![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Wie kiest u als Rector? | |||
Koen Geens |
![]() ![]() ![]() |
4 | 40,00% |
Bernard Himpens |
![]() ![]() ![]() |
2 | 20,00% |
Stefaan Poedts |
![]() ![]() ![]() |
3 | 30,00% |
Mark Waer |
![]() ![]() ![]() |
1 | 10,00% |
Aantal stemmers: 10. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Even snel een poll. Wie moet de nieuwe Rector van de KULeuven worden. Keuze tussen (alfabetisch):
Koen Geens (hoogleraar Rechten) Bernard Himpens (hoogleraar Geneeskunde) Stefaan Poedts (hoogleraar Wiskunde) Mark waer (Vice-Rector en hoogleraar Geneeskunde) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Is er 1 van die mannen die ook 10-20 jaar industrie achter de rug heeft ?
Zoja: hij geniet mijn voorkeur. Zonee: tblijft me allemaal gelijk, oude wijn, nieuwe zakken.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() Geen jurist.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Hier moet ik je ongelijk geven. Het onderwijs is geen industrie. Een industrieel weet misschien wat nodig is voor de arbeidsmarkt, maar dat wilt niet zeggen dat het lesgeven onder hem goed zal zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
Geens heeft wel veel economische ervaring en Waer is voorzitter van de Universitaire Ziekenhuizen (toch een groot bedrijf). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Ik ben van mening dat een universiteit geen "clubje hoogleraren voor hoogleraren" mag zijn. Daarom vind ik het belangrijk dat we de leiding overlaten aan een persoon die weet wat er in de wijde wereld zich afspeelt.
Een universiteit leeft bij de gratie van belastingsopbrengsten uit economische activiteit. Daarom is het goed dat iemand die weet wat de realiteit inhoudt aan de leiding staat. We werken nu eenmaal niet voor onszelf maar voor de maatschappij (maatschappelijke functie). Een correcte afstemming op de maatschappij kwa onderzoek en opleidingen is essentieel. Ook zou dit een nieuwe wind doen waaien door het ouderwetse universitair systeem en misschien nieuwe kansen creeren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar die eis dat het per definitie een gewoon hoogleraar moet zijn, minstens zoveel jaar dienst aan de unief (ik heb die lijst eens bekeken....kortom, enkel oude rotten die al jaren in het universitair systeem zitten komen in aanmerking....ik mis vernieuwing en dynamisme hierin) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is om het even wie 'die 10/20 jaar industrie achter de rug heeft' iemand die weet wat de realiteit inhoudt? En wat betekent dat '10/20 jaar industrie achter de rug hebben' precies? Een 'simpele' arbeider die zich 30 jaar aan de lopende band afsloofde, maar als enige 'hobby' studeren, studeren en nog eens studeren heeft, zowel 'uit de boekskes' als d.m.v. 'waarneming ten velde' en 'proefondervindelijk onderzoek' is dan wellicht tien keer competenter dan een captain of industry die zich in zijn zogezegd schaarse vrije tijd vooral met golfen, cocktail-party's afschuimen en Formule-1-wagens verzamelen onledig houdt. En zou een schooldirecteur of een werkloze minder afweten van wat er zich in de wijde wereld afspeelt dan een CEO die weinig meer is dan een marionet in handen van aandeelhouders?
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is niet dat we in Belgie een Votron hebben die Fortis om zeep helpt, dat alle CEO's of managers rotzakken en graaiers zijn. Beter nog, de meeste leidinggevende die ik ken werken gemiddeld van 8 tot 8 of langer. En ze zijn iedere cent waard. Want ik kan het niet wat zij doen....of denk je dat het simpel is om een bedrijf te leiden ? Vergeet niet dat van de keuzes die je maakt enorm veel afhangt.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar goed, er zijn al landen kapot gegaan op dit idee van u. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een schooldirecteur die geen leiding kan geven ziet z'n school eraan gaan. Een kapitein van een beetje vrachtschip die geen leiding kan geven zal het ook niet lang trekken. ... Of een bedrijf leiden simpel is of niet, zal ook wel van het bedrijf in kwestie afhangen, vermoed ik. Ik ken weinig bedrijfsleiders (tenzij van KMO's) die volledig 'autonoom' moeten beslissen, meestal is er nog zoiets als een raad van bestuur die méé een vinger in de pap heeft. En bovendien vraag ik me af waarom zoveel beslissingen van leidinggevenden dan verantwoord worden met argumenten als 'de markt dwingt ons tot ...' of 'de economische situatie vereist dat ...' en dergelijke. Wie geeft hier dan eigenlijk leiding aan wie? Ik vraag me af waar u die 'afgunst' ziet druipen, eerlijk gezegd. Ik wilde vooral het 'veralgemenende' karakter van uw bijdrage een beetje ondergraven, da's alles. Uiteraard zijn niet alle bedrijfsleiders/CEO's/managers 'votrons' (lijkt wel wat op 'vautours', vindt u niet?), dat zou er nog aan ontbreken! Ik vind alleen dat ze noch onder- noch overschat moeten worden.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik stoor me gewoon geweldig aan het feit dat u in zowat elke tussenkomst de emo-toer op moet gaan door bedrijfsleiders gelijk te stellen met halfgoden. Djimi heeft gewoon gelijk wanneer hij zegt dat iemand die 10/20 jaar industrie achter de rug heeft, niet per definitie een meer volledig wereldbeeld heeft dan anderen. Even ter informatie: het bedrijfsleven is niet het alfa en het omega van een mensenleven. Ik ken 'captains of industry' die buiten hun enge economische kennis geen zak afweten van wat er in de wereld gebeurt. Laatst gewijzigd door Herr Oberst : 3 maart 2009 om 20:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Gouverneur
|
![]() Koen Geens uiteraard. Ervaring zat, doceert vennootschaps- en financieel recht en richte oa een advocatenkantoor op, schreef het wetboek van vennootschappen. Kabinetchef van Kris Peeters, Vlaamse regering is bevoegd voor onderwijs... CD&V heeft er alle belang bij de KUL te paaien, zeker met al die vervelende economen en juristen die de federale regering hard aanpakken.
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Proficiat ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
![]() Een interessante discussie over wat voor kwaliteiten een Universiteitsrector moet hebben.
Er valt wel iets te zeggen voor de stelling dat een rector niet per definitie een hoogleraar moet zijn, maar misschien ook iemand kan zijn die ruimere ervaring heeft (hoeft niet per se bedrijfsleider te zijn). In de VS zijn de Presidenten van Universiteiten soms ook geen hoogleraren maar mensen uit andere sectoren. De rol van universiteitspresident in de VS verschilt echter wel van die van rector in België. Anderzijds is het zo dat een rector toch in de eerste plaats leiding moet geven aan de onderwijs- en onderzoeksinstelling die een universiteit hoort te zijn. Ervaring als hoogleraar lijkt mij dan toch wel erg relevant. Bovendien moet zo'n rector, hoe je het ook bekijkt, moeten kunnen omgaan met de hoogleraren (toch ook een soort apart). |
![]() |
![]() |