Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 december 2008, 14:54   #1
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard De opkomst van de Aarde

Kerstavond 1968,Apollo 8 ,de laatste grote testvlucht voordat de echte landing zou gebeuren scheert achter de maan langs....en wanneer ze weer tevoorschijn komen realiseren de astronauten zich plotseling dat ze een historisch zicht hebben : De opkomst van de Aarde....

Uit de foto's die de astronauten toen maakten is historisch materiaal gekomen,"Earthrise" is een van de meest aansprekende foto's ooit gemaakt....

Kerstavond 2008,de mensheid,(inmiddels al bijna verdubbeld in aantal) is niet eens meer in staat om bemande vluchten naar de maan en terug te organiseren,de meeste hoofdtechnici van 40 jaar eerder zijn nu hoogbejaard of reeds overleden,en ook dat legendarische eerste astronautenkorps is al wat uitgedund ........

Ja,het was een immens duur project....en door het verwaarlozen van de bemande ruimtevaart is dat het enige wat het "opgebracht" heeft...."duur" zijn....Homo Sapiens is te ondernemend,te talrijk....om op 1 planeetje gevangen te blijven zitten...maar we zitten er nog...gevangen
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2008, 16:05   #2
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Kerstavond 1968,Apollo 8 ,de laatste grote testvlucht voordat de echte landing zou gebeuren scheert achter de maan langs....en wanneer ze weer tevoorschijn komen realiseren de astronauten zich plotseling dat ze een historisch zicht hebben : De opkomst van de Aarde....

Uit de foto's die de astronauten toen maakten is historisch materiaal gekomen,"Earthrise" is een van de meest aansprekende foto's ooit gemaakt....

Kerstavond 2008,de mensheid,(inmiddels al bijna verdubbeld in aantal) is niet eens meer in staat om bemande vluchten naar de maan en terug te organiseren,de meeste hoofdtechnici van 40 jaar eerder zijn nu hoogbejaard of reeds overleden,en ook dat legendarische eerste astronautenkorps is al wat uitgedund ........

Ja,het was een immens duur project....en door het verwaarlozen van de bemande ruimtevaart is dat het enige wat het "opgebracht" heeft...."duur" zijn....Homo Sapiens is te ondernemend,te talrijk....om op 1 planeetje gevangen te blijven zitten...maar we zitten er nog...gevangen
Mooi gesproken...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 24 december 2008 om 16:08.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2008, 16:09   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Kan je je voorstellen hoeveel mensen er met dat geld niet meer "arm" zouden zijn?

Of welke andere wetenschappelijke vooruitgang geboekt zou zijn? Stel je voor, dat hele budget van die space race gegoten in bijvoorbeeld kankerbestrijding? Of de zoektocht naar alternatieve energie?
Oud 24 december 2008, 16:20   #4
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Kan je je voorstellen hoeveel mensen er met dat geld niet meer "arm" zouden zijn?

Of welke andere wetenschappelijke vooruitgang geboekt zou zijn? Stel je voor, dat hele budget van die space race gegoten in bijvoorbeeld kankerbestrijding? Of de zoektocht naar alternatieve energie?
Daar heeft u een punt. Er is echter wel technologie en kennis uit de ruimterace gekomen. Schoolvoorbeeldje is o.a. de Tefal-pan. En ik vraag me af hoe ver we zouden staan met computers als NASA ze niet zo hard nodig hadden.

Maar u heeft wel degelijk een punt.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 24 december 2008, 16:29   #5
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Gniffel.

Als men meer geld in dat ruimtevaart onderzoek had gestoken, hadden we nu niet langer moeten zoeken naar alternatieve energie. In de ruimte regent het soep, maar we hebben zelfs geen teelepeltje om ze op te scheppen.
Op de grond is 1m² fotovoltaïsche cellen goed voor 200 watt op zijn best. In de ruimte doen die 1 kw, voor dezelfde kostprijs in aanmaak.

Als men de medische experimenten bekijkt, dan hebben in de jaren 40 tot 70 zo veel bijgeleerd over het menselijke lichaam dat het geld gestoken in dat verspillende space race projekt dubbel en dik is terug gekomen.

De technologie ontwikkeld om het allemaal te verwezelijken zit niet alleen in dat tefal pannetje. Maar in alles. Stomweg een voorbeeld. Zonder teflon geen senseo pads.
Oud 24 december 2008, 17:10   #6
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De technologie ontwikkeld om het allemaal te verwezelijken zit niet alleen in dat tefal pannetje. Maar in alles. Stomweg een voorbeeld. Zonder teflon geen senseo pads.
Nu begin ik dat hele ruimteprogramma toch maar niks te vinden.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 24 december 2008, 18:04   #7
Blaft
Lokaal Raadslid

Blaft's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Of de mensen laten inzien dat ze worden wat ze eten.
Blaft is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2008, 18:05   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Het is niet erg realistisch om te stellen dat de senten die in dit of dat programma gestoken werden, beter besteed waren in zus of zo.

De mens zit zo niet in mekaar.

Het voorbeeld om dit te illustreren: een strikt, rigide geleid sisteem om de budgetten te plannen, voor zowel fundamenteel wetenschappelijk onderzoek als voor basale ekonomische dingen voor iedereen, dat is puur kommunisme. Na twee minuten toepassing, begint het te ontaarden, na vijf minuten is de ontaarding (remedie) erger geworden dan de kwaal.

ps: de voorbeeldjes van voordelen uit de spin of van een aantal zaken, oa ruimtevaart, (tefal-pan ...) zijn zeer ongelukkig gekozen.

ps 2: hèt eigenlijke probleem van veel zaken op dit ogenblik, is de overbevolking.

ps 3: ruimtevaart is nu wel net dat voorbeeld, dat uitgegroeid is tot brede internationale samenwerking ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2008, 18:07   #9
Blaft
Lokaal Raadslid

Blaft's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Daar heeft u een punt. Er is echter wel technologie en kennis uit de ruimterace gekomen. Schoolvoorbeeldje is o.a. de Tefal-pan. En ik vraag me af hoe ver we zouden staan met computers als NASA ze niet zo hard nodig hadden.

Maar u heeft wel degelijk een punt.
De tefal-pan met haar fluorverbindingen. Gelukkig is er nu een alternatief, de green-pan.

Weg met die tefal handel.

Velcro is me dunkt iets minder schadelijk, als ik het niet opeet tenminste.
Blaft is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2008, 18:29   #10
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pontifex Maximus Bekijk bericht
Of de mensen laten inzien dat ze worden wat ze eten.
Ook dat zat in de space race budgetten. Om zo min mogelijk massa de ruimte in te moeten schieten was 1 van de projecten uit te vogelen wat een mens eigenlijk moet binnenkrijgen in "rauw materiaal".

http://davidszondy.com/future/Living/synthetic_food.htm

Citaat:
De tefal-pan met haar fluorverbindingen. Gelukkig is er nu een alternatief, de green-pan.

Geef mij maar een zwartgeblakerde gietijzeren pan, met alle kankerverwekkende koolwaterstof verbindingen erop gebakken, de verbrande echte boter of de aangekoekte anti cholestorol chemische botervervangers.

Citaat:
Velcro is me dunkt iets minder schadelijk, als ik het niet opeet tenminste
Alternatief, een veter uit hennepvezels.
Oud 24 december 2008, 20:40   #11
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Gniffel.

Als men meer geld in dat ruimtevaart onderzoek had gestoken, hadden we nu niet langer moeten zoeken naar alternatieve energie. In de ruimte regent het soep, maar we hebben zelfs geen teelepeltje om ze op te scheppen.
Op de grond is 1m² fotovoltaïsche cellen goed voor 200 watt op zijn best. In de ruimte doen die 1 kw, voor dezelfde kostprijs in aanmaak.
De mean direct solar flux is in de ruimte ongeveer 1367 +- 5 W/m2. Met maximale rendementen van 28 % voor high end uberdure cellen levert dit dus 382 W/m2 op. Trek daar nog eens de verliezen in de kabels, batterijen enzovoort op je houdt misschien 150-200 W/m2 over effectief om te gebruiken.

De solar flux op aardoppervlakte is bij loodrechte inval ongeveer 500 W/m2. Een commercieel beschikbare cel is ongeveer 15-18 % rendement. Ongeveer 100 W/m2 dus. Het grote verschil tussen ruimte en aarde is, is dat de ruimte varianten echt veel meer te verduren krijgen kwa straling en deeltjes. Deze zijn thermisch ook veel beter. Ik heb met mijn vingers (per ongeluk) aan panelen van 8 miljoen euro het stuk gezeten....waren ze niet blij mee

Overigens, een zonnesimulator (die effectief 1367 W/m2 produceert) is erg leuk.

Citaat:
Als men de medische experimenten bekijkt, dan hebben in de jaren 40 tot 70 zo veel bijgeleerd over het menselijke lichaam dat het geld gestoken in dat verspillende space race projekt dubbel en dik is terug gekomen.

De ruimtevaart zit nu eenmaal in de menselijke geaardheid. Net zoals wij goesting hebben om te vrijen hebben we ook goesting om op ontdekkingstocht te gaan. Het is idioot om te stellen dat dit geld beter was gebruikt voor andere doeleinden. We zijn nu eenmaal wat we zijn.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2008, 20:45   #12
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Teflon is geen spin off van het ruimtevaartproject. Het is voor WO2 ondekt door DuPont. Het is beroemd geworden door de ruimtevaart.
Oud 24 december 2008, 20:45   #13
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

U bent dus ook absoluut tegen zout in uw voedsel ?

Want dit snijdt evenveel hout als deze bewering die u hier stelt.
Oud 25 december 2008, 08:49   #14
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Armoede kan je niet aanpakken zolang je de oorzaak niet wilt aanpakken en dat is een corrupt onrechtvaardig en ongelijk wereldwijd economisch systeem.
Ook al zou je al het budget van de nasa van de afgelope 50 jaar in armoede hebben gestoken zou er nog steeds evenveel armoede zijn als nu

kankerbestrijding is niet winstgevend en alle bedrijven moeten winst maken van dokter tot ziekenhuis en dus ook de pharmaceutische industrie en bijgevolg heeft een nieuwe anti rimpel crméme ontwikkelen meer prioriteit dan een kanker remedie want de anti rimpel créme kopen we massaal door de druk van de media om er goed uit te zien

dan de alternatieve energiebron, gezien de winsten die overheden boeken dankzij onze aardolie verslaving zie ik niet in waarom ook maar 1 overheid wil investeren in alternatieve en meestal dure energiebronnen, de gewone man blijft toch goed betalen voor zijn energie dus zolang die inkomsten blijven zal er ook geen nood zijn aan nieuwe energiebronnen en de opwarming van de aarde is alweer een nieuwe manier om mensen geld te ontfrutselen onder het motto van milieubewust leven en dat beslissen de personen die dagelijks rijden met dikke audi's of mercedes, een villa hebben zo groot als een voetbalplein enz.

de ironie in dit alles is dat de mensheid een economisch systeem gebruikt dat zijn eigen ondergang zal zijn omdat als alles winstgevend moet zijn door steeds maar grotere consumptie blijven belangrijke wetenschappelijke doorbraken van de mensheid achterwege

Dat we niet meer naar de maan zijn kunnen gaan is een spijtige zaak want de maan koloniseren is een goede stap om later ruimte reizen naar mars te maken.
maar het was elke eurocent waard om naar daar te hebben gereisd in de jaren 60 ook al leverde het direct niet veel op in jouw ogen.

men zou beter veel meer investeren in de ruimte vaart want onze toekomst ligt in het koloniseren van andere planeten want de aarde zal het niet lang meer volhouden als er elk jaar 80 miljoen mensen nog eens bijkomen op die 6 miljard, in dit opzicht zijn wij een parasiet en op zeker moment zal de aarde een beroerte krijgen en als de aarde het begeven is het ook bye bye mensheid of je nu een middel tegen kanker hebt of niet maakt dan niet meer uit
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2008, 09:02   #15
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Slegie, je hebt mijn posting blijkbaar niet begrepen.

Ik ben al langer aan't roepen dat we meer moeite moeten doen in de ruimtevaart.

1 van mijn voorstellen is zelfs het opstijgen van een Super Orion kolonie ruimteship vanuit de paleistuinen van laken.
Oud 25 december 2008, 14:47   #16
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Slegie, je hebt mijn posting blijkbaar niet begrepen.

Ik ben al langer aan't roepen dat we meer moeite moeten doen in de ruimtevaart.

1 van mijn voorstellen is zelfs het opstijgen van een Super Orion kolonie ruimteship vanuit de paleistuinen van laken.
Of dat nu precies vanuit Laken moet gebeuren laat ik in het midden

Maar de ESA,bijvoorbeeld heeft nu eigenlijk alles in hand,enkel nog een kleine aanpassing van het ATV (Autonomous Transfer Vehicle),met name het uitrusten met cockpit en stoelen),en de ESA heeft zelfs een echt ruimteschip!

maar ja,de studie van het sexuele leven van de metaal-ionen in een sterrencluster op een miljoen lichtjaar(een studie die gerust nog 100 jaar mag wachten) gaat blijkbaar voor.

Heeft Europa nog 100 jaar om daarover te twijfelen,of zullen we uiteidelijk een ritje van de Chinezen moeten kopen als we "even hogerop" moeten zijn voor een of ander zaakje....,want zaakjes ZULLEN er gedaan worden in de nabije ruimte,de VS hebben zichzelf waarschijnlijk al uitgeschakeld met hun brokkelend Orion-project.....en wij..waar staan wij

Laatst gewijzigd door kelt : 25 december 2008 om 14:47.
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be