Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 mei 2009, 08:12   #1
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard De ondragelijke lichtheid van Verhofstadt

Verhofstadt heeft met brio alles gezegd en beloofd, ook als is het lijnrecht het tegengestelde. Gelijk wat, als het maar zijn carrière bevordert.

Rik Van Cauwelaert zet het nog maar eens in de verf in Knack:

Aandachtige lezers van zijn Tweede Burgermanifest herinneren zich nochtans dat Verhofstadt zich in het hoofdstuk Denkend aan Vlaanderen verheugde over 'de heropstanding van de vele volksgemeenschappen op ons oude Europese continent'. Verhofstadt vond toen dat dit herboren nationalisme 'geen duistere of irrationele kracht' is. Integendeel, schreef hij, gekoppeld aan de beginselen van de liberale democratie levert ze 'een bevrijdende energie'. Een uitspraak die Bart De Wever, en zelfs Bruno Valkeniers, meteen kunnen onderschrijven.

In zijn nieuwste denkstuk, De weg uit de crisis , met de veelbelovende ondertitel Hoe Europa de wereld kan redden , tapt de oud-premier uit een ander vaatje. We moeten en we zullen evolueren naar de 'Verenigde Staten van Europa' - toegerust met een eigen legermacht, uiteraard. Want 'een nieuwe wereldorde is aanstaande'. Het nationalisme heet nu een heilloze weg.

Is het te verbazen dat Somers, de pantoffel van Verhofstadt, het allemaal niet goed kan volgen en meer en meer medelijden opwekt.
Hij is zelfs zo dom en verward dat hij dat omkoopschandaal met Dirk Vijnck zelf op papier zette èn ondertekende. Zijn leermeester Verhofstadt zou dat handiger aan boord gelegd hebben!

Wat denken jullie van deze meester, en van deze knecht?

Laatst gewijzigd door luc broes : 8 mei 2009 om 08:14.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2009, 09:52   #2
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

De evolutie van z'n visie over nationalisme kan ik wel waarderen.

Al was het maar omdat ik al lichtjes huiver bij de woorden 'heropstanding' en 'bevrijdende energie' ... dat klinkt zo heu ... metafysisch.
Knipp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2009, 09:59   #3
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

guy Verofstadt is graag gezien bij de franstaligen omdat ze denken dat hij belgique zal redden.

Guy Verofstadt wil in Vlaanderen zijn stemmen ronselen en zal wat ronkende tekstjes publiceren om ons weer te doen twijfelen.

Bart Somers is niet meer dan de pispaal van dienst - zo fel publieklijk afgaan, die man zal nu wel hopen dat mensen snel vergeten.

Ik gok op nog enkele schandalen voor de verkiezingen, er moet toch nog wat gelost worden, kan bijna niet anders.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2009, 11:06   #4
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp Bekijk bericht
1) De evolutie van z'n visie over nationalisme kan ik wel waarderen.

2) Al was het maar omdat ik al lichtjes huiver bij de woorden 'heropstanding' en 'bevrijdende energie' ... dat klinkt zo heu ... metafysisch.
1) Er is geen evolutie van z'n visie over nationalisme.
Er is alleen een evolutie in wat GV denkt te moeten zeggen voor zijn verdere carrière.

2) Het nieuwste denkstuk van GV De weg uit de crisis , met de veelbelovende ondertitel Hoe Europa de wereld kan redden
klinkt ook nogal...metafysisch en is van een bedenkelijke overschatting:

Guy redt eerst Europa, en dan de wereld. Bartje Somers zal hem bijstaan.
Oud 8 mei 2009, 12:09   #5
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Het nieuwste denkstuk van GV De weg uit de crisis , met de veelbelovende ondertitel Hoe Europa de wereld kan redden
klinkt ook nogal...metafysisch en is van een bedenkelijke overschatting:

Guy redt eerst Europa, en dan de wereld. Bartje Somers zal hem bijstaan.
Guy V. heeft met zijn ondertitel mijn sympathie evenmin. Ik zou iets hebben geschreven in de trant van: Hoe Europa zichzelf helpt en wellicht ook de wereld.
Maar titels van boeken worden vaak door uitgeverijen bedacht om goede verkoopcijfers te halen. Voor GV gaat het om de inhoud, niet om de titel.

Verhofstadt werkt op deze manier niet aan zijn carrière. Dan moet hij de manier van Barroso kiezen: slijmen en niet te gedurfde uitspraken doen. Over Guy valt veel te zeggen. Over zijn immer aanwezige ultraliberale plannen tot belastingverlaging. (Ik weet overigens niet of dat ook in dit nieuwe boek staat, ik heb het nog niet gelezen.) Hij is met dit boek eerder voluntaristisch bezig dan carrièrematig.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2009, 12:18   #6
FDM
Banneling

Standaard

Verhofstadt heeft met brio alles gezegd en beloofd, ook als is het lijnrecht het tegengestelde. Gelijk wat, als het maar zijn carrière bevordert

juist , hij gaat voor de troon , liefst zo hoog mogelijk;
ook hij heeft een gezin te onderhouden
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2009, 14:02   #7
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht
ook als is het lijnrecht het tegengestelde
Het toppunt daarvan vond ik wel in hetzelfde half uur televisie én met Arno én met Elias Canetti uitpakken.
Oud 8 mei 2009, 14:03   #8
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FDM Bekijk bericht
Verhofstadt heeft met brio alles gezegd en beloofd, ook als is het lijnrecht het tegengestelde. Gelijk wat, als het maar zijn carrière bevordert

juist , hij gaat voor de troon , liefst zo hoog mogelijk;
ook hij heeft een gezin te onderhouden
Het is hem in ieder geval tot nu toe vrij goed gelukt.
Oud 8 mei 2009, 14:13   #9
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Laat het ons over de inhoud hebben ipv "de bal". zijn analyse dat in het huidige europese bestel geen ruimte is gevonden om de crisis gezamelijk en grondig aan te pakken snijdt dacht ik toch wel enige plankskens ?

Waarom zou een verenigd, (con)federaal Europa in wezen nationaliteiten/identiteitenonderdrukkend moeten wezen ? De zwitserse kantons voelen zich vrij en vrolijk en zouden hun "overkoepelende" regering niet willen missen. De onderdrukte "nationaliteiten" Catalonië, Baskenland, Corsika, Vlaanderen, Friesland... zijn eerder naar analogie met Quebec gebieden waar er een belangrijk deel van het electoraat op diverse gronden voorstander is van "separatisme". een verlangen waar in de europese context op een eigen "europese" wijze aan tegemoet gekomen kan worden.

Tot op heden hebben de europeanen de neiging om grenzen als "onaantastbaar" te aanzien, mede door de angst om ontstabilizerende nadelige effecten te veroorzaken :
wie zou er voorstander van zijn om door middel van "talentellingen" de grenzen in gans Europa voortdurend "aan te passen" ?

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2009, 19:33   #10
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Volgen zijn partijgenoot Mathias Deklerk is het nationalisme een dodelijk gif, letterlijk zo gezegd.

Volgens mij vergist hij zich en is het zijn omkooppartij die het dodelijk gif is.
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2009, 19:36   #11
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Volgen zijn partijgenoot Mathias Deklerk is het nationalisme een dodelijk gif, letterlijk zo gezegd.
Uitgezonderd Belgisch staatsnationalisme, uiteraard. Volgende week zondag zullen al die zelfverklaarde 'antinationalisten' daar aan het Atomium allemaal weer zo fier als een gieter staan te pronken met hun tricolore vlag.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 8 mei 2009 om 20:03.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2009, 21:29   #12
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Laat het ons over de inhoud hebben ipv "de bal". zijn analyse dat in het huidige europese bestel geen ruimte is gevonden om de crisis gezamelijk en grondig aan te pakken snijdt dacht ik toch wel enige plankskens ?

Waarom zou een verenigd, (con)federaal Europa in wezen nationaliteiten/identiteitenonderdrukkend moeten wezen ? De zwitserse kantons voelen zich vrij en vrolijk en zouden hun "overkoepelende" regering niet willen missen. De onderdrukte "nationaliteiten" Catalonië, Baskenland, Corsika, Vlaanderen, Friesland... zijn eerder naar analogie met Quebec gebieden waar er een belangrijk deel van het electoraat op diverse gronden voorstander is van "separatisme". een verlangen waar in de europese context op een eigen "europese" wijze aan tegemoet gekomen kan worden.

Tot op heden hebben de europeanen de neiging om grenzen als "onaantastbaar" te aanzien, mede door de angst om ontstabilizerende nadelige effecten te veroorzaken :
wie zou er voorstander van zijn om door middel van "talentellingen" de grenzen in gans Europa voortdurend "aan te passen" ?
²

Ik zou zelfs zeggen: het snijdt hout. (vrij naar Janssen en Janssens)
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2009, 23:04   #13
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Je moet niet letterlijk gaan schuiven met die grenzen toch ?

Je moet mentaal eerder los van het idee 'grondgebied'.

Ik denk meer in termen van vervagen.
En ik denk niet dat je taaltellingen nodig hebt om die grenzen nog verder te laten vervagen.
Verkeer doet ook al veel.

Laatst gewijzigd door Knipp : 8 mei 2009 om 23:08.
Oud 9 mei 2009, 09:09   #14
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Guy V. heeft met zijn ondertitel mijn sympathie evenmin. Ik zou iets hebben geschreven in de trant van: Hoe Europa zichzelf helpt en wellicht ook de wereld.
Maar titels van boeken worden vaak door uitgeverijen bedacht om goede verkoopcijfers te halen. Voor GV gaat het om de inhoud, niet om de titel.

Verhofstadt werkt op deze manier niet aan zijn carrière. Dan moet hij de manier van Barroso kiezen: slijmen en niet te gedurfde uitspraken doen. Over Guy valt veel te zeggen. Over zijn immer aanwezige ultraliberale plannen tot belastingverlaging. (Ik weet overigens niet of dat ook in dit nieuwe boek staat, ik heb het nog niet gelezen.) Hij is met dit boek eerder voluntaristisch bezig dan carrièrematig.
Dat is de mening van DM over de prioriteiten van Verhofstadt:

"Terwijl Somers in de kast verdwijnt, vergroot ook de druk op ex-premier en Europees lijsttrekker Guy Verhofstadt om de partij uit het moeras te trekken waarin ze deze week belandde. Dat zou een stevige streep door diens rekening zijn: Verhofstadt wil tijdens deze campagne boven het gewoel blijven en heeft absoluut geen trek in debatten met pakweg Kris Peeters of Caroline Gennez over Vlaamse aangelegenheden. Maar terwijl sommigen blijven hopen dat hij zijn persoonlijke strategie ondergeschikt maakt aan die van de partij, geloven weinigen dat dat ook echt zal gebeuren"
Oud 12 mei 2009, 17:28   #15
FDM
Banneling

Standaard

de vlaamse verzuchtingen is een hete kom soep waar Guy met 2 bogen omheen loopt ; in zn paarse tijd was hij geboeid door de ps en kon niets doen voor vlaanderen ,
nu kiest hij voor eu waar hij niets voor vlaanderen kan doen
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be