![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Officieel zouden vanaf vandaag de ISP's verplicht zijn om van alle gebruikers de verbindingsgegevens van "e-mail"- en "net-phone"-verkeer op te slaan .
Volgens EU-directieven,(om te zetten in nationale wetgevingen) moeten deze verbindingsgegevens gedurende één jaar,door de ISP zelf,bewaard worden. Totnogtoe was die verplichting er al voor telefoonverbindingen. Bevoegde autoriteiten zouden dan deze gegevens kunnen raadplegen na een procedure. Wat NIET opgeslagen wordt is de inhoud van de emails,of opnames van de "voice over IP" gesprekken. Ook bezochte web-sites moeten(mogen?) niet bewaard worden... Een mogelijk probleem is dat behalve politie en gerecht ook tientallen andere "overheidsdiensten" het recht zouden kunnen krijgen (mits juiste aanvraagprocedures) om die gegevens op te vragen.De EU-directieven voorzien namelijk niet in specifieke beperkingen daartoe.(Het is aan de lidstaten dat te specifieren dan...?) Blijkbaar zijn al verschillende successen geboekt in misdaad- en terrorismebestrijding door de "communicatie-eindjes" van verdachten en mensen uit hun omgeving weer aan elkaar te knopen... Niettemin lijkt dit toch op "Big Brother".Eigenlijk zien we hier wat het wangedrag van enkelen(terroristen) uiteindlijk aan de maatschappij kost...gestructureerd wantrouwen tussen een overheid en zijn burgers..Dit is eigenlijk alweer een succesje voor de misdaad... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ze zijn beschikbaar op aanvraag van de bevoegde instanties.
![]() |
![]() |
#3 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
We hebben de eerste implementatie-deadline ervan gemist (15/9/2007) en uitstel aangevraagd tot 15/3/2009. Volgens mij hebben we die deadline ook al gemist. Ik heb alleszins geen wijziging van de relevante wetsartikels opgemerkt. Wel is er vorig jaar in mei door minister van Quickenborne werk gemaakt om die richtlijn om te zetten in een wetsvoorstel (bron). In de daaropvolgende periode is er ook een raadpleging gehouden (link) Op 27 november werd er in de senaat ook nog eens eventjes over gesproken: Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Minister
|
![]()
Laatst gewijzigd door Dajjal : 6 april 2009 om 18:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dat ze een deel van de IRI of zelfs alles bijhouden, dat zou ik nog durven geloven. Ze hebben dat namelijk zelf nodig omwille van netwerkanalyse en facturatie. Maar de CC (contents of communications)? Waarom zouden ze dat sowieso bijhouden als dat niet vooraf door een bevoegde instantie aangevraagd is? Dat moet toch een ontiegelijke hoeveelheid diskruimte in beslag nemen met bijbehorende kosten. En waarom zouden ze die willen dragen als daar geen wettelijke reden voor is?
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister
|
![]() Citaat:
CC (Call Content) is op aanvraag van de instanties beschikbaar. Dit zowel in een DOCSIS (1.1/2.0/3.0) kabelnetwerk (en natuurlijk PacketCable) alsook in ADSL netwerken. Voor CC heb je gelijk dat het alleen op aanvraag is (een "tap"). Maar als ze het willen hebben, hebben ze het...
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Ik zie daar geen graten in. 1 jaar opgeslagen? Akkoord. Maar daarna wel definitief weg, niet op een of andere harde schijf op de Kiribati-eilanden...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Vreemdeling
|
![]() Big Brother can watch You
Is niks, ben net 1948 aan 't lezen. Zal toch maar eens onder mijn bed kijken voor ik het licht uit doe. Laatst gewijzigd door D@vid : 7 april 2009 om 00:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Wie zijn kont niet verbrandt, hoeft ook niet op de blaren te zitten. Pak die vuile islamofascististjes maar, luister mijn hete gesprekken met mijn lief maar af, who cares... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Staatssecretaris
|
![]() U denkt toch niet dat dit alles gebeurt om "terroristjes" te pakken zeker?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik had mijn start van deze thread van de BBC-sites gehaald....
Inderdaad is Belgie waarschijnlijk weer "niet mee" met het implementeren van het betreffend EU-directief.....maar dat kan nauwelijks verbazen ,we hebben een traditie hoog te houden ![]() Via het onvolprezen Wikipedia kan je ook doorklikken naar de originele documenten zoals 2006/24/EC http://en.wikipedia.org/wiki/Data_retention Verder reakties door mensen (in het VK) die vinden dat dit een gevaar wordt voor onze privacy en voor het internet tout-court... http://www.openrightsgroup.org/ Laatst gewijzigd door kelt : 7 april 2009 om 16:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Vreemdeling
|
![]() Als de 'hete gesprekken met uw lief' hetzelfde niveau halen als uw posts, hoef ik ze echt niet te horen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |