor dat we onze civiele instellingen, zoals de NGOs die in het Zuiden werk verrichten, alle ontslane soldaten en para's in loondienst nemen, nadat we ze daartoe de nodige fondsen hebben gegeven.

We hebben dan eens een kans om onze militairen nuttig in te zetten, dan grijpen we die toch zeker?

Ik ben allesbehalve een militarist, maar wel wanneer het zin heeft.
Oud 7 december 2008, 18:28   #12
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Kolonel Luc Marchal, destijds bevelhebber in Kigali, nu op rust.
Is onvoorwaardelijk PRO.
Zegt genoeg.
Serieus? Waar hebt ge dat gehoord? Want da's wel belangrijk vind ik. Als die man al een positief signaal geeft, - of all people -, dan mogen we veronderstellen dat zo'n interventie zowel legitiem, nuttig als haalbaar is.

Een goei, sterk mandaat en wij moeten dat aankunnen.
Oud 7 december 2008, 18:31   #13
pibo®
Parlementslid

pibo®'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar pibo®
Standaard

Citaat:
Excellente observatie.

Als we een leger hebben om het vooral niet te gebruiken, dan moeten we dat miljardenboeltje maar afschaffen.

Dan stel ik voor dat we onze civiele instellingen, zoals de NGOs die in het Zuiden werk verrichten, alle ontslane soldaten en para's in loondienst nemen, nadat we ze daartoe de nodige fondsen hebben gegeven.

We hebben dan eens een kans om onze militairen nuttig in te zetten, dan grijpen we die toch zeker?

Ik ben allesbehalve een militarist, maar wel wanneer het zin heeft.

onze militairen inzetten ???????????????? we hebben daar in den afriek niks meer te zoeken
pibo® is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2008, 18:47   #14
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pibo® Bekijk bericht
onze militairen inzetten ???????????????? we hebben daar in den afriek niks meer te zoeken
Dit is een kans om Europa op de kaart te zetten.

Laat de Amerikanen (daarbij gretig gesteund door de Britten) maar vuile machtsspelletjes spelen.

De toekomst van een buitenlands beleid die naam waardig zit niet in zulke vuile machtsspelletjes.
Oud 7 december 2008, 18:54   #15
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Serieus? Waar hebt ge dat gehoord?
Op een televisator-toestel dat niet kaput is.

Terzake 1 december 2008

Onderwerpen Terzake 1/12

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 7 december 2008 om 19:06.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2008, 19:13   #16
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is een kans om Europa op de kaart te zetten.
Natuurlijk, waar wacht U op,trek de wapenrok des konings aan en ga ginds het goede voorbeeld geven...

Citaat:
Laat de Amerikanen (daarbij gretig gesteund door de Britten) maar vuile machtsspelletjes spelen.
Dat doen ze daar al decennia lang mijn beste,al van toen de congo nog onder belgisch toezicht stonden....
Ze schrokken er niet voor terug om de nodige steun te voorzien om destijds Patrice Lumumba mee het hoekje om te helpen....
De rebellenlegers van Laurent Kabila mochten zich ook in hun steun verheugen...

Het zijn nét zulke machtsspelletjes achter de schermen door die grote mogelijkheden die beletten dat de congo tot een gestabiliseerde regio kunnen uitgroeien.....
Zet de onderlinge clans tegen elkaar op in hun streven naar de absolute macht in ruil voor een grote participatie in de rijke bodemschatten des lands...
En bekommer U vooral niet om het welzijn van de modale congolees die er rondloopt....

Citaat:
De toekomst van een buitenlands beleid die naam waardig zit niet in zulke vuile machtsspelletjes.
Net daarom moet belgië zich zo ver mogelijk vandaan deze broeihaard blijven...

Laatst gewijzigd door Svennies : 7 december 2008 om 19:33.
Oud 7 december 2008, 20:26   #17
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wel onder de vlag van de VN.
Er vechten toch ook Belgen in Afghanistan ?
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2008, 20:52   #18
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Wel onder de vlag van de VN.
Er vechten toch ook Belgen in Afghanistan ?
Zo zijn we destijds ginds tien para's verspeeld mijn beste...
Die blauwe mutsen en een laffe generaal Dallaire hebben hun toen belet een waardig einde als soldaat te kennen aangezien die lafaard hun het bevel gaf om de wapens neer te leggen,omdat hij niet mans genoeg was om de para's uit hun benarde situatie te redden.....
En dat is nu nét het bevel dat je nooit aan een para mag geven....
Oud 7 december 2008, 20:57   #19
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op een televisator-toestel dat niet kaput is.
looooooool

Citaat:
Terzake 1 december 2008

Onderwerpen Terzake 1/12
Dat ik dat gemist heb... maar serieus, mijn TV-dinges is al meer dan een week kapot.

Merci!
Oud 8 december 2008, 06:29   #20
DaS
Provinciaal Statenlid

DaS's schermafbeelding

Standaard

Als Europa daar zou optreden zou het niet in naam van de VN mogen zijn.
De MONUC wordt gewantrouwd door de lokale bevolking en beschouwd als angsthazen.
Elke keer er problemen, blinkt de MONUC uit in het zich razendsnel verwijderen.
Dat dit hoofdzakelijk aan hun mandaat ligt, krijg je niet uitgelegd aan de modale Congolees.

Tijdens de verkiezingen was er een EUFOR zending.
Die dwong wel respect af en die deinsden niet terug.
Enkel het zien van die pantservoertuigen zorgde ervoor dat oproerkraaiers al een toontje lager gingen zingen.

Daarom, als Europa wilt optreden, dan liefst op vraag van de VN maar met een mandaat van de EU en onder de noemer "peace enforcing". Militairen ten strijde laten trekken met hun handen vastgebonden op hun rug is geen oplossing. Dat zou Ruanda duidelijk gemaakt moeten hebben.

Maar, los van het humanitaire drama, waarom zou Nkunda niet naar Kinshasa kunnen optrekken? Je kan moeilijk zeggen dat Congo het goed heeft of vooruitgang boekt onder Kabila, toch? Een Europese troepenmacht is geen oplossing voor dat land, enkel een zeer tijdelijke maatregel om het een vreselijk leed te verzachten. Maar het ergste leed blijft de afwezigheid en de onwil van de regering. Zolang dat niet opgelost wordt, verandert er niets.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be