![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Peter Mertens (PVDA) (20 tem 26 april) partijvoorzitter PVDA, boegbeeld, socioloog en lijsttrekker op de Europese lijst. Schreef recent een boek 'Open mensenmaat' |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Partijlid
Geregistreerd: 29 januari 2006
Berichten: 253
|
![]() Een vaak gehoorde mening is dat de automobielindustrie in België op sterven na dood is. Heeft volgens u deze industrietak nog een toekomst in ons land of moet er werk gemaakt worden van een alternatief tewerkstellingsbeleid?
Wat vindt u trouwens van de tegenstelling tussen tewerkstelling enerzijds en mens en leefmilieu anderzijds, zoals in het geval van de automobiel-, chemie- en wapenindustrie? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Geregistreerd: 8 februari 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 66
|
![]() Citaat:
De automobielindustrie in België stelt meer dan 10.000 mensen rechtstreeks te werk. Indirect betekent dat een tewerkstelling van meer dan 50.000 gezinnen. Laten we de knop omdraaien. Want zeg nu zelf, wat is het meest radicaal? Tienduizenden mensen de straat opsturen met sluitingen of de politieke moed vinden om over heel andere pistes te druven nadenken. Zoals het overbrengen van de Europese automobielindustrie in publieke handen. Dan wordt het mogelijk de automobielindustrie de 21e eeuw binnen te loodsen. De tijd van de olie- en geldverslindende verbrandingsmotoren is voorbij. Slecht voor het milieu en slecht voor onze portemonnee. Aandeelhouders en beursspeculanten liggen daar niet wakker van, maar een overheidsbedrijf kan die koe wel bij de horens pakken. Met investeringen in moderne wagens en openbaar vervoer, met energiezuinige en hybride motoren, met alternatieve brandstoffen. Op die manier kan de noodzakelijke reconversie gepaard gaan met een maximale behoud van de tewerkstelling. Een tewerkstelling die geleidelijk volledig kan omgebouwd worden in functie van het openbaar vervoer. Wat betreft de algemene tegenstelling tussen de tewerkstelling enerzijds en mens en milieu anderzijds gelden volgens mij dezelfde uitgangspunten. Ik ben voor een reconversie naar milieuvriendelijkere producties met behoud van de maximale tewerkstelling. Tot slot ook nog dit. Bij de kinderopvang, in de zorgsector, in het onderwijs zijn er nog steeds duizenden handen te kort. Er moeten ook duizenden nieuwe volwaardige banen gecreëerd worden door de overheid zelf.
__________________
www.petermertens.be |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.408
|
![]() In principe is het bedrijf tekoop voor 1 euro... Waarom koopt de vakbond het niet ?
|
![]() |
![]() |