Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 januari 2009, 23:10   #1
Gertjanos
Vreemdeling

Standaard Limburgs

Het Limburgs is sinds 1997 erkend in Nederland onder het Europees Handvest voor regionale talen of talen van minderheden, en er is zelfs een speciale raad voor opgericht die de belangen van het Limburgs moet verdedigen en de taal in stand moet houden.

Waarom kan Belgisch Limburg niet zo een raad krijgen? Uiteraard weigert België om het handvast te ondertekenen, met de Franstaligen minderheden enzo, maar dat verhindert de Franstalige Gemeenschap niet om haar minderheidstalen (Picardisch, Luxemburgs, etc...) te onderhouden, zoals dit fragment aantoont:
"La langue est une des composantes essentielles de l'identité de la Communauté française. Elle a pour mission de promouvoir la langue française et de soutenir les langues régionales endogènes (wallon, picard, lorrain, luxembourgeois…). " bron: http://www.cfwb.be/index.php?id=529#c4486

Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag, waarom doet Vlaanderen niets voor de Limburgers? En belangrijker nog, wat vinden jullie hiervan?
Gertjanos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 23:32   #2
Ferre
Parlementslid

Standaard

Het Limburgs? Dat ken ik niet.

Moeten mensen uit Lommel of Ham dan Hasselts of Maaslands leren/spreken?

Ik zou gesubsidieerde dialect lessen in het onderwijs of culturele voorstellingen in het lokale dialect niet slecht vinden. Maar waarom beperken tot Limburg?
Ferre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 23:33   #3
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Dialecten dienen platgewalst te worden. Één standaardtaal, hoogstens een paar lokale accenten.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 23:37   #4
Koerd
Burger

Koerd's schermafbeelding

Standaard

een poging tot

ik koan echt gieejn limburrrgs proaten

K. Marx
Koerd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 23:39   #5
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom kan Belgisch Limburg niet zo een raad krijgen? Uiteraard weigert België om het handvast te ondertekenen, met de Franstaligen minderheden enzo, maar dat verhindert de Franstalige Gemeenschap niet om haar minderheidstalen (Picardisch, Luxemburgs, etc...) te onderhouden, zoals dit fragment aantoont:
"La langue est une des composantes essentielles de l'identité de la Communauté française. Elle a pour mission de promouvoir la langue française et de soutenir les langues régionales endogènes (wallon, picard, lorrain, luxembourgeois…). " bron: http://www.cfwb.be/index.php?id=529#c4486
Altijd mee oppassen. In Franstalig Belgique gaapt er doorgaans een diepe kloof tussen hetgeen op papier staat en de realiteit.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 23:44   #6
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gertjanos Bekijk bericht
Het Limburgs is sinds 1997 erkend in Nederland onder het Europees Handvest voor regionale talen of talen van minderheden, en er is zelfs een speciale raad voor opgericht die de belangen van het Limburgs moet verdedigen en de taal in stand moet houden.
Er is nog steeds discussie over de vraag of Limburgs een taal of dialect is. Taalkundigen zouden dat eerst op een zo wetenschappelijk mogelijke manier moeten uitpluizen, maar ik heb genoeg ervaring met het thema om te weten dat dat een zeer moeilijke taak zal zijn.
De vraag is eigenlijk welk Limburgs in Nederland erkend is?

Citaat:
maar dat verhindert de Franstalige Gemeenschap niet om haar minderheidstalen (Picardisch, Luxemburgs, etc...) te onderhouden, zoals dit fragment aantoont:
Geloof het maar niet. De Franstalige Gemeenschap doet geen bal om die talen te onderhouden, integendeel. De franstalige politieke elite wil zo snel mogelijk die patois weg. Het feit dat het rfondou geen enkele overheidssteun krijgt zegt genoeg

Citaat:
Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag, waarom doet Vlaanderen niets voor de Limburgers? En belangrijker nog, wat vinden jullie hiervan?
Het meertalige karakter van de lage landen is een sterke troef, van mij mag Limburgs een officieel statuut krijgen, net als al de andere talen in onze regio: Nedersaksisch, fries, duits, nederlands, luxemburgs, gaumais, champenois, picardisch, frans, waals

Laatst gewijzigd door Pelgrim : 10 januari 2009 om 23:46.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 23:45   #7
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Altijd mee oppassen. In Franstalig Belgique gaapt er doorgaans een diepe kloof tussen hetgeen op papier staat en de realiteit.
men mag hier gerust van een oceaan spreken.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2009, 23:49   #8
Schuppezot
Schepen

Schuppezot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Dialecten dienen platgewalst te worden. Één standaardtaal, hoogstens een paar lokale accenten.
Waarom zou de meest zuivere en pure vorm waarin een taal kan worden gesproken moeten wijken voor een vorm die voor de meeste Nederlandstaligen (behalve dan de meeste mensen uit de Nederlandse Randstad) kunstmatig is?

Laatst gewijzigd door Schuppezot : 10 januari 2009 om 23:54.
Schuppezot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 00:29   #9
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schuppezot Bekijk bericht
Waarom zou de meest zuivere en pure vorm waarin een taal kan worden gesproken moeten wijken voor een vorm die voor de meeste Nederlandstaligen (behalve dan de meeste mensen uit de Nederlandse Randstad) kunstmatig is?
Omdat een volk zichzelf moet kunnen verstaan. Ik zit op dit vlak helemaal op dezelfde lijn als Mark Eyskens die in "Het hijgen van de geschiedenis" nog fel uithaalde tegen de dialecten. Leve de ABN-kernen!

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 00:36   #10
Tavek
Banneling

Standaard

Dialect op scholen verbieden, alle kinderen verplicht ABN laten leren, maar aub, laat de lokale mens op cafe toch gerust hun dialect spreken.

Ik heb eerder de pest aan west vlamingen die gewoon geen nederlands kunnen.....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 00:37   #11
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik hoop echt dat NVA en VB dit als officieel standpunt zouden hanteren, ze worden gedecimeerd aan de maaskant
Oud 11 januari 2009, 00:54   #12
Schuppezot
Schepen

Standaard

Citaat:
Omdat een volk zichzelf moet kunnen verstaan. Ik zit op dit vlak helemaal op dezelfde lijn als Mark Eyskens die in "Het hijgen van de geschiedenis" nog fel uithaalde tegen de dialecten. Leve de ABN-kernen!
Wie een beetje moeite doet kan elk dialect verstaan. Deze ochtend kwam ik tijdens het zappen uit bij een Fries programma op een Nederlandse zender, hoewel dat officieel zelfs een taal is, kon ik het (met enige moeite) verstaan.

Persoonlijk vind ik dat dialecten een taal rijker en boeiender maken. Het is trouwens vanuit mijn nationalistische overtuiging dat ik vind dat dialecten moeten worden beschermd. Het is immers taalkundig, cultureel erfgoed. Ik houdt van onze rijke en gevariërde Nederlandse taal en wil deze daarom liever niet zien verminken en verbasteren tot een geforceerde onnatuurlijke eenheidsworst alleen maar omdat sommigen geen moeite willen doen om wat aandachtiger te luisteren.

Begrijp me echter niet verkeerd. Ook het A(B?)N heeft zijn goede bestaansredenen voor het gebruik in geschreven taal, duidingsprogramma's, ...
Oud 11 januari 2009, 00:59   #13
Schuppezot
Schepen

Standaard

Citaat:
Ik heb eerder de pest aan west vlamingen die gewoon geen nederlands kunnen.....
West-Vlamingen kunnen wel Nederlands. West-Vlaams IS Nederlands.
Oud 11 januari 2009, 01:15   #14
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Er is nog steeds discussie over de vraag of Limburgs een taal of dialect is. Taalkundigen zouden dat eerst op een zo wetenschappelijk mogelijke manier moeten uitpluizen, maar ik heb genoeg ervaring met het thema om te weten dat dat een zeer moeilijke taak zal zijn.
De vraag is eigenlijk welk Limburgs in Nederland erkend is?
Welk Limburgs, vraag je? Er is maar één Limburgs, man, een taal met meerdere tongvallen en varianten, zoals elke taal. Er bestaat niet zoiets als de Limburgse dialecten van het Nederlands, en er is daarover ook geen discussie: Nederland heeft het Limburgs als taal erkend. De volgende stap is de erkening als landstaal.
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 01:19   #15
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schuppezot Bekijk bericht
West-Vlamingen kunnen wel Nederlands. West-Vlaams IS Nederlands.
Ik zou het plezant vinden mochten die mensen daar tegen vreemdelingen ook eens ABN praten ipv hun lokaal dialect.
Oud 11 januari 2009, 01:21   #16
Schuppezot
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik zou het plezant vinden mochten die mensen daar tegen vreemdelingen ook eens ABN praten ipv hun lokaal dialect.
Vreemdelingen moeten zich aanpassen aan de lokale bevolking en niet omgekeerd! Gewoon de oren spitsen is niet zo moeilijk hoor...
Oud 11 januari 2009, 01:27   #17
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

E bikke meer en effort doen!
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 01:38   #18
Schuppezot
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
E bikke meer en effort doen!
Da hedde gij hiejel schoewen gezee!

Laatst gewijzigd door Schuppezot : 11 januari 2009 om 01:40.
Schuppezot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2009, 01:53   #19
Tavek
Banneling

Standaard

Ik ben geen nationalist en zodoende begrijp ik het princiepe van hoffelijkheid nog. Als een west vlaming mij niet wilt beantwoorden in het ABN, dan heb ik geen boodschap aan zijn geleuter.

Ik spreek ABN tegen vreemdelingen. Tegen jef met de klak op cafe spreek ik plat. Maar iedere taal heeft zo zijn toepassingsgebied. Engels op het werk, plat tussen de maaslanders en ABN voor al de rest.
Oud 11 januari 2009, 11:04   #20
ZERO
Gouverneur

ZERO's schermafbeelding

Standaard

Er is niks mis met dialect.
Zolang iedereen maar AN(tegenwoordig gebruikt men de term ABN niet) kan spreken, is er geen enkel probleem dat mensen in de kroeg, op familieifeesten,... ook nog dialect spreken.
Waar ik wel een probleem mee heb is een tussentaal.
bv. West-Vlamingen die de Brabants/Antwerpse gij-vorm gebruiken ipv. het West-Vlaamse jii/joen,...
En tegenwoordig zijn er veel mensen die de tussentaal verwarren met dialect.
Die tussentaal moet sowieso vernietigd worden ten voordele van het AN, als het echte dialect daarbij verdwijnt als collateral damage(wat weliswaar spijtig zou zijn)dan is dat maar zo.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be