![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Naast mijn draad over vrijheid, nu ook de draad over wil.
Mensen spreken vaak over de vrije wil. Maar wat is deze? Wanneer wilt men iets? Waarom wilt men iets? Waarom willen mensen tegenstrijdige dingen? Voel jij dat jij doet wat je wilt? Zou je andere dingen doen als je kon doen wat je wou? Wat belet je om te doen wat je wilt? Wat wil je? Begin eraan, beste forummers. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
|
![]() We hebben allemaal vrije wil. En we hebben allemaal restricties. Maar het een sluit het ander niet uit.
Ik denk dat het punt is dat we veel willen, en een afweging maken van wat haalbaar is. De regels die onze vrije wil beperken, geven ons ook veel voordelen (belastingen bijvoorbeeld). En die voordelen willen we niet kwijt. We zullen daar wel een en ander voor opofferen, maar ook dat is vrije wil.
![]() |
#3 |
Minister-President
|
![]() Dit is zo mogelijk nog moeilijker dan proberen te definiëren wat vrijheid is.
Als ik het concept wil probeer te betrekken bij het begrip vrijheid, is het eerste wat mij opvalt dat ik nog minder vrij ben als dat ik eerst dacht. Natuurlijk zijn er banale impulsen zoals honger, dorst en moeheid die mee mijn handelingen bepalen. Ik zie deze echter niet als een beperking van mijn vrijheid omdat het vervullen van deze wensen ervoor zorgt dat ik nog wat langer mag rondlopen op deze bol modder. Bovendien zijn zij ook gemakkelijk te gebruiken als een bron van vermaak en bevrediging, er zijn genoeg mensen die koken gewoonweg leuk vinden en voedsel nuttigen kan evengoed gepaard gaan met culinaire orgasmen i.p.v. de obligatoire boterhammen met choco. Hiertegenover staat dat ik vaak last heb van gedachten en behoeften die mijn handelingen bepalen op een manier die voor mij ongewenst is. Er zijn een heleboel zaken die ik graag zou willen doen maar er nooit van komen. Het gaat zelfs zover dat ik dagelijks dingen doe die ik helemaal niet wil doen. En er is blijkbaar niets dat hierin verandering in kan brengen, want ik wil wel veranderen maar de WIL om het daadwerkelijk te doen ontbreekt. ![]()
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik wil dees jaar 8 a 10 planten opzetten voor een deftige jaarvoorraad.
Die zou ik dan na de oogst heel mooi willen knippen, van het bladafval boter en hasj maken, mooi drogen tot het takje krak zegt. Daarna de toppen van de takjes verwijderen (alles is er dan toch uitgetrokken en in het topje gegaan), in vacuum potten steken en dagelijks verluchten. Zo voel ik de kwaliteit er per maand op vooruit gaan. Wat weerhoudt mij? De wet en mijn geteerliefd dochterke ![]()
![]() |
#7 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Europees Commissaris
|
![]() Bepaalde dingen die je wil kosten geld dat je al aan de belastingen hebt gegeven.
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
daarbovenop denk je: was het hun laatste bezoek of komen ze binnekort nog eens een kijkje nemen? Iets willen staat niet gelijk aan iets doen. Ik wil vijf miljoen op mijn bank, ga ik ze daarvoor ooit hebben?
Onder invloed van de duivel. Laatst gewijzigd door 420yeahbaby : 27 april 2009 om 08:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Vreemdeling
|
![]() Mensen verwarren willen en wensen de dag van vandaag te veel. Een mirakel willen, dat is wensen.
Aan de andere kant worden we opgevoed met het idee dat we blij mogen zijn met wat we hebben. Kijk maar naar het nieuws. We mogen blij zijn dat we een dak boven ons hoofd hebben, een wagen hebben om mee rond te rijden... Een mens zou zich soms al bijna schuldig voelen als hij een groter huis wil, of een duurdere snelle wagen. Inspelen op het geweten van de mens doet zijn wil al snel veranderen. Tel daar ook nog eens bij op dat er anderen zijn die jou hun wil opleggen.... veel schiet er niet over, he? Ze laten ons in de waan dat we beschikken over vrije wil, omdat dat hun wil is. En er zijn genoeg arme schapen die in die val lopen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Minister-President
|
![]() De wil is de teleologische component van een dualistisch wereldbeeld.
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Minister-President
|
![]() Dat dualistisch wereldbeeld kenmerkt zich net door het onderscheiden van een causale en een teleologische component.
Ik schrijft hier niet over wat �*s, maar over het het concept wil als de uiting (resultaat) van een bepaald wereldbeeld.
![]() |
![]() |
#16 |
Banneling
|
![]() Ik ben dom. Zou je iets meer uitleg kunnen geven?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Minister-President
|
![]() De wil is een concept dat deel uitmaakt van een overkoepelend wereldbeeld waarin niet enkel de huidige staat de noodzakelijke gevolgtrekking is van de voorgaande staat (causaliteit), maar er ook een zeker design zit in de dingen en zaken zich dus niet gewoon voltrekken, maar ook een doel hebben (teleologische component). De wil zelf is dan de gedachte van het ego dat het zichzelf mogelijk acht om zelf een design, en dus ook een doelmatigheid te introduceren in de wereld.
Laatst gewijzigd door netslet : 27 april 2009 om 20:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Uiteraard is de wilskern (gezien als een transformatiekern) ook een functie in de tijd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zou ik vrijwillig deze draad geopend hebben of was het voorbeschiktheid? Dit is een onmogelijk te beantwoorden vraag. Ik weet wel dat ik niet TEGEN mijn wil deze draad heb opengemaakt...denk ik...
Kan het onderscheid tussen moord en doodslag bestaan moest er geen vrije wil zijn? Hoe menen we dit onderscheid te kunnen bepalen? En de 'voorbedachte rade' dan? Kunnen we 'plannen' of niet als mens (of dier)? We hebben toch de indruk van wel, niet? Wil is 'levensenergie'. En 'thanatos' dan? Zelfs thanathos is levensenergie, de levensenergie die bewust de dood opzoekt. Filosofie is de kunst te stellen dat iets is alsof het is. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 27 april 2009 om 21:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Volgens mijn bescheiden mening duidt het begrip dualisme alleen maar op het bestaan van twee parallel naast elkaar bestaande dingen ( grondbeginselen, 'natuurwetten' in de brede zin van betekenis als je wilt ) Heeft dus iets minder te maken met causaal versus niet-causaal, integendeel misschien.... 't Is net zo dat de axiomatische aanname van die twee totaal verschillende zienswijzen een noodzakelijk kwaad zijn om verschillende phenomenen van de werkelijkheid ( tjah daar gaan we weer ![]() en 'verklaren' ruikt mijn inziens al grotendeels naar de minst strikte vorm van enig deterministische kijk op de zaak Het is evenwel zo dat datzelfde begrip ook, naast wat andere vakgebieden, te vinden is in de filosofie en de theologie Daar onderscheidt men verschillende varianten Zo heb je bv het onderscheid goed en kwaad , lichaam en geest, etc. |
|
![]() |
![]() |