Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 mei 2004, 21:34   #1
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Vraag bij de stemtest: moeten jongeren verplicht worden om hun plaats op tram of bus af te staan aan zwangere vrouwen ?

een meerderheid is voor, hoera, leuk

ware het niet dat het, bij mijn weten, eigenlijk al verplicht is:

KB 15.9.1976 art 37 !!!
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 22:27   #2
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader
Vraag bij de stemtest: moeten jongeren verplicht worden om hun plaats op tram of bus af te staan aan zwangere vrouwen ?

KB 15.9.1976 art 37 !!!
Ik heb hier geen wetboek liggen hoor!

Ik doe dat trouwens al jaren. De enige keer dat ik gezondigd heb, was toen ik doodziek was, toen heb ik een meeke laten rechtstaan. Ik zie sommige anderen dat soms ook doen, maar de meerderheid van de mensen doet het gewoon NIET. Dus de mensen zijn een beetje hypocriet vrees ik.

Allochtone jongeren heb ik het echter nog niet zien doen, in tegenstelling tot wat Nelly Maes zegt. Waar ze het haalt? Ik heb het al wel zien doen in Egypte voor een oud peeke met een afgrijselijk gebit, maar daar zijn het geen allochtonen, maar autochtonen
Oud 30 mei 2004, 22:43   #3
cuboidz
Lokaal Raadslid

cuboidz's schermafbeelding

Standaard

Oudere mensen gaan meestal niet werken en reizen ook vaak gratis. Waarom zou ik in hemelsnaam mijn zitplaats moeten afstaan ? Het blinde respect dat de Vlamingen voor deze alsmaar groter wordende bevolkingsgroep hebben is absurd. Misschien kunnen ze in hun zee van tijd de mogelijkheid vinden om simpelweg niet tijdens de spitsuren op de bus te stappen zodoende dit soort situaties te vermijden.

-- Peter Griffin --
cuboidz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 23:26   #4
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cuboidz
Oudere mensen gaan meestal niet werken en reizen ook vaak gratis. Waarom zou ik in hemelsnaam mijn zitplaats moeten afstaan ? Het blinde respect dat de Vlamingen voor deze alsmaar groter wordende bevolkingsgroep hebben is absurd. Misschien kunnen ze in hun zee van tijd de mogelijkheid vinden om simpelweg niet tijdens de spitsuren op de bus te stappen zodoende dit soort situaties te vermijden.
Ja, zo'n individuen zijn er dus ook.....
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2004, 23:58   #5
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
Citaat:
Ja, zo'n individuen zijn er dus ook.....
Helaas!
Oud 31 mei 2004, 00:17   #6
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader

KB 15.9.1976 art 37 !!!
Ik heb hier geen wetboek liggen hoor!

Ik doe dat trouwens al jaren. De enige keer dat ik gezondigd heb, was toen ik doodziek was, toen heb ik een meeke laten rechtstaan. Ik zie sommige anderen dat soms ook doen, maar de meerderheid van de mensen doet het gewoon NIET. Dus de mensen zijn een beetje hypocriet vrees ik.

Allochtone jongeren heb ik het echter nog niet zien doen, in tegenstelling tot wat Nelly Maes zegt. Waar ze het haalt? Ik heb het al wel zien doen in Egypte voor een oud peeke met een afgrijselijk gebit, maar daar zijn het geen allochtonen, maar autochtonen
Het staat geschreven op een bordje in de trams van de MIVB. En een KB is in gans België van toepassing.

Het feit dat sommigen nu gratis rijden is een recent fenomeen. Het KB is van 1976. Typerend niet dat dit in de jaren zeventig plotseling in een wet moest staan !!
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2004, 00:18   #7
NVG
Burgemeester

Standaard

Ik doe dit trouwens altijd. Mijn hart breekt als een bejaarde man of vrouw recht moet staan. Moment van zwakte.....
NVG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2004, 00:59   #8
Maus
Banneling

Maus's schermafbeelding

Standaard

Hangt ervan af wanneer ik op bus of trein zit, hoeveel volk daaropzit, ...

Heel vaak is er nog plaats en kan de "oudere" in kwestie nog gerust een plaatsje voor of achter mij bemachtigen ... niet nodig dus om recht te staan.

Ook als ik 5 zakken bij heb en een zitplaats heb, heb ik niet veel zin om mijn plaatsje af te staan.

Maar als het redelijk druk is, er geen plaats meer is en er stapt een ouder persoon op, geen enkel probleem ... die geef ik mijn plaats. De mensen zijn vaak ultradankbaar dat ze kunnen zitten ...
Maus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2004, 09:25   #9
de Vexille
Parlementsvoorzitter

de Vexille's schermafbeelding

Standaard

Hoor ik hier nu opperen dat het "gratis-verhaal" leidt tot verzuring? "Als je niet betaalt, heb je ook geen recht op een zitplaats..." Iets in die zin? Stevie moest het horen...
Oud 31 mei 2004, 10:59   #10
DaBlacky
Europees Commissaris

DaBlacky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maus
Hangt ervan af wanneer ik op bus of trein zit, hoeveel volk daaropzit, ...

Heel vaak is er nog plaats en kan de "oudere" in kwestie nog gerust een plaatsje voor of achter mij bemachtigen ... niet nodig dus om recht te staan.

Ook als ik 5 zakken bij heb en een zitplaats heb, heb ik niet veel zin om mijn plaatsje af te staan.

Maar als het redelijk druk is, er geen plaats meer is en er stapt een ouder persoon op, geen enkel probleem ... die geef ik mijn plaats. De mensen zijn vaak ultradankbaar dat ze kunnen zitten ...
Dat vind ik ook. Ik maak echt wel mee dat overal op de bus 1 iemand per twee persoonsbank zit. Als ik dan opsta, ga ik naast iemand zitten. Maar er zijn mensen die dan nog liever blijven rechtstaan. Dit is dan hun keuze, he. Blijf dan rechtstaan.
DaBlacky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2004, 11:02   #11
DaBlacky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Buiten reizen in het spitsuur vind ik dit echt complete bullshit.

Ik wacht tot jij in de 50 bent en op de bus staat. Es kijken wat uw knoken zeggen. Die mensen hebben meestal moeite met rechtstaan, he! Het is vermoeiender om recht te staan dan om te wandelen.

Ik neem trouwens vaak genoeg de bus om te weten dat het heus niet alleen tijdens de spitsuren die dingen vol kunnen zitten.
Oud 31 mei 2004, 11:58   #12
cuboidz
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Hoor ik hier nu opperen dat het "gratis-verhaal" leidt tot verzuring? "Als je niet betaalt, heb je ook geen recht op een zitplaats..." Iets in die zin? Stevie moest het horen...
Waarom mogen bejaarden gratis met de bus rijden en andere bevolkingsgroepen niet ? Hierdoor lok je een massa oudere mensen naar de bus, waar dan de betalende werkende mens geacht wordt zijn zitplaats aan die opportunisten af te staan. Het gaat niet over het "recht" op een zitplaats, het schuldgevoel dat we uit politiek correct medelijden zouden moeten voelen is gewoon misplaatst.

-- Peter Griffin --
Oud 31 mei 2004, 12:07   #13
cuboidz
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DaBlacky

Ik wacht tot jij in de 50 bent en op de bus staat. Es kijken wat uw knoken zeggen. Die mensen hebben meestal moeite met rechtstaan, he! Het is vermoeiender om recht te staan dan om te wandelen.

Ik neem trouwens vaak genoeg de bus om te weten dat het heus niet alleen tijdens de spitsuren die dingen vol kunnen zitten.
Wat is de definitie van een spitsuur ? Juist.

-- Peter Griffin --
Oud 31 mei 2004, 14:03   #14
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom mogen bejaarden gratis met de bus rijden en andere bevolkingsgroepen niet ? Hierdoor lok je een massa oudere mensen naar de bus, waar dan de betalende werkende mens geacht wordt zijn zitplaats aan die opportunisten af te staan. Het gaat niet over het "recht" op een zitplaats, het schuldgevoel dat we uit politiek correct medelijden zouden moeten voelen is gewoon misplaatst.
U hebt het ongetwijfeld over uw moeder!
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2004, 14:18   #15
cuboidz
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dorus
U hebt het ongetwijfeld over uw moeder!
Bedoel je die moeder die vorig jaar overleden is omdat ze toen ze moest rechtstaan op de bus door haar benen gezakt is en haar nek gebroken heeft ?

-- Peter Griffin --
Oud 31 mei 2004, 14:26   #16
DaBlacky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:

Wat is de definitie van een spitsuur ? Juist.
Maw: de ouderen moeten van huis uit ruiken wanneer het druk is op de bussen.

Ik noem 10u in de ochtend geen spitsuur. Toch heb ik al eens moeten rechtstaan op dat uur in een bus.
Oud 31 mei 2004, 14:28   #17
DaBlacky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
U vindt het dus negatief dat ouderen uit hun sociaal isolement geraken?

Het gaat niet over PC medelijden. Het is nu eenmaal een feit dat hoe ouder je wordt, hoe erger je lichaam er aan toe is, en hoe sneller je vermoeid geraakt. Dat is realiteit.
Oud 31 mei 2004, 14:36   #18
cuboidz
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:

Ik noem 10u in de ochtend geen spitsuur. Toch heb ik al eens moeten rechtstaan op dat uur in een bus.
Zal je dan de volgende keer niet twee keer denken voordat je op die bus stapt ? Misschien is er nog een andere bus die wat vroeger of later komt waarop je niet moet rechtstaan. Ik geef er niet om als ik te vroeg of te laat op school aankom. Belangrijker vind ik dat ik gedurende de trip (die een uur duurt) rustig zittend een boek kan lezen.

-- Peter Griffin --
Oud 31 mei 2004, 15:07   #19
cuboidz
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
U vindt het dus negatief dat ouderen uit hun sociaal isolement geraken?

Het gaat niet over PC medelijden. Het is nu eenmaal een feit dat hoe ouder je wordt, hoe erger je lichaam er aan toe is, en hoe sneller je vermoeid geraakt. Dat is realiteit.
Je moet geen foute conclusies trekken. Als je iets als openbaar vervoer gebruikt om ouderen uit hun sociaal isolement te halen moet je er rekening mee houden dat het doel van het aanvankelijke initiatief dan minder goed kan bereikt worden. Dit doel is het oplossen van de verkeersproblematiek. Bussen vol bejaarden laden gaat de mensen niet motiveren om hun auto in de garage te laten staan. Je betrekt als het ware mensen bij de verkeersproblematiek die er daarvoor geen deel van uitmaakten.

Oudere mensen uit hun sociaal isolement halen is waarschijnlijk een goede zaak maar als we dan toch zo altruïstisch willen zijn kunnen we beter specifieke organisaties daarvoor oprichten. Anders wordt het openbaar vervoer helemaal gemarginaliseerd.

-- Peter Griffin --
Oud 31 mei 2004, 15:40   #20
DaBlacky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Citaat:

Zal je dan de volgende keer niet twee keer denken voordat je op die bus stapt ? Misschien is er nog een andere bus die wat vroeger of later komt waarop je niet moet rechtstaan. Ik geef er niet om als ik te vroeg of te laat op school aankom. Belangrijker vind ik dat ik gedurende de trip (die een uur duurt) rustig zittend een boek kan lezen.
Maar hoe kan ik dat nu op voorhand weten? Normaal is die bus niet vol!! Om 9:14 is de bus ook meestal vol. Heel soms heb ik een zitplaatsje. En om 10:14 is er meestal zitplaats, maar ik heb dus al meegemaakt dat dat niet zo is.

U vindt dus dat mensen die niet het gestel hebben om recht te staan, maar thuis moeten blijven. Senioren buiten! Zwangere vrouwen buiten! Mensen met een lichamelijke handicap buiten! Who's next?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be