Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 maart 2009, 17:29   #1
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard KVHV maakt Vlaamse Beweging belachelijk

Het Katholiek Vlaams Hoogstudentenverbond (KVHV) : folklore of politieke karikatuur?

Als het KVHV politieke activiteiten ontplooit dan zitten die veelal in zogenaamd Vlaams-nationalistisch vaarwater. Maar dan wel een Vlaams-nationalisme waarvan men zich afvraagt of ze wel de Vlaamse Beweging dient. 2 van de recentste akties van het KVHV liggen nog redelijk vers in het geheugen. Er was een aktie voor een onafhankelijke Vlaamse staat waarbij ze een betoging organiseerden in Sint-Genesiuis-Rode met als 'baseline' : MARS VOOR ONZE ONAFHANKELIJKHEID. Op de eigen KVHV website staat daarover : "KVHV marcheerde zondag 6 mei met bewust Vlaanderen door Sint-Genesius-Rode!!". Dat marcheren verwijst naar het militante doelpubliek van overwegend jonge en kloeke Vlaemsche manskerels. Alhoewel het KVHV zich graag met petjes en lintjes uitdost als ware we nog in 'Vlaenderen' anno 1920 kregen we gelukkig nog net geen geüniformeerde marcheerders te zien. Ook trommelkorpsen en vendelzwaaiers waren gelukkig niet van de partij. VOORPOST daarentegen was er wel. Op de affiche die oproept voor de betoging stonden ze dan ook expliciet vermeld. Dat is hetzelfde Voorpost dat in 96 tesamen met VNJ trommelkorpsen het podium van de Ijzerbedevaart bestormde en hoogbejaarde leden van de Vlaamse Oud Strijders (VOS) omverliep ( zie op YouTube http://www.youtube.com/watch?v=h0uWlz7y5dY + http://www.youtube.com/watch?v=qq4-mo8awxc ). Datzelfde Voorpost dat binnen een 2-tal maanden in Stekene een "Herdenking Vlaamse Oostfronters" mee organiseert als "hulde aan de Vlaamse helden die streden en sneuvelden tegen het communisme". Voorpost en KVHV delen ook een diep wantrouwen tegenover alles wat "links" is. Het KVHV zelf sleurde op de "mars" in Sint-Genesius-Rode o.a. een spandoek met de racistische slogan "WALEN BUITEN" mee. Belgische vlaggen werden door het stof meegesleurd, er werd voortdurend "Voor Vlaanderen alles, voor 't Belgiekske nikske" gebrald, .... kortom de karikatuur van de Vlaamse Beweging door de straten van deze Vlaams-Brabantse gemeente. We moeten ons niet verbazen dat de mensen van Sint-Genesius-Rode, na dit spektakel, bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen nog iets meer op Franstalige Belgicistische partijen zullen stemmen.

Op een ander recent moment een paar jaren geleden geraakte het KVHV op de Grote Markt in Brussel verzeild. Via voortdurend "België Barst!" gebrul konden de 10-tallen Japanse en andere buitenlandse toeristen kennis maken met de 'Vlaamse zaak' terwijl de praeses van het KVHV aan een Nederlandse zender de BHV kwestie mocht uitleggen. Ook Nederland kreeg op deze manier een stukje karikatuur op zijn audio-visueel bord. Keer op keer wordt de karikatuur van de Vlaamse Beweging door akties van KVHV en andere organisaties bevestigd. De karikatuur die de politieke tegenstander maar al te graag over de brede Vlaamse Beweging verspreidt.

En het is blijkbaar nog niet genoeg geweest. Begin volgende maand gaat het KVHV nog eens 'marcheren'. Het wordt een MARS OP BRUSSEL zoals de website voor de betoging (www.marsopbrussel.org) het voorstelt. Zoals te verwachten wordt het een spektakel zoals in Sint-Genesius-Rode. Een uitgelezen kans voor RTBF en andere media om de brede Vlaamse Beweging voor te stellen als een zeer smalle beweging van een paar duizend stoere Vlaemsche manskerels waarvan de politieke visie ergens is blijven plakken tussen pint en vlag. Een uitgelezen kans voor bepaalde politici en media om de vooroordelen tegenover de Vlaamse Beweging nog eens te verstevigen bij het brede publiek.

Het in 1895(!) geschreven boek "Kritiek der Vlaamsche Beweging " van August Vermeylen, blijkt tot onze schande, anno 2009 nog altijd actueel :

Nog eens: werkt positief. Maakt de Vlamingen tot bezitters van zichzelf en hun wereld, in geest en lichaam vrij; ondersteunt alle krachten die hier opkomen, laat er geen verloren gaan; bouwt op; richt werk op dat door zijn eigen macht eerbied afdwingt; verspreidt onze letterkunde; spant aan positieve daad het deel van uwen wil dat thans verbruikt wordt aan nuttelooze afbrekerij. Dan zal de Vlaming zijn reden van bestaan begrijpen, en wanneer hij dan niet meer de ‘Belgische’ instellingen, niet meer zijnen meester, maar zichzelf, zijn eigen ik zal moeten verdedigen, dan zult ge hem niet behoeven op te schudden door woordengetrommel.

Het afgetrokken geloof in het ‘Ras’ belet toch niet te bemerken dat er andere solidariteit bestaat dan die van den ‘Stam’. Door stoffelijke en verstandelijke belangen voelen wij ons in samenhang met de landen die ons omringen. Wij zoeken aanrakingspunten in den vreemde, ruilen geestelijke voortbrengsels met hem; niemand is er, die nog spreekt van ‘vaderlandsche’ wetenschap; de gedachte is internationaal; van maand tot maand - dat ze doeltreffend zijn of niet is hier bijzaak - neemt het getal der internationale congressen toe. Elk mensch heeft zijn eigen wereld van nabije en verre betrekkingen; en de solidariteit van elke leefbare groepeering in of buiten het ras heeft even veel recht van bestaan als die van 't ras zelf. Ik kan me meer thuis voelen met een Chineesch denker dan met vele Vlamingen of zelfs menig bloedverwant.

Dat heeft niets van de ‘broederlijkheid’ - begripsliefde - der Fransche omwenteling; ik ben solidair met al wat mij gevormd heeft, en met den heelen kring dien mijne werking vult.

En kom me niet preêken dat ik eerst en vooral Vlaming moet zijn. Ik ben eerst en vooral ik, een mensch, - en het minst veranderlijke wat ik in mij erken, vind ik terug bij alle menschen die tot mij komen, in welke streek zij ook geboren zijn.

August Vermeylen, Kritiek der Vlaamsche Beweging (geschreven in 1895 - uitgegeven in 1905). http://www.dbnl.org/tekst/verm036kri...01_01_0002.htm

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 20 maart 2009 om 17:34.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2009, 20:19   #2
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute
Als het KVHV politieke activiteiten ontplooit dan zitten die veelal in zogenaamd Vlaams-nationalistisch vaarwater. Maar dan wel een Vlaams-nationalisme waarvan men zich afvraagt of ze wel de Vlaamse Beweging dient.
Daar heb je volstrekt gelijk in, Hendrik. En dit schrijf ik als overtuigd Vlaming en Orangist. Bewegingen zoals KVHV en Voorpost hebben Vlaanderen reeds veel schade berokkend. Het zijn negatieve propagandamachines die ruiken, zeg maar stinken, naar een filosofie en een daar bijhorende stijl welke een eersteklas munitie vormen in het voordeel van de Franstalige Belgicisten en hun Vlaamse nalopers. Wanneer de Franstalige media het hebben over de communautaire kwestie vertonen ze, met een ware wellust, beelden van betogingen en acties van dat KVHV en Voorpost. Zo wordt de Francofonie alleen maar gesterkt in haar karikaturaal beeld over Vlaanderen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2009, 21:01   #3
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

zou er veel volk opdagen tijdens die mars?
er zullen nog wel vlaams-nationalistische organisaties aan meedoen naast KVHV en Voorpost.

maar ja, hoe meer volk meedoet aan de mars, hoe meer de Vlaamse politici zal merken dat het de Vlamingen menens is dat ze van de Walen af willen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2009, 21:22   #4
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
er zullen nog wel vlaams-nationalistische organisaties aan meedoen naast KVHV en Voorpost.
Op een gelijkaardige door het KVHV georganiseerde betoging in Sint-Genesius-Rode in 2007 waren er volgens het KVHV zelf 2000 betogers. Of eerder marcheerderders want het ging toen ook al om een mars.

Citaat:
maar ja, hoe meer volk meedoet aan de mars, hoe meer de Vlaamse politici zal merken dat het de Vlamingen menens is dat ze van de Walen af willen.
Dergelijke marsen veroorzaken eerder het tegenovergestelde resultaat. Het keert de mensen af van de legitieme verzuchtingen van de brede Vlaamse Beweging. Dergelijke marsen zijn op maat geschreven van hard-core militanten die zelfs in hun slaap nog "België Barst", "Walen Buiten", Franse ratten, rolt uw matten" zitten te roepen. Als dit de Vlaamse Beweging is dan is het wel de Vlaamse Beweging op z'n smalst. Dan is het dat militantisme met oogkleppen aan waarvoor August Vermeylen ons al waarschuwde in 1905!

"Ik weet dat men mij de mond zal snoeren met Kerels-Klauwaerts-Leeuw-van-Vlaanderen-Artevelde, en zie reeds een horizon van goedendagen oprijzen, - de flamingant moet altijd een goedendag in de hoek van zijn kleerkast bewaren, voor de grote landdag-redevoeringen; - maar de strijd van onze voorouders verschilt zeer van de huidige, en de maatschappij is een heel ander iets geworden."

( August Vermeylen, "Kritiek der Vlaamse Beweging", 1905 )

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 20 maart 2009 om 21:25.
Oud 20 maart 2009, 21:24   #5
Shadowke

Standaard

voor mij zijn spandoeken met 'Vlaanderen vrij' en 'Vlaanderen onafhankelijk' al meer dan genoeg.
maar ja ik organiseer die mars niet.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 20 maart 2009 om 21:24.
Oud 20 maart 2009, 21:39   #6
TVDD
Lokaal Raadslid

Standaard

aha, de fanclub is wakker geworden. Goed zo.

Misschien moeten we wel bezems meenemen naar Brussel

Laatst gewijzigd door TVDD : 20 maart 2009 om 21:40.
TVDD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2009, 21:41   #7
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Hendrik, gij zijt wel Stout, maar gene Slechte, hé

Waren er wat méér Vlamingen (ook Brusselse) van uw kaliber, de 'misère belge' zou allang tot het verleden behoren.

Geeft er nog maar een paar lappen op!

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2009, 23:09   #8
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Vlaanderen zend zijn zonen uit. Afbeelding van Voorpost ordedienst in Maastricht.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2009, 23:17   #9
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Hendrik, gij zijt wel Stout, maar gene Slechte, hé

Waren er wat méér Vlamingen (ook Brusselse) van uw kaliber, de 'misère belge' zou allang tot het verleden behoren.

Geeft er nog maar een paar lappen op!
Ik vind u persoonlijk ook zeer slecht voor het imago van Vlaanderen in Brussel en de rest van de wereld. Moest ik u zijn en de Vlaamse zaak echt willen dienen zou ik mezelf ontbinden. Weet u wat. Misschien ontbinden we beter heel de Vlaamse Beweging anno 2009 als u echt bekommert bent over het imago van Vlaanderen in Franstalig België en de rest van de wereld....

Enfin ik trek alleen de redenering van u en Hendrik door tot zijn logische conclusie.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 20 maart 2009 om 23:25.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 maart 2009, 23:53   #10
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Is het nu eigenlijk allemaal om dat woordje "mars" te doen, of gaat er iets veel substantiëler aan mij voorbij?
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2009, 00:01   #11
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard We hebben geen nood aan goedendag-flaminganten

Het volledig maatschappelijk veld van de Vlaamse Beweging gaat zeer breed en moet niet ontbonden worden maar ze moet en mag zichzelf wel waar nodig in vraag stellen, niet alleen op het gebied van haar communicatie maar ook op het gebied van haar allianties, haar strategie en haar engagement. De Vlaamse Beweging is in de grond een emanciperende stroming en de Vlaamse zaak een sociale zaak. Een Vlaamse Beweging kan alleen zinvol zijn en blijven voor Vlaanderen als ze allianties sluit met de arbeidersbeweging, de vrouwenbeweging, de groene beweging en de andere op emancipatie gerichte bewegingen.

We hebben geen nood aan goedendag-flaminganten die de sociale eisen van de Vlaamse Beweging verkleinen tot een karikaturaal "België Barst" verhaal. Dit is niet zomaar een imagoprobleem. We moeten met onze Vlaamse kop meer en beter nadenken over wie we zijn, wat we zijn, waar we mee bezig zijn en waar we naartoe willen. Kiezen voor Vlaanderen is ook kiezen voor de wereld. Kiezen voor 'België Barst'-geschreeuw of 'Walen Buiten!'-geroep echter is kiezen voor een opgefokt testosteronnationalisme dat de overgrote meerderheid van de Vlaamse burgers altijd en terecht zullen afwijzen. We hebben een maatschappelijk project nodig dat 6 miljoen mensen emancipeert, niet een stoere mars met keihard militant gebral.

Het kan anders en het moet anders. Zaterdag 7 Maart hebben duizenden Catalanen van alle leeftijden, mannen en vrouwen, samen betoogd in Brussel voor het recht op zelfbeschikking voor Catalonië. Ook de Vlaamse Volksbeweging (VVB) en het Taal Aktie Komitee (TAK) waren daar solidair met eenkleurrijk versierd spandoek met de slogan "Catalunya - Vlaanderen Independencia!". Tesamen met 10-tallen andere mensen van andere regio's, gemeenschappen , naties, ... van Europa en verder. Eric Defoort, voorzitter van de Vlaamse Volksbeweging, trok met zijn leeuwevlag zelfs een tijdje op met José Fontaine, directeur van 'Toudi Wallonie Républicaine' en zijn Waalse haan. Dat is de Vlaamse Beweging zoals ze hoort te zijn. Een Vlaamse Beweging die bruggen bouwt, een Vlaamse Beweging die open staat, een Vlaamse Beweging die solidair is, een Vlaamse Beweging met een maatschappelijk project voor alle 6 miljoen burgers van Vlaanderen!

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 21 maart 2009 om 00:23.
Oud 21 maart 2009, 00:38   #12
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht

Vlaanderen zend zijn zonen uit. Afbeelding van Voorpost ordedienst in Maastricht.
Als dat onze zonen zijn........

Bedroevend...........
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2009, 00:38   #13
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Nog 2 maand en jij gaat op je bek vrees ik.
Oud 21 maart 2009, 02:59   #14
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

De Vlaamse ontvoogdingsstrijd kan gedeeltelijk worden beschreven als een emancipatie, maar waarom zou die dan moeten aansluiten bij de groene beweging, de vrouwenemancipatie en de arbeidersbeweging (begot!). Dat levert totaal geen meerwaarde, eerder wanorde en verwarring.
De Vlaamse Beweging moet wel degelijk een maatschappelijk discours uitstippelen, maar die marsen met "militant gebral" geven een duidelijk signaal aan de politieke wereld alsook de gewone Vlaming. Engagement is vaak zeer ver te zoeken, en optochten en betogingen hebben daarin zeker nut.

PS: Volgens mij was Meervoud ook aanwezig in Rode, en dus doet dat uw betoog dat alles wat links is per definitie met die wantrouwen wordt bejegend, eventjes wankelen. Het KVHV is uitgesproken conservatief, Vlaams en traditioneel. Uw betoog tegen de verbondspet en de "Vlaemsche kloeke kerels" is dan ook zo ridicuul dat u uw eigen betoog ondergraaft. U doet maar, de Vlaamse Beweging heeft verenigingen als het KVHV broodnodig.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2009, 08:40   #15
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Het Katholiek Vlaams Hoogstudentenverbond (KVHV) : folklore of politieke karikatuur?

Als het KVHV politieke activiteiten ontplooit dan zitten die veelal in zogenaamd Vlaams-nationalistisch vaarwater. Maar dan wel een Vlaams-nationalisme waarvan men zich afvraagt of ze wel de Vlaamse Beweging dient. 2 van de recentste akties van het KVHV liggen nog redelijk vers in het geheugen. Er was een aktie voor een onafhankelijke Vlaamse staat waarbij ze een betoging organiseerden in Sint-Genesiuis-Rode met als 'baseline' : MARS VOOR ONZE ONAFHANKELIJKHEID. Op de eigen KVHV website staat daarover : "KVHV marcheerde zondag 6 mei met bewust Vlaanderen door Sint-Genesius-Rode!!". Dat marcheren verwijst naar het militante doelpubliek van overwegend jonge en kloeke Vlaemsche manskerels. Alhoewel het KVHV zich graag met petjes en lintjes uitdost als ware we nog in 'Vlaenderen' anno 1920 kregen we gelukkig nog net geen geüniformeerde marcheerders te zien. Ook trommelkorpsen en vendelzwaaiers waren gelukkig niet van de partij. VOORPOST daarentegen was er wel. Op de affiche die oproept voor de betoging stonden ze dan ook expliciet vermeld. Dat is hetzelfde Voorpost dat in 96 tesamen met VNJ trommelkorpsen het podium van de Ijzerbedevaart bestormde en hoogbejaarde leden van de Vlaamse Oud Strijders (VOS) omverliep ( zie op YouTube http://www.youtube.com/watch?v=h0uWlz7y5dY + http://www.youtube.com/watch?v=qq4-mo8awxc ). Datzelfde Voorpost dat binnen een 2-tal maanden in Stekene een "Herdenking Vlaamse Oostfronters" mee organiseert als "hulde aan de Vlaamse helden die streden en sneuvelden tegen het communisme". Voorpost en KVHV delen ook een diep wantrouwen tegenover alles wat "links" is. Het KVHV zelf sleurde op de "mars" in Sint-Genesius-Rode o.a. een spandoek met de racistische slogan "WALEN BUITEN" mee. Belgische vlaggen werden door het stof meegesleurd, er werd voortdurend "Voor Vlaanderen alles, voor 't Belgiekske nikske" gebrald, .... kortom de karikatuur van de Vlaamse Beweging door de straten van deze Vlaams-Brabantse gemeente. We moeten ons niet verbazen dat de mensen van Sint-Genesius-Rode, na dit spektakel, bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen nog iets meer op Franstalige Belgicistische partijen zullen stemmen.

Op een ander recent moment een paar jaren geleden geraakte het KVHV op de Grote Markt in Brussel verzeild. Via voortdurend "België Barst!" gebrul konden de 10-tallen Japanse en andere buitenlandse toeristen kennis maken met de 'Vlaamse zaak' terwijl de praeses van het KVHV aan een Nederlandse zender de BHV kwestie mocht uitleggen. Ook Nederland kreeg op deze manier een stukje karikatuur op zijn audio-visueel bord. Keer op keer wordt de karikatuur van de Vlaamse Beweging door akties van KVHV en andere organisaties bevestigd. De karikatuur die de politieke tegenstander maar al te graag over de brede Vlaamse Beweging verspreidt.

En het is blijkbaar nog niet genoeg geweest. Begin volgende maand gaat het KVHV nog eens 'marcheren'. Het wordt een MARS OP BRUSSEL zoals de website voor de betoging (www.marsopbrussel.org) het voorstelt. Zoals te verwachten wordt het een spektakel zoals in Sint-Genesius-Rode. Een uitgelezen kans voor RTBF en andere media om de brede Vlaamse Beweging voor te stellen als een zeer smalle beweging van een paar duizend stoere Vlaemsche manskerels waarvan de politieke visie ergens is blijven plakken tussen pint en vlag. Een uitgelezen kans voor bepaalde politici en media om de vooroordelen tegenover de Vlaamse Beweging nog eens te verstevigen bij het brede publiek.

Het in 1895(!) geschreven boek "Kritiek der Vlaamsche Beweging " van August Vermeylen, blijkt tot onze schande, anno 2009 nog altijd actueel :

Nog eens: werkt positief. Maakt de Vlamingen tot bezitters van zichzelf en hun wereld, in geest en lichaam vrij; ondersteunt alle krachten die hier opkomen, laat er geen verloren gaan; bouwt op; richt werk op dat door zijn eigen macht eerbied afdwingt; verspreidt onze letterkunde; spant aan positieve daad het deel van uwen wil dat thans verbruikt wordt aan nuttelooze afbrekerij. Dan zal de Vlaming zijn reden van bestaan begrijpen, en wanneer hij dan niet meer de ‘Belgische’ instellingen, niet meer zijnen meester, maar zichzelf, zijn eigen ik zal moeten verdedigen, dan zult ge hem niet behoeven op te schudden door woordengetrommel.

Het afgetrokken geloof in het ‘Ras’ belet toch niet te bemerken dat er andere solidariteit bestaat dan die van den ‘Stam’. Door stoffelijke en verstandelijke belangen voelen wij ons in samenhang met de landen die ons omringen. Wij zoeken aanrakingspunten in den vreemde, ruilen geestelijke voortbrengsels met hem; niemand is er, die nog spreekt van ‘vaderlandsche’ wetenschap; de gedachte is internationaal; van maand tot maand - dat ze doeltreffend zijn of niet is hier bijzaak - neemt het getal der internationale congressen toe. Elk mensch heeft zijn eigen wereld van nabije en verre betrekkingen; en de solidariteit van elke leefbare groepeering in of buiten het ras heeft even veel recht van bestaan als die van 't ras zelf. Ik kan me meer thuis voelen met een Chineesch denker dan met vele Vlamingen of zelfs menig bloedverwant.

Dat heeft niets van de ‘broederlijkheid’ - begripsliefde - der Fransche omwenteling; ik ben solidair met al wat mij gevormd heeft, en met den heelen kring dien mijne werking vult.

En kom me niet preêken dat ik eerst en vooral Vlaming moet zijn. Ik ben eerst en vooral ik, een mensch, - en het minst veranderlijke wat ik in mij erken, vind ik terug bij alle menschen die tot mij komen, in welke streek zij ook geboren zijn.

August Vermeylen, Kritiek der Vlaamsche Beweging (geschreven in 1895 - uitgegeven in 1905). http://www.dbnl.org/tekst/verm036kri...01_01_0002.htm
U bevestigt alleen wat ik hier reeds lange tijd zeg. De Vlaams-Nationalistische kern is nog geen haar veranderd met vroeger. Racistisch, discriminerend dus, en tevens paramilitair. En 'paramilitair' wil hier dus zeggen: 'nipt niet militair'. Nu, als zo'n mensen aan de macht komen, kan men zich aan alles verwachten.

Daarom wat heel die kliek betreft: niet te vertrouwen, nooit te vertrouwen!

Laatst gewijzigd door system : 21 maart 2009 om 08:43.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2009, 10:06   #16
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Nu, als zo'n mensen aan de macht komen, kan men zich aan alles verwachten.

Daarom wat heel die kliek betreft: niet te vertrouwen, nooit te vertrouwen!
Zulke mensen komen gelukkig niet aan de macht. Een uitzondering daar gelaten.
In onze democratie is regeren het zoeken naar consensus, niet het volgen van de ene extreemlinkse gedachte of het andere uiterst-rechtse idee.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2009, 10:30   #17
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

We moeten het kind niet met het badwater weggooien natuurlijk, maar volgens mij moet er zeker nagedacht worden over de tactiek en de strategie die men in de Vlaamse beweging gebruikt. Dat zou een volksbeweging moeten zijn, maar ik mis het element 'volks'. Ik zie alleen maar maatpakken en stropdassen enerzijds en gedrilde onnozele slogans scanderende geüniformeerde robotten anderzijds.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2009, 10:42   #18
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Nog 2 maand en jij gaat op je bek vrees ik.
over je eigen partijen bezig Henri?
Oud 21 maart 2009, 15:47   #19
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
over je eigen partijen bezig Henri?
Ik heb geen partijen, ik dweep niet met politieke figuren.

Dat laat ik aan anderen over.
Oud 21 maart 2009, 15:50   #20
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik heb geen partijen, ik dweep niet met politieke figuren.

Dat laat ik aan anderen over.
ik doe het ook niet
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be