Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Moet de Paus aftreden
Ja 19 54,29%
Neen, eens Paus, altijd Paus 9 25,71%
Ja, indien zijn gezondheidstoestand nog slechter wordt 7 20,00%
Aantal stemmers: 35. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 20 augustus 2002, 15:03   #1
jan breydel
Partijlid

jan breydel's schermafbeelding

Standaard

Als we op het nieuws van de laatste dagen bijken over onze Kerkvader die een reis maakte naar z'n geboorteland Polen.

We kunnen er niet omheen: de gezondheidstoestand van de 82-jarige Paus gaat zienderogen achteruit.
Volgens Vaticaan-insiders is Johannes Paulus II nog steeds heel helder van geest.

Vinden jullie, geacht forum, dat de Paus ondanks zijn lamentabele lichamelijke toestand (maar wel nog heel lucide, zegt men) kan blijven zijn pontificaat vervullen; of zeggen jullie: "Neen, zo kan het niet verder. Het is geen werk meer om een oude zieke man de verantwoordelijke taak van Paus te laten blijven vervullen??
jan breydel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2002, 21:27   #2
de moralist
Partijlid

de moralist's schermafbeelding

Standaard

Persoonlijk hecht ik geen geloof in de kerk maar dit is een persoonlijke opinie en wil daarover niet discutiëren. Niettemin heb ik alle respect voor mensen die geloven van welk geloof ook.
Jammer vind ik dat men het geloof uitbuit. Het is geen filosofische geloofsleer meer maar een fabriekje die zoveel mogelijk moet opleveren. De laatste tijd is dit fabriekje ernstig in opspraak gekomen. Dit heeft natuurlijk niks met het geloof te maken natuurlijk. Het heeft wel een totaal verkeerd beeld geprojecteerd naar de maatschappij. daarenboven wordt deze instantie geleid door een machtige kern die zich bij bepaalde momenten in besluiten en afspraken onfeilbaar acht. De arme man aan het hoofd van dergelijk instituut ,paus genaamd,is de speelbal van deze mensen. Soms vraag ik me af of ze nu zo weereldvreemd zijn of ze willen houden aan die macht. Een macht dat ze geleikdelijk aan bij de publieke opinie langzamer hand aan het verliezen zijn.Het eeuwig zoet houden met diverse theoriën,al of niet wetenschappelijk gestaafd,kwijnt langzaam weg.
Het is dan ook triestig om zo'n oude man(waarom geen vrouw en dit is terug een bewijs dat de kerk discrimineerd)nog als pr te gebruiken.Een mens dat ernstig ziek is en die een welverdiende rust verdiend.Al heeft hij het zelf toe om te blijven tot aan de dood ,betwijfel ik of het zijn eigen wil is. En wie zal mijn bewering loochenen als je zelf niet bij die beslissing aanwezig was.Hij wil blijven,zijn eigen keus. Het wordt tijd dat de kerk dringend zijn filosofische gedachten verandert; Zich meer neer legt bij de echte levensvragen. Het geloof ten pas en ten onpas stopt met te misbruikenDe mijarden die gespendeerd worden aan onnatuurlijke beslissingen,aan onnatuurlijke gedragingen(al beweren ze dat ze voor dit kozen is voor mij een opgedrongen feit)kunnen beter gebruikt worden aan nuttige dingen. Een paus bezoek aan dergelijk land(Polen bijv.)kost aan deze staat enkele milj. sloties(plaatselijke munt),geld die ze best op een andere manier veel beter kunnen besteden. Pakken poen worden over de balk gegooid voor allerlei initiatieven die niks opbrengen. Ook anderen ,niet gelovige,doen hetzelfde maar hebben die pretentie niet van een oppergod te zijn.
Schaf die handel af en hou je bezig met wereldse dingen,zou voor vele landen (Afrika en het Midden-Oosten)een grote verbetering zijn(vrede)

De moralist
de moralist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2002, 21:33   #3
datri
Gouverneur

Stuur een bericht via Instant Messenger naar datri
Standaard

ik ben verre van gelovig, maar ik vind dat die man daar niet meer op zijn plaats zit. is deze man wel representatief voor wat er binnen de beweging leeft??
Oud 20 augustus 2002, 22:03   #4
Pieterjan
Parlementslid

Pieterjan's schermafbeelding

Standaard

Ik zou zeggen dat hij net wel representatief is. Ik wil geen jonge gelovigen hun moed en oprechtheid kwaad doen. Maar als je kijkt op zondag wie naar de kerk trekt is de gemiddelde leeftijd (hier althans) minstens 50 jaar. En dat is nog een héél positieve schatting. Hoeveel priesterwijdingen zijn er op de laatste vijf jaar geweest? Een stuk of tien?

De kerk is een instituut dat nog harder vasthoudt aan tradities dan het Engelse koningshuis. In een snelevoluerende maatschappij moet men razendsnel mee zijn (niet op paus-tempo). Dan bedoel ik niet dat de paus onmiddellijk de nieuwste creatie van Chanel moet dragen en onmiddellijk de nieuwe versie van de Pausmobiel Tdi Turbo Injectie 7.5 liter dubbele uitlaat en een grote spoiler-model moet aanschaffen. Nee! Het instituut Kerk is niet meer open en toegankelijk voor het jonge volkje.
Als je even in Nederland gaat loeren dan zie je andere beelden. 'Prinsen en Prinsessen' is een razend populair programma waar een soort van Nederlandse Kinderen voor Kinderen maar dan met een katholieke invalshoek.
Oud 22 augustus 2002, 17:24   #5
datri
Gouverneur

Stuur een bericht via Instant Messenger naar datri
Standaard

volgens mij is het juist door de paus en enkele van zijn nauwe 'volgelingen' dat de jongeren wegblijven. deze kern staat niet open voor nieuwigheden en maatschappelijke evoluties, terwijl een groot deel van de gewone priesters wel ruimdenkender zijnen open staan voor nieuwe ideeën.
Oud 22 augustus 2002, 17:47   #6
jimmyl
Partijlid

Standaard

De 'kerk' doet er in ieder geval geen goed aan om deze paus te laten blijven. De paus wordt een beetje de karikatuur van de kerk. Wie neemt de kerk nu nog serieus als ze zo iemand als hoofd hebben. Enkele niet westerse jongeren en wat ouderen. Ken weinig pastoors maar volgens mij is de paus een van de meest conservatieve die er rond loopt. Hoe kan je in godsnaam tegen het condoom zijn? Dat is pure massamoord en ze zouden hem dan ook ter dood moeten veroordelen! Leve kardinaal Danneels. Voor hem heb ik wel respect.

jimmyl
jimmyl is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2002, 21:21   #7
Matje
Vreemdeling

Stuur een bericht via ICQ naar Matje Stuur een bericht via MSN naar Matje
Standaard

Het probleem van conservatief zijn ligt niet bij de paus, dat ligt bij heel het vaticaan. Zij hebben die paus gekozen, juist omdat hij zo conservatief is. Daar zitten een paar Jezuïeten of zo ergens iets in "het bestuur" die het allemaal zo conservatief houden. Kardinaal Danneels is trouwens ook niet echt modern op bepaalde vlakken zunne. Maar toch... Danneels for President ! euh... Danneels for POPE !!!

--
Licht is sneller dan geluid. Daarom zien mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.
Matje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2002, 21:30   #8
jan breydel
Partijlid

Standaard

Kardinaal Danneels zou volgens mij een verstandige keuze zij als opvolger voor Paus Johannes Paulus II.
Danneels is misschien wel wat conservatief in sommige visies, maar hij durft zich een eigen mening te vormen en die (zeer genuanceerd) te zeggen. Maar ik vrees dat het er niet van zal komen dat hij verkozen zal worden om het Pontificaat op te nemen. In de directe kringen van onze huidige Paus zitten namelijk een aantal uiterst conservatievelingen, die er nu zoveel macht uitoefenen en zeggenschap hebben dat het hoogst waarschijnlijk wel één van hen zal worden.

Op dit moment is het Vaticaan een ivoren toren die eigenlijk zeer weinig zicht heeft op wat er onder de mensen leeft... Dit komt hun populariteit zeker niet ten goede.
Oud 23 augustus 2002, 21:33   #9
Matje
Vreemdeling

Standaard

Wat mij dan verwonderd is dat er toch zoveel mensen alles wat de paus en het Vaticaan zeggen voor waarheid aannemen. En onlangs die wereldjongerendagen, het blijft me verbazen dat er zoveel jongeren nog naar toe gaan, volgens mij doen die het voor een gratis tripje Italië ofzo

--
Licht is sneller dan geluid. Daarom zien mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.
Oud 23 augustus 2002, 21:45   #10
jan breydel
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Matje
Wat mij dan verwonderd is dat er toch zoveel mensen alles wat de paus en het Vaticaan zeggen voor waarheid aannemen. En onlangs die wereldjongerendagen, het blijft me verbazen dat er zoveel jongeren nog naar toe gaan, volgens mij doen die het voor een gratis tripje Italië ofzo

Beste Matje,

Het is eeuwen lang zo geweest dat de Paus als onfeilbaar aanschouwd werd. Men zag hem dan ook als God's vertegenwoordiger op aarde. Ik vermoed dat dat beeld nog wel een beetje leeft onder de Katholieken. Volgens mij stond dit vroeger ook in de Catechismus.

De Katholieke wereldjongerendagen vergelijk ik een beetje met een concert van the Rolling Stones (of welke supergroep je maar wil). Als Mick Jagger en de zijnen naar België zou komen, zou er ook veel volk op af komen. Allemaal mensen die hun idool willen zien en luisteren naar wat hij te zeggen heeft. Voor de mensen die naar de Wereld Jongerendagen afzakken is het Katholicisme hun levensfilosofie en de Paus is er de wereldse verpersoonlijking van.

Ik kan begrijpen dat vele jongeren een heil zien in het Christendom...
Het is een zeer mooie levensfilosofie, als men hem practiseert zoals aanvankelijk de bedoeling was. Wanneer men begint te spreken over de MACHT van het Katholicisme, vind ik dat men al fundamenteel fout zit; in het oorspronkelijke Christendom (waar het Katholicisme toch een deel van uitmaakt) was iedereen gelijk voor de wet...
Oud 23 augustus 2002, 22:14   #11
Matje
Vreemdeling

Standaard

Ja, dat weet ik wel, maar ergens moeten die toch beseffen dat wat de paus vertelt soms gewoon onzin is. Neem het condoomgebruik. Aan de ene kant klagen ze de hele situatie aan in de 3de wereldlanden waar ze "poepen gelijk konijnen" en aan de andere kant verbieden ze de condooms. Ik kan me wel ergens in hun mening dat dat "moord" zou zijn vinden, maar dat is weer een heel ander debat. We zullen trouwens maar zwijgen over de heksenvervolgingen en de zgn. Heilige Kruistochten.

Ok, het ligt in de aard van de mensen om te geloven in iets wat "bovennatuurlijk" is, ikzelf geloof ook dat wel dat er ergens iets is. Sommigen noemen dit God, anderen Allah, nog anderen Jawhe en ga zo maar verder. Maar de Kerkfabriek lijkt niet te snappen dat ze mensen wegjagen naar de andere geloven toe. Velen gaan zich interesseren in de Oosterse godsdiensten en "aanbidden" die goden. De katholieke kerken lopen leeg, maar ze hebben nog altijd aanhangers bij de ouden van dagen en de mensen uit de lagere klassen en 3de wereld-landen. Maar die ouden van dagen sterven en die 3de wereld-landen kunnen twee richtingen uit. Ofwel raken ze uit de armoe en gaan ze hetzelfde evolueren als onze landen, namelijk de kerken lopen leeg, ofwel blijven ze arm en verdient de Kerk ook niks aan hun. Als je het mij vraagt is de Kerk zijn eigen graf aan het graven.

--
Oud 24 augustus 2002, 10:38   #12
jan breydel
Partijlid

Standaard

Matje,

Die kruistochten waren alles behalve heilig! Gewoon de rede van de godsdienst aangehaald zodat de heren wat konden gaan spelen ver van huis...
Oud 24 augustus 2002, 10:48   #13
Pieterjan
Parlementslid

Standaard

Vroeger bepaalde de Kerk het dagelijkse leven en dirigeerde de maatschappij. Nu voorziet de maatschappij (en de politiek) in haar eigen voorzieningen. De Kerk wordt als maatschappelijk instituut overbodig. Ook de aanvoer van nieuw vlees in de kerkelijke kuip blijft uit. Vroeger bestonden gezinnen soms uit een acht, negen, tien kinderen en daarvan ging wel eentje naar het seminarie.
De Kerk is een instituut dat de voeling met de maatschappij aan het verliezen is. Een hoofdbestuur van een 'eiland' als Vaticaanstad is daar niet vreemd aan.
Oud 24 augustus 2002, 11:25   #14
MP3-man
Vreemdeling

Stuur een bericht via MSN naar MP3-man
Standaard

De paus die man weet gewoon zijn eigen naam niet meer. Ik ben niet voor de Katholieke kerk ben eigenlijk voor geen enkele godsdienst geloof maar in 1 ding en dat is in mijn eigen. Maar als deze paus aftreed of ze halen een nieuwe is het toch weer een oude knar. Waarom geen totaal anders denkend een jong iemand ik ken nieuwe pastoors van 35 die het veel beter zouden doen en aub schaf dat celibaat af. Daar bereik je toch niets meer hoor. En er zouden veel meer mensen priester worden want geef nu eerlijk toe wie kan er nu nog zonder partner. Oké er zijn uitzonderingen maar met 2 is zoveel leuker.
MP3-man is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2002, 11:48   #15
Pieterjan
Parlementslid

Standaard

Is de paus tot marionet verworden? Wie houdt dan de touwtjes in handen? Wie dicteert de wet in het Vaticaan? Wie is dan de godvervanger op aarde?
Oud 24 augustus 2002, 16:23   #16
Thomas Hx
Minister-President

Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Ik ben cristen en iedereen mag het weten!!! De paus zit daar goed en die mag daar blijven zitten, hij doet niks verkeerd en smijt niet met geld van het vaticaan, wat andere wel deden!!

Even een klein opmerkingtje:

Ik vind persoonlijk dat enkel cristenen hierover moeten oordelen, niet cristenen hebben daar niks mee te maken! Ik moei mij ook niet met de islam!!!

Thomas
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2002, 16:25   #17
Thomas Hx
Minister-President

Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MP3-man
De paus die man weet gewoon zijn eigen naam niet meer. Ik ben niet voor de Katholieke kerk ben eigenlijk voor geen enkele godsdienst geloof maar in 1 ding en dat is in mijn eigen. Maar als deze paus aftreed of ze halen een nieuwe is het toch weer een oude knar. Waarom geen totaal anders denkend een jong iemand ik ken nieuwe pastoors van 35 die het veel beter zouden doen en aub schaf dat celibaat af. Daar bereik je toch niets meer hoor. En er zouden veel meer mensen priester worden want geef nu eerlijk toe wie kan er nu nog zonder partner. Oké er zijn uitzonderingen maar met 2 is zoveel leuker.
Als ge alleen in u eigen gelooft weet ik maar een ding daarop te antwoorden: vreselijk zielig, als ge dan al nie gelooft, gelooft dan teminste nog in sinterklaas!!!

Thomas
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2002, 16:32   #18
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thomas

Even een klein opmerkingtje:

Ik vind persoonlijk dat enkel cristenen hierover moeten oordelen, niet cristenen hebben daar niks mee te maken! Ik moei mij ook niet met de islam!!!

Thomas
Thomas,
daar zegt ge nu echt eens een waar woord.

Als niet voetballer moeit ge u niet met de aanstelling van de president van den Anderlecht.
Als niet kok, blijft ge uit andermans kookpot.
Als niet electricien, beperkt ge u tot het licht aan en uit doen.

Als niet religieus kan het mij dan ook de bollen schelen hoeveel sets duracellbatterijen die arme stakker van een paus nog moet zitten verslijten, vooraleer hij op pensioen of naar het grote niets terugmag.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2002, 17:11   #19
Pieterjan
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®

Als niet religieus kan het mij dan ook de bollen schelen hoeveel sets duracellbatterijen die arme stakker van een paus nog moet zitten verslijten, vooraleer hij op pensioen of naar het grote niets terugmag.

Als mens vind ik het jammer, dat de uitverkorene, daar zo moet zitten af te zien om zijn (?) boodschap nog uit te dragen.
Laat die man genieten van zijn oude dag, hij heeft het verdient
Oud 24 augustus 2002, 23:08   #20
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan
Als mens vind ik het jammer, dat de uitverkorene, daar zo moet zitten af te zien om zijn (?) boodschap nog uit te dragen.
Laat die man genieten van zijn oude dag, hij heeft het verdient
Als mens vind ik dat een ander mens moet doen of laten wat hij opportuun acht.
Aan zijn boodschap heb ik geen boodschap, dus voor mij hoeft hij daar niet knikkebollend te zitten vegeteren.
Is dit anderzijds zijn 'lang leven', dat hij dan zijn gang maar gaat.
Uit welingelichte bron weet ik dat hij wel nog bij zijn volle verstand is. Het is enkel het 'mechaniekske' dat sputtert.
Geen compassie met de bulten, ze moeten maar rechtlopen.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be