Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 januari 2009, 11:29   #1
renaat6
Partijlid

renaat6's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar renaat6
Standaard Wat wij zelf doen, doen wij beter?

Alleen al in Vlaanderen staan er 75.000 mensen op een wachtlijst voor een sociale woning. Ook worden er steeds meer voorwaarden gesteld aan het bekomen er van. Zo moet men bij steeds meer maatschappijen Nederlands leren, en tewerkgesteld zijn. m.a.w. door de mensen met een laag inkomen niet van een betaalbare kwaliteitsvolle woning te voorzien duwt men ze in een vicieuze armoedecirkel.

Ondanks dat men vanuit alle politieke hoeken beweert dat Betaalbaar wonen een grondrecht is, wordt daar tot vandaag in België, en dus ook in Vlaanderen, in de praktijk nog steeds niet aan voldaan.

In september vorig jaar beloofde de Vlaamse regering dat er tegen 2020 minstens 45.000 sociale huurwoningen zullen bijkomen. Dat wil dus zeggen dat er jaarlijks gemiddeld 4090 woningen dienen bij te komen. Dat is dus 3,75 maal meer dan het aantal dat men de afgelopen zeven jaar heeft bijgebouwd. Als men dat tempo aanhoudt doet men er 38 jaar over om dus in 2047 het aantal te bereiken dat men vooropgesteld heeft voor 2020.

Hoe men de belofte van jaarlijks 4090 woningen kan waarmaken met een begroting waarin men maar 27 miljoen extra voor de sociale woningbouw heeft voorzien, goed voor pakweg 225 woningen, is mij, en waarschijnlijk ook voor de lezer dezes, een raadsel. Tot heden heeft ook nog geen enkel lid van de Vlaamse regeringpartijen een zinnig antwoord weten te geven op deze, toch terechte vraag.

Nochtans, wat "Vlaanderen zelf kan doen" zouden het toch beter doen...?
Oud 12 januari 2009, 12:47   #2
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

renaat: een huis bouw je toch niet in 3 maand tijd.
en een planning om 4000huizen per jaar te bouwen, voer je toch ook niet uit in 3maand tijd ?

ik denk dat uw kritiek nu eventjes te kort op de bal komt
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 13:01   #3
de mensen
Banneling

Standaard

Van zodra de 32-uren werkweek ingevoerd is zal het wel veel sneller gaan.
de mensen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 13:29   #4
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de mensen Bekijk bericht
Echt, Chipie?
Oud 12 januari 2009, 13:42   #5
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de mensen Bekijk bericht

het valt me op dat de doorsnee liber-achtige moraalridder van de arbeidsethos gemiddeld aan een vlotte 70-uren forumweek zit.

voornamelijk om uit te halen naar de luiheid van anderen.

of wat had u gedacht.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 13:43   #6
renaat6
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
renaat: een huis bouw je toch niet in 3 maand tijd.
en een planning om 4000huizen per jaar te bouwen, voer je toch ook niet uit in 3maand tijd ?

ik denk dat uw kritiek nu eventjes te kort op de bal komt
Voor wie 'begrijpend' leest zal merken dat het daar niet om gaat, dan wel over het feit dat de regering zich iets tot doel stelt, en er gelijktijdig (in haar begroting) er voor zorgt dat zij die doelstelling in verre na niet kan halen omdat zij zichzelf daar de nodige middelen niet voor reserveert.

Het gaat mij hem dus om de volksverlakkende 'luister naar mijn woorden, maar kijk niet naar mijn daden' mentaliteit, waarvan men nu zelfs al de lef heeft om dat via haar begroting van de daken te schreeuwen...
Oud 12 januari 2009, 13:51   #7
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door renaat6 Bekijk bericht
Voor wie 'begrijpend' leest zal merken dat het daar niet om gaat, dan wel over het feit dat de regering zich iets tot doel stelt, en er gelijktijdig (in haar begroting) er voor zorgt dat zij die doelstelling in verre na niet kan halen omdat zij zichzelf daar de nodige middelen niet voor reserveert.

Het gaat mij hem dus om de volksverlakkende 'luister naar mijn woorden, maar kijk niet naar mijn daden' mentaliteit, waarvan men nu zelfs al de lef heeft om dat via haar begroting van de daken te schreeuwen...
Zo zal het ook wel volksverlakkerij zijn om te beweren dat men moet tewerkgesteld zijn om een sociale woning te bekomen.
Trouwens al zal de regering haar beloften nakomen, dan nog zal de bouw ervan niet, of amper, voldoende zijn, om den instroom van laaggeschoolde migranten van een sociale woning te voorzien. Maw zelfs dan zal de wachtlijst niet verminderen.
Maar één troost, alleen federaal is het nog erger gesteld.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 14:38   #8
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alleen al in Vlaanderen staan er 75.000 mensen op een wachtlijst voor een sociale woning.
Hoeveel mensen staat er op een wachtlijst van twee of meer sosiale woningsmaatschappijen en worden dus eigenlijk dubbel geteld?

En hoeveel van die mensen zijn echtparen?

En voor hoeveel van die mensen is het echt dringend?

Citaat:
Ook worden er steeds meer voorwaarden gesteld aan het bekomen er van. Zo moet men bij steeds meer maatschappijen Nederlands leren, en tewerkgesteld zijn.
Waar staat dat men moet 'tewerkgesteld' zijn ?
Het komt mij voor dat gij straf, zeer straf, uit uwen duim aan het zuigen zijt.
(niet in het minst omdat ge niks link geeft; maar denk nu eens na: geen werklozen, geen ziekenkastrekkers, geen gepensionneerden .... allez kom hé)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 15:04   #9
renaat6
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Waar staat dat men moet 'tewerkgesteld' zijn ?
Het komt mij voor dat gij straf, zeer straf, uit uwen duim aan het zuigen zijt.
(niet in het minst omdat ge niks link geeft; maar denk nu eens na: geen werklozen, geen ziekenkastrekkers, geen gepensionneerden .... allez kom hé)
Er zijn bepaalde maatschappijen die, (voor zover mogelijk) voorrang geven aan mensen die tewerkgesteld zijn of zich als 'wertkzoekende' kunnen bewijzen. Maar goed daar gaat het hem ten gronde niet om
Oud 12 januari 2009, 17:10   #10
Gforce
Banneling

Standaard

Toen ik onlangs door een nagelnieuwe sociale wijk in de omgeving van het St-Jans ziekenhuis in Brugge(!) reed, vertrok mijn gezicht snel toen ik zag dat ook daar de djellaba's goed gedijen.
We kunnen misschien eerst beginnen met onze eigen sukkelaars te voorzien van behuizing alvorens we half Miseriestan beloven dat ze hier mogen komen wonen!!!!
Gforce is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 17:49   #11
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gforce Bekijk bericht
Toen ik onlangs door een nagelnieuwe sociale wijk in de omgeving van het St-Jans ziekenhuis in Brugge(!) reed, vertrok mijn gezicht snel toen ik zag dat ook daar de djellaba's goed gedijen.
We kunnen misschien eerst beginnen met onze eigen sukkelaars te voorzien van behuizing alvorens we half Miseriestan beloven dat ze hier mogen komen wonen!!!!
De reden hiervoor zal wel zijn dat ze aan de criteria voldoen (geen werk, gehuwd, vele kinderen...). Maar dat is uiteindelijk voor mij het probleem niet.
Wel de goed nieuws show dat men weeral zoveel tiendduizend sociale woningen bij voorziet, en dat men maar al te goed weet, dat dit nauwelijks voldoende zal zijn om de inkomende laaggeschoolde migranten aan een woning te helpen.
Mij lijkt het dan ook veel logischer, rekening houdend, met de wetenschap dat het geld op is, en als we dan toch iets beter willen doen dan een ander, gewoonweg een rem zetten op de import van laaggeschoolde migranten.
Oud 12 januari 2009, 17:49   #12
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gforce Bekijk bericht
.(dubbel)

Laatst gewijzigd door Bob : 12 januari 2009 om 17:50.
Oud 12 januari 2009, 17:59   #13
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heeft u ook een voorstel om aan de nodige middelen te komen ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 18:21   #14
renaat6
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Neen, is mijn job niet! En het ben ik niet die zeg iets te gaan doen, wetende dat ik het helemaal niet ga doen omdat iki daar de middelen niet toe voorzie.
En...het is niet zo dat men 'de nodige middelen' daarvoor niet heeft, men reserveert ze er niet voor, dat is het verschil. Bij een begrotingsopmaak is het een zaak van prioriteiten stellen. En het aankopen van dure onzinnige waardeloze moderne kunstwerken (zoals dat houten gedrocht buiten het Vlaams parlement) zijn blijkbaar van groter belang...
Oud 12 januari 2009, 19:47   #15
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zal dan nieuwe belastingen zijn, wat dacht ge. Het niet meer aankopen van kunstwerken zullen het verschil niet uitmaken. Denk trouwens dat men meer patrimonium verkoopt dan aankoopt.
Oud 12 januari 2009, 21:03   #16
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, is mijn job niet! En het ben ik niet die zeg iets te gaan doen, wetende dat ik het helemaal niet ga doen omdat iki daar de middelen niet toe voorzie.
En...het is niet zo dat men 'de nodige middelen' daarvoor niet heeft, men reserveert ze er niet voor, dat is het verschil. Bij een begrotingsopmaak is het een zaak van prioriteiten stellen. En het aankopen van dure onzinnige waardeloze moderne kunstwerken (zoals dat houten gedrocht buiten het Vlaams parlement) zijn blijkbaar van groter belang...
Goed ik stel mijn vraag anders.
Waar besparen we, afgezien van dat kunstwerk, dan nog op ?
Gezondheidszorg, werkloosheidsuitkeringen, onderwijs ......?
U zegt maar.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 22:24   #17
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

ja begrotingsmatig heb je gelijk. Een huis kost bvb 100.000euro, dus 1000 huizen 100M euro, 4000 huizen 400M euro.
Maar aan het tempo dat ze de huurinkomsten verhoogd hebben van 90% van hun huurders zal het budget van daar komen zeker ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 23:20   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alleen al in Vlaanderen staan er 75.000 mensen op een wachtlijst voor een sociale woning.
In mijn familie alleen al zijn er vijf mensen die op een wachtlijst staan van, niet één, maar twee, drie, vier sociale huisvestingsmaatschappijen. Laat me dus eventjes heel bedenkelijk denken bij dergelijke cijfers.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 23:24   #19
FDM
Banneling

Standaard

ze gaan weer 1000en soc woningen bijzetten maar als ze daar weeer slovaren in dumpen is het weer een bouw voor niets
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2009, 08:11   #20
renaat6
Partijlid

Standaard

Citaat:
Goed ik stel mijn vraag anders.
Waar besparen we, afgezien van dat kunstwerk, dan nog op ?
Gezondheidszorg, werkloosheidsuitkeringen, onderwijs ......?
U zegt maar.

Wel, zoals ik al zei: het is een zaak van prioriteiten stellen. Ondanks het begrotingsoverschot waar men blijkbaar niet weet wat mee te doen, bespaart de Vlaamse regering al meer dan voldoende op gezondheidszorg en onderwijs (aan werkloosheidsuitkeringen dient zij geen eurocent uit te geven).
Het gegeven is:

De Vlaamse regering geeft aan dat zij vanaf dit jaar, jaarlijks 4090 nieuwe sociale woningen zal bouwen.
De kostprijs daarvoor is jaarlijks 490 miljoen euro!
Zij voorziet daarvoor in haar begroting voor dit jaar 27 miljoen.
Dus 463 miljoen te weinig.
Men gaat dit jaar dus geen 4090, maar amper 225 woningen.

Wat ik aanklaag, is niet dat men onvoldoende geld heeft, maar dat men, wetende dat men onvoldoende geld heeft, zegt dat men iets gaat doen, waarvan men weet dat men dit niet kan, en dus helemaal niet zal doen.
Ik klaag de hier dus de ongebreidelde volksverlakkerij aan. Iets wat men, blijkens de reacties hier op dit forum, ongestraft kan blijven doen.

Bepaalde partijen zoals (voorheen) het Vl.Belang, en (nu) Lijst DeDecker, kunnen er goed mee varen...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be