Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 januari 2009, 13:20   #1
Politics.be
Redactie
 
 
Politics.be's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
Standaard Doel 2020 vraagt historische hoeves te sparen

In het kader van de Antwerpse Havenuitbreidingsplannen is in opdracht van de Vlaamse Regering nu ook begonnen met de sloop van boerderijen in Kieldrecht. Daar werd deze morgen met groot geweld een historische schuur platgelegd. Mogelijk al morgen start men in dezelfde straat met de sloop van de twee oudste boerderijen uit de regio.

De boerderijen in Kieldrecht die worden gesloopt liggen méér dan 10 km verwijderd van Doel maar er is een sloopvergunning afgeleverd omdat ze aan de rand(!) liggen van een tijdelijk(!) natuurcompensatiegebied dat er is aangelegd om vernietigde natuurwaarden in Doel te compenseren. Vandaag ging reeds een 19de eeuwse schuur tegen de vlakte. Hetzelfde lot staat het eeuwenoude Hof ter Walle te wachten en een andere historische hoeve. Het Hof ter Walle is de oudste bekende boerderij uit de streek. Als ‘toegift’ mag de 18de eeuwse woonst blijven staan maar… de 17de eeuwse schuur en het melkhuis worden wel gesloopt… Wat de meerwaarde is van de afbraak voor het betreffende natuurgebied is een raadsel. De historische hoeven staan er al eeuwenlang en vormen juist een habitat voor verschillende zeldzame vogels. Vorig jaar maakten ze mee deel uit van het door het Davidsfonds georganiseerde hoeveweekeinde. Bovendien worden ze vermeld in verschillende naslagwerken. In het boek ‘Landelijk leven in Vlaanderen staan ze zelfs in de lijst van meest markante boerderijen in Vlaanderen…. En die boerderijen wil de Vlaamse Regering nu laten slopen. Daarmee lijkt de Vlaamse Regering tot ver buiten Doel een politiek van verschroeide aarde te voeren.



Doel 2020 vindt het bijzonder cynisch dat uitgerekend op een moment dat Kris Peeters ‘de boer op trekt’ hij de oudste boerderijen uit de Wase polders laat slopen zonder dat dit voor iets nodig is. Kris Peeters - en met hem de CD&V – mogen zich dan in woorden bekommerd tonen om de landbouw, het Vlaamse platteland, het Vlaamse erfgoed, in de feiten valt daar in de Wase polders niets van te merken. Het enige wat de partij hier teweegbrengt is woede bij de bewoners.



Doel 2020 dringt er bij minister-president Kris Peeters op aan dat deze politiek van verschroeide aarde definitief stopt. Doel 2020 vraagt aan CD&V, de partij van Kris Peeters dat de sloop van de historische hoeven in Kieldrecht NIET doorgaat. In het andere geval laat men ons geen andere keuze dan de volgende maanden duidelijk te maken waar Peeters en zijn partij écht voor staan als het gaat om het Vlaamse platteland, de landbouw of Vlaams erfgoed.



Met dank voor opname



Namens Doel 2020,



Jan Creve

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 00:17   #2
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

En met politiekers als Peeters zouden we 't moeten doen als Vlaanderen onafhankelijk wordt?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2009, 14:09   #3
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Een Vlaams resp. Belgisch eerste minister is in de eerste plaats schatplichtig aan de politieke partij resp. de voorzitter ervan.. elke beslissing wordt dan nog eens gedicteerd door diverse lobby en andere belangengroepen, nationalistische motieven (concurrentie met buitenlandse havens in ndit speciale geval etc.. ktp..)

Als ik me goed herinner gaf doel 2020 eens in een triomfantelijk bericht aan dat de antwerpse haven bezig was "achteruuit te gaan" en dat dit goed nieuws is voor het behoud van Doel en omliggende..

Recenter verschijnt er in het nieuws dat 2008 nog altijd een vooruitgang van het havengebeuren laat zien szeker in vergelijking met de belangrijkste antwerpse concurrenten : Rotterdam en Hamburg.

zowel België als Nederland maken zich sterk op economisch gebied om "de poort van Europa" te zijn en de distributiefunctie van die gebieden zou de voornaamste bron van "welvaart" zijn. Die stelling wordt momenteel flink ondergraven door het invoeren van het begrip "Welzijn" ipv. "Welvaart" : de welvaart zou met zijn fijn stof en klimaatdetoriatie het welzijn ondergraven. Het verminderen van export en import van allerlei zaken zou gunstige effecten hebben op de welvaart van de landen waar "arbeid" goedkoop is, omdat de locale elite dan belang heeft bij de koopkracht van de eigen bevolking, vermits het belang van concurreren op de rijkere westerse markten dan zinloos zou worden.

Een grote migratiegolf zou op gang komen : de ondernemers-kapitalisten die nu hun fortuin vergaren door goederen hier te verkopen en deze in lage loonlanden te laten produceren, zouden zich moeten toeleggen op de commercialisatie van goederen daar,
het opdrogenb van de welvaart hier en het toenemen van het welzijn hier, zou anders gesteld de welvaartszoekers verdringen.

De antwerpse linker- en rechteroeverhavendokken zouden kunnen veranderen in liefelijke meren en vogelreservaten en het Oosterdonk van vroeger zou van onder de stapels containers kunnen herrijzen samen met de "local pubs" for "local people".

We zouden ook op artisanale wijze de kathedraal kunnen afbreken en deze werkzaamheden filmen, het omgekeerd afspelen van die film zou ons dan onschatbare informatie kunnen bezorgen om door te geven aan latere generaties over hoe de kathedralen gebouwd werden.

Ernstig : er verdienen zeeer veel mensen hun dagelijks brood (ook arbeiders, bedienden en niet-kapitalisten) met de "distributiefunctie". Alles wat je gebruikt van kleding en electronica tot elementaire voeding gaat door de "distributiemachine" ; alle productie van goederen is pas mogelijk na het vervoeren van de grondstoffen en alle lonen kunnen pas uitbetaald worden na het afvoeren van de afgewerkte produkten. We moeten wachten op een "Star Trek" machine om materiële goederen in een oogwenk zonder andere mechanische middelen van de ene naar de andere plaats te "verzenden" om dit probleem grondig op te lossen.

Het is inderdaad zo dat vele actoren in deze bedrijfstak geneigd zijn om op korte termijn denkend voor steeds meer wegen, bruggen, tunnels, dokken .. asfalt en natuurvernietiging gaan ipv. het gebeuren grondig te analyseren ten einde te streven naar een meer efficiënt gebruik van het bestaande aureaal, overhevelen van goederenstromen naar het spoor, het water enz..Maar zelfs het uiteindelijk kiezen voor meer efficiëncy zal de constructie van o.a. nieuwe waterwegen en spoorwegen noodzakelijk maken.

Idealiter zouden alle balanghebbenden , transportondernemers, overheden en natuurbeschermers moeten samen zitten en klaar en duidelijk haalbare oplossingen nastreven - de evolutie van de laatste decennia laten nl. ook zien dat diverse ex. industriële sites er intussen zeer verlaten bij liggen en dat de actuele nadruk die het milieu en het erfgoedbehoud terecht krijgt zeker mee het beleid in de toekomst mee zal bepalen.

Het is niet de eerste keer en het zal zeker niet de laatste keer zijn dat de besluitvorming transparanter moet en er wat langduriger moet overwogen worden vooraleer er zeer ingrijpende besluiten genomen worden.
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be