![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Geachte Redactie en lezers,
Uiteraard bent u middels TV of media getuige geweest van de beediging van de verkozen president, de heer Obama, alsmede de euforie, die hij als eerste zwarte Amerikaanse president heeft opgeroepen Hoewel ik ten volle de historische mijlpaal betr de emancipatie van zwarten en andere onderdrukten onderken, ben ik mij eveneens bewust van de te vervullen rol van president Obama, als leider van de enige Supermacht ter wereld In dit verband heb ik het onderstaande commentaar geschreven, waarvan ik u graag deelgenoot wil maken Vriendelijke groeten Astrid Essed Amsterdam President Barack Obama HISTORISCHE MIJLPAAL VENSTER NAAR GERECHTIGHEID OF CONTINUERING ''NOORD-AMERIKAANSE IMPERIUM'' ''I Barack Hoessein Obama, do solemnly swear that I will faithfully execute the office of President of the United States, and will to the best of my ability, preserve, protect and defend the Constitution of the United States.” Zie http://thinkprogress.org/2009/01/20/obama-oath/ HISTORISCHE MIJLPAAL: BARACK OBAMA, EERSTE ZWARTE PRESIDENT VAN DE VS/ENKELE BESCHOUWINGEN Hetgeen niemand enkele decennia geleden voor mogelijk heeft gehouden is gebeurd: Mr Barack Obama, die dd 4-11 met een met overtuiigende stemmenwinst is gekozen tot de 44 ste president van de Verenigde Staten en daarmee de eerste zwarte president ooit, heeft dd 20-1, ten overstaan van een publiek van 2 miljoen mensen, de presidentiele Eed agfelegd Een historische Mijlpaal A Hoop zwarten en andere ondedrukten Zoals reeds opgemerkt heeft de verkiezing van Barack Obama als eerste zwarte president van de VS, een enorme historische impact, met name voor de zwarte bevolking in de VS Het symboliseert, zo gezegd, de enorme, harde weg op weg naar emancipatie, die met name zwarten in de loop der geschiedenis hebben doorgemaakt Het feit, dat het nu dan ook daadwerkelijk een zwarte man [en later evt vrouw] als president in een land als de VS met een zo lange racistische traditie, is ingezworen, is voor velen een aardsschoik geweest, die nog lang zal doorwerken. Het was ook te zien aan de duidelijke ontroering op de mensen in het publiek, die soms reeds om vijf uur van huis waren gegaan om een plaatsje in de menigte te bemachtigen en wier gezichtsuitdrukking liet zien, dat Barack Hoessein Obama hun hoop is, dat er betere tijden zullen aanbreken Je hoorde het de mensen zeggen: ''Nu zullen er betere tijden aanbreken Ik heb een uitkering en kan er nauwelijks van rondkomen Met het aantreden van Obama zal alles veranderen'' Natuurlijk zullen die mensen beseffen, dat hun omstandigheden niet radicaal zullen veranderen en dat er nog een lange strijd te gaan is, voor sociale gerechtigheid voor iedereen, ongeacht afkomst, en het bestrijden van het nog steeds in de VS aanwezige virulente racisme Wat hen echter waarschijnlijk het meest raakt, is het feit, dat na eeuwenlange vernedering en onderdrukking, in de vorm van slavernij, sociale achterstelling en discriminatie, de emancipatie zover is gevorderd, dat een zwarte man president is geworden Het symboliseert zowel hun eigen strijd, maar ook is het een stukje van henzelf, dat zover in het Amerikaanse Staatsbestel is doorgedrongen Ook is het een teken dat het racisme weliswaar niet is verdwenen, maar wel op zijn retour is Anders was Obama uberhaupt niet gekozen tot presidentskandidaat en zeker niet tot president Zonder steun van een zeer groot aantal ''blanke'' stemmen, die kennelijk geen aversie meer hebben tegen het fenomeen van een ''zwarte president'', was hij immers nooit gekozen? B Programmapunten Obama Wanneer ik de verkiezingsstandpunten van Obama de revu laat passeren, zijn er een aantal aspecten, waarin ik mij geheel kan vinden Die zijn de terugtrekking van de Amerikaanse troepen uit Irak, een einde aan de belastingverlagingen, die in het voordeel zijn van de zeer vermogenden, het verzekeren van meer Amerikanen tegen ziektekosten en het recht op legale abortus Een punt, dat voor mij eveneens zeer belangrijk is is zijn voornemen tot sluiting van Guantanamo Bay, hetgeen reeds jaar en dag het streven is van mensenrechtenorganisaties als Amnesty International en Human Rights Watch [1] Dat het Mr Obama ernst is, blijkt wel uit het feit, dat hij reeds enkele uren na zijn officiele aantreding als president van de VS, opdracht heeft gegeven, de procesduers tegen 21 Guantanamo Bay gedetineerden, te bevriezen Programmapunten van hem, waarmee ik het geheel niet eens ben, is het continueren van de Amerikaanse bezetting in Afghanistan [2], eveneens is hij voorstander is van de doodstraf. Verder ben ik met name zeer gekant tegen de door hem gedane uitspraak: ''Wij zullen Osama bin Laden doden'', als zijnde een pleidooi voor een standrechtelijke executie en tegen het recht van ieder mens op een eerlijk en onafhankelijk proces Midden-Oostenconflict Tav het Midden-Oostenconflict zendt hij diverse signalen uit Opvallend is de regelmatig door hem gehouden toespraken voor de Amerikaanse pro-Israel-lobby, verenigd in de AIPAC, waarin hij refereert aan de ''veiligheid'' van de Staat Israel, zonder enige kritiek op de 41 jaar durende Israelische bezetting van de Palestijnse gebieden, de Westelijke Jordaanoever, Oost-Jeruzalem en Gaza, ondanks VN Resolutie 242 dd 1967, die Israel heeft opgeroepen, zich uit de in de juni-oorlog 1967 veroverde gebieden, waaronder de Palestijnse, terug te trekken [3] Ook heeft hij herhaaldelijk opgemerkt, dat het gehele Jeruzalem blijvende hoofdstad dient te zijn van Israel, hiermee VN Veiligheidsraadsresolutie 478 negerend, die de Israelische annexatie van Jerusalem in 1980 veroordeelde [4] Aan de andere kant heeft Mr Obama begin januari, nad de Israelische aanvallen op Gaza, zijn zorg uitgesproken over zowel Palestijnse als Israelische burgerslachtoffers, iets, dat door zijn voorganger president Bush, die iedere Israelische aanval, hoe bloedig ook, kritiekloos steunde [zo ook deze laatste] nooit is gedaan [5] [6] Terecht heeft verder de Palestijnse politiek-militaire verzetsbeweging Hamas benadrukt, dat er een ander Amerikaans buitenlands beleid gevoerd dient te worden Ik voeg er aantoe, dat dat wat mij betreft impliceert het uitoefenen van Amerikaanse politiek, van druk op Israel, een einde te maken aan de bezetting van de Palestijnse gebieden, het ontmantelen van de illegale nederzettingen in bezet Palestijns gebied en het afbreken van de illegale over Palestijns gebied lopende Muur [7] Dit op straffe van de opzegging van de militaire steun aan Israel Het is echter hoogst onwaarschijnlijk, dat Obama, zo hij dat zou wllen, een dergelijk beleid zou kunnen voeren, gezien de sterke en invloedrijke pro-Israel-lobby in de VS en het tarditionele Amerikaanse pro-Israelbeleid C Hoop voor de rechtelozen of verdediger van de Amerikaanse belangen? Maar nu terug naar de feestelijke sfeer onder zijn aanhangers: Hoe reeel is hun hoop op veranderingen? Ondanks de euforie van de meeste gekleurde inwoners van de VS en zijn ''blanke'' aanhangers, dient de realiteit in het oog gehouden te worden Want tenslotte dient Obama in de eerste plaats, als leider van de enige Supermacht in de wereld, de Amerikaanse belangen dienen te verdedigen. In dat opzicht ben ik het geheel eens met de door de Venezuelaanse president Chavez gedane uitspraak over de VS ''It is still the same Northern American Empire'' Internationaal: Ondanks de traditioneel minder virulente oorlogspolitiek van de Democraten, impliceert dit in extremis, mogelijk politiek-militair optreden in de regio van het Midden-Oosten of daarbuiten, waarbij niet alleen de soevereiniteit van de betreffende landen wordt geschonden en een veelal jarenlange bezetting wordt ingeluid, maar gebruik gemaakt wordt van anti-personele wapens, die duizenden burgerdoden kunnen veroorzaken Het feit, dat Obama de bezetting in Afghanistan wil continueren, is reeds de revu gepasseerd Zijn standpuntbepaling tav het Midden-Oostenconflict is reeds aan de orde gekomen, al zal hij wellicht genuanceerder in zijn benadering zijn dan de voormalige president Bush Guantanamo Bay: Wel dient tot zijn verdediging gezegd te worden, dat hij niet alleen beloofd heeft, Guantanamo Bay te sluiten, maar zoals hierboven reeds aangegeven, reeds enkele uren na zijn beediging hiertoe de eerste aanzet te geven door de lopende procedures tegen de Guantanamo- gedetineerden voor drie maanden te bevriezen Binnenlands: In het binnenlandse zal hij wellicht een aantal verbeteringen doorvoeren voor de sociaal-zwakkeren, hetgeen voor mensen concreet een grote verlichting zou kunnen betekenen, maar de liberaal kapitalistische markteconomie, met haar systeem van ''survival of the fittest'', dat ten koste gaat van structurele sociale veranderingen voor de rechtelozen, zal in stand blijven Ook zal hij het door de kredietcrisis ontstane ernstige probleem van de recessie in de VS, het hoofd moeten bieden, waarvoor hij reeds een team heeft aangesteld. Het is dan nog maar de vraag, hoeveel speelruimte hem geboden zal worden om de sociaal zwakkeren werkelijk te kunnen voorzien in een beter bestaan EPILOOG: Resumerend kan volgens mij gezegd worden, dat de beediging van de eerste zwarte Amerikaanse president een historische mijlpaal is en blijft en een enorm impact zal hebben op de strijdbaarheid van zwarte en andere onderdrukte groeperingen in de VS Echter, behalve enkele niet onontbeerlijke sociale verbeteringen, een minder sterke oorlogspolitiek en de door mij en humanitair denkende mensen zeer toe te juichen sluiting van Guantanamo Bay, zal er geen wezenlijke ''change of politics'' plaatsvinden Dit is niet zozeer aan Obama persoonlijk te wijten, maar het feit, dat hij leider is geworden van de enige bestaande Supermacht in deze wereld, die als Supermacht zijn eigen agenda heeft Maar evident is, dat hij deze keuze vrijwillig heeft gemaakt, dus ook 'hoofdverantwoordelijk is voor de daaruit voort te vloeien consequenties van zijn politieke beleid. Vriendelijke groeten Astrid Essed Amsterdam [1] http://www.hrw.org/en/news/2009/01/0...ear-closing-it http://www.amnesty.org/en/news-and-u...-days-20090116 [2] Obama wil niet alleen meer troepen naar Afghanistan sturen, de uit Irak teruggetrokken troepen gaan deels naar Afghanistan [3] VN Veiligheidsraadsresolutie 242 http://daccessdds.un.org/doc/RESOLUT...df?OpenElement Ondanks talloze door opeenvolgende VN Secterarissen Generaal herhaalde oproepen heeft Israel tot nu toe geweigerd zich terug te trekken uit de bezette gebieden, te weten De Westelijke Jordaanoever, Oost-Jeruzalem en Gaza Ondanks de militaire terugtrekking uit Gaza dd 2005 blijft Gaza nog steeds bezet gebied, aangezien Israel haar luchtruim en grenzen nog steeds controleert http://www.politics.be/duiding/596/#12 [4] Uitspraak Obama tav Jeruzalem als ''ondeelbare'' hoofstad van Israel alsmede uitspraak, dat Israel niet door de VS ''onder druk moet worden gezet'' Zie http://www.cmep.org/Obama_MiddleEast...ckgrounder.pdf Achtergrond Bij VN ALgemene Vergaderingsresolutie 181, waarin het historische Palestina [eerst Turkse kolonie, later Brits Mandaatgebied] werd verdeeld in een Joods en een Arabisch deel, werd Jerusalem een ''corpus separatum'' [internationale status] toegekend Israel veroverde in de hierop volgende oorlog met de Palestijnen en hun organisaties West-Jerusalem [Oost-Jerusalem viel toe aan Jordanie, die de Palestijnen gesteund had] In 1967 veroverde Israel ook Oost-Jerusalem, dat tot op de dag van heden bezet gebied is Ondanks de waarschuwngen van de VN Veiligheidsraad [VN Veiligheidsraadsresolutie 252 dd 1968] niets aan de status van Oost-Jerusalem te veranderen, annexeerde Israel niettemin in 1980 Jerusalem als ''eeuwige en ondeelbare hoofdstad van Israel'', waarna een veroordeling volgde in genoemde VN Veiligheidsraadsresolutie 478 Zie http://www.11.be/index.php?id=100273...tent&task=view [5] Geuite zorg door de gekozen president Obama http://www.haaretz.com/hasen/spages/1053229.html [6] Zie mijn artikel tav de Israelische aanvallen op Gaza ''Israeli attacks on Gaza/Dirty war against the Palestinian population'' http://chicago.indymedia.org/newswir...5520/index.php [7] Volgens artikel 49, 4e Conventie van Geneve zijn alle in bezet Palestijns gebied gebouwde nederzettingen in strijd met het Internationaal Recht 4e Conventie van Geneve http://www.icrc.org/ihl.nsf/7c4d08d9...25641e004aa3c5 Eveneens volgens Het Haagse Verdrag dd 1907, dat stelt, dat niets gedaan mag worden om de geografie van het bezette gebied te veranderen Zie Haagse Verdrag http://net.lib.byu.edu/~rdh7/wwi/hague/hague5.html DD 1979 en 1980 zijn er twee VN Veiligheidsraadsresoluties aangenomen, die een verdere bouw van Israelische nederzettingen veroordeelt en eveneens oproept tot ontmanteling van reeds bestaande Zie voor de voortdurende nederzettingenuitbreiding op de Westelijke Jordaanoever ook: http://www.uitpers.be/artikel_view.php?id=1198 Illegale Muurbouw door bezet Palestijns gebied DD 9-7-2004 werd door het Internationaal Gerechtshof in Den Haag, de Israelische Muur in aanbouw illegaal verklaard, aangezien deze door bezet gebied werd gebouwd Zie http://www.icj-cij.org/presscom/inde...pt=1&p1=6&p2=1 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar is ze weer met haar links gewauwel
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Parlementslid
|
![]() Tegen dat Obama dat uitgelezen heeft, is zijn eerste ambtstermijn al bijna voorbij.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |