Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 december 2008, 17:43   #1
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard NLP amateurs

Een draadje voor de NLP-fans, dat hadden we hier nog niet.

Misschien ben ik de enige ...

Zijn er nog mensen die zich hier in verdiept hebben?

Een letterlijke 'eye opener' vind ik dit. Als je eenmaal door hebt hoe de menselijke geest werkt kan je daar wel fantastische dingen mee doen en leer je mensen begrijpen.

Wat ik me afvraag, zouden mensen die fora op 't net frequenteren overwegend visueel ingestelde mensen zijn, aangezien dit toch een visueel medium is?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2008, 17:52   #2
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Ik ben er niet mee vertrouwd, maar ik begrijp uit dat filmpje dat die persoon altijd naar links kijkt (rechts voor ons) wanneer er een vraag komt over iets dat hij kent en waarmee hij vertrouwd is. Terwijl hij naar de andere kant kijkt als er een vraag komt over iets dat hij niet kent.

Nu zou ik het nog eens moeten herbekijken of er gemeenschappelijke elementen zitten in de vragen waardoor hij schuin naar boven kijkt, opzij of schuin naar onder...

Ik wil zo'n test doen
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2008, 18:06   #3
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Als je begint te verzinnen kijk je de andere kant op van je handschrift.
Bij een antwoord uit je geheugen niet.

(ergens opgevangen)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 25 december 2008 om 18:07.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2008, 18:14   #4
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

Ha! Anthony Robbins is nu niet ver meer weg, Pel!
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2008, 18:15   #5
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Ik ben er niet mee vertrouwd, maar ik begrijp uit dat filmpje dat die persoon altijd naar links kijkt (rechts voor ons) wanneer er een vraag komt over iets dat hij kent en waarmee hij vertrouwd is. Terwijl hij naar de andere kant kijkt als er een vraag komt over iets dat hij niet kent.
Bijna

Links is de kant van herinneringen en rechts is de kant van constructies. Boven is visueel, midden is auditief, onder is kinesthetisch (en "interne dialoog").
Het overgrote deel van de mensen gebruikt dit systeem in z'n hersenen, op een klein percentage uitzonderingen na.
Dit is overigens de beste leugendetectortest die er bestaat en je hebt er geen apparatuur voor nodig

Citaat:
Nu zou ik het nog eens moeten herbekijken of er gemeenschappelijke elementen zitten in de vragen waardoor hij schuin naar boven kijkt, opzij of schuin naar onder...
Je kan eender wat vragen, de neurologische processen blijven dezelfde. Dat maakt het héél interessant als je met andere mensen gaat communiceren...

Citaat:
Ik wil zo'n test doen
Dit is nog niks. Het wordt echt interessant wanneer je deze drie zintuiglijke kanalen gaat gebruiken om met mensen te communiceren. Eens je achterhaald hebt wat iemand's primaire kanaal is, kan je ver gaan, van het verwijderen van fobiën, angsten, depressies, over stoppen met roken of diëten zonder dure diëtisten te moeten betalen tot het begeleiden van mensen met leerproblemen of het genezen van dyslexie.

En dat is allemaal pure psychologie eh, geen new-age gelul.

En 't leuke is: iedereen kan dit leren. Dat is dan ook de reden waarom in professionele, gevestigde kringen deze vorm van 'therapie' zeer argwanend wordt bekeken.
Oud 25 december 2008, 18:18   #6
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect Bekijk bericht
Ha! Anthony Robbins is nu niet ver meer weg, Pel!
Die naam heb ik al eens horen vallen ja, is dat serieus en de moeite waard? Er zitten helaas binnen de NLP ook nogal wat obscure figuren die de new-age toer op durven gaan.
Oud 25 december 2008, 18:26   #7
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ook leuk om weten: veel 'persoonlijke vetes' tussen mensen die elkaar om de een of andere obscure reden niet kunnen verdragen (en niemand, ook zijzelf niet, weet wat die reden eigenlijk is) zijn gebaseerd op een verschil in communicatiekanalen. Iemand die eerder visueel ingesteld is gaat veel sneller op een zelfde golflengte staan met andere visueel ingestelde mensen dan met bvb auditieve. Veel relaties schijnen daar ook op stuk te lopen. Bijvoorbeeld, een auditieve man die dus vooral in geluid en woorden denkt kan vijftig keer per dag 'ik hou van je' zeggen en het menen, zijn kinesthetisch ingestelde vrouw zal die boodschap niet begrijpen, want zij denkt over 'houden van' in termen van bijvoorbeeld 'een knuffel'. Als ze elkaars ervaringswereld niet kénnen, zullen ze uiteraard nooit op het idee komen eens op een ander 'kanaal' te communiceren.
Ik heb de test eens gedaan bij mijn zus en haar vriend. En ik heb gelapt wat geen jaren aan relatietherapie zouden gedaan hebben: ze weer bij elkaar brengen.
Oud 25 december 2008, 18:30   #8
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ook leuk om weten: veel 'persoonlijke vetes' tussen mensen die elkaar om de een of andere obscure reden niet kunnen verdragen (en niemand, ook zijzelf niet, weet wat die reden eigenlijk is) zijn gebaseerd op een verschil in communicatiekanalen. Iemand die eerder visueel ingesteld is gaat veel sneller op een zelfde golflengte staan met andere visueel ingestelde mensen dan met bvb auditieve. Veel relaties schijnen daar ook op stuk te lopen. Bijvoorbeeld, een auditieve man die dus vooral in geluid en woorden denkt kan vijftig keer per dag 'ik hou van je' zeggen en het menen, zijn kinesthetisch ingestelde vrouw zal die boodschap niet begrijpen, want zij denkt over 'houden van' in termen van bijvoorbeeld 'een knuffel'. Als ze elkaars ervaringswereld niet kénnen, zullen ze uiteraard nooit op het idee komen eens op een ander 'kanaal' te communiceren.
Ik heb de test eens gedaan bij mijn zus en haar vriend. En ik heb gelapt wat geen jaren aan relatietherapie zouden gedaan hebben: ze weer bij elkaar brengen.
Stil! Stil! Zie dat de koning u bezig hoort.....
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2008, 18:36   #9
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Stil! Stil! Zie dat de koning u bezig hoort.....
Je kan dit ook gebruiken in de andere richting
Oud 25 december 2008, 18:53   #10
Ambiorix

Standaard

interessant..
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2008, 19:58   #11
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

NLP is veel méér dan oogbewegingen.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2008, 21:06   #12
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Lichaamstaal is zo veel meer. En wanneer iemand ervaart geanalyseerd te worden gaat daar weer op een bepaalde manier op gereageert worden.... nog wat andere filmpjes gezien ook, heeft veel weg van dat lineaire positief denken geloof. Sektarisch gedoe.

Ik haat het wanneer ik ervaar dat mensen gedeeltelijk hun lichaamstaal controleren. Kijk maar naar hoe verkrampt de koning steeds lijkt. Dat is training van jongsaf.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2008, 21:12   #13
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Lichaamstaal is zo veel meer. En wanneer iemand ervaart geanalyseerd te worden gaat daar weer op een bepaalde manier op gereageert worden.... nog wat andere filmpjes gezien ook, heeft veel weg van dat lineaire positief denken geloof. Sektarisch gedoe.

Ik haat het wanneer ik ervaar dat mensen gedeeltelijk hun lichaamstaal controleren. Kijk maar naar hoe verkrampt de koning steeds lijkt. Dat is training van jongsaf.
NLP behelst een aantal communicatietechnieken die kunnen helpen om bepaalde misverstanden en blocages te overkomen. Het is interessant voor een consultant die vastgeroeste ideeën in een organisatie probeert te overkomen, maar ook voor de psycholoog die zijn patiënt door een depressie heen helpt.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2008, 21:18   #14
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
NLP behelst een aantal communicatietechnieken die kunnen helpen om bepaalde misverstanden en blocages te overkomen. Het is interessant voor een consultant die vastgeroeste ideeën in een organisatie probeert te overkomen, maar ook voor de psycholoog die zijn patiënt door een depressie heen helpt.
Wie wil er nu in godsnaam van een depressie vanaf ?
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2008, 21:33   #15
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat ik me afvraag, zouden mensen die fora op 't net frequenteren overwegend visueel ingestelde mensen zijn, aangezien dit toch een visueel medium is?
Interessant...

Wel, om te beginnen zien linkshandigen, of "half"-linkshandigen zoals mij (ik schrijf alleen links), blijkbaar sowieso al andere dingen dan volledige rechtshandigen.

Vertel bijvoorbeeld eens in welke richting dit danseresje volgens u draait? In wijzerzin of in tegenwijzerzin? Als ze in wijzerzin draait, dan is de rechterhelft van uw brein dominanter dan de linkerhelft en vice versa.

Toen ik er voor de eerste keer een blik op wierp draaide ze in tegenwijzerzin, na een tijdje in wijzerzin, daarna terug in tegenwijzerzin, etc. En als ik een bic neem om te schrijven en doe alsof ik ga schrijven, begint ze zeker in tegenwijzerzin te draaien.

Nu goed, dit is misschien een beetje off-topic maar het brein is inderdaad een complex en verwarrend iets.

Laatst gewijzigd door Uh-Huh : 25 december 2008 om 21:34.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2008, 22:58   #16
PollyCorrect

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die naam heb ik al eens horen vallen ja, is dat serieus en de moeite waard? Er zitten helaas binnen de NLP ook nogal wat obscure figuren die de new-age toer op durven gaan.
ik weet niet waar de grens ligt en waarom NLP correct zou zijn omdat het 'wetenschappelijk' is, dat soort onderscheid heeft uiteindelijk weinig belang zolang het maar werkt, toch?

Anthony Robbins is iemand die er helemaal "Almachtig" door geworden is, omdat hij het op alle aspecten van zijn leven is gaan toepassen. Een soort NLP goeroe ja. Niet speciaal new age hoor, maar ik moet eerlijk zeggen dat dat stigma me ook niet zo van de wijs brengt.

Wel heb ik mensen gezien die een paar weken NLP stage hadden gedaan, hun denkwijze en houdingen omtrent vele dingen hadden veranderd op korte tijd, maar die op lange termijn toch nog even stout en fout bleven.

PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2008, 23:16   #17
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
NLP is veel méér dan oogbewegingen.
Uiteraard, véél meer. Maar wel een van de meest opvallende uiterlijke kenmerken van hoe de geest werkt.
Oud 25 december 2008, 23:19   #18
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht

Ik denk dat je niet goed door hebt wat nlp dan juist is. Hoe verkrampt de koning kijkt heeft niks met nlp te maken maar alles met slechte communicatie adviseurs.

Je moet me trouwens toch eens uitleggen wat er sektarisch is aan een psychologisch werkinstrument dat door letterlijk iedereen gratis en voor niks gebruikt kan worden zonder therapeuten te moeten betalen.

Je bent toevallig toch niet zélf zo iemand die zijn kost verdient aan de instandhouding van de miserie van anderen?

Laatst gewijzigd door Pelgrim : 25 december 2008 om 23:21.
Oud 25 december 2008, 23:23   #19
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect Bekijk bericht
ik weet niet waar de grens ligt en waarom NLP correct zou zijn omdat het 'wetenschappelijk' is, dat soort onderscheid heeft uiteindelijk weinig belang zolang het maar werkt, toch?
Uiteraard, dat zeiden de NLP bedenkers zelf trouwens ook

Citaat:
Anthony Robbins is iemand die er helemaal "Almachtig" door geworden is, omdat hij het op alle aspecten van zijn leven is gaan toepassen. Een soort NLP goeroe ja. Niet speciaal new age hoor, maar ik moet eerlijk zeggen dat dat stigma me ook niet zo van de wijs brengt.
Ik ken Robbins alleen van naam, verder nog niks van gelezen, gehoord of gezien, dus ik plak er geen stigma op. Het was een vraag.
Citaat:
Wel heb ik mensen gezien die een paar weken NLP stage hadden gedaan, hun denkwijze en houdingen omtrent vele dingen hadden veranderd op korte tijd, maar die op lange termijn toch nog even stout en fout bleven.
Zo hoort dat ook.
Oud 25 december 2008, 23:32   #20
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Voor de studenten die momenteel zwaar aan het blokken zijn - of zouden moeten zijn... - nog een gratis en voor niks studeeradvieske dat bij mij alleszins wel gewerkt heeft.

Studeren doe je, logischerwijze, het best in dat kanaal waar je geest het beste in werkt. Als je auditief bent heeft het weinig zin beeldjes te bekijken, bijvoorbeeld.

Om te weten wat je eigen 'kanaal' is, moet je gewoon eens terugdenken aan bijvoorbeeld de laatste reis die je hebt ondernomen. Let op de dingen die je het best herinnert, die het sterkst aanwezig zijn: waren het de mensen en de dingen die je hebt gezien, waren het gesprekken of geluiden of muziek, waren het indrukken, fysieke ervaringen, sport, ...? Dat soort van zintuiglijke informatie die het hardste opvalt is je primaire kanaal. Logisch eh.

Kan handig zijn als je dan iets moet leren. Ben je visueel dan zullen tekeningen en geschreven woorden best helpen. Ben je auditief, dan helpt voorlezen, inspreken op een recorden en beluisteren goed. Ben je kinesthetisch, dan euh... tja, iemand ervaringen daarmee? Al dansende leren of met yoga of zoiets heb ik eens gelezen.

Een vriend van me die auditief is heb ik eens het advies gegeven zijn nogal heel 'visuele' studiemateriaal te verankeren aan liedjes die hij in zichzelf neuriede. Tijdens het examen moest hij dan gewoon afhankelijk van de vraag en het onderwerp het bijpassende liedje weer in zichzelf neuriën en de leerstof komt er als aan vastgehangen mee uit. En dat bleek wel te werken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be