![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
|
![]() Lieve Pirquin, OCMW-raadslid in Antwerpen voor SLP, is verontwaardigd overde gang van zaken bij de plaatsing van minderjarigen. Vlak vóór kerstmiswerd zij geconfronteerd met het dossier van een 10-jarige jongen die uit eenopvangtehuis buiten gezet werd wegens opstandig gedrag.
Door gebrek aan opvangplaatsen werd de jongen tijdelijk ondergebracht in een ziekenhuis. Zij vond dat dit helemaal niet de gepaste locatie was, en drong bij de jeugdrechter aan om een oplossing uit te werken. De jongen werd door de jeugdrechter tijdelijk doorverwezen naar het opvangcentrum “Elegast”. Na 3 weken werd hij opnieuw geplaatst, ditmaal in het CKG Lentekind te Beerse. Door zijn - overigens begrijpelijk - moeilijk gedrag, weigerde men daar de tienjarige verder op te vangen. Op 15 januari werd het dossier terug voor de jeugdrechter gebracht, die de jongen tot zondag 18 januari herplaatste. Vanaf maandag 19 januari zal hij tijdelijk (twee maanden) in een pleeggezin worden ondergebracht... Bedoeling is om tijdens deze periode een hopelijk definitieve oplossing te vinden. Lieve Pirquin: "Deze situatie is geen alleenstaand feit. Recent werd ik met andere soortgelijke problemen geconfronteerd. Er kan slechts iets bereikt worden als deze kinderen zich ergens welkom voelen. En op die plaats ook aanvaard worden mét hun problemen. Ik weet zelf hoe moeilijk het is om opgevoed te worden in een omgeving die niet je “echte” familie is. Ik heb het geluk gehad om in één pleeggezin mijn jeugd te hebben mogen doorbrengen." SLP-Antwerpen vraagt dan ook aan de Vlaamse regering dringend werk te maken van de vraag naar meer opvangmogelijkheden en pleit tegelijkertijd voor meer en betere professionele begeleiding bij de plaatsing van minderjarigen! Lieve PIRQUIN OCMW-raadslid SLP Bredestraat 4 2000 ANTWERPEN Peter Annys voorzitter SLP-Antwerpen Bron: politics.be