24 december 2008, 23:34
|
#1
|
Banneling
Geregistreerd: 24 december 2008
Berichten: 207
|
Het rommelt bij Belgocontrol
Citaat:
BRUSSEL - Het is niet zeker dat de luchtverkeersleiding boven België in Belgische handen blijft. Het personeel vreest het ergste. Belgocontrol wordt zo slecht geleid dat Fransen, Duitsers of Nederlanders de zaak kunnen overnemen.
Het rommelt bij Belgocontrol, het openbaar bedrijf dat de luchtverkeersleiding verzorgt in het Belgische luchtruim. Het personeel vreest dat het bedrijf verdwijnt. Niet omdat het te klein is, maar omdat het slecht geleid is en totaal gepolitiseerd.
De luchtverkeersleiding is geen zaak meer van de nationale staten. Europa en de luchtvaart wensen een Europees luchtruim. Zolang ieder land vanuit zijn eigen nationale logica denkt, moeten vliegtuigen vaak enorme omwegen maken.
Er groeien blokken in dat luchtruim. Groot-Brittannië en Ierland. Het Iberisch schiereiland. En Fabec: Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en de Benelux.
Nu verdelen de nationale luchtverkeersleidingbedrijven nog de taken. Maar Europa legt regels op en drukt de prijzen. Stilaan zal de concurrentie spelen. En dan beginnen de problemen voor België.
Een regel zegt dat samengewerkt moet worden met de militaire verkeersleiding. De leiding van Belgocontrol is niet on speaking terms met de militairen. Die gingen dan maar scheep met de verkeersleiders in Maastricht. Sinds kort wordt er dan toch gesproken.
Europa legt op welke diensten aangerekend mogen worden. Belgocontrol moet, door afspraken uit de jaren negentig, gratis de verkeersleiding waarnemen op de regionale luchthavens. Die nemen ongeveer de helft van de bewegingen voor hun rekening. De deelstaten weigeren daar verandering in te brengen. Belgocontrol moet die kosten afwentelen op andere vluchten. Doet het dat niet, gaat het failliet. Doet het dat wel, overtreedt het de Europese regels.
De Belgische prijzen zijn de hoogste in Europa. Ze zijn 'van nature' hoog: België heeft zowat het moeilijkste luchtruim in Europa. Het heeft niet alleen de vluchten van en naar de eigen luchthavens; ook heel wat aanvliegroutes naar Londen, Parijs, Frankfort en Schiphol lopen boven België. Die toestellen zitten dan in de zone onder 8.000 meter, die Belgocontrol in het oog moet houden. Boven de 8.000 meter is Maastricht verantwoordelijk.
Maar ook de afspraken met de gewesten en onefficiënt beheer maken het hier duur. De tarieven voor de luchtvaartbedrijven zijn al met 30 procent gezakt. En ze moeten nog verder omlaag van Europa.
Vooral wij hebben dat moeten verwerken, zegt het personeel. Dat moet ermee instemmen dat het niet de gevraagde Europese lonen krijgt. Het bouwt in zijn vrije tijd Canac2 af, het nieuwe computercentrum.
Het personeel is bang dat Europa het straks niet meer pikt dat Belgocontrol niet voldoet aan de Europese regels. Een ander bedrijf - een Frans, of een Duits - kan dan hier de verkeersleiding overnemen.
Vakbondsleider Rudy Tourlamain van het VSOA, de liberale vakbond, dat het sterkst staat bij de verkeersleiders, wijt zowat alles aan 'het Luikse PS-imperium dat de leiding van het bedrijf in handen heeft, zijn eigen medewerkers aantrekt, een soort kabinet, en daarmee bestuurt. Het directiecomité mag nauwelijks iets doen. En de raad van bestuur krijgt geen greep op de dingen.'
'Neem nu het personeelsbeleid: premies en promoties worden niet toegekend in functie van het bedrijf, maar aan de hand van “andere, criteria', zegt Tourlamain.
'We vrezen dat buitenlandse collega's de zaak zullen overnemen', bevestigen verkeersleiders.
Rudy Tourlamain: 'Daarom treden we naar buiten en maken we publiek dat we geen vertrouwen meer hebben in de bedrijfsleiding. Als er niets verandert, volgen in januari andere acties. Wij wensen een radicale depolitisering van het bedrijfsleiding: wij willen functioneren als een goed bedrijf, niet als een kolonie die bezet is door de politiek.'
|
bron standaard.be
Niets maar dan ook niets kunnen die Belgen goed 
|
|
|