Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 februari 2009, 11:10   #1
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard hoe lang houden we die archaische papieren stemming in stand

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...1&kanaalid=692

ze zoeken nu vrijwilligers, gezien het groeiend egoisme, maar ook gezien de groeiende zucht naar efficientie in de maatschappij, is het huidige systeem niet meer den prehistorisch te noemen.

We moeten aub 100.000mensen lastig vallen om het sprankeltje democratie te genereeren.

Wanneer was er nog laatst een 'volksraadpleging', waarom kunnen ze niet altijd een beetje een paar beleidsopties als keuzes geven in het stemhokje zoals: vind u dat de overheid de begroting met 10% moet saneren in het voordeel van het pensioen ?
vind u dat de regering BHV moet splitsen ?

Wanneer doen we aan SMS voting, gewoon uw GSM en een televote card.
Wanneer doen we aan Vote-on-Web, gewoon via uw eID kaart stemmen...

Als de POLITIEK dan toch een BEETJE bezig zou zijn met het ORGANISEREN en EFFICIENTER maken van de maatschappij, dan is dit het beeld van haar werk: het beeld van een overheid die NOOIT IETS DOET voor de burger, maar alles doet voor zichzelf, die NOOIT iets wil verbeteren, maar als een depressieve hond ronddraait en in zijn eigen staart bijt.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2009, 11:26   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

De kiesplicht moet absoluut gagarandeerd 'geheim' verlopen.
Alle inisiatieven met gsm of internet zijn absoluut uit den boze.

Papieren stemmen: het zou enkel nog in ontwikkelingslanden mogen voorkomen.

Veiligheid en anti-fraude: mijn (kleine) bank Argenta lukt erin om mij per internet mijn senten een beetje te laten beheren enz. .. waarom zou geen fatsoenlijk sisteem mogelijk zijn, met spesialisten informatisji van alle politieke partijen als inspekteurs enz. ??

"Vrijwilligers" om te zetelen in de stemburo's:
iedereen die kan lezen en schrijven, vanaf 25 jaar zou het recht moeten hebben om te gaan zetelen volgens beurtrol, en om die halve zondag daar te werken een vergoeding van 250 € onbelastbaar te trekken.

Ik zeg je: ze zullen staan aanschuiven. (en ze zullen staan aanschuiven "niet voor de senten, zogezegd, maar wel degelijk voor de hoogmis van de demokrasie: verkiezingen ...)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 10 februari 2009 om 11:28.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2009, 11:27   #3
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
We moeten aub 100.000mensen lastig vallen om het sprankeltje democratie te genereeren.

Wanneer was er nog laatst een 'volksraadpleging'.
De laatste Volksraadpleging was er op 10 juni laatstleden.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2009, 11:29   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
De laatste Volksraadpleging was er op 10 juni laatstleden.
profisiat

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 10 februari 2009, 11:32   #5
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Hoelang houden wij dat archaisch stemplicht in stand?
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2009, 11:32   #6
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
profisiat
Oké, tikfout....
Voor-laatstleden.

Goed zo Schoofzak ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2009, 11:33   #7
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
²
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2009, 11:34   #8
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De kiesplicht moet absoluut gagarandeerd 'geheim' verlopen.
Alle inisiatieven met gsm of internet zijn absoluut uit den boze.

Veiligheid en anti-fraude: mijn (kleine) bank Argenta lukt erin om mij per internet mijn senten een beetje te laten beheren enz. .. waarom zou geen fatsoenlijk sisteem mogelijk zijn, met spesialisten informatisji van alle politieke partijen als inspekteurs enz. ??

"Vrijwilligers" om te zetelen in de stemburo's:
iedereen die kan lezen en schrijven, vanaf 25 jaar zou het recht moeten hebben om te gaan zetelen volgens beurtrol, en om die halve zondag daar te werken een vergoeding van 250 € onbelastbaar te trekken.

Ik zeg je: ze zullen staan aanschuiven. (en ze zullen staan aanschuiven "niet voor de senten, zogezegd, maar wel degelijk voor de hoogmis van de demokrasie: verkiezingen ...)
Inderdaad wat is de LOONSPANNING tussen de stemburo voorzitter en de eerste minister...

Stel dat er 15euro per uur zou betaald worden voor deze job, dan zou de stemming bvb 15Meuro kosten.. Het rendement van een Vote-On-Web applicatie die hetzelfde doet voor 1Miljoen euro zou dramatisch verhogen.

Stel dat er een Vote-On-Web applicatie geschreven wordt, kan er maandelijks een volksraadpleging gehouden worden over topics als
wilt u snellere werking van het gerecht ?
Oud 10 februari 2009, 11:36   #9
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
profisiat
misschien is de tijd blijven stilstaan voor schoofy
Oud 10 februari 2009, 16:52   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Oké, tikfout....
Voor-laatstleden.

Goed zo Schoofzak ?
Dank je Hendrik.

Ik was helemaal niet vergeten, en ik wil niet dat één iemand hier op dit forum zou vergeten dat de formasiepogingen ('k heb het niet over diene die de verkiezingen dik verloor, en toch durfde verder doen) alleen al een klein jaar geduurd hebben.

Oud 10 februari 2009, 17:05   #11
Morduk
Parlementsvoorzitter

Morduk's schermafbeelding

Standaard

Veel Belgische politici zouden niet liever willen. Bombardeer de kiezers elke dag met een pak referenda, tot ze afgestompt het scherm afzetten. Of enkel nog studenten, werklozen en gepensioneerden met zitvlees stemmen. Drie duidelijke doelgroepen, daar weet Slangen wel raad mee.

Verkiezingen zouden een reflectiemoment moeten zijn, los van praktische organsiatie (b.v. stem elektronisch, maar druk telkens een controlebiljet af, dat je bij twijfel of fraudevermoedens kunt laten natellen). Maar ooit zitten ze dus als sms-product tussen uw 'proximus happy days' en uw 'schat ik zal wat later thuis zijn' berichten.

Ik hoop dat ik tegen die tijd dood ben. Morsdood.
Oud 10 februari 2009, 17:16   #12
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Essentieel aan verkiezingen zijn dat ze georganiseerd worden door de burgers zelf, en niet door de overheid. Een eenvoudig, papieren, kiessysteem past daar prima in.
In Zwitserland zijn er vier stembusgangen per jaar. En alles gebeurt er op papier. En de resultaten zijn meestal vlot beschikbaar.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2009, 17:22   #13
dot1x
Vreemdeling

dot1x's schermafbeelding

Standaard

Ik werk in de IT/Network branche en 100pct voorstander van online stemmen. Er bestaan voldoende technologien om de veiligheid in hoge mate te garanderen. We vertrouwen erop voor online banking, waarom dan niet voor e-elections ?
dot1x is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2009, 17:32   #14
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
omdat degenen die het willen afschaffen altijd politieke motieven hebben en niet omwille van hen die niet graag gaan stemmen...
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2009, 17:34   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ben tegen sistematische volksraadplegingen over punktuele zaken, omdat beleid toch iets meer moet omvatten dan van detail naar detail te gaan.

Groots beleid moet iets magisch hebben, soms een verder weg gelegen doel ...

Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat daar geen interessante zaken kunnen uitkomen, die soms zeer verrassend zijn.
Voorbeeld: heel wat jaren terug in een Limburgse gemeente is er lokaal gestemd over een snelheidsbeperking op een drukke baan. Velen dachten dat de toenmalige 90 per uur zeker ging behouden blijven, maar dat viel wel anders uit .... achteraf is men tot het besluit gekomen dat huismoeders even groot in getal zijn als huisvaders, en dat die lieven langzaam vrijen ...

Allez, neem nu de €.
Met een volksraadpleging zou die er nooit ofte nooit gekomen zijn.
Terwijl het voor zeer vele zaken echt een godsgeschenk geweest is.

Oud 10 februari 2009, 17:50   #16
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Essentieel aan verkiezingen zijn dat ze georganiseerd worden door de burgers zelf, en niet door de overheid. Een eenvoudig, papieren, kiessysteem past daar prima in.
In Zwitserland zijn er vier stembusgangen per jaar. En alles gebeurt er op papier. En de resultaten zijn meestal vlot beschikbaar.
Dat is in een zéér begrijpelijke taal uitgelegd waar het IN ESSENTIE om gaat.

De vereniging www.vooreva.be (waaronder een paar 'hard core' informatici) probeert al j�*ren wanhopig politici èn burgers wakker te schudden, tot dusver - behoorlijk frustrerend - nogal vruchteloos.

Ik vraag iedereen met aandrang niet te vergeten dat het elektronisch stemmen in België 'bij wijze van experiment' werd ingevoerd, zonder voorafgaand parlementair debat die naam waardig, om nog maar te zwijgen van een 'publiek debat'.

In principe zijn de huidige stemcomputers officieel en wettelijk 'vervallen' (de 'uiterste gebruiksdatum' ligt allang achter ons), een parlementair debat over de kwestie wordt systematisch uit de weg gegaan of zelfs gesaboteerd, wetenschappelijke onderzoeken - als er al zijn - zijn betwistbaar, basisprincipes van de democratie worden met voeten getreden, ...

alles wordt kortom op z'n Belgisch geregeld (er wordt dus gefoefeld en gesjacherd dat het geen naam meer heeft), en ONS burgers wordt ook niets uitgelegd, om nog maar te zwijgen van 'onze mening gevraagd'.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2009, 17:51   #17
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De computersystemen die totnogtoe ontplooid werden in de stembureau's zijn inmiddels ouderwetse rotzooi geworden.(er zijn er zelfs met diskettes godbetert ) De staat riskeert nu iedere,pakweg,2 verkiezingen te moeten voorzien in kompleet vernieuwde apparatuur voor......gebruik gedurende 1 (één) voormiddag.....Computersystemen die in gans hun carriere misschien 10 uur gedraaid zullen hebben en dan....schroot....

Van verspilling gesproken

Ik blijf voorstander van het manueel stemmen....het TELLEN daarentegen,in centrale telbureau's kan electronisch gebeuren (papieren formulieren zijn al lang een perfect medium om in te voeren in telmachines)......met steekproeven door mensen uitgevoerd....

Bovendien zijn papieren archieven generaties lang behoudbaar en de informatie erop vrijwel onverwoestbaar gedurende die periode......

iedereen die al eens computerdata verloren heeft,thuis en op het werk,beseft de relatieve waarde van "computeropslag"....
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2009, 17:52   #18
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
3

Aan de andere kant, zoveel waarde heeft een verkiezing ook niet in dit land. Er hoeft dan ook niet meer symbolische kak aan gehangen worden dan nodig is.

Laatst gewijzigd door Txiki : 10 februari 2009 om 18:00.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2009, 18:13   #19
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Geef mij toch maar de papieren stemming. Controle vanwege de burger zelf over de stem die hij uitbrengt moet zo groot mogelijk zijn en papieren zijn veiliger dan computers.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2009, 18:17   #20
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Geef mij toch maar de papieren stemming. Controle vanwege de burger zelf over de stem die hij uitbrengt moet zo groot mogelijk zijn en papieren zijn veiliger dan computers.
En niet te vergeten: men kan leuke tekeningen maken op het stemblad als de kandidaten je weer niet aanstaan!
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be