Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 november 2002, 10:44   #1
bartje
Minister-President

Standaard

Zo wie zegt er dan nog dat de jongeren niet durven ingaan tegen hun nationale partij. Jong VLD gaat hier regelrecht in tegen K. De Gucht.

Noreilde: Het CS is een probleem dat is gecreëerd door een vorige generatie politicie. Het cultiveren van het cordon is verkeerd. LAat die mensen deelnemen aan debatten. Stigmatisseer de Vlaams Blokkers niet. Men moet stoppen met de strategie waarin men vanuit een morele autoriteit durft te stellen dat men beter is met die mensen. Aan de andere kant zie ik een coaltie met het Blok niet zitten; hun programma maakt dit onmogelijk.

Dit in tegenstelling tot de jongerenvoorzitters van Agalev en S.P.A. die met het Blok totaal niet wensen om te gaan en te spreken. De voorzitterster van jong S.P.A. zou zelfs onmiddellijk kappen met de politiek. Is dat het uitdragen van je politieke gedachte. Wel ik moet zeggen dat Stefaan Noreilde hier goed gesproken heeft. Trouwens wie het debat zag vorige zondag op Liberty kan niet anders dan toegeven dat de twee dames van jong Agalev en Aninmo zoals dat heet héél zwak waren, Noreilde stak er gewoon met kop en schouder boven uit.
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2002, 11:16   #2
bartje
Minister-President

Standaard

Jammer dat de voorzitters van jong CD&V en Vl. Blok jongeren niet uitgenodigd waren maar soit.

Ik denk een debat tussen Noreilde (voorzitter jong VLD) en Cardoen (voorzitter jong CD&V) een héél goede en pittige discussie zou opleveren. Beiden weten goed waarover ze praten en ik vermoed dat het een debat zou worden van hoogstaand niveau. By the way, KEvin, jij weet dat misschien, Jonathan Cardoen wat doet die eigenlijk juist? Studeert die nog?
Oud 29 november 2002, 20:54   #3
Bolter
Gouverneur

Standaard

Eigenlijk verwondert me dit totaal niet...

In Zonhoven heeft de voltallige VLD meerderheid twee zitjes toegekend aan het Vlaams Blok.

Eén in de intercommunale Pligas, een andere in Cipal.

Blijkbaar wordt er hier achter de schermen aardig samengewerkt tussen deze twee partijen....

En Karel...
Vindt dit waarschijnlijk niet de moeite om op te reageren..
Nauwelijks iemand in Vlaanderen die op de hoogte is van dit "fait divers".
Maar toch....

Bij nader inzien, waar maak ik mij eigenlijk druk om..
In 2006 zal men in Antwerpen waarschijnlijk noodgedwongen moeten samenwerken...
Bolter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2002, 23:19   #4
Kevin Devos
Lokaal Raadslid

Kevin Devos's schermafbeelding

Standaard

Ik denk ook dat een debat tussen Jonathan en Stefaan een pittige discussie zou opleveren. Jonathan is afgestudeert, maar vraag me niet voor wat.
Oud 30 november 2002, 01:36   #5
Frolic
Burgemeester

Frolic's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kevin Devos
Ik denk ook dat een debat tussen Jonathan en Stefaan een pittige discussie zou opleveren. Jonathan is afgestudeert, maar vraag me niet voor wat.
Politieke Wetenschappen aan de KUL.
Oud 30 november 2002, 12:19   #6
bartje
Minister-President

Standaard

En Stefaan is momenteel werkzaam bij het kabinet van Marc Verwilghen en als ik me niet vergis is hij agestudeerd in de rechten. En ja Kevin een dabat tussen die twee, zou héél goed zijn, elk zou zijn eigen standpunten naar voor brengen en er zou op een gezonde manier discussie gevoerd worden met elkaar. In alle geval beter dan de twee meiskens van de jongeren van Agalev en S.P.A. die ronduit héél zwak waren;
Oud 30 november 2002, 12:41   #7
Thomas Hx
Minister-President

Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Vld, wat had je nu verwacht van agalev en sp.a. Dat ze de discussie in hun hand zouden hebben

Thomas
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 13:32   #8
VL
Gouverneur

VL's schermafbeelding

Standaard

Iedereen die logisch nadenkt weet dat het cordon nutteloos is! Heeft heeft z'n doel duidelijk gemist. Bestrijdt elkaar met argumenten en inhoudelijke zaken, niet met zulke loze weringsmaatregelen!!!

Heeft jong-VLD het eindelijk door? Nu VLD zelf nog!

VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 13:33   #9
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VL
Iedereen die logisch nadenkt weet dat het cordon nutteloos is! Heeft heeft z'n doel duidelijk gemist. Bestrijdt elkaar met argumenten en inhoudelijke zaken, niet met zulke loze weringsmaatregelen!!!

Dat kan misschien nog een tijdje duren mijn waarde E.H. onderpastoor Vl

Thomas
Oud 30 november 2002, 13:38   #10
Frolic
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VL

Het Cordon is misschien contraproductief(tactisch), maar ethisch moet het gehandhaafd worden. Niemand kan ethische principes naar voor brengen om samen te werken met een racistische, xenofobe en fascistische partij. We hebben toch ooit gezegd "Nie wieder Fascismus". Laat ons ons daaraan houden.
Oud 30 november 2002, 13:43   #11
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

1) Ik vind het vlaams blok niet voledig racistisch, vroeger wel! Met hun 70-punten programma, maar nu niet meer! Of tenzij is 10.6 procent van de vlamingen facist en racist en dat durf ik niet te zeggen. Ik zie het vlaams blok als een rechtse partij met als grondlegging extreem-rechts! Maar alle vb-ers racisten noemen? Dan weet je niet wat je zegt!

2) Daarbij, is het omdat je geen cordon sanitair maakt, dat je met die partij moet samengaan? Neen toch! Elke partij moet dat met zijn achterban beslissen. Dat is hetzelfde dat de vld hoogstwaarschijnlijk nooit met de lsp in coalitie zal gaan! Leggen die een cordon sanitair, ik weet ook wel dat de lsp een heel klein partijtje is maar toch.

DEMOCRATIE!!

Thomas
Oud 30 november 2002, 13:45   #12
VL
Gouverneur

VL's schermafbeelding

Standaard

Maar je bereikt alleen de groei van datgene dat je wilde bestrijden!!! Niet echt productief!!! Zolang een partij mag deelnemen aan de verkiezingen mag er tegen die partij geen cordon uitgevaardigd worden! Als de partij niet mag deelnemen, zal dat z'n redenen hebben en is het logisch dat er dat een non-samenwerkingsakkoord wordt gesloten!

VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 13:48   #13
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

Koning Albert || is volgens mij den enigste die dat kan verbieden, koning Boudewijn had in den tijd het vlaams blok als partij toegelaten, had hij beter niet gedaan, maja Wat wil je nu! België is een monarchie

Thomas
Oud 30 november 2002, 13:52   #14
Frolic
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
1) Ik vind het vlaams blok niet voledig racistisch, vroeger wel! Met hun 70-punten programma, maar nu niet meer! Of tenzij is 10.6 procent van de vlamingen facist en racist en dat durf ik niet te zeggen. Ik zie het vlaams blok als een rechtse partij met als grondlegging extreem-rechts! Maar alle vb-ers racisten noemen? Dan weet je niet wat je zegt!

2) Daarbij, is het omdat je geen cordon sanitair maakt, dat je met die partij moet samengaan? Neen toch! Elke partij moet dat met zijn achterban beslissen. Dat is hetzelfde dat de vld hoogstwaarschijnlijk nooit met de lsp in coalitie zal gaan! Leggen die een cordon sanitair, ik weet ook wel dat de lsp een heel klein partijtje is maar toch.

DEMOCRATIE!!

Thomas
Die opsmuk van het programma is toch zo doorzichtig. Wie gelooft dat die mensen hun gedachtengoed echt hebben veranderd gelooft nog in Sinterklaas. Sporadisch tonen Blok-mandatarissen hun ware gelaat. Waarop de reactie van de Blok-kopstukken is "Ik vind het spijtig dat hij dat heeft gezegd". Maar we horen ze nooit zeggen "Ik verafschuw zulke uitspraken". Ik vind het zeer jammer dat sommige die SalonFähigkeitsoperatie niet doorzien.

En dan die oproep "DEMOCRATIE!!". Kan je in naam van de democratie een organisatie toelaten die het gemunt heeft op het hart en de ruggegraat van de democratie. Die de democratie misbruiken om haar te vermoorden. Ik vind van niet!
Oud 30 november 2002, 13:57   #15
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frolic
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx

DEMOCRATIE!!

Thomas
Die opsmuk van het programma is toch zo doorzichtig. Wie gelooft dat die mensen hun gedachtengoed echt hebben veranderd gelooft nog in Sinterklaas. Sporadisch tonen Blok-mandatarissen hun ware gelaat. Waarop de reactie van de Blok-kopstukken is "Ik vind het spijtig dat hij dat heeft gezegd". Maar we horen ze nooit zeggen "Ik verafschuw zulke uitspraken". Ik vind het zeer jammer dat sommige die SalonFähigkeitsoperatie niet doorzien.

En dan die oproep "DEMOCRATIE!!". Kan je in naam van de democratie een organisatie toelaten die het gemunt heeft op het hart en de ruggegraat van de democratie. Die de democratie misbruiken om haar te vermoorden. Ik vind van niet!
Als je mijn volgende posting ook al gelezen had, dan had je gezien dat ik vond dat die organisatie zou moeten verboden worden! Maar 10.6 procent van de Vlamingen stemt daarop, ik ben het met die 10.6 procent niet mee eens, maar dat is toch de democratie! Als de meerderheid een communistisch systeem wilt, dan is dat zo, als de een facistisch systeem wilt dan is dat zo en dat is democratie! Niet grenzen leggen van: links en recht mag, maar de rest niet!

Thomas
Oud 30 november 2002, 16:48   #16
VLD in hart en nieren
Vreemdeling

Standaard

Ik ga even duidelijk schetsen dat het Vlaams Blok nog helemaal niet weet wat democratie is.

Bij de vorige verkiezingen hebben ze winst geboekt, ze zitten federaal met bijna 12 % in Antwerpen met 33 % dat is het meeste van de stemmen in Antwerpen op 1 partij. Dus roept het Vlaams Blok van de daken dat het mee moet regeren, democratie betekent dat wanneer meer dan de helft van de kiezers op u stemt dat ge dan de absolute meerderheid behaalt en dan regeer je anders moet ge uw bek houden en schoon wachten en hopen dat ge ooit de kaap van de 50 % overschrijdt wat federaal NOOIT zal gebeuren en in Antwerpen waarschijnlijk ook niet.

Maar dat begrijpt het blok niet echt hé, nee er is geen democratie volgens hen , ze weten niet eens wat democratie is.
VLD in hart en nieren is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 17:04   #17
M.
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VLD in hart en nieren
Ik ga even duidelijk schetsen dat het Vlaams Blok nog helemaal niet weet wat democratie is.

Bij de vorige verkiezingen hebben ze winst geboekt, ze zitten federaal met bijna 12 % in Antwerpen met 33 % dat is het meeste van de stemmen in Antwerpen op 1 partij. Dus roept het Vlaams Blok van de daken dat het mee moet regeren, democratie betekent dat wanneer meer dan de helft van de kiezers op u stemt dat ge dan de absolute meerderheid behaalt en dan regeer je anders moet ge uw bek houden en schoon wachten en hopen dat ge ooit de kaap van de 50 % overschrijdt wat federaal NOOIT zal gebeuren en in Antwerpen waarschijnlijk ook niet.

Maar dat begrijpt het blok niet echt hé, nee er is geen democratie volgens hen , ze weten niet eens wat democratie is.
ze hebben niet van de daken geschreeuwd dat ze moesten meedoen. Ze werden genegeerd door de overige partijen die dan maar samenwerken om de grootste partij in antwerpen en tevens 33% van de mensen in antwerpen te negeren.

we zullen zien in 2006 ik denk dat u nogal zult verschieten
M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2002, 17:10   #18
Frolic
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Van den Eynde
Citaat:

ze hebben niet van de daken geschreeuwd dat ze moesten meedoen. Ze werden genegeerd door de overige partijen die dan maar samenwerken om de grootste partij in antwerpen en tevens 33% van de mensen in antwerpen te negeren.

Neem een fictief voorbeeld van drie partijen. één partij haalt 40% de ander 20% en de laatste ook 40%. Deze twee laatste partijen besluiten om coalitie te vormen(60%). Betekent dat dan dan die andere 40% als paria's worden behandeld? Ik dacht het niet. Dat is een spel van vraag en aanbod. En geen enkele democratische partij is geïntersseerd in het racistische, xenofobe en fascistische aanbod van het Vlaams Blok.
Oud 30 november 2002, 17:18   #19
M.
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

Neem een fictief voorbeeld van drie partijen. één partij haalt 40% de ander 20% en de laatste ook 40%. Deze twee laatste partijen besluiten om coalitie te vormen(60%). Betekent dat dan dan die andere 40% als paria's worden behandeld? Ik dacht het niet. Dat is een spel van vraag en aanbod. En geen enkele democratische partij is geïntersseerd in het racistische, xenofobe en fascistische aanbod van het Vlaams Blok.
Wel als de partijen zo versniperd zijn

en de VLD draait wel bij

en de spa zijn communisten!! <= dit slaagt evenveel op uw uitspraak dat het vlaams blok facisten zijn...
M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2002, 13:13   #20
Frolic
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:

Wel als de partijen zo versniperd zijn

en de VLD draait wel bij

en de spa zijn communisten!! <= dit slaagt evenveel op uw uitspraak dat het vlaams blok facisten zijn...
In een discussie worden argumenten weerlegt met nieuwe argumenten. Niet met wensen(bvb:de VLD draait wel bij) en verwijten(de spa zijn communisten).

De term fascistische partij klopt volgens mij wel. Wat betekent fascisme?
Ten eerste is fascisme heel sterk hiërarchisch, er is 1 sterke leider (een man) of in het beste geval een partijbureau, wiens woord wet is. Onder hem het partijkader. De partijleden tellen niet mee. Zo wordt er op de VB congressen nooit gestemd. Enkel tot consensus(iedereen moet akkoord gaan) gekomen. Is die consensus er niet dat beslist het partijbureau.

Ten tweede wordt fascisme, in Vlaanderen, gekenmerkt door Nationalisme. Het eigen volk gaat voor alles, is het beste ooit. Er wonen immers de "beste" mensen. In het volk mogen dan ook geen tegenstellingen bestaan. De enige cultuur is de Mono-cultuur. Eigen Volk eerst.

Seksisme. De vrouw dient "van nature" de man en het gezin. Zij is de huissloof, de stoeipoes en de geboorte machine. een opvoedersloon voor de thuiswerkende ouder=Vrouwen aan de haard.

Symbolen. Er is de onmiskenbare voorliefde voor uiterlijk vertoon. Fascisten willen indruk maken met symbolen (Bokshandschoenen, Bezems,...).

Crisis. Fascisten spelen in op onzekere gevoelens hij mensen. Zij bieden een schijnoplossing. Stoken vooroordelen nog eens extra op, zaaien angst en roepen om een sterke man. Het fascisme is reactionair. Fascisme is vaak de laatste 'oplossing' die men heeft om in het zadel te blijven, als de parlementaire "democratie" niet meer werkt. De rechten van minderheden, arbeiders en vakbonden worden afgeschaft, het leger en de politie moeten meer bevoegdheden krijgen.

Dit is de praktijk.

Nu de geschiedenis:
Het werd door Mussolini in Italië gevestigd. De term fascisme is afgeleid van de organisatie die Mussolin in 1919 oprichte "Fasci di Combattimento", een beweging van oud-strijders. Dit regime is gebaseerd op de dictatuur van een partij, extreem nationalisme en corporatisme. De grondslagen zijn ontleend aan zeer uiteenlopende denkers zoals Nietsche, Vico, Hegel, Spengler, Sorel enz.

Het fascisme maakte gebruik van de ontevredenheid van een bepaalde groep of groepen in een staat ; arbeiders tijdens een crisis, jongeren die zich niet konden ontplooien binnen de bestaande structuren, industriëlen, kleine burgerij enz. die orde en rust verlangden. De fascistische opvattingen ten opzichte van de staat waren anti-liberaal. De staat moest zich met de economie moeien omdat het fascisme de staat niet zag als een samenhangen van verschillende groepen maar als een organische eenheid.

De leden van de partij werden naar de belangrijkheid gerangschikt hierbij had de hoger geplaatste t.o.v. de lager geplaatste altijd gelijk zodat de leider steeds de hoogste waarheid bezat. Fascisme was dus tegen socialisme maar vooral tegen democratie: er moest een leider komen. Een leider met absolute macht. Een leider die zo nodig met behulp van geweld het volk zou leiden. Ook geweld paste in de fascistische ideeën over de samenleving. Zonder geweld zou het bovendien lastig worden een fascistische staat in hand te houden. Een van de tactieken bestond erin wanorde te provoceren om dan als verdedigers van de gewone man, die zich bedreigd voelde, aan te trekken.

Vooral die laatste zin is zo actueel!!!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be