Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 februari 2009, 11:58   #1
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard Crash Schiphol

Schijnt allemaal wel mee te vallen!

[IMG][/IMG]
__________________

Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 25 februari 2009 om 11:58.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 12:56   #2
Knipp
Banneling
 
 
Knipp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 januari 2004
Locatie: Virtuix Omni
Berichten: 7.552
Standaard

geen landingsstel uit ?
Knipp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 13:08   #3
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp Bekijk bericht
geen landingsstel uit ?
Probeerde in een glijvlucht de landingsbaan te bereiken, wat niet gelukt.
Nu is er toch sprake van tenminste 5 doden, terwijl dit eerst werd ontkend.
Onder de inzittenden de Meiden van Halal hoor ik ook net! En zanger van Het Goede Doel, Henk Westbroek zou in het vliegtuig hebben gezeten, ware het niet dat hij zich verslapen had.
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 13:10   #4
lantjes
Eur. Commissievoorzitter
 
lantjes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 9.593
Standaard

Turkish Airlines, ze konden niet snel genoeg in Nederland zijn?
lantjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 13:15   #5
cookie@vws
Minister-President
 
cookie@vws's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2005
Locatie: Antwerpen City
Berichten: 4.672
Standaard

Uit De Morgen online:

Op Schiphol, de luchthaven van Amsterdam, is in de buurt van de Polderbaan een vliegtuig neergestort toen het een noodlanding wou maken. De motoren van het toestel waren uitgevallen tijdens de landing.

Volgens voorlopig onbevestigde bronnen zijn er zeven doden gevallen, 25 zwaargewonden en 60 lichtgewonden. Op dit moment zijn alle nog levenden slachtoffers uit het toestel bevrijd. De mensen die nu nog uit het toestel worden gehaald, hebben de vliegramp niet overleefd.

Het gaat om een Boeing 737-800 van Turkish Airlines met zo'n 135 passagiers en acht bemanningsleden aan boord. In eerste instantie maakte de Turkse minister van Transport bekend dat er geen dodelijke slachtoffers waren. Ook Turkish Airlines meldde dat. Maar ooggetuigen en Nederlandse collega's maakten wel gewag van vier �* zeven doden. Het vliegtuig met vluchtnummer 1951 kwam uit Istanboel. Het toestel was nog maar twee jaar oud.

Te laag
Een getuige zag vanuit zijn auto hoe het vliegtuig aankwam vliegen richting landingsbaan. Volgens hem vloog het toestel echter veel te laag en probeerde het weer hoogte te maken om niet op de snelweg terecht te komen. "Maar daar had het toestel te weinig snelheid voor, waarop het naar beneden plofte." De neus brak volgens de getuige direct. De motoren braken af en schoten door, het volgende weiland in.

In drie stukken
Het vliegtuig ligt in drieën, maar brandt niet. Ook ligt de motor eraf en ligt de staart naast de vliegtuig melden getuigen. Eén man zegt dat hij een grote groep mensen, hij schat zo'n 80, uit het vliegtuig heeft zien lopen.

Het toestel landde ongeveer 100 �* 150 meter van de snelweg A9, een kilometer verwijderd van de landingsbaan. De A9 tussen Amstelveen en Alkmaar ter hoogte van het Rottepolderplein is in beide richtingen afgesloten. Ook meerdere lokale wegen zijn onbereikbaar. Dat leidt tot lange files. Op de luchthaven zelf is nog maar beperkt vliegverkeer mogelijk.

Familieleden van passagiers worden opgevangen in het sportcentrum De Wildenhorst in Badhoevedorp, een dorp nabij Amsterdam.

Niet onbesproken
Turkish Airlines is geen onbesproken vliegtuigmaatschappij. Sinds 1973 verloor de maatschappij tien vliegtuigen bij ongelukken, waarbij in totaal 844 mensenlevens verloren gingen. Turkish Airlines Vlucht 981, die op 3 maart 1974 in Frankrijk verongelukte, was voor de vliegtuigramp van Tenerife het zwaarste vliegtuigongeval ooit. Alle 333 passagiers en 12 bemanningsleden kwamen om het leven. Het laatste ongeluk waarbij de maatschappij was betrokken was op 8 januari 2003. (mvl/ka/sps)
25/02/09 12u39
cookie@vws is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 13:16   #6
cookie@vws
Minister-President
 
cookie@vws's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2005
Locatie: Antwerpen City
Berichten: 4.672
Standaard

737-800 blijkbaar, doorgaans toch een erg betrouwbaar toestel.
cookie@vws is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 13:22   #7
Vorenus
Banneling
 
 
Vorenus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 8.447
Standaard

Een toestel is maar even betrouwbaar als de piloten.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 13:37   #8
cookie@vws
Minister-President
 
cookie@vws's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2005
Locatie: Antwerpen City
Berichten: 4.672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vorenus Bekijk bericht
Een toestel is maar even betrouwbaar als de piloten.
Nope, want dankzij goede avionica zijn piloten haast overbodig geworden.

ILS:

Het Instrument landing system (ILS) is een radionavigatiesysteem waarmee een precisienadering van een landingsbaan kan worden uitgevoerd. Het is een instrumenten-naderingssysteem dat de piloot een nauwkeurig beeld geeft van de positie van het vliegtuig ten opzichte van de ideale koerslijn en daalhoek naar een landingsbaan. Tevens geeft het ILS -indien gekoppeld aan een DME- een indicatie van de afstand tot aan het optimale landingspunt op de baan. ILS maakt landingen bij (zeer) slechte zichtcondities en automatische landingen mogelijk.

bron: Wikipedia
cookie@vws is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 13:37   #9
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vorenus Bekijk bericht
Een toestel is maar even betrouwbaar als de piloten.
De bemanning is omgekomen volgens de lokale radio.




__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 14:12   #10
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Dus geen OnurAir, maar Turkish...
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 14:17   #11
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
Nope, want dankzij goede avionica zijn piloten haast overbodig geworden.

ILS:

Het Instrument landing system (ILS) is een radionavigatiesysteem waarmee een precisienadering van een landingsbaan kan worden uitgevoerd. Het is een instrumenten-naderingssysteem dat de piloot een nauwkeurig beeld geeft van de positie van het vliegtuig ten opzichte van de ideale koerslijn en daalhoek naar een landingsbaan. Tevens geeft het ILS -indien gekoppeld aan een DME- een indicatie van de afstand tot aan het optimale landingspunt op de baan. ILS maakt landingen bij (zeer) slechte zichtcondities en automatische landingen mogelijk.

bron: Wikipedia
Piloten worden nooit overbodig. Een machine kan nog steeds niet hetzelfde als een mens.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 14:28   #12
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vorenus Bekijk bericht
Een toestel is maar even betrouwbaar als de piloten.
Als het onderhouden wordt. En daar wringd het schoentje meestal. Sommige maatschappijen vinden winst belangrijker dan de veiligheid.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 14:28   #13
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vorenus Bekijk bericht
Een toestel is maar even betrouwbaar als de piloten.
Als het onderhouden wordt. En daar wringd het schoentje meestal. Sommige maatschappijen vinden winst belangrijker dan de veiligheid.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 14:28   #14
giserke
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 augustus 2003
Berichten: 24.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vorenus Bekijk bericht
Een toestel is maar even betrouwbaar als de piloten.
Als het onderhouden wordt. En daar wringd het schoentje meestal. Sommige maatschappijen vinden winst belangrijker dan de veiligheid.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 14:38   #15
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
Nope, want dankzij goede avionica zijn piloten haast overbodig geworden.

ILS:

Het Instrument landing system (ILS) is een radionavigatiesysteem waarmee een precisienadering van een landingsbaan kan worden uitgevoerd. Het is een instrumenten-naderingssysteem dat de piloot een nauwkeurig beeld geeft van de positie van het vliegtuig ten opzichte van de ideale koerslijn en daalhoek naar een landingsbaan. Tevens geeft het ILS -indien gekoppeld aan een DME- een indicatie van de afstand tot aan het optimale landingspunt op de baan. ILS maakt landingen bij (zeer) slechte zichtcondities en automatische landingen mogelijk.

bron: Wikipedia
Ik heb al eens op ILS gevlogen in een klein vliegtuigje en dat was toch niet "pilot free"...ge moest gewoon zorgen dat 2 balkskes op uw dashboard altijd op een bepaalde manier tov stonden...en dan was uw approach goed.

Nuja, in moderne vliegers kan dat al heel anders zijn....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 14:39   #16
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ze hebben chance dat de hoeveelheid kerosine die nog aan boord was laag was.

Het geluk van te crashen bij landing....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 14:52   #17
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik heb al eens op ILS gevlogen in een klein vliegtuigje en dat was toch niet "pilot free"...ge moest gewoon zorgen dat 2 balkskes op uw dashboard altijd op een bepaalde manier tov stonden...en dan was uw approach goed.

Nuja, in moderne vliegers kan dat al heel anders zijn....
De Yak-38 is, dacht ik, het enige vliegtuig dat een automatisch landingsysteem had. Maar het is een VTOL en het systeem stond op het vliegdekschip.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 15:09   #18
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Als het onderhouden wordt. En daar wringd het schoentje meestal. Sommige maatschappijen vinden winst belangrijker dan de veiligheid.
Citaat:
Turkish Airlines staat in top van ‘crash’-lijst

Gepubliceerd: 25 februari 2009 14:47 | Gewijzigd: 25 februari 2009 14:47
Door onze redacteur Lolke van der Heide

Rotterdam, 25 febr. Turkish Airlines heeft al jaren een slechte reputatie op het gebied van de verkeersveiligheid. In Europa staat de Turkse luchtvaartmaatschappij bovenaan de ‘crashlijst’.

Temel Kotil, de president-directeur van Türk Hava Yollari (Turkish Airlines) was vorig jaar in een gesprek met deze krant nog heel stellig. Op de vraag of de track record van zijn bedrijf niet wat te wensen over liet, antwoordde Kotil: „Ja, maar het is een stuk verbeterd.”

Op dat moment had hij gelijk. Turkish Airlines vloog, tot de crash van een Boeing 737-800 vandaag bij Schiphol, zes jaar lang schadevrij. De laatste keer dat een vliegtuig van de maatschappij verongelukte was in januari 2003, toen een Avro RJ100 op een binnenlandse vlucht van Istanbul naar Diyarbakir crashte. 75 van de 80 inzittenden kwamen daarbij om het leven.

Maar in de jaren daarvoor crashten vliegtuigen van Turkish Airlines regelmatig. De maatschappij bouwde een slechte reputatie op op het gebied van verkeersveiligheid. Website Airsafe.com houdt wereldwijd alle ongelukken in de moderne burgerluchtvaart bij en uit cijfers van die site blijkt dat Turkish Airlines in Europa koploper is in ongelukken.

Airsafe.com kijkt voor elke maatschappij naar het aantal doden per crash en zet dat af tegen het aantal vluchten van die maatschappij. Hoe hoger het ‘ongeluksgetal’ dat uit uit de berekening komt, hoe slechter de staat van dienst. Vrijwel geen enkele maatschappij komt boven het getal 1 uit, maar Turkish Airlines scoort 3,58.

Ter vergelijking: KLM komt uit op 0,81, British Airways op 0,39 en Lufthansa op 0,22. Er zijn ook veel bedrijven waarvan nog nooit een ongeluk met dodelijke afloop heeft plaatsgehad, zoals Austrian, Finnair, Aer Lingus en de prijsvechters Ryanair en Easyjet.

Sinds 1974 was Turkish Airlines betrokken bij negen grote ongelukken. De zwaarste had plaats in 1974, toen een DC10 van het bedrijf bij Parijs neerstortte en alle 345 inzittenden om het leven kwamen. Bij onderzoek werd naderhand vastgesteld dat een vrachtdeur niet goed was gesloten; de deur vloog er tijdens het opstijgen uit en maakte het vliegtuig onbestuurbaar.

In Nederland hadden de afgelopen jaren enkele Turkse charteraars, waaronder Onur Air, de naam ‘onveilig’ te zijn. Onur Air nam het niet altijd even nauw met de voorschriften, maar van de maatschappij verongelukte nooit een toestel. In mei 2005 kreeg Onur Air van het ministerie van Verkeer en Waterstaat een vliegverbod voor een maand opgelegd, nadat de maatschappij volgens de autoriteiten verscheidene malen de veiligheidsregels aan zijn laars had gelapt. Na twee weken trok het ministerie het verbod al weer in. Ook in andere Europese landen mocht Onur Air tijdelijk niet vliegen.

De Europese Unie stelde na de incidenten met de Turkse charteraars een zwarte lijst op – die regelmatig een update krijgt – van maatschappijen die niet naar Europa mogen vliegen. Op die lijst heeft Turkish Airlines noch Onur Air ooit gestaan. Het zijn met name maatschappijen uit Afrika en Indonesië (waaronder de nationale Indonesische maatschappij Garuda) die de EU niet in mogen.
Bron: NRC Handelsblad
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 20:05   #19
Uh-Huh
Banneling
 
 
Uh-Huh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2006
Locatie: "A"
Berichten: 7.491
Standaard

Vliegtuigcrashs in Amsterdam doen me altijd denken aan die befaamde Bijlmerramp. Het toestel stortte neer op "groeneveen" en ik zat destijds in "hofgeest", een andere flat.

Ja, zo van die dingen die je in je leven nooit zal vergeten. Ik ben eigenlijk verbaasd dat ik hier nog steeds "gezond en wel" (bij mijn weten toch) op m'n beide voeten kan staan.
M'n moeder had een zware bevalling van mij, vliegtuig heeft me op een haar na gemist bij het neerstorten, op m'n 7e bijna geveld door een ziekte, op een 11-12e een auto-ongeval overleefd, vorig jaar nog sterk last gehad van bloedarmoede... hoewel, dat laatste is waarschijnlijk niet dodelijk maar in mijn geval...

Hmm, ik heb nu zoiets van: "what's next" en ga ik het overleven?
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2009, 20:25   #20
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Vliegtuigcrashs in Amsterdam doen me altijd denken aan die befaamde Bijlmerramp. Het toestel stortte neer op "groeneveen" en ik zat destijds in "hofgeest", een andere flat.

Ja, zo van die dingen die je in je leven nooit zal vergeten. Ik ben eigenlijk verbaasd dat ik hier nog steeds "gezond en wel" (bij mijn weten toch) op m'n beide voeten kan staan.
M'n moeder had een zware bevalling van mij, vliegtuig heeft me op een haar na gemist bij het neerstorten, op m'n 7e bijna geveld door een ziekte, op een 11-12e een auto-ongeval overleefd, vorig jaar nog sterk last gehad van bloedarmoede... hoewel, dat laatste is waarschijnlijk niet dodelijk maar in mijn geval...

Hmm, ik heb nu zoiets van: "what's next" en ga ik het overleven?
Memento mori.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be