![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() ,,Stadnik slaapt op twee bedden die achter mekaar zijn geplaatst''
© AP Hoewel hij al 33 jaar oud is, blijft de Oekraïense reus Leonid Stadnik maar groeien. Hij is intussen al 2,53 meter, zeventien centimeter langer dan de Tunesiër Radhouane Charbib die volgens het Guinness Book of Records de langste mens ter wereld is. Met zijn lengte komt Stadnik dicht in de buurt van Robert Wadlow, de langste man aller tijden, die ruim zestig jaar geleden een lengte van 2,72 meter bereikte. Maar Stadnik streeft niet naar recordlengtes. ,,De mouwen en broekspijpen van mijn twee jaar oude pak zijn nu al dertig centimeter te kort'', klaagt hij. ,,Mijn lengte is een straf van God. Mijn leven heeft geen zin.'' Stadniks extreme groei zette pas na zijn 14de verjaardag in. Tijdens een hersenoperatie werd vermoedelijk schade toegebracht aan de hypofyse, een klier onderaan de hersenen die een belangrijke rol speelt bij groei en ontwikkeling, stofwisseling en voortplanting. Sindsdien valt het leven Stadnik almaar zwaarder. Tot drie jaar geleden werkte Stadnik nog als veearts. Maar hij moest zijn werk opgeven nadat zijn voeten waren bevroren doordat hij geen passend schoeisel kon betalen voor zijn voeten van 43 centimeter. Pas deze maand kreeg hij een passend paar cadeau. Een groepje zakenlieden legde het nodige bedrag van omgerekend bijna 170 euro neer. Dat bedrag komt voor Stadnik overeen met zeven maandelijkse uitkeringen. Door zijn lengte komt Stadnik moeilijk weg uit Podoljantsj, een klein dorp op 210 kilometer van hoofdstad Kiev. ,,Met de bus reizen is voor mij hetzelfde als in de achterbak van een auto zitten.'' Stadnik deelt een klein huis met zijn moeder en slaapt op twee bedden die achter mekaar zijn geplaatst. Hij kan zich niet verplaatsen zonder zich voortdurend te bukken. Bovendien ondervindt de tweehonderd kilo zware reus hinder van een onlangs gebroken been, en van constante pijn in zijn knieën. Hij probeert de moed er niettemin in te houden. Als hobby werkt hij in de tuin en zorgt hij voor de koeien en varkens van zijn familie, en voor de dieren van de buren. Voorts houdt hij tropische planten en verzorgt hij een parkietje. Een buur, Bronislav, is vol lof over de ,,onbaatzuchtige en vlijtige'' Stadnik. Samen met andere buurtbewoners hoopt hij ooit eens een reisje te organiseren voor hun lange buurman. Naar de Karpaten, ,,zodat hij kan zien dat sommige dingen nog hoger zijn dan hijzelf'', lacht Bronislav. 22/04/2004 ![]()