Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 december 2008, 19:55   #1
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Herstelplan goed of slecht.

Herstelplan goed of slecht.

De kogel is door de kerk, onze overheid gaat zorgen dat de economie weer op volle toeren gaat draaien. Hiervoor hebben ze verschrikkelijke keuzes moeten maken, met hun gezicht in een pijnlijke grimas getrokken verklaarden ze dat we niet minder dan 30€ per gezin afslag op onze electriek gaan krijgen.
Dat was kantje boord natuurlijk.
Er zijn nog andere dingen beslist om de koopkracht te herstellen. Jawel de btw op de eerste 50’000€ wordt 6% voor al wie gaat bouwen.
Het scheelt al een hoop dat al wie gaat bouwen vast en zeker geen te korte koopkracht had natuurlijk. Dat is al een gans pak arme burgers gespaard moeten ze daar in stilte overeengekomen zijn.
Ook een beetje afslag van belastingen op lonen voor wie in de nacht werkt. In tijden dat de fabrieken ook overdag sluiten scheelt dat ook alweer een enorm pak mensen.

Wat denk je, zijn we nu binnen of zal het aan onze kloten blijven vriezen?
Oud 11 december 2008, 19:59   #2
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Goh wat gaan we niet allemaal kunnen kopen met onze 30€ ?

Ik kijk er al naar uit!
Oud 11 december 2008, 23:22   #3
Jukes
Parlementslid

Standaard

Wilfried Martens is in alle staten. Hij is doodsbang dat hij zijn gele trui van miljardenputtengraver kwijt zal spelen.
Oud 11 december 2008, 23:52   #4
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Gans dat befaamde herstelplan gaat gewoon nul komma nul iets opbrengen.
Waarom ze zo naast de kwestie bezig zijn is mij een totaal raadsel.
Oud 12 december 2008, 03:15   #5
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Buitengewone situaties vragen buitengewone maatregelen, en snel...

30 euro??!! wat een aalmoes. daar gaat ge geen economie mee redden. Het zal weeral "te weinig, te laat" worden. Kan ook niet anders in belgie als ge eerst tot in de kleinste details moet overleggen met jan en alleman vooraleer ge maatregelen kunt nemen.
Oud 12 december 2008, 17:42   #6

Karma's schermafbeelding

Standaard

Het is inderdaad volledig naast de kwestie en er zit geen enkele maatregel in dat de economie terug een enorme impuls geeft. De dertig euro is gewoon verwaarloosbaar en geeft zelfs een omgekeerd gevoel ... namelijk een gevoel dat de staat gewoon machteloos staat ten opzichte van de nakende fallisementen met als gevolg grotere werkloosheid.
Eigenlijk zou dit de hamvraag moeten zijn ... "hoe gaat men vermijden dat mensen zonder werk vallen" ... zowel werkgevers als werknemers ... en als men daar een antwoord op weet ... wel dan is het opgelost. Misschien moet de economie inderdaad wel voor een stuk worden herzien en moeten er alternatieven komen voor vroegere succesverhalen die momenteel volledig achterhaald zijn. In ieder geval is werkzekerheid een zekerheid dat er ook blijft uitgegeven worden.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2008, 18:06   #7
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ondanks decennialang "supermanagement",ondanks immense delocalisaties van vrijwel alle types werk met intensieve menselijke betrokkenheid naar de slavenlanden, blijkt de economie toch tamelijk kwetsbaar te zijn...en zelfs speciaal de multinationaal gestructureerde bedrijven lijkt het wel..En nu moeten de overheden,met geld dat ze onder bedreiging van geweld verkregen hebben,ingrijpen......in de privé-economie.

Vooral het lot van de autoindustrie,een hoeksteen van het industrieel weefsel, is hemeltergend,al is het maar omdat de overheid daar,in tegenstelling tot bvb de bouw,eigenlijk niks kan doen...

Wie is er nu eigenlijk nog geloofwaardig....

tja,"herstelplan"...belangrijkst is dat de EU-landen ruwweg gelijklopen in hun maatregelen,of protectionisme BINNEN de EU is terug voor we het beseffen!

Laatst gewijzigd door kelt : 12 december 2008 om 18:10.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2008, 20:51   #8
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Herstelplan goed of slecht.

De kogel is door de kerk, onze overheid gaat zorgen dat de economie weer op volle toeren gaat draaien. Hiervoor hebben ze verschrikkelijke keuzes moeten maken, met hun gezicht in een pijnlijke grimas getrokken verklaarden ze dat we niet minder dan 30€ per gezin afslag op onze electriek gaan krijgen.
Dat was kantje boord natuurlijk.
Er zijn nog andere dingen beslist om de koopkracht te herstellen. Jawel de btw op de eerste 50’000€ wordt 6% voor al wie gaat bouwen.
Het scheelt al een hoop dat al wie gaat bouwen vast en zeker geen te korte koopkracht had natuurlijk. Dat is al een gans pak arme burgers gespaard moeten ze daar in stilte overeengekomen zijn.
Ook een beetje afslag van belastingen op lonen voor wie in de nacht werkt. In tijden dat de fabrieken ook overdag sluiten scheelt dat ook alweer een enorm pak mensen.

Wat denk je, zijn we nu binnen of zal het aan onze kloten blijven vriezen?
Een overheid kan geen welvaart creëren (zonder de toekomstige welvaart te verkleinen), ze kan enkel nivelleren.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 12 december 2008 om 20:51.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2008, 22:17   #9
Struik500
Provinciaal Gedeputeerde

Struik500's schermafbeelding

Standaard

Zou kostenverlaging niet beter zijn? Denk maar aan werkgeversaandeel.
Tevens zou een belastingverlaging de lasten verlichten, maar tegelijk moet er ook meer zelfstandigheid van de burgers komen. Of men er ook mentaal op voorbereid is, is een andere vraag.
Struik500 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2008, 22:53   #10
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ondanks decennialang "supermanagement",ondanks immense delocalisaties van vrijwel alle types werk met intensieve menselijke betrokkenheid naar de slavenlanden, blijkt de economie toch tamelijk kwetsbaar te zijn...en zelfs speciaal de multinationaal gestructureerde bedrijven lijkt het wel..En nu moeten de overheden,met geld dat ze onder bedreiging van geweld verkregen hebben,ingrijpen......in de privé-economie.

Vooral het lot van de autoindustrie,een hoeksteen van het industrieel weefsel, is hemeltergend,al is het maar omdat de overheid daar,in tegenstelling tot bvb de bouw,eigenlijk niks kan doen...

tja,"herstelplan"...belangrijkst is dat de EU-landen ruwweg gelijklopen in hun maatregelen,of protectionisme BINNEN de EU is terug voor we het beseffen!
Alle geld die de overheid heeft....komt uit de privé industrie !!!!!!!!

Het is nu aan de overheid om als een manager te opereren met het vergaarde geld.
Ons geld!!!!!!!!
Oud 12 december 2008, 22:55   #11
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Struik500 Bekijk bericht
Zou kostenverlaging niet beter zijn? Denk maar aan werkgeversaandeel.
Tevens zou een belastingverlaging de lasten verlichten, maar tegelijk moet er ook meer zelfstandigheid van de burgers komen. Of men er ook mentaal op voorbereid is, is een andere vraag.
Natuurlijk moet men kosten verlagend werken. Sociale lasten verlagen.
Nu hebben ze het ook gedaan...een half procent.

Gaan ze er mee lachen?

30% op zijn minst.
Oud 12 december 2008, 22:57   #12
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Een overheid kan geen welvaart creëren (zonder de toekomstige welvaart te verkleinen), ze kan enkel nivelleren.
Bullshit

Zwakte is het.
Oud 12 december 2008, 22:58   #13
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bullshit

Zwakte is het.
Van wie?
Oud 12 december 2008, 23:08   #14
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Van wie?
Van de regering.
Oud 12 december 2008, 23:17   #15
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De regering heeft alle noodzakelijke tools in handen.
Veel industrie, weinig inwoners, geen al te groot grondgebied, perfecte verbindingen met het buitenland en etc.
Ongeveer een budget van 99 miljard euro per jaar.

En het beste dat ze kunnen verzinnen is 30€ afslag.

...'t is triestig om te zien en te horen.
Oud 12 december 2008, 23:21   #16
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De regering heeft alle noodzakelijke tools in handen.
Veel industrie, weinig inwoners, geen al te groot grondgebied, perfecte verbindingen met het buitenland en etc.
Ongeveer een budget van 99 miljard euro per jaar.

En het beste dat ze kunnen verzinnen is 30€ afslag.

...'t is triestig om te zien en te horen.
Het voortbestaan van België (en diens gigantische administratieve apparaat) heeft blijkbaar prioriteit boven de belangen van het volk. Als ik Bart Somers ooit eens tegenkom terwijl hij over 'het belang van de mensen' spreekt, vraag ik me af wat hij daarvan zou zeggen.
Oud 13 december 2008, 09:29   #17
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het voortbestaan van België (en diens gigantische administratieve apparaat) heeft blijkbaar prioriteit boven de belangen van het volk. Als ik Bart Somers ooit eens tegenkom terwijl hij over 'het belang van de mensen' spreekt, vraag ik me af wat hij daarvan zou zeggen.
Misschien beter eens vragen "belang van welke mensen".

En wat loopt die Bart Somers daar nu feitelijk nog altijd te doen?
Oud 13 december 2008, 10:43   #18
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alle geld die de overheid heeft....komt uit de privé industrie !!!!!!!!

Het is nu aan de overheid om als een manager te opereren met het vergaarde geld.
Ons geld!!!!!!!!

Het fabriceren van auto's is geen taak van de overheid...en nu plotseling wel?
De laatste paar decennia,zo mag nu wel blijken,heeft de auto-industrie niks noemenswaardigs bereikt behalve een eindeloze serie technische verbeteringen (waarvoor ze nog veelal door de overheid aangepord moesten worden ook)...Is dat dan de schuld van de overheid?,wel wetende dat de autoindustrie al minstens 20 jaar eigenlijk minder taksen en bijdragen moet betalen per kop dan het KMO-tje op de hoek....

Het scheen een goed idee te zijn alle "detailmiserie" van het bouwen van auto-onderdelen aan toeleveranciers toe te vertrouwen,tegen mindere voorwaarden voor hun werknemers.Heeft dat eigenlijk de sector versterkt?Ik denk eerder het omgekeerde,autobouwers zijn niet eens meer in staat auto's te bouwen,en kunnen niet eens meer reageren op veranderende consumptiepatronen,kunnen niet eens meer hun kettingen met de olieindustrie losmaken!

kijk nu.....ze maken allemaal krek dezelfde voertuigen ,rijdend op dezelfde brandstoffen,en zijn nu verwonderd,verontwaardigd eigenlijk,dat die dingen amper nog verkopen en de klant volstrekt niet meer trouw is aan een "merk"......

In mijn streek (ZuidWest-Vlaanderen) zijn er bedrijven waarvan 70% van hun producten niet eens bestonden 5 jaar geleden......het is een "brainwave" waartoe die auto-loggerds niet in staat zijn blijkbaar,terwijl nochtans de goedkope concurrentie binnensluipt in hun thuismarkten

maar ach.....bloeden zullen ze,en ja,de overheid zal,nog maar eens,deze dinosaurusindustrie moeten rechthouden.....

Laatst gewijzigd door kelt : 13 december 2008 om 10:50.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2008, 23:46   #19
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het fabriceren van auto's is geen taak van de overheid...en nu plotseling wel?
De laatste paar decennia,zo mag nu wel blijken,heeft de auto-industrie niks noemenswaardigs bereikt behalve een eindeloze serie technische verbeteringen (waarvoor ze nog veelal door de overheid aangepord moesten worden ook)...Is dat dan de schuld van de overheid?,wel wetende dat de autoindustrie al minstens 20 jaar eigenlijk minder taksen en bijdragen moet betalen per kop dan het KMO-tje op de hoek....

Het scheen een goed idee te zijn alle "detailmiserie" van het bouwen van auto-onderdelen aan toeleveranciers toe te vertrouwen,tegen mindere voorwaarden voor hun werknemers.Heeft dat eigenlijk de sector versterkt?Ik denk eerder het omgekeerde,autobouwers zijn niet eens meer in staat auto's te bouwen,en kunnen niet eens meer reageren op veranderende consumptiepatronen,kunnen niet eens meer hun kettingen met de olieindustrie losmaken!

kijk nu.....ze maken allemaal krek dezelfde voertuigen ,rijdend op dezelfde brandstoffen,en zijn nu verwonderd,verontwaardigd eigenlijk,dat die dingen amper nog verkopen en de klant volstrekt niet meer trouw is aan een "merk"......

In mijn streek (ZuidWest-Vlaanderen) zijn er bedrijven waarvan 70% van hun producten niet eens bestonden 5 jaar geleden......het is een "brainwave" waartoe die auto-loggerds niet in staat zijn blijkbaar,terwijl nochtans de goedkope concurrentie binnensluipt in hun thuismarkten

maar ach.....bloeden zullen ze,en ja,de overheid zal,nog maar eens,deze dinosaurusindustrie moeten rechthouden.....
Over industrie valt veel te zeggen, vooral auto's indien men wenst.
Indien het gaat over wie de wagens maakt, is het de privé.
Als het gaat over wie het meeste geld van de auto's ophaalt...is het de overheid.
Zonder dat weinige privé kapitaal zou de overheid een zeer belangrijke inkomsten bron kwijt geraken.

Bovendien wat betreft energie zuinige wagens. Idd het is de privé die ze moet bouwen, de overheid legt verplichtingen op...maar nu ook weer niet heus.
Hun belang op de inkomsten van benzine taksen is vele keren hoger bij een industrie die niet te zuinige wagens maakt. Daarom schuiven deadlines constant mee op en heft men hogere taksen op wat voorhanden is.
Goed wetende dat een fabriek geen wagens voor één land maakt maar voor gans de wereld.

Maar goed los daarvan zal de overheid zich eens heel hard moeten realiseren dat wanneer zij niet zaaien, ze ook niet langer zullen oogsten.
En het braakliggend industrie terrein is nu zeer snel zeer groot aan het worden.
Een goeie herenboer geeft niet alleen land maar ook zaad aan zijn pachters om te zaaien. En krijgt in ruil een deel van de oogst.

Laatst gewijzigd door Mambo : 13 december 2008 om 23:47.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2008, 00:34   #20

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ironie is eigenlijk dat men die wagen (vervaardigd uit de auto-industrie) bijna tot op het bot heeft vervolgd door allerhande maatregelen te nemen om niet meer met de wagen te rijden.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be