![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Om zonder kloppen binnen te komen had ik een vraag over een verkeersboete, ik ben nieuw op dit forum en weet niet of dit hier op zijn plaats is, maar ik vond via google een andere PV dat hier besproken werd.
Ik zal eerst mijzelf even voorstellen zodat jullie mijn situatie beter kunnen kaderen: Ik ben 25 jaar, leef nog bij mijn ouders en zit in mijn laatste jaar kinesitherapie. Als student deed ik vroeger regelmatig studentenjobs, maar mede door mijn thesis en mijn hobby (wielrennen) heb ik daarvoor geen tijd meer. Het is voor mij dus heel moeilijk om financieel rond te komen. Mijn ouders hebben voor mij een auto gekocht, die op hun naam staat. Maar waar ik als eerste bestuurde de grote kosten aan betaal. Echter mijn bankrekening is momenteel leeg en eerlijk gezegd, mijn ouders hebben het ook niet te breed, het zijn 2 arbeiders. Van rechten en etc, heb ik weinig kaas gegeten. Nu even de verkeersboete: Het probleem is eigenlijk dat ik: 1: De boete niet kan betalen omdat ik net een nieuwe fiets heb gekocht met mijn laatste gespaarde centen. 2: Niet akkoord ga met de 150 euro boete die ze aanrekenen, een verwittiging lijkt me meer op zijn plaats 3: De boete wil aanvechten maar ik vrees dat als ik verlies de gerechtskosten ook nog zal moeten betalen, waar ik het geld dus ook weer niet voor heb. 20 februari was ik op weg van school naar huis, ik kan me de situatie niet echt goed meer inbeelden maar in een msn gesprek heb ik zonet met een vriend mijn hele verhaal gedaan zoals ik het beleefde op dat moment. Ik reed op de autostrade en opeens zie en hoor ik VLAK (1-5m) achter mij een politiewagen met sirene en zwaailichten maar ik kon niet naar rechts want daar reed een camion langs mij. De politiewagen reed heel kort achter mij en ik wilde hem wel voorlaten maar ik zat al met de snuit van mijn voertuig gelijk met de achterbumper van de vrachtwagen toen ik hen opmerkte. Als ik hard had geremd denk ik dat ik nog wel achter de vrachtwagen kon geraken maar dan zou misschien de politiewagen achter op mij gereden zijn. Ik reed dus de vrachtwagen voorbij en zette mij zo snel mogelijk rechts. Vandaag krijg ik een proces verbaal aan en daarop staat: "Wegens een dringende opdracht verplaatsen opstellers zich met een duidelijk herkenbaar voertuig met stripping van de federale polietie met zwaailichten en het speciaal geluidstoestel in werking dit nog versterkt met aternerende grootlichten van het dienstvoertuig. Wij verplaatsen ons via de linker rijstrook. Betrokken bestuurder volgt met zijn lichte vrachtwagen de rechter rijstrook. Wanneer wij de betrokkene naderen voert hij een inhaalmanoevre uit. Vervolgens achter betrokkene rijdend blijft hij inhalen niettegenstaande hij zijn plaats rechts kan innemen zonder andere bestuuders te hinderen. Niettegenstaande wij voor betrokkene duidelijk zichtbaar zijn in zijn buitenspiegels en tevens de claxon van het dienstvoertuig in werking stellen maakt betrokkene de doorgang niet vrij." Nu, het waren 2 camions die ik inhaalde en ik zag en hoorde ze pas toen ik met mijn snuit gelijk was met de achterbumper van de 2de camion, als ik mij dan rechts had gezet had ik moeten remmen en zaten die agenten achter op mij of was ik tegen de camion moeten rijden om nog uit te kunnen wijken. Op het stuk weg waar ik mij bevond is een lange flauwe bocht naar rechts, aangezien ik geen achteruitkijkspiegel heb (dichte cabine) en enkel zijspiegels, denk ik dat ik daardoor de agenten niet zag afkomen. Ze zullen waarschijnlijk ook wel een zeer hoge snelheid gehad hebben aangezien ik ze niet gezien heb ik mijn buitenspiegel voor ik ging in halen, ik gebruik deze altijd, zeker omdat ik geen achteruitkijkspiegel heb en een grote dode hoek heb. Ik had de radio ook opstaan, en mijn lichte vrachtwagen maakt zo al wat lawaai, waardoor ik hen waarschijnlijk ook niet hoorde afkomen. Ik heb dus de 3 redenen waarvoor ik dit hier post hierboven al geschreven, heeft iemand raad? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vrees dat je dit niet kan winnen en aldus de pineut bent.
Zat je alleen in de wagen of reed er een onafhankelijke getuige mee in je wagen ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Laat dat maar voorkomen.
De politie zijn een bende leugenaars om mee te beginnen, de rechter weet dat ook. En als die heel dicht zijn komen rijden achter u leg je er nog klacht tegen neer ook. Zo'n bende zotten hoort niet achter het stuur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Vreemdeling
|
![]() Ik reed helemaal alleen. Ik vind dit echt straf, ik heb hen niet zien aankomen toen ik mijn manoevre inzette, terwijl zij zeggen dat ik voor hen in reed.
Ik denk dat dat door die bocht komt en het feit dat ik dan in mijn linker buitenspiegel heb gekeken waardoor de afstand van de weg die ik zag veel te klein was. Dit samen met het feit dat zij waarschijnlijk een hoge snelheid hadden, lijkt voor hun misschien dat ik hen hinderde en had moeten zien afkomen, ik heb gewoon niet kunnen anticiperen en hen voorlaten omdat ik hen gewoon nog niet in mijn gezichtsveld had of nog niet kon zien (volgens mij). En om het even kortweg te zeggen (en mijn frustraties even uit te werken), ik ben niet zo debiel dat ik voor een politiewagen met sirene zal inrijden. Als (bijna) paramedicus ben ik de eerste om ervoor te pleiten dat verkeersongevallen snel hulpdiensten ter plaatste moeten hebben en zal ik dat zeker nooit verhinderen. Laatst gewijzigd door Roeboe : 27 februari 2009 om 15:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U kunt het altijd riskeren.
Maar jij zat alleen in de auto en die gasten hadden een prioritair voertuig. Laten voorkomen gaat je vast en zeker meer dan 150 Euro kosten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Smeer, alvorens u naar de rechtzaal te begeven, een beetje schoensmeer op je huid. Hoe donkerder je bent, hoe minder kans je hebt een boete te krijgen in dit smerige racistische land.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Vreemdeling
|
![]() Als ik het verlies ja, maar ik ben echt overtuigd dat ik niets misdaan, ik vind dat er mij echt onrecht is aangedaan. En, ik kan die 150 euro niet betalen, zelfs als ik dat zou willen. Dus als het meer is kan ik dat zeker niet betalen. Dat ze me dan maar dag in de bak steken?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
David tegen Goliath, U hebt geen kans. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
|
![]() Citaat:
Ik heb zelf zo'n soortgelijk geval gewonnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#15 |
Vreemdeling
|
![]() Heeft men je een minnelijke schikking gestuurd of direct een proces-verbaal ?
Ik denk dat je bij een minnelijke schikking altijd een bezwaarschrift kan indienen en de boete niet betalen. Ze wordt dan doorgestuurd naar de procureur die moet beslissen of je bezwaar gegrond is. Indien hij vindt van niet, krijg je het definitieve proces-verbaal en kan je opnieuw kiezen om wel of niet te betalen. Doe je dat niet, dan kan je gedagvaard worden voor de politierechtbank. Je hoeft hiervoor geen advocaat in de hand te nemen, je kan jezelf verdedigen en je bezwaar uitspreken voor de rechter. Indien je veroordeeld wordt, zal je wel de gerechtskosten moeten dragen, maar voor de politierechtbank is dat niet echt veel, meen ik me te herinneren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() In uw geval, en als ik de feiten juist interpreteer, zou ik het ook wel eens ZELF durven gaan uitleggen op de rechtbank. Neem u geen advocaat want dat gaat u meer kosten dan het kan opbrengen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Vreemdeling
|
![]() Ik heb in de 6 jaar dat ik mijn rijbewijs heb en al 5 jaar een eigen wagen, nog nooit een boete gehad. 1x een klein ongevalletje met blikschade op een parking met achteruitrijden.
Ik heb 2 brieven ineens gekregen. Op 1 staat: Onderwerp:voorstel tot minnelijke inning. Op datum van... werd het voertuig ... nummerplaat... geverbaliseerd voor 1 of meerdere overtredingen. Er werd u een afschrift van het PV met nummer... en een antwoordformulier toegestuurd. Gelieve de onmiddelijke inning van 150 euro te betalen via overschrijving met de referentie... Bij betaling via overschrijving, gebruik... De betaling moet gebeuren binnen de 10 dagen na ontvangst van deze brief. Indien u niet akkoord gaat met het voorstel tot onmiddelijke inning, gelieve het antwoordformulier dat u reeds samen met het PV toegestuurd werd, inte vullen en terug te zenden, voor zover dit niet reeds gedaan werd. Bij niet betaling word de strafrechtelijke procedure voortgezet. Op de 2de brief (die ik een aparte envelop gelijktijdig aankreeg) staat: In het groot: AANVANKELIJK PROCES VERBAAL De namen van de inspecteurs en tijd en datum van overtreding. KB 1.12.1975 ART 38 - Overtreding 3de graad De overtreding op de hierna vermelde bepalingen wordt beschouwd als overtreding van de 3de graad krachtens artikel 3.21° van KB 30-09-2005: Art. 38. Zodra het speciaal geluidstoestel het naderen van een prioritair voertuig aankondigt, moet elke weggebruiker onmiddelijk de doorgang vrijmaken en voorrang verlenen; zo nodig moet hij stoppen. En dan de hele uitleg welke regels ik overtreden heb en de vaststellingen die ik in mijn eerste post heb geschreven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Of men heeft een goede vriend die advocaat is die pro deo kan optreden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Vreemdeling
|
![]() Als het nog binnen de tien dagen van ontvangst is, zou ik zeker dat antwoordformulier uitgebreid invullen met je bezwaar en terugsturen.
Op zijn minst heb je dan al uitstel van betaling. Voor dat bij de procureur zit, gaan er maanden over. Achteraf kan je nog altijd beslissen te betalen als hij niet seponeert. |
![]() |
![]() |