![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister-President
|
![]() http://www.nos.nl/nosjournaal/artike..._tvzender.html
De Turkse staatsomroep heeft een zender opgestart die 24 uur per dag in het Koerdisch gaat uitzenden. Een stap in de goede richting lijkt me. De volgende stap is de uitbreiding van onderwijs in het Koerdisch dat nu zeer beperkt is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Hier een uitzending van de nieuwe zender:
http://www.youtube.com/watch?v=MsdvhRUY1Ww Erdogan houdt een toespraak in het Turks gedubbed in het Koerdisch (met Turkse ondertiteling). De meeste van jullie zullen er niets van verstaan. Hij beeindigt zijn toespraak met woorden in het Koerdisch. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is een zeer grote stap in de goede richting! Zoiets was niet zo lang geleden nog totaal ondenkbaar. Proficiat aan de heer Erdogan! Deze meneer verdient onze steun.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik wil dit initiatief eerst nog het voordeel van de twijfel geven, maar het baart mij wel zorgen dat de Turkse staatsomroep hiervan de organisator is. Het is aan de Koerden zélf om eigen zenders op te richten.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister-President
|
![]() Dat lijkt me de volgende stap. Er zullen nog twee kanalen in twee andere Koerdische dialecten worden opgericht. Daarna zal er nog een Perzische en een Arabische zender de lucht in gaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Koerden hadden al tientallen zenders die in ballingschap uitzenden, zoals het Koerdische ROJ tv die in Denderleeuw uitzend. Het Turkse versie hiervan is gewoonweg om Europa te laten zien dat Turkije inzake mensenrechten verbeterd is. Als Turkije echt bereid is om een humane beleid te voeren, laat dan de prive zenders uitzenden in de taal die ze wensen, wat tot op heden nog altijd verboden is. Het Koerdische taal wordt in Turkije door 20 miljoen mensen gesproken, en die zul je met één zender niet sussen. De Koerdische partij PKK zend al 20 jaar geleden met Roj tv. Beetje laat van de Turken om de Koerden aan hun kant te trekken. Het is een stap in de goede richting, maar onvoldoende om het Koerdische vraagstuk op te lossen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Momenteel ben ik aan het bijleren over de geschiedenis van Turkije, en het valt me op dat de identificatie : Turk=turkstalige maar heel recent was. Op munten uit bijvoorbeeld de Seltsjoeken tijd staan vaak eerder inscripties in het Arabisch en het Perzisch dan in het Turks/een Turkse taal.
![]()
![]() |
#10 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Burger
|
![]() Veel Koerden voelen zich net als een bedelaar die een koerdische zender als aalmoes krijgen. Dit lost de Koerdische kwestie niet op hoor, helemaal niet.
Er is juist niks veranderd in Turkije. Er worden nog altijd Koerden gefolterd, er is nog steeds geen vrijheid van meningsuiting, er zijn nog altijd Koerdische kinderen in de gevangenis waarvoor ze 60 jaar straf eisen omdat ze verdacht worden van PKK leden te zijn, er wordt elk jaar nog minstens een koerdische KIND vermoord of omvergereden door de turkse politie.. ik kan zo wel door blijven gaan. WAT is er veranderd? Daarom vind ik het ook ironisch en grappig als ik erdogan tekeer zie gaan tegen israel. Jongen, er loopt al 30 jaar een oorlog in u eigen land met meer als 30 000 doden. Hoe hypocriet kan een mens zijn. Gewoon lachwekkend. Meneer erdogan, jij zegt dat hamas verkozen is door de palestijnen zelf.. Awel zo is DTP, die jij beschuldigt van terrorisme, ook door het Koerdische volk verkozen. (DTP= politieke tak van PKK)
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom Erdogan dubben en dan in zijn eigen taal ondertitelen? Waarom niet gewoon in 't Koerdisch ondertitelen?
![]() |
![]() |
#13 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De helft van de Koerden geeft nog altijd zijn stem aan Erdogan. Dat betekent toch dat veel Koerden hem goed vinden. Ik ben het er trouwens mee eens dat Erdogan zich niet met Israel moet bemoeien. Laatst gewijzigd door Turkse Nederlander : 2 februari 2009 om 22:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister-President
|
![]() Een voormalig PKK lid gaat nu voor de regerende AKP van Erdogan de burgemeesters verkiezingen in. En dan nog wordt er gezegd dat er niets veranderd is in Turkije. Jullie moeten minder Roj tv kijken. Ga naar Turkije en zie met je eigen ogen wat er werkelijk aan de hand is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
Als er aan Turkije iets goeds was zat jij nou daar en niet hier. ![]()
![]() |
![]() |
#16 | |
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#18 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Jongen, weet jij hoe veel DTP leden er gevangen zitten? En natuurlijk zijn er lings met de PKK. Ik snap jullie niet he. ENerzijds wil je dat de oorlog stopt (hoop ik), waarvoor er diaoloog nodig is en de oplossing aan de hand van politiek dient opgelost te worden. Er wordt dan een politieke partij opgericht, de DTP, en dan gaan jullie die beschuldigen van terrorisme?? Logica? En weet je waarom de Koerden stemmen voor AKP (=erdogan)? Omdat hij de Islam misbruikt om aan de macht te blijven, én omdat hij gratis voedsel en houtskool uitdeelt aan arme en hongerige Koerden. EN DAT HEB IK MET MIJN EIGEN OGEN GEZIEN. Trouwens, turkije blijft erop los folteren. Bezoek maar eens de gevangenis van Amed (oftewel Diyarbakir) en dan weet je wat ik bedoel. Kijk trouwens wat ik tegenkwam laatst op het Inet LEIDEN - Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens heeft Turkije veroordeeld wegens de vijfjarige opsluiting van een tiener. Oktay Güveç (Koerd), die vandaag 28 jaar is en sinds 2002 in België leeft als politiek vluchteling, krijgt van de Turkse staat 45.000 euro toegewezen. Marteling Güveç werd van zijn 15de tot zijn 20ste opgesloten als een volwassene omdat hij lid zou geweest zijn van de Koerdische Arbeiderspartij PKK. Hij kreeg naar eigen zeggen elektroshocks toegediend, werd af en toe blootgesteld aan een soort waterkanon en kreeg slagen op zijn voeten. Daarenboven was hij niet aanwezig op zeker 14 van de 30 hoorzittingen van zijn eerste en tweede proces. Source: AFP En ten slotte Als Turkije de Koerden geeft waar ze recht op hebben (vrijheids van meningsuiting, onderwijs in eigen taal, culturele rechten,...) en de PKK stopt niet met oorlog voeren, awel dan zal ik een anti PKKer zijn!
![]() |
![]() |
#19 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat: