![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Staatssecretaris
|
![]() Wat moet er in een Confederale staat België moest die er ooit komen Federaal blijven en wat moet er naar de gemeenschappen? En hoe lossen we Brussel op? Ik ben op zoek naar een redelijke oplossing die men in Brussel en Wallonië zou kunnen aanvaarden.
Ik denk dat we Defensie, Binnenlandse zaken(politie), Buitenlandse zaken en de sociale zekerheid best Federaal houden. De rest zou ik overhevelen naar de gewesten. Ik zou de Franstalige gemeenschap en het Waalse gewest laten fusioneren. Ik zou ook de provincies en de senaat afschaffen. Voor de kamer een kiessysteem met een 1 federale kieskring. Ik denk ook dat er fiscale autonomie moet zijn voor de gewesten maar hoe we dat best regelen weet ik niet. Voor Brussel heb ik niet meteen een oplossing omdat ik de huidige regeling ook niet volledig ken. Ik zou de Duitse gemeenschap afschaffen en maar wel de taal regelingen behouden.
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de Duitse gemeenschap "afschaffen"? LOL Wie gaat ge daarvoor meebrengen?
![]() |
![]() |
#3 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
En wat is volgens u het nut van een parlement voor 5 dorpen?
![]() Laatst gewijzigd door Pieter B : 24 december 2008 om 01:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De rest ,koningshuis inbegrepen laat ik graag over aan onze francofone broeders..... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En wat valt er wel te verkopen aan de andere zijde? Citaat:
![]() |
![]() |
#6 |
Staatssecretaris
|
![]() Daar heb ik geen probleem mee. Maar ik denk niet dat ze dat gaan doen.
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Afgezien daarvan vraag ik me eigenlijk af hoe gij hier vanuit uw zetel kunt liggen beslissen dat 5 gemeenten aan de andere kant van het land geen recht zouden hebben op autonomie. En dat alleen maar omdat België anders "teveel parlementen" heeft... Als er parlementen moeten afgeschaft worden, dan zijn de federale kamer en senaat veel voor de hand liggender kandidaten.
![]() |
![]() |
#8 |
Staatssecretaris
|
![]() De splitsing van de SZ.
Als we België niet willen opdoeken dan mogen we de SZ niet splitsen.
![]() |
#9 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijn vraag was wat er wél aan de andere kant van de taalgrens kan worden verkocht, Pieter.
Citaat:
Het is aan de Franstaligen om België overeind te houden, en te laten weten wat ze daarvoor willen inleveren.
Georges-Louis Bouchez: "Wie zijn zij om te denken dat ze morele waarden hebben die superieur zijn aan die van ons?" Laatst gewijzigd door E. Gidius : 24 december 2008 om 01:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat laatste is uitgesloten. Pek en veren zullen uw deel zijn als ge daarmee afkomt, en naar uw andere voorstellen zal (terecht) niet meer geluisterd worden.
![]() |
#12 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Maar wat doe je met Brussel als je de SZ splitst. hoort dat bij VL of W? Of krijgt die ook nog een eige SZ (lijkt mij onhaalbaar)
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er komt een Vlaamse en een Waalse SZ, en ik wil de Brusselaars gerust in een referendum laten kiezen bij welke ze willen aansluiten, of dat ze een eigen SZ willen oprichten.
Georges-Louis Bouchez: "Wie zijn zij om te denken dat ze morele waarden hebben die superieur zijn aan die van ons?" Laatst gewijzigd door E. Gidius : 24 december 2008 om 01:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Staatssecretaris
|
![]() En als je de SZ hebt gesplitst denk je dan dat Wallonië lang zal overleven? Zal het er niet op neer komen dat we hen dan gaan moeten redden omdat ze het niet meer kunnen betalen ?
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat kan, maar zo'n situatie zal het oneindige voordeel hebben dat ze duidelijk is. Er zijn dan die nood hebben en er zijn er die te hulp schieten. En er zijn de voorwaarden waaraan die hulp geboden wordt.
![]() |
#16 |
Gouverneur
|
![]() Probeert gij uw confederaal model in deze tijden maar eens te verkopen aan de bevolking.
2 vlaamse top politici zijn zonet op hun bek gegaan en die grapjas die met scepter zwaait in't vlaams parlement weet van geen hout pijlen maken. Daar zit ik echt op te wachten op zo mannen, BHV is nog altijd dezelfde soep en zaventem kost de vlaamse regering hopen geld aan processes om nog maar te zwijgen van de jobs die er al verloren zijn gegaan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Defensie, politie, financiering van Sociale Zekerheid, Buitenlandse zaken, delen van Justitie blijven confederaal.
Brussel: apart Gewest maar andere Gewesten blijven zeggenschap hebben, Gemeenschappen worden trouwens afgeschaft (behalve Duitstalige), Brussel organiseert eigen onderwijs, er wordt een regeling getroffen voor de belastingen, eventueel kiest Vlaanderen een andere hoofdstad maar Brussel wordt niet uitgebreid, afschaffing van faciliteiten. Er wordt op economisch vlak een Euroregio gemaakt rond Brussel, zoals Rijsel-Kortrijk-Doornik, met bijzonder duidelijke afspraken over grenzen uiteraard.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Confederalisme is voorbijgestreefd.
![]() |
#19 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Volgens mij organizeer je de interpersoonlijke solidariteit best onafhankelijk van elke territoriale overheid. Konkreet kun je de sociale zekerheid dan omvormen tot een autonome funktionele overheid die onafhankelijk is van elke territoriale overheid. Ze is dan noch Belgisch, noch Vlaams, nog provinciaal, noch gemeentelijk. In ruil moet ze haar bestuur/regering dan net als een territoriale overheid door de bevolking laten verkiezen. Dan is er tenminste een demokratische kontrole volgens het principe "no taxes without representation" (geen belastingen zonder vertegenwoordiging). Je zou de sociale zekerheid dan kunnen beschouwen als een autonome "sociale deelstaat" met eigen budget en beleid.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. Laatst gewijzigd door Doomy : 25 december 2008 om 20:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Minister-President
|
![]() Waarom laat je de Brusselaars daar niet zelf over beslissen in een referendum? Voor zichzelf autonomie opeisen, maar wel anderen betuttelend aan het handje willen houden... wat een dubbele moraal. Als je voor jezelf vrijheden opeist die je aan anderen weigert is je pleidooi voor meer vrijheid en autonomie ongeloofwaardig.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. |
![]() |
![]() |