![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Partijlid
Geregistreerd: 11 augustus 2008
Locatie: Brabant
Berichten: 248
|
![]() 30-04-2009
1 mei boodschap voor kinderen octo's filoview filmpje : kinderen laten wereldbol fonteinen, ergens op reis gespot http://www.myvideo.be/watch/6356949 Geloof niemand zo maar. Als papa of mamma of bompa en boma (en alle tegenwoordige varianten daarvan)hun krant op 30 april, een interview brengt met Vlaamse Nazi's van in de tijd, en de woorden 'nationaal en socialisme' er in 't groot bovenstaan, dan is dat om de mooie internationale dag van de arbeid te bekladden. De indruk moet toch worden gewekt dat je met 'sociaal' zijn niets opschiet...en dan nog vlak voor de verkiezingen publiceren ze dat. Als een kenner van Darwin een lintje krijgt op een universiteit, betekent dat nog niet dat er in tegenstelling tot hem zelf ook geen gelovige atheïsten bestaan die sommige religieuze geschriften wel de moeite vinden, ook al vinden ze 'god' een makkelijk, maar veel te ontoereikend begrip dat net als veel andere woorden ontzettend onbegrepen en vooral misbruikt is geweest. De evolutieleer zit goed, maar het vraagstuk van het eeuwig leven moet je zelf zien te bevatten, de moderne wetenschap zit vol aanwijzingen en voorzetten...en 'geloven' en 'intuitie' maken er iets heel persoonlijk en kunstzinnig iets van als je van het leven houdt. Als een minister van Financiën voor een club van zeer rijke mensen gaat spreken in een oud kasteel van Mobutu (al van gehoord op school?)...dan is dat niet in het belang van de gewone belastingbetaler, maar om de toplui van hele grote ondernemingen en banken nog wat achterpoortjes aan te leren. Als een staatssecretaris tegen fraude een plan lanceert waarbij fraudeurs die miljoenen frauderen hun celstraffen kunnen 'afkopen' ...is dat dan niet eerder een aanmoediging om verder te verduisteren,dan een 'democratische' maatregel ? Als men enorme besparingen aankondigt, betekent dat niet dat er geen geld meer is, men verspeelde het afgelopen jaar miljarden op de beurs en de slagvelden. Als je met dertig in een klas moet zitten, is er één werkloze leraar en een heel pak kinderen dat een betere opvolging moet missen. Als men zegt dat opa en oma tot 65 en 67 jaar moeten werken, wil dat niet zeggen dat er onder de huidige omstandigheden 'werk' voor hen is. Wat is 'werk' eigenlijk, ook jullie 'werken' in school. Als Greenpeace een partij, was zou je er kunnen voor stemmen, weet je al welke partijen het dichtst bij haar standpunten staan ? Als die huistaak tegen volgende week af is, is het goed. Als het verdrag van New York toch voorziet dat hoger onderwijs gratis moet zijn,(theorie) zal je toch nog op straat moeten komen om je studiekosten lager te krijgen (praktijk). Ken je de toestanden in ontwikkelingslanden op onderwijsvlak ? Als men je vertelt dat de kosten voor gezondheidszorg omlaag moeten, wil dat zeggen dat men jullie ouders tot 240euro de maand aan privéfirma's wil doen dokken. Als men het heeft over vergrijzing wil men iedereen een privépensioen aansmeren...een tendens die al jaren bezig is. (1/4van dat geld verdampte ondertussen al op de beurs). Als men je van die geweldspelletjes en zo, wil verlappen, pas er voor...een computer, een tv, hebben veel meer andere mogelijkheden. Leer selectief omgaan met wat je leest en wil zien en horen...en spijtig genoeg, met wie je omgaat en wie je gelooft. en...naast rechten zijn er ook plichten, tegenover jezelf zowel als tegenover anderen : de twaalf geboden ontwikkel het sterkere in jezelf tracht naar objektieve kennis overwin je negatieve emoties wees solidair met rechtvaardigen doe jouw deel van het werk neem de tijd voor stilte en natuur geld was een middel, geen doel ontdek de ware betekenis van trouw leef niet alleen om te werken overmatige konsumptie vervuilt jezelf ontdek de symboliek van de zin van het leven kunst brengt je dichter bij de kern van het leven : zin van onzin scheiden les douze commendements dévelopez le plus positive dans vous meme essayez d'obtenir de l'information objective vaincre les émotions négatives soyez solidaire avec les justes faites votre partie du travail prenez le temps pour silence et nature l'argent c'est un moyen, pas de but décrouvez la signification vraie derrière fidelité ne vivez pas seulement pour travailler ne consumez pas trop découvrez la symbolique du sense de la vie l'art t'aporte plus proche du sense de la vie : séparer sense et nonsense the twelve commandments 1 take time for silence and nature 2 overcome negative emotions 3 long first for objective knowledge 4 develop the stronger part in yourself 5 discover the real meaning of 'faith' 6 develop the solidarity with just and honnest people 7 to much consumption spoils yourself 8 discover the symbolism in life 9 do your part of the work 10 money was a means, not a goal 11 do not live to have more and more wealth 12art and philosohy and daily life bring one closer to the meaning of life : making sense of the part of non-sense in life octo 30/04/09 http://filosofischverzet.skynetblogs.be |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
|
![]() 13° gebod, ongeluksgetal, spesiaal voor de Vlamingen:
"Installeer transferts om bodemloze putten te vullen tot in de eeuwigheid" 14° gebod, spesiaal voor de PS "luister naar mijn woorden, maar kijk niet naar mijn daden" 15° gebod, spesiaal voor de PS Charleroi "Aannemers zijn uw vrienden, vraag ze bij jouw thuis te komen werken"
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Partijlid
Geregistreerd: 11 augustus 2008
Locatie: Brabant
Berichten: 248
|
![]() Het grote stilzwijgen na één mei. U heeft het ook al door ? Als we de media mogen geloven is er binnen de SPA geen oppositie tegen de flauwe recessiestandpunten en over andere alternatieve progressieve programma's wordt ook al niet gesproken of geschreven. U dacht misschien dat er geen volk meer op straat kwam op 1mei,internationaal gezien. In mijn nochthans progressieve krant heb ik dat ook niet opgemerkt, gelukkig vond ik op één van mijn linken een verslag :
http://www.wsws.org/articles/2009/ma...may2-m02.shtml Ja, ik weet het er was het koningshuis in Nederland dat onrechtstreeks voor veel verdriet en mediatieke inspiratie zorgde. En andere items ook natuurlijk. De griepgekte bijvoorbeeld, die de aandelen van vaccinsproducenten omhoog joeg...misschien dus toch nog goed nieuws voor de groep mensen die 40% van de geldwaarde op de beurs deden verdampen de laatste jaren...hadden ze rechtvaardig getaxeerd geweest dan was de would-be royaltykiller misschien iet aangemaand van op straat te gaan wonen. Als journalist heb je dan al eens een snipperdag en dan zou je even enkele uren moeten uittrekken om de international pers te consulteren en een verslag op te maken. Of was er nergens een verslag te bespeuren wegens personeelsgebrek, je weet wel er vielen ook ontslagen in de perssector. We zullen langs deze weg dus maar wat mee de geslagen gaten helpen blijven vullen. Of past verslaggeving over de eerste mei als internationaal gebeuren van verzet nu éénmaal niet in het soort propaganda of mediavisie die de minder en minder onkreukbare populisten moet naar voor schuiven om de massa op een dwaalspoor te brengen ? De oproep van de vakbondsleiding in het defensief gedrongen, ging eenduidig naar electorale steun voor wat eens voor de sociaaldemocratie stond in dit deellandje. De farce van de dag was dat een Vlaams Blok-kopstuk in de kasseien(kassei : anachronistisch soort transportattribuut) op de dag van de arbeid naast een flauw links kopstuk mocht komen beweren dat hij de werkende klasse vertegenwordigde), een billenkletser van formaat als je weet wat er met de wereld aan de hand is op zoveel gebieden. Hoe noemde een colunnist in mijn krant de huidige politieke optredens in de media weer vanmorgen...(?) 'entertainmentpolitiek' geloof ik. Zo en nu maar hopen dat de meisjes in Noord-Pakistan dank zij de politiek van hun rijke bovenlaag binnenkort weer naar school mogen gaan van hen of van de zich nu op de kap van de bevolking verrijkende crème de la crème van de zogenaamde 'religieuze' scholen. Een mens zou zich beginnen schamen van een baard te dragen. Zo zou ik nog uren kunnen doorgaan. Hebt U nog even ? Spring eens binnen op http://www.mo.be misschien. Pure horror sometimes... Dat systeem van ons dat moet worden bijgeregeld,zoals ik meer en meer verneem van 'onverdachte' bronnen zoals die van de 'afrit-Vlaanderen' boys die nu ook al beweren dat banken nationaliseren een noodzaak wordt (je kan ze moeilijk van linkse sympathieën verdenken), ...dat systeem dus, had dat al niet voor wereldoorlog 1 of 2 moeten bijgeregeld of vervangen worden door een systeem dat niet via vernietiging weer tot leven gebracht wordt ? Bezin daar maar eens over broeders en zusters of kameraden, vrienden, vriendinnen, lezers, lezeressen...vul zelf maar in. octo 2/05/09 |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Partijlid
Geregistreerd: 11 augustus 2008
Locatie: Brabant
Berichten: 248
|
![]() De geschiedenis is een oneindige brug naar de toekomst. Die brug zou zijn nut moeten hebben. Het verleden en het heden zouden ons dus naar een kollektieve vorm van bewustzijn moeten voeren. Het bewustzijn van het feit dat het reeds decennia in toenemende mate mogelijk is om iedereen deftig te voeden, te kleden en te huisvesten.Onze geldgerichte maatschappij ziet dit anders. Hoe dit kwam ?
Al voor de godsdiensten een leidende rol gingen spelen, waren er primitieve stammenverbanden die het water, de lucht...en ales wat de mens in zijn onderhoud voorzag'heilig','helend' vonden.Vandaag de dag is er niets meer heilig. Het recht op werk niet,het onafhankelijk denken niet...en het recht op ontplooiing niet. De verre voorouders van de gorilla's op de berg van de vermoorde Diana Fossey, leefden net als de eerste mensachtigen die ons voorgingen, in een omgeving die hen overvloedig weldadig was. Toen, zette zo'n situatie tot een primitieve vorm van beschouwing aan. Bepaalde wezens onder de eerste mensachtigen 'gebruikten' een stok en werden BESCHOUWEND. De filosofie was geboren. Langs het in stand houden van de lichamen om ...ontwikkelde het denken en het organiseren zich verder. Het denken zette aan tot handelen en onderhandelen. Het denken bouwde al heel vroeg een keuzemogelijkheid in. Ofwel nam men bij beslissingen naar de buitenwereld toe, een houding van solidariteit, 'liefde voor de eigen soort' aan, of men volgde de instinktieve, individuele overheersingsdrang tot in 't extreme. Dit extreme zou men dan kunnen vertalen als de blinde trouw aan diegenen die de groepsuitbuiting organiseerden. Uitbuiting zou voor lange tijd de 'motor' van de stoffelijke vooruitgang worden. De status binnen de groep, bepaalde de sociale reakties die de' levenskrachten' onder andere via het woorden -en mimiekspel van de leiders, aan de leden opdrongen. De produkten van de menselijke vaardigheid, maakten de geesten bewust van hun creativiteit. Men begon in termen van variatie en ruil te denken. Het besef van de nieuwe , culturele,'overvloed' van bezit, deed de angst om tekort te komen ontstaan. De strijd om het bezit van de overschotten, kon beginnen. Moord binnen de eigen soort, was niet langer een taboe. Verhoudingen moesten zich voortaan niet alleen meer naar de wetten van de instinctief sterksten, maar ook naar de wetten van de economisch sterksten plooien. De gezinnen werden zelf concurrenten met een economisch bepaalde hierarchie. Ook de eerste menselijke groepsverbanden, de 'stammen',hadden al een politiek 'establishment'.De 'business' van wie er nu eigenlijk het recht heeft om de lakens uit te delen', was geboren. De politiek dominanten omringden zich toen reeds door een aantal MOUWVEGERS : de aspirant-dominanten. Hun macht berustte meer en meer op eigendom en vereenzelfiging met militaire sterkte. 'Ontzag' verwierf je ook als je de rituelen ter ere van de 'onzichtbaar geworden' voorouders leiden kon. De binding met de natuur, als moreel scheidsrechter, werd vervangen door de binding met de 'goden' en met nieuwe morele normen die de gezagsstrukturen via de cultuur van de leidende klasse oplegden. Iemands plaats in de piramide van het gezag, bepaalde de graad van aantasting met 'belangenvermenging'. Zo ontstonden de eerste KASTEN en KLASSEN binnen de samenleving. De leidende figuren van de zich in koninkrijken verenigende stammen, dienden te weten hoever ze met het bedriegen en uitbuiten van hun bevolking konden gaan. Daartoe introduceerdede 'leidende kringen' het GELD. De BELASTINGEN dienden om het eigen volk onder de knoet te houden en andere koninkrijken te knechten. Of ook om toe te laten dat bepaalde groepen zich voor hun levensonderhoud alleen met denken konden bezighouden. Binnen het bindweefsel van de macht begonnen zich duidelijk een aantal tegengestelde belangengroepen te onderscheiden. Net als de RELIGIEMOUWVEGERS, stelden de officiele FILOSOFIEMOUWVEGERS, de bestaande ORDE van de ADELMOUWVEGERS niet in vraag. De meest ontwikkelde BEROEPSGROEPERINGEN die in opstand kwamen, werden voor 't eerst met geld braaf en welvarender dan andere beroepsgroepen gehouden. Voorlopig bleef de 'OPPOSITIE' nog heel lang beperkt tussen onenigheid binnen enkele monarchieën en hele rijke families. Om hun onaantastbaarheid te beschermen, vonden de bazen HEERSCHAPPIJBESTENDIGENDE wetten uit. Terwijl de bevolkingen aangroeiden, ging het aan de adel gebonden feodalisme, toch ten onder aan het feit dat het niet genoeg produceren kon. 't Werd dus tijd dat het kapitalisme zich als nieuw systeem binnen de maatschappelijke baarmoeder nestelen kwam. Dit systeem zou in de 20ste eeuw herhaaldelijk aantonen dat het failliet was, omdat het meer produceerde dan de bevolking 'aankopen' kon...met alle overproduktie en oorlogen vandien. Maar zover ware we nog niet. De legeraanvoerders vochten en moorden dat het hen precies een lieve lust was. Voor de soldaten was oorlog gewoon een broodwinning of een opgedrongen plicht,waarvan ze alleen na de eerste moord moesten kotsen. Daarna verkeerden ze in een waan van zelfverdediging of in een opgefokte overwinningsroes. De legers vochten nu niet meer alleen voor koningen, maar voor rekening van de zich snel verrijkende BURGERIJ. Een klasse die ons nu nog altijd verplicht van onszelf 'burgers' te noemen...terwijl we toch allemaal gewoon 'inwoners' van gemeenten zijn. Terwijl de burgerij de zich steeds meer rationaliserende produktiemiddellen inpalmde en nieuwe gebieden aan de 'zegeningen zijner uitbuiting' onderwierp...verminderde het aantal mensen die op het land werkten. Onze vrienden Filosoven kwamen in hun sociale analyses voorlopig niet verder dan dat de rede de verbinding tussen het 'natuurlijke' en het 'bovennatuurlijke' was. Kritiek op de klassen die de rijkdommen opstapelden , naarmate de wereld op de rug van de werkende bevolking' ontdekt' werd...bleef uit. Ze begrepen niet welke periode de onderlinge gevechten tussen inheemse en uitheemse adel, nieuwe rijke BURGERS, boeren en beroepsgilden,inluidde : het kapitalisme zou nog lang een amorele, produktievernieuwende,bloedige kracht blijven. Als middel om de oude heersende klassen (adel en burgerij)aan de macht te laten blijven, hadden de STAATSMOUWVEGERS, zich ondertussen ONMISBAAR gemaakt. Gezamenlijke acties van Staat en Leger waren steeds bloederig in het voordeel van een of andere fraktie van het kapitaal. De 'vrijheid van denken', was aanvankelijk meer een modefenomeen, dan een sociale noodzaak. De rijken konden lezen en schrijven en hadden tijd om het denken naar hun 'comfortabele' belangen te ontwikkelen. De verboden 'broederschappen der handwerklieden' hadden niet alleen hun werkgevers tegen. Terwijl de burgerij haar eerste , uitstekend betaalde PARLEMENTARIERS installeerde, slaagde zij er overal als maar in om het werkvolk voor haar burgelijke karren te spannen. Al van sinds de tijd dat de burgerij haar machtsstrijd met de adel via een reeks 'burgerlijke revoluties' beslechtte...tot en met nu...nu zij de strijd met de werkersklasse al 200 jaar via oorlogen omzeild. De burgerij is dus pakweg nog maar twee eeuwen de heersende klasse. Maar door de strijd om toegevingen vanwege de heersers, ondervonden de proletariërs op welke manieren hun klassestrijd kon afgeleid worden. Vaak op zeer bloedige of doortrapte wijze, kaderde men hun politieke en sociale strijd via de door hen afgedwongen verworvenheden in. Hoeveel van die ervaring zit er na 200 jaar nog in ons collektieve geheugen ? Op welke manier boren wij dat collektieve geheugen nog aan ? Vorige eeuw leefde er een man die zijn geld en famillie opofferde om aan te tonen dat het kapitalisme als systeem bijna opgehouden had met de mensheid op een hoger nivo van produktie en samenleven te brengen. In dikke wetenschappelijke boeken legde hij onophoudelijk uit hoe het kapitalisme van de ene overproduktiekrisis en oorlog in de andere sukkelt. Kapitalisten produceren immers niet met het oog op een totale behoeftenbevrediging, maar met het oog op maximumwinsten. De werkers krijgen maar een deel van de waarde die zij geproduceerd hebben als loon in handen. Deze 'meerwaardewet' maakt dat zij onmogelijk alles wat ze geproduceerd hebben kunnen terugkopen. Het feit dat goederen niet gewoon als GEBRUIKSVOORWERPEN, maar als HANDELSOBJEKTEN gezien worden, noemde Kareltjen Marx 'warenproduktie'. Het bestaan van loonarbeid onder de voorwaarden van de burgerij en haar economische wetten in plaats van een economisch bestel gebaseerd op produktie en distributie op zich , maakt dat we eens te meer, nog altijd met werkeloosheid, oorlog, rascisme, stresserende werkvoorwaarden en andere uitgediende fenomenen zitten. Van ieder van deze problemen maakt men een van de economische realitieiten losstaand 'strijdpunt', om ons te kunnen blijven om de tuin leiden. Dra belandde men in een eeuw waar een nooit geziene vernietiging het tevoren opgebouwde altijd weer in puin verdwijnen deed. Weer kondigt een eeuw zijn einde aan. Nog altijd duiken er overal weer stuiptrekkingen van stervende ideologische karkassen op. Nooit was het gevaar voor vernietiging van biologisch leven zo groot. Nooit te voren hadden we de middellen om wat en hoeveel we maar willen te produceren. Alhoewel sommigen onder ons welvarend zijn, was de uitbuitingsgraad nooit zo hoog. Het verschil in levensstandaard nog nooit zo verscheiden. Nooit tevoren floreerden corruptie en andere misdaden zo welig. Nooit tevoren gebruikten we de mogelijkheden van ons denken zo weinig. Nooit tevoren hadden we zoveel tijd en middellen en aanleidingen om over na te denken. Toch bestaat er een algemeen kader om het geheel van geblokkeerde toestanden te begrijpen. Toch laten we ons als nooit tevoren door zovele mistverspreidende thema's van de echte politieke knelpunten afleiden. Kortom, de mens heeft nog veel 'explicatie' voor de boeg. Hij moet proberen te informeren en trefpunten voor sociale verandering doeltreffender kansen geven. octo 4/05/09 |
![]() |
![]() |