Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2009) > Wouter Van Bellingen (Onafh op lijst sp.a, voorheen spirit) (27 april tem 3 mei)
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Wouter Van Bellingen (Onafh op lijst sp.a, voorheen spirit) (27 april tem 3 mei) Als zoon van Rwandese ouders werd Van Bellingen geadopteerd door een Vlaams gezin, vader bij Volksunie. Hij is een voormalig ambtenaar en de eerste zwarte schepen in Vlaanderen te Sint-Niklaas. Hij kwam in het nieuws toen enkele koppels weigerden om door hem te worden getrouwd. Voorheen bij spirit (nadien VlaamsProgressieven, nu SLP). Hij komt op als onafhankelijke op de lijst van de sp.a.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 april 2009, 13:04   #1
Maarten Malaise
Administrator

Maarten Malaise's schermafbeelding

Standaard Over Wouter Van Bellingen

Wikipedia geeft een mooi overzicht van deze politicus

Citaat:
Wouter Van Bellingen (Antwerpen, 20 april 1972) is een Vlaamse voormalig ambtenaar en huidig politicus. Tot eind december 2008 was hij lid van de links-liberale politieke partij VlaamsProgressieven; momenteel zetelt hij als onafhankelijke. Als zoon van Rwandese ouders werd Van Bellingen indertijd door een Vlaams gezin geadopteerd waarvan de vader Volksunie-lid was, en groeide hij in Vlaanderen op.

Sinds 2 januari 2007 is hij schepen in de gemeente Sint-Niklaas waartoe zijn woonplaats Nieuwkerken-Waas behoort en als zodanig de eerste zwarte schepen van Vlaanderen. Zijn portefeuille bestaat uit jeugd, internationale samenwerking en burgerzaken. Van Bellingen, die zich ook op federaal niveau voor zijn partij heeft ingezet, was voorheen in Sint-Niklaas werkzaam als jeugd- en noord-zuidconsulent. Van Bellingen zegt zich betrokken te voelen bij zaken die zich afspelen op het sociaal-culturele terrein, waaronder de Derde Wereld.

Als ambtenaar van de Burgerlijke Stand kwam Van Bellingen begin 2007 in het nieuws toen bleek dat een drietal aanstaande echtparen mogelijk vanwege zijn donkere huidskleur niet door hem in de echt verbonden wilden worden. Als reactie hierop kwam er een grote hoeveelheid steunbetuigingen binnen in de vorm van aanmeldingen bij de Burgerlijke Stand van Sint-Niklaas om door Van Bellingen te worden getrouwd.

Van Bellingen besloot geen proces tegen de drie koppels aan te spannen; hun identiteit is trouwens nooit bekend geraakt. In de plaats daarvan deed hij op de Internationale Dag voor de Uitbanning van Rassendiscriminatie op 21 maart 2007, een grote symbolische trouwpartij op de Grote Markt van Sint-Niklaas[1] te houden. De dag voor de massale trouwpartij meldde hij in het VRT-Radio 1 - het interviewprogramma Het beste moet nog komen[2] - dat er 520 paren werden verwacht, afkomstig uit België, Duitsland, Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Ook zouden er een Amerikaans en een Israëlisch stel komen en zouden er holebikoppels tussen de paren zitten. Uiteindelijk kwamen er 626 koppels opdagen.[3]

Wouter Van Bellingen is getrouwd en vader van twee kinderen. Kerkelijk behoort hij tot de Verenigde Protestantse Kerk in België.

In 2007 kwam hij op voor de kartellijst sp.a-spirit bij de federale verkiezingen, doch hij geraakte niet verkozen. Op 27 oktober 2007 werd hij nationaal secretaris van de partij VlaamsProgressieven. Nadat al enkele prominente figuren vertrokken waren, verliet ook hij de partij eind 2008.[4] [5] Als schepen blijft hij lid van het kartel Sp.a -spirit-Groen! en zal hij als onafhankelijke op de vijfde plaats staan op de Oostvlaamse kandidaatslijst voor sp.a. .[6]

Trivia

* Van Bellingen heeft oorspronkelijk van zijn ouders een Rwandese naam gekregen; door een fout tijdens de adoptieprocedure heeft hij die naam volgens de Belgische Burgerlijke Stand officieel nooit gekregen.
* Zijn adoptiefbroer en kunsthistoricus Stef Van Bellingen heeft als natuurlijke vader een Fransman en een Martinikaanse moeder.[7]
* Het gezin Van Bellingen heeft zijn politieke wortels in de Vlaamse Beweging - zijn adoptiefvader was een Volksunie-activist in het Waasland en zijn oudoom Amedee Verbruggen was een voortrekker van de Vlaamse Beweging.[8] Wouter Van Bellingen voelt zichzelf verwant met de Vlaamse ontvoogdingsstrijd.
* Op 18 februari 2007 was hij als onbekende Vlaming in het één-programma De Pappenheimers te zien. Hij had zich voor deze quiz ingeschreven voor het moment dat hij als trouwambtenaar in het nieuws kwam. Hierdoor deed zich het uitzonderlijke feit voor dat er vier bekende Vlamingen in de bewuste aflevering zaten.
* Zijn deelname aan het derde seizoen van 71° Noord in 2008 werd vroegtijdig stopgezet na het overlijden van presentator Ernst-Paul Hasselbach en productie-assistente Leentje Custers bij de opnames in Noorwegen.
* In 2008 publiceerde Van Bellingen een autobiografisch boek annex politiek manifest "Zeg maar Wouter" bij Uitgeverij Hautekiet. ISBN 9789052409917
Maarten Malaise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2009, 16:33   #2
an1958
Lokaal Raadslid

Wink Wouter van Bellingen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maarten Malaise Bekijk bericht
Wikipedia geeft een mooi overzicht van deze politicus
Wouter is een toffe mens.
Hier is nu eens een bewijs,dat ook echt integreren ken.
Integreren is volgens mijn bescheiden mening,jezelf aanvaarden zoals je bent,en ook de anderen aanvaarden zoals ze zijn.
Wat er bij de immigratie in de vroegere jaren is gebeurd,is dat men slechts van den immigrant zijn twee handen vroeg om te werken,en daarmee was de kous af.
Zij moesten zich dus maar assimileren,dus gelijk worden aan de andere mens...Met alle gevolgen vandien.
Natuurlijk is het ook van belang dat je mekaars taal verstaat,dit zowel in je taal zelf als in je uitdrukkingen.Om het met termen te zeggen:Verbale en non-verbale communicatie die je begrijpt is noodzakelijk, om in een maatschappij te leven,waar iedereen belangrijk is,ongeacht je afkomst of je beroep.

P.S:Kan iemand me zeggen hoe je Wikipedia kan bekomen???
an1958 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2009, 16:52   #3
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door an1958 Bekijk bericht
Integreren is volgens mijn bescheiden mening,jezelf aanvaarden zoals je bent,en ook de anderen aanvaarden zoals ze zijn.
Wat er bij de immigratie in de vroegere jaren is gebeurd,is dat men slechts van den immigrant zijn twee handen vroeg om te werken,en daarmee was de kous af.
Zij moesten zich dus maar assimileren,dus gelijk worden aan de andere mens...Met alle gevolgen vandien.
Natuurlijk is het ook van belang dat je mekaars taal verstaat,dit zowel in je taal zelf als in je uitdrukkingen.Om het met termen te zeggen:Verbale en non-verbale communicatie die je begrijpt is noodzakelijk, om in een maatschappij te leven,waar iedereen belangrijk is,ongeacht je afkomst of je beroep.

sorry, maar dit vind ik een belediging aan het adres van Wouter hoor.

Iemand die hier is opgegroeid bij Vlaamse ouders en bijgevolg ook de vlaamse normen en waarden heeft meegekregen, "integreert" toch niet? Die IS toch gewoon vlaming onder de vlamingen?.

Er is een verschil tussen immigranten die een totaal andere cultuur en eventueel religie aanhangen en mensen die hier in vlaamse eventueel christelijke mentaliteit zijn opgevoed.

Je voedt een adoptiekind toch gewoon op? je "integreert" het toch niet?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 27 april 2009 om 16:54.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2009, 22:25   #4
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wikipedia.com
het is een encyclopedie die je zelf mag schrijven...
ik vind dat berechique natuurlijk, en heb daar zo een leuke bijdrage over latent semantic indexing, meer specifiek gebruikt voor google search.

val ik dan achterover, want ik schrijf die dingen dus uit hobby, ja wiskunde uit hobby, en vragen er dan af en toe proffen aan mij of ze mijn script mogen gebruiken.... natuurlijk dat ze dat mogen gebruiken, het staat online gratis watisdanu.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2009, 22:29   #5
an1958
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
sorry, maar dit vind ik een belediging aan het adres van Wouter hoor.

Iemand die hier is opgegroeid bij Vlaamse ouders en bijgevolg ook de vlaamse normen en waarden heeft meegekregen, "integreert" toch niet? Die IS toch gewoon vlaming onder de vlamingen?.

Er is een verschil tussen immigranten die een totaal andere cultuur en eventueel religie aanhangen en mensen die hier in vlaamse eventueel christelijke mentaliteit zijn opgevoed.

Je voedt een adoptiekind toch gewoon op? je "integreert" het toch niet?
Oud 27 april 2009, 22:36   #6
an1958
Lokaal Raadslid

Standaard Wouter van Bellingen

Sorry voor het misverstand.Bedoelde mijn opinie over integratie in het algemeen.
Ben het volledig eens met wat je schrijft.Inderdaad,ik had mee specifiek moeten reageren op uw bijdrage op de persoon van Wouter als dusdanig.
Maar ik blijf hem een tof mens vinden,die velen als voorbeeld kan dienen,en hij is het levend bewijs,dat je als mens maar waard zijt,aan wat je uitstraalt.
Men kan nog veel van hem leren.
Oud 28 april 2009, 10:37   #7
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

De heer Wouter is betrapt op een drogreden tijdens zijn eerste dag.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2009, 14:29   #8
an1958
Lokaal Raadslid

Standaard Wouter Van Bellingen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
De heer Wouter is betrapt op een drogreden tijdens zijn eerste dag.

En wat was dan die drogrede tijdens zijn eerste dag?
Was zijn eerste dag deze van zijn geboorte?Zijn poltieke loopbaan?
Wie A zegt moet B zeggen,flanelkondoom ,of niet soms???
Oud 28 april 2009, 14:31   #9
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
En wat was dan die drogrede tijdens zijn eerste dag?
Was zijn eerste dag deze van zijn geboorte?Zijn poltieke loopbaan?
Wie A zegt moet B zeggen,flanelkondoom ,of niet soms???
Sorry, ik voel mij te goed voor uw banale retoriek.

Bedankt voor uw begrip.

Laatst gewijzigd door Flanelcondoom : 28 april 2009 om 14:32.
Oud 2 mei 2009, 19:00   #10
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sorry, ik voel mij te goed voor uw banale retoriek.

Bedankt voor uw begrip.
Ja zeg, maar nu willen we het weten, hoor. Ging het over internationaal recht en negationisme?
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2009, 19:43   #11
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Ja zeg, maar nu willen we het weten, hoor. Ging het over internationaal recht en negationisme?
Zo ver was hij zelfs niet geraakt. Er werd een vraag gesteld over corruptie binnen zijn partij. Zijn antwoord was: ja maar andere partijen zijn ook corrupt.
Oud 2 mei 2009, 19:44   #12
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo ver was hij zelfs niet geraakt. Er werd een vraag gesteld over corruptie binnen zijn partij. Zijn antwoord was: ja maar andere partijen zijn ook corrupt.
Oei.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be