Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Politics.be > Suggesties & Mededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Suggesties & Mededelingen In dit forum kan iedere forumgebruiker terecht met voorstellen ter verbetering (van de sfeer) van dit forum. Je vindt er ook de officiële mededelingen terug van Politics.be.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 april 2009, 12:49   #1
Hallebarde
Banneling

Standaard De forumhooligans bestrijden.

In de niet eens twee jaar sinds ik nu en dan aan dit grootste politieke discussieplatform deelneem, heb ik de kwaliteit van het forum in niet geringe mate zien achteruitgaan.

Waar het twee jaar geleden bijvoorbeeld nog als not done werd aanzien van iemand een leugenaar te noemen, zijn platte beledigingen en een volkomen gemis aan enige ernstige discussiezin en/of wellevendheid schering en inslag geworden.

Dat ligt natuurlijk niet aan de gelukkig nog in de meerderheid zijnde ernstige of zelfs meer ludieke forumdeelnemers, maar aan wat ik als de forumhooligans zou omschrijven.

We kennen ze allemaal wel, die meestal “nieuwe” forumdeelnemers, wier enige bedoeling het kennelijk is van keet te schoppen, die nooit met enige zinnige tussenkomsten of argumenten voor de dag komen, en die geen twee zinnen kunnen of willen vormen zonder dat er een platte belediging in voorkomt.

Meestal houden ze het niet lang vol wegens één of andere ban, maar intussen zijn ze er in geslaagd van ernstige politieke topics plat te leggen met hun onzin of gescheld, en wat zo mogelijk nog erger is : zij halen de kwaliteit van het forum dermate onderuit dat ernstige forummers meer en meer wegblijven. Overigens blijken bans niet veel te helpen : even later kruipen ze in een andere huid, en zetten ze als andermaal nieuwe forummer hun “werk” verder.

Eenieder heeft de opvoeding en wellevendheid die hij/zij heeft, dus daar is niet veel aan te doen, wetend bovendien dat het noch de taak, noch de roeping van forumorganisatoren kan zijn om één en ander tot een aanvaardbaar niveau op te krikken.

Het lijkt mij evenwel perfect mogelijk van het discussieplatform grotendeels te vrijwaren van deze voor de ernst en kwaliteit van het forum nadelige forumhooligans.

Mijn suggestie : waarom niet overwegen om, zoals op andere ernstige discussieforums, de bijvoorbeeld eerste twintig tussenkomsten van een nieuwe forummer NIET rechtstreeks of automatisch tot het publiek forum toe te laten, maar eerst door een moderator (of desnoods door daartoe aangestelde ernstige forumdeelnemers, als de moderatoren er de tijd niet voor hebben) objectief te laten beoordelen op hun aanvaardbaarheid conform het forumreglement, en pas dan door te laten naar het forum.

Aldus kun je er de totaal nietszeggende of voor de kwaliteit van het forum schadelijke gevallen makkelijk uitfilteren.
Ik weet wel zeker dat dit de welmenende nieuwe forumdeelnemers niet zal afschrikken, maar wel de forumhooligans en recidivisten in de dop.
Ik weet ook dat dit hen niet kan beletten van hun duivels te ontbinden NA die “stageperiode” maar op die manier hebben zij alvast in een eerste fase van enige ernstige discussiezin moeten getuigen, en hebben ze tenminste aangetoond dat ze zoiets aankunnen, als ze willen. Bovendien geldt dan, zoals voor ieder ander, uiteraard evenzeer het forumreglement met de voorziene sancties ingeval men er zich niet aan houdt.

Dit is absoluut geen censuur : er wordt niets aan die eerste tussenkomsten gewijzigd ; ze worden enkel objectief beoordeeld op hun conformiteit met het forumreglement, en in die optiek al dan niet toegelaten. Zoals de beoordeling van conformiteit met het door eenieder aanvaard reglement overigens ook nadien gebeurt, met het welbekende knippen en/of de eventuele ban-sancties indien nodig, het enige verschil zijnd dat in die ”preventieve” stageperiode de niet-conforme berichten zelfs niet doorgelaten worden naar het forum en er aldus geen schade kunnen aanrichten.

Tot daar mijn welgemeende suggestie ter verbetering van de sfeer en de kwaliteit van het discussieplatform.

Laatst gewijzigd door Hallebarde : 4 april 2009 om 12:51.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2009, 22:02   #2

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
In de niet eens twee jaar sinds ik nu en dan aan dit grootste politieke discussieplatform deelneem, heb ik de kwaliteit van het forum in niet geringe mate zien achteruitgaan.

Waar het twee jaar geleden bijvoorbeeld nog als not done werd aanzien van iemand een leugenaar te noemen, zijn platte beledigingen en een volkomen gemis aan enige ernstige discussiezin en/of wellevendheid schering en inslag geworden.

Dat ligt natuurlijk niet aan de gelukkig nog in de meerderheid zijnde ernstige of zelfs meer ludieke forumdeelnemers, maar aan wat ik als de forumhooligans zou omschrijven.

We kennen ze allemaal wel, die meestal “nieuwe” forumdeelnemers, wier enige bedoeling het kennelijk is van keet te schoppen, die nooit met enige zinnige tussenkomsten of argumenten voor de dag komen, en die geen twee zinnen kunnen of willen vormen zonder dat er een platte belediging in voorkomt.

Meestal houden ze het niet lang vol wegens één of andere ban, maar intussen zijn ze er in geslaagd van ernstige politieke topics plat te leggen met hun onzin of gescheld, en wat zo mogelijk nog erger is : zij halen de kwaliteit van het forum dermate onderuit dat ernstige forummers meer en meer wegblijven. Overigens blijken bans niet veel te helpen : even later kruipen ze in een andere huid, en zetten ze als andermaal nieuwe forummer hun “werk” verder.

Eenieder heeft de opvoeding en wellevendheid die hij/zij heeft, dus daar is niet veel aan te doen, wetend bovendien dat het noch de taak, noch de roeping van forumorganisatoren kan zijn om één en ander tot een aanvaardbaar niveau op te krikken.

Het lijkt mij evenwel perfect mogelijk van het discussieplatform grotendeels te vrijwaren van deze voor de ernst en kwaliteit van het forum nadelige forumhooligans.

Mijn suggestie : waarom niet overwegen om, zoals op andere ernstige discussieforums, de bijvoorbeeld eerste twintig tussenkomsten van een nieuwe forummer NIET rechtstreeks of automatisch tot het publiek forum toe te laten, maar eerst door een moderator (of desnoods door daartoe aangestelde ernstige forumdeelnemers, als de moderatoren er de tijd niet voor hebben) objectief te laten beoordelen op hun aanvaardbaarheid conform het forumreglement, en pas dan door te laten naar het forum.

Aldus kun je er de totaal nietszeggende of voor de kwaliteit van het forum schadelijke gevallen makkelijk uitfilteren.
Ik weet wel zeker dat dit de welmenende nieuwe forumdeelnemers niet zal afschrikken, maar wel de forumhooligans en recidivisten in de dop.
Ik weet ook dat dit hen niet kan beletten van hun duivels te ontbinden NA die “stageperiode” maar op die manier hebben zij alvast in een eerste fase van enige ernstige discussiezin moeten getuigen, en hebben ze tenminste aangetoond dat ze zoiets aankunnen, als ze willen. Bovendien geldt dan, zoals voor ieder ander, uiteraard evenzeer het forumreglement met de voorziene sancties ingeval men er zich niet aan houdt.

Dit is absoluut geen censuur : er wordt niets aan die eerste tussenkomsten gewijzigd ; ze worden enkel objectief beoordeeld op hun conformiteit met het forumreglement, en in die optiek al dan niet toegelaten. Zoals de beoordeling van conformiteit met het door eenieder aanvaard reglement overigens ook nadien gebeurt, met het welbekende knippen en/of de eventuele ban-sancties indien nodig, het enige verschil zijnd dat in die ”preventieve” stageperiode de niet-conforme berichten zelfs niet doorgelaten worden naar het forum en er aldus geen schade kunnen aanrichten.

Tot daar mijn welgemeende suggestie ter verbetering van de sfeer en de kwaliteit van het discussieplatform.
Ik vind het tof dat je op een positieve manier probeert een bijdrage te leveren aan dit forum.
Ben ondertussen benieuwd wanneer je antwoord krijgt van de moderatie ... niets achter zoeken ... gewoon benieuwd.
Mijn mening ... of je nu een mening hebt of niet en of je nu een voorstel hebt of niet omtrent de "verbetering" van het forum ... ik zie hier weinig veranderen. Brandjes blussen noem ik het nogal eens (maar da's mijn subjectieve mening ... dus van geen tel).
Verder ... neem van mij aan ... niet alles is zoals het eruit ziet. Durf af en toe met een korrel zout nemen en durf te analyseren wat gaande is. Iemand die duizenden postings zonder problemen en met de nodige hoffelijkheid hier heeft neergezet is doorgaans niet kwaadaardig. Als er dan plots een tijdlang "een ommekeer" in diens gedrag komt dan moet men zich eigenlijk wat vragen beginnen stellen. Als diezelfde persoon de moderatie aanschrijft maar hij/zij krijgt er gewoon geen antwoord op (alsof je tegen een muur praat) ... tja ... da's toch een beetje vragen om moeilijkheden hé.

Ik pleit er voor dat "gebanden" op de één of andere manier hun eigen verdediging zouden moeten kunnen voeren ... desnoods met een soort forumjury en dit alles ... achter de spreekwoordelijke gesloten deuren ...

Laatst gewijzigd door Karma : 6 april 2009 om 22:05.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2009, 23:20   #3
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Ik vind het tof dat je op een positieve manier probeert een bijdrage te leveren aan dit forum.
Ben ondertussen benieuwd wanneer je antwoord krijgt van de moderatie ... niets achter zoeken ... gewoon benieuwd.
Mijn mening ... of je nu een mening hebt of niet en of je nu een voorstel hebt of niet omtrent de "verbetering" van het forum ... ik zie hier weinig veranderen. Brandjes blussen noem ik het nogal eens (maar da's mijn subjectieve mening ... dus van geen tel).
Verder ... neem van mij aan ... niet alles is zoals het eruit ziet. Durf af en toe met een korrel zout nemen en durf te analyseren wat gaande is. Iemand die duizenden postings zonder problemen en met de nodige hoffelijkheid hier heeft neergezet is doorgaans niet kwaadaardig. Als er dan plots een tijdlang "een ommekeer" in diens gedrag komt dan moet men zich eigenlijk wat vragen beginnen stellen. Als diezelfde persoon de moderatie aanschrijft maar hij/zij krijgt er gewoon geen antwoord op (alsof je tegen een muur praat) ... tja ... da's toch een beetje vragen om moeilijkheden hé.

Ik pleit er voor dat "gebanden" op de één of andere manier hun eigen verdediging zouden moeten kunnen voeren ... desnoods met een soort forumjury en dit alles ... achter de spreekwoordelijke gesloten deuren ...
Dank voor uw reactie, Karma.

Wees gerust, ik durf de dingen analyseren, er mij een eigen mening over vormen, en ze desgevallend met een korrel zout nemen.

Bovenaan deze pagina staat te lezen : “Suggesties & Mededelingen : In dit forum kan iedere forumgebruiker terecht met voorstellen ter verbetering (van de sfeer) van dit forum.”

Welnu, als ik meen hiertoe een bijdrage te kunnen leveren, dan doe ik dat.

Of de beheerders cq. moderatoren al dan niet op één en ander ingaan, is evenwel hun zaak. Het is tenslotte hun discussieplatform, dus daar doen ze mee wat ze willen. Hoe het discussieforum evolueert, wat de kwaliteit en dus de uiteindelijke relevantie ervan is, zijn bekommernissen die hen behoren.

Wat niet belet dat wij, vermits zij er ons de ruimte en mogelijkheid toe geven, suggesties kunnen doen.

Als forumdeelnemers schikken wij ons, zoals het hoort, en zoals dat op elk ander forum van toepassing is, naar het reglement. Indien wij dat niet voldoende leuk of zelfs onvoldoende aanvaardbaar zouden vinden, of indien wij zouden vinden dat de sfeer of de kwaliteit van dit forum ons niet ligt, zijn wij vrij om niet (meer) aan het forum deel te nemen, vanzelfsprekend.

Als u morgen beslist van een discussieplatform te maken, zullen de deelnemers eraan zich aan uw reglement en aan uw beoordeling ervan moeten houden, ook als die sommigen de wenkbrauwen doet fronsen. Maar ze zijn net zo vrij van niet aan uw forum deel te nemen.

Anderen zullen zich uiteindelijk over de sfeer, kwaliteit en relevantie van uw forum een mening vormen, net zoals u, ik, en alle andere bewuste forumdeelnemers dat over dit en andere discussieplatforms doen.

Ik kan met dat principe, eerlijk gezegd, perfect leven.

Net zoals mijn leven (evenals het uwe, hoop ik) in genen dele van dit of welkdanig ander forum afhangt.

Laatst gewijzigd door Hallebarde : 6 april 2009 om 23:27.
Oud 13 april 2009, 10:44   #4
De_Laatste_Belg
Minister

De_Laatste_Belg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Denk je dat ik in deze draad:
http://forum.politics.be/showthread....04#post4058904

........... het driehoekje onaangeroerd heb gelaten ? Nu ja dat is dus 3 dagen geleden. Ik heb dus lang genoeg gewacht. En 't kan mij niet schelen dat mijn reactie waarschijnlijk goed is voor de eerste strafpunten in mijn p.be carrière.
Oud 13 april 2009, 22:07   #5

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht

........... het driehoekje onaangeroerd heb gelaten ? Nu ja dat is dus 3 dagen geleden. Ik heb dus lang genoeg gewacht. En 't kan mij niet schelen dat mijn reactie waarschijnlijk goed is voor de eerste strafpunten in mijn p.be carrière.
Ben niet goed mee met wat je bedoeld. Kan je verduidelijken? Eventueel via PB als je dat liever (veiliger) hebt (acht).
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2009, 09:57   #6
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Mijn suggestie : waarom niet overwegen om, zoals op andere ernstige discussieforums,
Waar??? Waar???

Vertel het mij gauw, want ik ontdekte nog niet één ander "ernstig forum", en ik frekwenteerde er al vele.

Met ernstig bedoel ik: ernstig gemodereerd.

Laatst gewijzigd door eno2 : 14 april 2009 om 10:17.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2009, 10:00   #7
eno2
Banneling

Standaard

dubbelop

Laatst gewijzigd door eno2 : 14 april 2009 om 10:01.
Oud 14 april 2009, 10:00   #8
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De_Laatste_Belg Bekijk bericht

De eerste persoonlijke aanval moet altijd geknipt worden, anders moet je beiden gaan straffen of de hele draad opkuisen.
Oud 14 april 2009, 18:21   #9
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De eerste persoonlijke aanval moet altijd geknipt worden, anders moet je beiden gaan straffen of de hele draad opkuisen.
En als het niet om een persoonlijke aanval gaat maar om het verdraaien van iemands woorden? Als iemand je woorden, meningen toeschrijft die je nooit uitte?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 14:27   #10
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Waar??? Waar???

Vertel het mij gauw, want ik ontdekte nog niet één ander "ernstig forum", en ik frekwenteerde er al vele.

Met ernstig bedoel ik: ernstig gemodereerd.
Ik had het niet in het bijzonder over Belgische forums, en ik had het ook niet specifiek over "politieke" discussieplatforms, en al zeker niet over dergelijke forums die ook threads toelaten die in de verste verte niets met politiek te maken hebben.

Op de twee �* drie andere forums waaraan in nu en dan deelneem (Frankrijk en USA), en die meer met mijn beroepsvlak te maken hebben, kom je niet zomaar binnen, en geldt de door mij vermelde "proefperiode" voor nieuwe deelnemers. Moderatoren komen er in de threads zelf nauwelijks of niet tussen, en dat is ook niet nodig : niemand zou het daar in het hoofd halen van met platitudes voor de dag te komen en/of andere deelnemers te beledigen.

Kortom, de "ernst" van dergelijke forums hangt eerder af van de aard der deelnemers en behandelde onderwerpen dan van de moderatie, die er eigenlijk enkel op toeziet dat herrieschoppers zonder inhoudelijke mening er niet kunnen aan deelnemen. Voormelde "proefperiode" lijkt mij daartoe een belangrijk instrument te zijn.

Maar goed, wie een discussieplatform opzet doet dat uiteraard naar eigen inzicht en wensen, en modereert vervolgens idem dito. Hoe ernstig, richtinggevend of representatief dat forum uiteindelijk blijkt te zijn, hangt van veel factoren af, en is door eenieder vrij te beoordelen, evenzeer als eenieder vrij kan beslissen van er al dan niet aan deel te nemen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be