Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 februari 2009, 12:04   #1
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard zo GM bijna failliet, en Opel ligt al op de slachtofferbank

http://www.tijd.be/nieuws/ondernemin...144719-434.art

Maar inderdaad
- is Opel nu NIET rendabel ? Ik zou denken dat onze opellekes milieuvriendelijker zijn dan die cadillacs, en Suburbans. En ik kan mij niet inbeelden dat die geschaalde productie nu precies de eerste is die op de slachtofferbank moet.

- is Opel niet converteerbaar naar een andere type 'volta' productie ? In principe kan dezelfde installatie geconverteerd worden zoals Audi zo nuttig de micro audi hier wil produceren. Kunnen ze daar nu geen hybriden bouwen ?

- moet Opel nu meegesleurd worden met het moederschip ?? Als het bvb de amerikaanse tak rot is, moet je precies het rotte deel nie tamputeren ?

- is dit het laatste bastillon dat de chinezen gaan aanvallen ?? Als straks de chinese autoproductie onze markten gaat overspoelen ? Is het dan inderdaad geen loze strijd...

- zo'n sector zal een rits toeleveranciers meeslepen... moet daarmee geen rekening gehouden worden ? Dat het geheel meer is dan dat deel van assemblage van componenten
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 12:20   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Een optie is dat de staat de fabriek overneemt, zichzelf een jobkorting (geen RSZ) van een jaar of 5 toekent, en er auto's laat bouwen die effectief het milieu sparen.

Om van die auto's af te geraken, da's ook simpel, de recyclagepremie specifiek voor die auto's laten gelden.

Ik ben daar falikant tegen, maar het is 1 van de opties.
Oud 16 februari 2009, 12:22   #3
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Een optie is dat de staat de fabriek overneemt, zichzelf een jobkorting (geen RSZ) van een jaar of 5 toekent, en er auto's laat bouwen die effectief het milieu sparen.

Om van die auto's af te geraken, da's ook simpel, de recyclagepremie specifiek voor die auto's laten gelden.

Ik ben daar falikant tegen, maar het is 1 van de opties.
Ik stel voor dat we terug de Minerva gaan produceren.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 12:26   #4
roodhaar
Parlementsvoorzitter

Standaard

een andere (weliswaar niet simpele ) optie is dat Opel onder eigen naam in West europa verder gaat via een nieuwe investeerder.

Opel deed het immers voor de recessie niet slecht in europa , GM america was al jaren een miserie verhaal
.
roodhaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 12:26   #5
stanny-k
Vreemdeling

Standaard

Vlaanderen heeft de mond vol van kennismaatschappij en investeren in innovatie...

Enkel een dienstenmaatschappij is op termijn niet leefbaar. Je moet als land ook iets produceren...

Is dit niet de moment om een project voor de toekomst op te starten? Een project met barstenvol ambitie:

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...elId=GID266R1D

Een Vlaams automerk...
stanny-k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 12:29   #6
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Ik houd mijn hart vast, werkelijk.

Groot drama, en als dat ddoortrekt naar Genk, wil ik niet dromen.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 12:33   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het lijkt erop, dat het een kwestie is van een zure appel bijten.

In Japan bestaat er al veel langer een regeling ivm Kei Cars. Alleen piepkleine zuinige wagentjes hebben toestemming om in't stad te komen, en dat alleen als de eigenaar een parkeerplek heeft.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kei_car

Mits zo een soortgelijke regeling, in combinatie met een serieuze ego-snoeipartij, kan een goeie boost zijn voor een firma die lokaal zulke wagens produceerd.

1 ding zou ik dan zeker voorstellen. Dat onze politici het goeie voorbeeld geven en hun "vervoer" of met het belachelijk slecht geregelde openbaar vervoer doen, of met zo'n "mini-eco voitureke"
Oud 16 februari 2009, 12:39   #8
roodhaar
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
1 ding zou ik dan zeker voorstellen. Dat onze politici het goeie voorbeeld geven en hun "vervoer" of met het belachelijk slecht geregelde openbaar vervoer doen, of met zo'n "mini-eco voitureke"
Laat ze gedurende één maand ELKE werkdag de trein naar brussel nemen én bijhorende metro/busvervinding naar het station TIJDENS DE SPITSUREN ! en laat ze dan nog eens komen vertellen dat we meer het huidige openbaar moeten gebruiken zonder het schaamrood op de wangen te krijgen...
.
roodhaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 12:48   #9
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stanny-k Bekijk bericht
Vlaanderen heeft de mond vol van kennismaatschappij en investeren in innovatie...

Enkel een dienstenmaatschappij is op termijn niet leefbaar.
Bron? Of argumentatie?

Citaat:
Je moet als land ook iets produceren...
Je moet vooral ook iets bezitten als land. Het heeft geen zin om hier een auto te gaan produceren, want de winsten worden doorgesluisd naar het buitenland als die fabriek in buitenlandse handen zit.

Citaat:
Is dit niet de moment om een project voor de toekomst op te starten? Een project met barstenvol ambitie:

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...elId=GID266R1D

Een Vlaams automerk...
Ik ben kritisch.
Oud 16 februari 2009, 12:53   #10
Duym
Minister

Duym's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stanny-k Bekijk bericht
En mogen we daar dan mee in Wallonië rondtoeren?
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2009, 12:53   #11
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roodhaar Bekijk bericht
Laat ze gedurende één maand ELKE werkdag de trein naar brussel nemen én bijhorende metro/busvervinding naar het station TIJDENS DE SPITSUREN ! en laat ze dan nog eens komen vertellen dat we meer het huidige openbaar moeten gebruiken zonder het schaamrood op de wangen te krijgen...
Laat de ministers eens een openbaar vervoers reisje doen naar 1 van hun extraatjes, zoals een zitting van één of andere beheerraad.
Brussel bereiken, en binnen Brussel het openbaar vervoer gebruiken valt uiteindelijk nog mee. Op de meeste uren van de dag, als ambtenaar met gratis reispas.

Maar probeer eens in Zevergem te geraken vanuit Resteigne. Om het leuk te maken, als ploegenarbeider 6-2 / 2-10. Zonder de kortingen allerlei.
Oud 16 februari 2009, 13:00   #12
stanny-k
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Bron? Of argumentatie?

Je moet vooral ook iets bezitten als land. Het heeft geen zin om hier een auto te gaan produceren, want de winsten worden doorgesluisd naar het buitenland als die fabriek in buitenlandse handen zit.

Ik ben kritisch.
Bron onderandere de Europese commissie:
http://ec.europa.eu/enterprise/enter...14_2002_nl.pdf

Als land beschikken we idd niet over ruwe grondstoffen. Maar mel over hoge technologische kennis. Deze kennis kunnen we aanwenden om een grote meerwaarde te creëren. De winst zit niet in de grondstoffen, maar in de herwerking van deze grondstoffen.

Zoals je aangeeft, is het zinloos als dit "vlaams automark" in buitelnandse handen valt. Dus daarom pleit ik voor overheidsparticipatie in dit automerk (via bv een pps-formule)

Dit houdt een grote investering in, maar verlies van jobs kost de overheid ook enorm veel geld. Daarnaast kan dit automerk een enorme return-of-investment opleveren. En het strategisch niveau blijft in vlaamse handen
Oud 16 februari 2009, 13:14   #13
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Grootste probleem vind ik
één fabriek is niets... op wereldschaal hebben alle constructeurs meerdere fabrieken.
Ds de schaal overkoepelend over al die fabrieken van design, ontwerp en aankoop bestaat dan niet.

op korte termijn kun je die opellekes blijven maken, maar als ze niet verkopen heb je ook geen rendement.

Nu als het rendement afgeroomd is door GM moederbedrijf, dan zal het bedrijf wel heel snel terug rendabel zijn. Sommige moederbedrijven hebben fantastiche overheadkosten
Oud 16 februari 2009, 13:25   #14
stanny-k
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Grootste probleem vind ik
één fabriek is niets... op wereldschaal hebben alle constructeurs meerdere fabrieken.
Ds de schaal overkoepelend over al die fabrieken van design, ontwerp en aankoop bestaat dan niet.

op korte termijn kun je die opellekes blijven maken, maar als ze niet verkopen heb je ook geen rendement.

Nu als het rendement afgeroomd is door GM moederbedrijf, dan zal het bedrijf wel heel snel terug rendabel zijn. Sommige moederbedrijven hebben fantastiche overheadkosten
ik weet niet of dit een reactie is op het vlaamse merk, maar als het zo is:
het gaat hier om een volledig nieuw product (elektrische wagen die een breed publiek aanspreekt). Ik denk dat het dan logisch is dat je met 1 fabriek begint...

eventueel met maatregelen, zoals hierboven geschetst, die het gebruik van dergelijke wagens in vlaanderen of belgie stimuleert. Hierdoor kan er een sterke basis ontstaan om van daaruit de buitenlandse markten te veroveren..
Oud 17 februari 2009, 02:56   #15
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

Als GM de put invalt, kunnen de merken apart verkocht worden, en kan bijv Opel opnieuw een onafhankelijk merk worden of deel uitmaken van een andere groep. Het merk Opel heeft toch altijd al een goede reputatie gehad, beter dan de Buicks en Chevrolets en wat dan ook.
Een onafhankelijk Opel staat natuurlijk niet synoniem voor het openhouden van Antwerpen. Dan moet je nog geloven dat er in deze crisistijden veel amateurs zullen zijn om in autobedrijven te investeren.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 07:52   #16
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria Bekijk bericht
Als GM de put invalt, kunnen de merken apart verkocht worden, en kan bijv Opel opnieuw een onafhankelijk merk worden of deel uitmaken van een andere groep. Het merk Opel heeft toch altijd al een goede reputatie gehad, beter dan de Buicks en Chevrolets en wat dan ook.
Een onafhankelijk Opel staat natuurlijk niet synoniem voor het openhouden van Antwerpen. Dan moet je nog geloven dat er in deze crisistijden veel amateurs zullen zijn om in autobedrijven te investeren.
Ze maken precies niet de amerikaanse slurpbakken en ze hebben precies een middenklaswagen, ttz de topsegement mercedes - bmw hebben meer last van de crisis dan die middenklaswagens.
Oud 17 februari 2009, 07:57   #17
Félicien Bwanatongo
Banneling

Standaard

Citaat:
http://www.tijd.be/nieuws/ondernemin...144719-434.art

Maar inderdaad
- is Opel nu NIET rendabel ? Ik zou denken dat onze opellekes milieuvriendelijker zijn dan die cadillacs, en Suburbans. En ik kan mij niet inbeelden dat die geschaalde productie nu precies de eerste is die op de slachtofferbank moet.

- is Opel niet converteerbaar naar een andere type 'volta' productie ? In principe kan dezelfde installatie geconverteerd worden zoals Audi zo nuttig de micro audi hier wil produceren. Kunnen ze daar nu geen hybriden bouwen ?

- moet Opel nu meegesleurd worden met het moederschip ?? Als het bvb de amerikaanse tak rot is, moet je precies het rotte deel nie tamputeren ?

- is dit het laatste bastillon dat de chinezen gaan aanvallen ?? Als straks de chinese autoproductie onze markten gaat overspoelen ? Is het dan inderdaad geen loze strijd...

- zo'n sector zal een rits toeleveranciers meeslepen... moet daarmee geen rekening gehouden worden ? Dat het geheel meer is dan dat deel van assemblage van componenten
Opel-Antwerpen verdwijnt. En de andere autofabrieken in ons land volgen. De basis van de Vlaamse welvaart, namelijk de machinebouw (waaronder autoproductie), de chemie en de al wat oudere textielindustrie lopen op hun laatste benen. Er is een nieuwe industriële revolutie nodig die ingrijpend verandert in het maatschappelijke leven en het denken over economie. Westelijk Europa zal nu pas echt in de komende jaren gaan ondervinden wat het neoliberalisme betekent: armoede, leegstand, vluchtigheid (bedrijfjes en bedrijven die hier nauwelijks 10 jaar actief zijn), dualisering, verregaande uitholling van sociaal recht en arbeidsrecht,... Vooral in Vlaanderen zal dit ok hard toeslaan. De rechts-liberale ratten voorzien het enigszins en sturen aan op een economie van "logistics", waarbij weliswaar enige werkgelegenheid behouden blijft maar onze economie de facto een lege doos wordt van pakhuizen, containers en vooral veel (hééél veel) transport waarbij de winsten vooral geincasseerd worden in het buitenland, waar geproduceerd wordt en waar ontvangen wordt.
Félicien Bwanatongo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 11:27   #18
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Félicien Bwanatongo Bekijk bericht
Opel-Antwerpen verdwijnt. En de andere autofabrieken in ons land volgen. De basis van de Vlaamse welvaart, namelijk de machinebouw (waaronder autoproductie), de chemie en de al wat oudere textielindustrie lopen op hun laatste benen. Er is een nieuwe industriële revolutie nodig die ingrijpend verandert in het maatschappelijke leven en het denken over economie. Westelijk Europa zal nu pas echt in de komende jaren gaan ondervinden wat het neoliberalisme betekent: armoede, leegstand, vluchtigheid (bedrijfjes en bedrijven die hier nauwelijks 10 jaar actief zijn), dualisering, verregaande uitholling van sociaal recht en arbeidsrecht,... Vooral in Vlaanderen zal dit ok hard toeslaan. De rechts-liberale ratten voorzien het enigszins en sturen aan op een economie van "logistics", waarbij weliswaar enige werkgelegenheid behouden blijft maar onze economie de facto een lege doos wordt van pakhuizen, containers en vooral veel (hééél veel) transport waarbij de winsten vooral geincasseerd worden in het buitenland, waar geproduceerd wordt en waar ontvangen wordt.
Liberalen zijn toch niet verantwoordelijk voor het belasten van het loon, en het subsidieren van de werkloosheid. Het is precies die belasting op onze economie die alles uitholt en die de chinees de macht geeft om onze economie te ondergraven.

Begin met gewoon de auto's 70% te belasten, en de loonlast op de auto productie op 0% te zetten, wat netto de overheid dezelfde inkomsten moet geven, maar er ipsofacto voor moet zorgen dat je geen enkel discussie nog kunt voeren over de loonkost in Belgie die te hoog is, integendeel, dan worden we het productiecentrum van europa.
Oud 17 februari 2009, 11:30   #19
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Ik houd mijn hart vast, werkelijk.

Groot drama, en als dat ddoortrekt naar Genk, wil ik niet dromen.
Het is jammer maar voor men hier wakker gaat worden zal het drama reeds geschied zijn.

En jammer genoeg is het nodig dat de volledige autoindustrie in Vlaanderen falliet gaat alvorens men hier de vermaledijde slavenmentaliteit afwerpt.

En nu dan wachten tot de dag dat de staat tegen de Vlaamse gepensioneerden en doppers zegt:

sorry vrienden maar we hebben de Walen uitbetaald en voor jullie is geen geld over...

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2009, 11:33   #20
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Liberalen zijn toch niet verantwoordelijk voor het belasten van het loon, en het subsidieren van de werkloosheid. Het is precies die belasting op onze economie die alles uitholt en die de chinees de macht geeft om onze economie te ondergraven.

Begin met gewoon de auto's 70% te belasten, en de loonlast op de auto productie op 0% te zetten, wat netto de overheid dezelfde inkomsten moet geven, maar er ipsofacto voor moet zorgen dat je geen enkel discussie nog kunt voeren over de loonkost in Belgie die te hoog is, integendeel, dan worden we het productiecentrum van europa.
Als alle landen die auto-pest zouden invoeren zouden er nog minder verkocht van worden, dan zijt ge vet met uw productiecentrum...

Duitsland ziet het slimmer, liever éénmalige premies voor nieuwe wagens betalen dan een leger werklozen onderhouden.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be