Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 december 2008, 01:08   #1
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard Confederalisme

Wat moet er in een Confederale staat België moest die er ooit komen Federaal blijven en wat moet er naar de gemeenschappen? En hoe lossen we Brussel op? Ik ben op zoek naar een redelijke oplossing die men in Brussel en Wallonië zou kunnen aanvaarden.

Ik denk dat we Defensie, Binnenlandse zaken(politie), Buitenlandse zaken en de sociale zekerheid best Federaal houden. De rest zou ik overhevelen naar de gewesten. Ik zou de Franstalige gemeenschap en het Waalse gewest laten fusioneren. Ik zou ook de provincies en de senaat afschaffen. Voor de kamer een kiessysteem met een 1 federale kieskring.
Ik denk ook dat er fiscale autonomie moet zijn voor de gewesten maar hoe we dat best regelen weet ik niet.
Voor Brussel heb ik niet meteen een oplossing omdat ik de huidige regeling ook niet volledig ken.
Ik zou de Duitse gemeenschap afschaffen en maar wel de taal regelingen behouden.
Oud 24 december 2008, 01:28   #2
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Ik denk dat we Defensie, Binnenlandse zaken(politie), Buitenlandse zaken en de sociale zekerheid best Federaal houden. De rest zou ik overhevelen naar de gewesten. Ik zou de Franstalige gemeenschap en het Waalse gewest laten fusioneren. Ik zou ook de provincies en de senaat afschaffen. Voor de kamer een kiessysteem met een 1 federale kieskring.
Ik denk ook dat er fiscale autonomie moet zijn voor de gewesten maar hoe we dat best regelen weet ik niet.
Voor Brussel heb ik niet meteen een oplossing omdat ik de huidige regeling ook niet volledig ken.
Ik zou de Duitse gemeenschap afschaffen en maar wel de taal regelingen behouden.
Er is geen enkele reden om de SZ federaal te houden, en redenen te over om ze aan de deelstaten over te dragen.

En de Duitse gemeenschap "afschaffen"? LOL
Wie gaat ge daarvoor meebrengen?
Oud 24 december 2008, 01:30   #3
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Er is geen enkele reden om de SZ federaal te houden, en redenen te over om ze aan de deelstaten over te dragen.

En de Duitse gemeenschap "afschaffen"? LOL
Wie gaat ge daarvoor meebrengen?
Omdat SZ splitsen terecht niet te verkopen valt aan de andere zijde van de taalgrens.

En wat is volgens u het nut van een parlement voor 5 dorpen?

Laatst gewijzigd door Pieter B : 24 december 2008 om 01:31.
Pieter B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2008, 01:34   #4
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat SZ splitsen terecht niet te verkopen valt aan de andere zijde van de taalgrens.

Voor mij uiteraard niets, dus afsplitsing van vlaanderen en één parlement om te onderhouden.....
De rest ,koningshuis inbegrepen laat ik graag over aan onze francofone broeders.....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2008, 01:35   #5
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom terecht?

En wat valt er wel te verkopen aan de andere zijde?

Citaat:
Dat ze niet tot Wallonië willen behoren en daartoe het recht hebben? Schaf hun autonomie af en ze sluiten zich weer aan waar ze thuishoren: bij Duitsland.
Oud 24 december 2008, 01:36   #6
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dat ze niet tot Wallonië willen behoren en daartoe het recht hebben? Schaf hun autonomie af en ze sluiten zich weer aan waar ze thuishoren: bij Duitsland.
Daar heb ik geen probleem mee. Maar ik denk niet dat ze dat gaan doen.
Oud 24 december 2008, 01:40   #7
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar heb ik geen probleem mee. Maar ik denk niet dat ze dat gaan doen.
Het zal dat zijn of een soort Groot-Luxemburg. Als het maar niet Wallonië is.

Afgezien daarvan vraag ik me eigenlijk af hoe gij hier vanuit uw zetel kunt liggen beslissen dat 5 gemeenten aan de andere kant van het land geen recht zouden hebben op autonomie. En dat alleen maar omdat België anders "teveel parlementen" heeft...

Als er parlementen moeten afgeschaft worden, dan zijn de federale kamer en senaat veel voor de hand liggender kandidaten.
Oud 24 december 2008, 01:40   #8
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
En wat valt er wel te verkopen aan de andere zijde?
De splitsing van de SZ.
Als we België niet willen opdoeken dan mogen we de SZ niet splitsen.
Oud 24 december 2008, 01:42   #9
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De splitsing van de SZ.
Mijn vraag was wat er wél aan de andere kant van de taalgrens kan worden verkocht, Pieter.

Citaat:
Als we België niet willen opdoeken dan mogen we de SZ niet splitsen.
België moet niet per sé opgedoekt worden, maar waarom zouden we dan ook inleveren om het overeind te houden? Wij hebben het niet nodig.

Het is aan de Franstaligen om België overeind te houden, en te laten weten wat ze daarvoor willen inleveren.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 24 december 2008 om 01:43.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2008, 01:44   #10
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Het zal dat zijn of een soort Groot-Luxemburg. Als het maar niet Wallonië is.

Afgezien daarvan vraag ik me eigenlijk af hoe gij hier vanuit uw zetel kunt liggen beslissen dat 5 gemeenten aan de andere kant van het land geen recht zouden hebben op autonomie. En dat alleen maar omdat België anders "teveel parlementen" heeft...

Als er parlementen moeten afgeschaft worden, dan zijn de federale kamer en senaat veel voor de hand liggender kandidaten.
Van mij mogen ze dat zelf kiezen. Aansluiten bij Duitsland of hun autonomie opgeven.
Oud 24 december 2008, 01:45   #11
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Van mij mogen ze dat zelf kiezen. Aansluiten bij Duitsland of hun autonomie opgeven.
Dat laatste is uitgesloten. Pek en veren zullen uw deel zijn als ge daarmee afkomt, en naar uw andere voorstellen zal (terecht) niet meer geluisterd worden.
Oud 24 december 2008, 01:55   #12
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Mijn vraag was wat er wél aan de andere kant van de taalgrens kan worden verkocht, Pieter.

België moet niet per sé opgedoekt worden, maar waarom zouden we dan ook inleveren om het overeind te houden? Wij hebben het niet nodig.

Het is aan de Franstaligen om België overeind te houden, en te laten weten wat ze daarvoor willen inleveren.
Goed, ik begrijp wat je wil zeggen.

Maar wat doe je met Brussel als je de SZ splitst. hoort dat bij VL of W? Of krijgt die ook nog een eige SZ (lijkt mij onhaalbaar)
Oud 24 december 2008, 01:57   #13
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Goed, ik begrijp wat je wil zeggen.

Maar wat doe je met Brussel als je de SZ splitst. hoort dat bij VL of W? Of krijgt die ook nog een eige SZ (lijkt mij onhaalbaar)
Er komt een Vlaamse en een Waalse SZ, en ik wil de Brusselaars gerust in een referendum laten kiezen bij welke ze willen aansluiten, of dat ze een eigen SZ willen oprichten.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 24 december 2008 om 01:58.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2008, 02:02   #14
Pieter B
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Er komt een Vlaamse en een Waalse SZ, en ik wil de Brusselaars gerust in een referendum laten kiezen bij welke ze willen aansluiten, of dat ze een eigen SZ willen oprichten.
En als je de SZ hebt gesplitst denk je dan dat Wallonië lang zal overleven? Zal het er niet op neer komen dat we hen dan gaan moeten redden omdat ze het niet meer kunnen betalen ?
Oud 24 december 2008, 02:10   #15
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En als je de SZ hebt gesplitst denk je dan dat Wallonië lang zal overleven? Zal het er niet op neer komen dat we hen dan gaan moeten redden omdat ze het niet meer kunnen betalen ?
Dat kan, maar zo'n situatie zal het oneindige voordeel hebben dat ze duidelijk is. Er zijn dan die nood hebben en er zijn er die te hulp schieten. En er zijn de voorwaarden waaraan die hulp geboden wordt.
Oud 24 december 2008, 08:12   #16
monza
Gouverneur

Standaard

Probeert gij uw confederaal model in deze tijden maar eens te verkopen aan de bevolking.
2 vlaamse top politici zijn zonet op hun bek gegaan en die grapjas die met scepter zwaait in't vlaams parlement weet van geen hout pijlen maken.
Daar zit ik echt op te wachten op zo mannen, BHV is nog altijd dezelfde soep en zaventem kost de vlaamse regering hopen geld aan processes om nog maar te zwijgen van de jobs die er al verloren zijn gegaan.
monza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2008, 08:19   #17
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Defensie, politie, financiering van Sociale Zekerheid, Buitenlandse zaken, delen van Justitie blijven confederaal.
Brussel: apart Gewest maar andere Gewesten blijven zeggenschap hebben, Gemeenschappen worden trouwens afgeschaft (behalve Duitstalige), Brussel organiseert eigen onderwijs, er wordt een regeling getroffen voor de belastingen, eventueel kiest Vlaanderen een andere hoofdstad maar Brussel wordt niet uitgebreid, afschaffing van faciliteiten.

Er wordt op economisch vlak een Euroregio gemaakt rond Brussel, zoals Rijsel-Kortrijk-Doornik, met bijzonder duidelijke afspraken over grenzen uiteraard.
Oud 24 december 2008, 09:23   #18
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Confederalisme is voorbijgestreefd.
Oud 25 december 2008, 20:23   #19
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat kan, maar zo'n situatie zal het oneindige voordeel hebben dat ze duidelijk is. Er zijn dan die nood hebben en er zijn er die te hulp schieten. En er zijn de voorwaarden waaraan die hulp geboden wordt.
Als je de sociale zekerheid splitst kun je ze evengoed privatizeren naar Amerikaans model. Dan kan ieder individu zelf kiezen bij wie hij/zij zich laat verzekeren. Want als een "Vlaamse" West-Vlaming niet solidair mag/kan zijn met een "Waalse" Luxemburger, waarom moet die dan eigenlijk nog solidiar zijn met een "Vlaamse" Antwerpenaar? Laat iedereen dan zichzelf verzekeren. Dan is er tenminste keuzevrijheid. Of dit ook de meest ideale oplossing is, is dan een ander diskussie.

Volgens mij organizeer je de interpersoonlijke solidariteit best onafhankelijk van elke territoriale overheid. Konkreet kun je de sociale zekerheid dan omvormen tot een autonome funktionele overheid die onafhankelijk is van elke territoriale overheid. Ze is dan noch Belgisch, noch Vlaams, nog provinciaal, noch gemeentelijk. In ruil moet ze haar bestuur/regering dan net als een territoriale overheid door de bevolking laten verkiezen. Dan is er tenminste een demokratische kontrole volgens het principe "no taxes without representation" (geen belastingen zonder vertegenwoordiging). Je zou de sociale zekerheid dan kunnen beschouwen als een autonome "sociale deelstaat" met eigen budget en beleid.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 25 december 2008 om 20:25.
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2008, 20:30   #20
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Brussel: apart Gewest maar andere Gewesten blijven zeggenschap hebben,
Waarom laat je de Brusselaars daar niet zelf over beslissen in een referendum? Voor zichzelf autonomie opeisen, maar wel anderen betuttelend aan het handje willen houden... wat een dubbele moraal. Als je voor jezelf vrijheden opeist die je aan anderen weigert is je pleidooi voor meer vrijheid en autonomie ongeloofwaardig.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be