![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Burgemeester
|
![]() Sarajevo, Vukovar, Knin. De namen van de verwoeste steden klinken nog steeds rauw in de oren. Srebrenica... Radovan Karadzic en zijn trawanten.
De EU heeft Slovenië in 2004 opgenomen in de Unie, en het land is heden ten dage een Europees land met Schengen en de Euro. Maar de rest van het voormalige Joegoslavië is nog steeds een "zwart gat" voor de EU. Het gebied staat strak van de etnische spanningen: de Serviërs in Bosnië, de Serviërs in Kroatië, de Kroaten in Bosnië, de Kosovanen, de Hongaren in de Vojvodina. Iedereen streeft naar zelfstandigheid, wat de stabiliteit van de regio ernstige schade toedoet. Afgelopen jaar werd dit in Kosovo weer eens boven water gehaald (de rellen in Kosovska Mitrovica). Hoe moet de EU reageren op Servië, en op het probleem Kosovo. En hoe kan men de etnische spanningen in Bosnië-Herzegovina verminderen? Graag jullie mening hierover... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Probleem is natuurlijk dat die landjes moeten voldoen aan de Kopenhagencriteria. Dan moet ze wel goed ingeprent worden dat ze zich fatsoenlijk als welopgevoede Europese burgers moeten gedragen en niet als halve wilden. Als ze dat doen, kunnen ze economische en juridische hulp krijgen om aan de toelatingscriteria te voldoen. Zo niet, dan worden de grenzen met Europa zoveel mogelijk dichtgegooid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Anno 2007 reed ik met de Sava Express doorheen Slovenië, Kroatië om in Beograd (Servische-Montenegrijnse federatie) te eindigen. Deze federatie is daarna eveneens
ter ziele gegaan. Over het algemeen willen de inwoners van al die gebieden in meerderheid (de aanwezigheid van andersdenkenden is een europese verworvenheid en geen nadeel !) een vreedzame samenleving en hopen op meer economische voorspoed dank zij de EU. Fervente Nationalisten leggen het meer en meer af tegen gematigde politieke partijen, zoals onlangs in Macedonië. Er is hoop !
![]() |
#4 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
|
![]() Citaat:
Persoonlijk betwijfel ik of Bosnië-Herzegovina op langere termijn een leefbare staat kan worden (vandaag is het dat manifest niet). Rationeel gezien zou het mij verstandiger lijken om de Servische gebieden van Bosnië te laten aansluiten bij Servië en de rest van Bosnië-Herzegovina bij Kroatië (met autonomie voor de Bosniaken). Of dit op het terrein haalbaar is weet ik niet. Maar de huidige bevroren situatie biedt geen echt perspectief. Ook Kosovo lijkt mij geen leefbare staat. Reden waarom ik tegen de NAVO-interventie was. Nu die interventie toch gebeurd is kunnen we de etnische zuivering die erop gevolgd is niet ongedaan maken. Hier lijkt rationeel de beste oplossing dat de Servische gedeelten van Kosovo zich aansluiten bij Servië en de Albanese bij Albanië. Montenegro stelt al bij al weinig problemen, maar moet nog stabiliseren. De Voormalige Joegoeslavische Republiek Macedonië (de naam alleen al) stelt een nog moeilijker probleem. Misschien kan die wel tot een leefbaar multi-etnisch geheel worden omgetoverd, maar ik vrees ervoor. Eigenlijk lijkt rationeel gezien een reïntegratie met Servië mij het meest voor de hand liggend (met misschien een afscheiding van de Albanese gebieden). Maar is dit haalbaar? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Burgemeester
|
![]() Bosnië moet inderdaad opgedeeld worden. De Republika Srpska bij Servië - samen met het district Brcko - de rest bij Kroatië, met autonomie voor de moslims. Kosovo weet ik niet zeker. Ik denk dat die staat best onafhankelijk kan zijn, mits ze de Servische gebieden bij Kosovska Mitrovica aan Servië geeft (anders komt er alleen maar ellende van).
Macedonië is een geval appart. Ik snap echt niet waarom de EU Macedonië al als een kandidaat-lidstaat heeft aangemerkt als het land vorig jaar nog hevige gevechten moest leveren tegen Albanese rebellen in Tetovo ... het land is onstabiel en straatarm! Zelfs de NAAM is niet zeker O_o |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ooit zullen die landen toch lid moeten worden. Dan kan de EU het best reageren met het nodige paternalisme: precies voorzeggen wat ze wel en niet kunnen doen. Luisteren ze goed, dan kunnen ze snel toetreden. We willen geen semi-schurkenstaten in Europa. Die kans neemt toe als ze zich nauwelijks economisch kunnen ontwikkelen. Hoe zouden ze dat kunnen wannneer ze geïsoleerd blijven van het Europese moederland? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik vind het raar dat Macedoonse Slaven Bulgaars spreken en schrijven in Servisch alfabet, maar meteen agressief worden als je dat aanduidt. Zitten zij nog in het stadium van Vlaanderen in de 19de eeuw?
![]() |
#10 |
|
![]() Hoera staatsloosheid.
![]() Probleem opgelost. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
Toetreding tot de EU zou misschien mogelijk zijn tegen 2029 of zo, als de situatie zich daar dan uitgeklaard heeft. |
|
![]() |
![]() |