![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Duidelijk is wel dat de economische crisis nog enige tijd zal duren. De bankencrisis heeft onzekerheid over de toekomst teweeggebracht, zowel bij de investeerders als bij de gebruikers, en is bijgevolg overgeslagen op de “echte” economie. Het wordt tijd dat de overheid een ECHT anticyclisch beleid gaat voeren. Dat is in België zeker nog niet het geval. We blijven nog steeds twisten over “borrelnootjes” en houden het verder bij wat rommelen in de marge. Na de Europese crisisvergadering in Berlijn is dat trouwens ook nog steeds het geval op Europees niveau.
De Vlaamse regering moet de handen meer uit de mouwen steken . Alhoewel de fiscale mogelijkheden van de Vlaamse regering beperkt zijn, vraagt het VVO haar toch de investeringen inzake sociale woningen, de bouw van scholen en de verbetering van de vervoerinfrastructuur, ( - wegen, spoor- en waterwegen, havens, enz. - ) te bespoedigen. Federale regering weer beneden nul . Inderdaad, haar “relanceplan” blijft ver onder het streefdoel om de economie wat meer ademruimte te geven. Zo heeft ze geweigerd een schrootpremie in te voeren, niettegenstaande buurlanden dat wel deden en het reeds bewezen is dat die premie de vraag naar nieuwe auto’s stimuleert. Daar een vermindering van de verbruikersvraag zich vooral in de duurzame producten zoals de auto doet gevoelen, moet de federale regering een echte inspanning leveren, wat deze categorie betreft. Het VVO vraagt haar daarom de BTW op de aankoop van auto’s TIJDELIJK te verlagen, zoals ze dat ook deed voor de bouw. Ook de vraag naar investeringsgoederen moet zij op een gelijkaardige wijze aanwakkeren. Daarbij kan worden gedacht aan investeringen in de publieke infrastructuur en ook het aansturen om gebruik te maken van nieuwe technologieën. In deze sector is ze ook bevoegd voor bv. de spoorwegen. Het VVO vraagt haar de geplande investeringen in spoorlijnen te bespoedigen, maar ook in de aankoop van rollend materieel : de verdubbeling van de sporen tussen Brugge en Gent, en, prioritair, de vervroegde afwerking van de Oosterweel-spoortunnel en de Diabolo, de verbinding tussen de luchthaven van Zaventem met Antwerpen en met Brussel-Schuman. De tweede spoortunnel onder de Schelde moet vooral dienen om het goederenvervoer van de weg naar het spoor te verleggen. Maar om dat aan te moedigen zijn ook op Europees vlak steunmaatregelen nodig. Federaal niveau moet de grootste inspanning leveren ... ... als het dat nog kan of wil, omdat toch daar veruit de meeste belastingen worden geïnd. De federale regering kan natuurlijk ook wat meer geld geven aan de deelstaten. In tegenstelling tot wat nu vaak wordt beweerd is hun aandeel in de belastingopbrengsten zeker niet gestegen, maar wel gedaald. Het is de sociale zekerheid, die met een groter deel wegkomt, ondanks de door Minister Demotte zogenoemde doorgevoerde sanering. Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |