Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Marijke Dillen (Vlaams Blok) - 19 tot 25 april
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Marijke Dillen (Vlaams Blok) - 19 tot 25 april "Dankzij een familiale introductie in de politiek bekleedt ze al jaren een mandaat. Vandaag is ze Vlaams volksvertegenwoordiger voor het Vlaams Blok. De partij is ze toegewijd om haar volledige programma en omdat het volgens haar de enige partij is d

Discussietools
Oud 19 april 2004, 11:23   #1
wb
Burgemeester

wb's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar wb
Standaard

Bent u familie van (de dochter van?) Karel Dillen? Indien ja, wat vindt u van het feit dat Karel Dillen (vooraan op de foto) op een betoging eind jaren '40 (na de oorlog dus) de Hitler-groet bracht:

Is dit een jeugdzonde waarvan uitdrukkelijk afstand is genomen. Zo ja, wanneer?
wb is offline  
Oud 19 april 2004, 11:26   #2
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wb
Bent u familie van (de dochter van?) Karel Dillen? Indien ja, wat vindt u van het feit dat Karel Dillen (vooraan op de foto) op een betoging eind jaren '40 (na de oorlog dus) de Hitler-groet bracht:

Is dit een jeugdzonde waarvan uitdrukkelijk afstand is genomen. Zo ja, wanneer?
Dit is geen jeugdzonde! Hij antwoordde op de LSP: "Héla, wb'ke, al 't geen dagge zegt da zijde zelf!"
Oud 19 april 2004, 11:49   #3
De Knut
Minister

De Knut's schermafbeelding

Standaard

Die groet werd nog lang door o.m. de Scouts gebracht. Ook allemaal nazi's zeker?
Die "Hitler"groet is trouwens een oude Romeinse groet.
De Knut is offline  
Oud 19 april 2004, 12:27   #4
headinajar
Banneling

headinajar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Knut
Die groet werd nog lang door o.m. de Scouts gebracht. Ook allemaal nazi's zeker?
Die "Hitler"groet is trouwens een oude Romeinse groet.
Tiens... Ik ben ook nog bij de scouts geweest. 'k Heb dat gebruik toch nooit niet echt gekend.
Wat deze groet trouwens ook mag zijn, het staat symbool voor een personen-cultus. Bij de Romeinen waren dat de keizers, bij de fascisten Muscolini en bij de Nazi's Hitler...

Deze groet is eigenlijk in de moderne tijd terug bovengehaald door deze extreem-rechtse gedachtengoeden.
headinajar is offline  
Oud 19 april 2004, 12:38   #5
athena
Parlementslid

Standaard

Zonder mij over de zaak uit te spreken, maar Marijke Dillen was eind jaren 40 nog niet eens geboren, ik zie niet in waarom Marijke Dillen hiervoor verantwoording zo moeten afleggen. Moeten de kinderen van Mark Dutroux misschien ook verantwoording afleggen voor de daden van hun vader?
athena is offline  
Oud 19 april 2004, 12:55   #6
luqje
Burger

Standaard

Wat heeft dat met Marijke te maken?

Het is leuk om zien hoe de tegenstanders van het Blok steeds naar niet-argumenten grijpen. Neen, eigenlijk is het pathetisch. Een bewijs van het falen van ons onderwijssysteem, en dan zouden ze bijzonder onderwijs nog willen afschaffen ook?
Oud 19 april 2004, 13:46   #7
DemoCrates
Vreemdeling

DemoCrates's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De "Hitler"-groet? Dus onze oude Romeinen waren ook al nazi's?
Oud 19 april 2004, 14:12   #8
jan hyoens
Perm. Vertegenwoordiger VN

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Als ik mij niet vergis is dit een foto ten tijde van de eerste naoorlogsijzerbedevaarten toen de belgische cvp trachtte deze herdenking te recuperen. Door het bewust compromiterende gedrag van Karel Dillen en enkele andere Vlaams nationale jongeren is dit toen niet doorgegaan en bleven de ijzerbedevaarten tot enkele jaren terug bewaard voor de Vlaamse Beweging.
De bewuste foto komt trouwens uit de biografie van Karel Dillen door Koen Verstraeten.
jan hyoens is offline  
Oud 19 april 2004, 14:21   #9
De Knut
Minister

De Knut's schermafbeelding

Standaard

Hmm.. ik denk dat Verstraeten zijn naam niet Koen is.

Of vergis ik me?
De Knut is offline  
Oud 19 april 2004, 14:27   #10
KVE
Provinciaal Statenlid

KVE's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Knut
Hmm.. ik denk dat Verstraeten zijn naam niet Koen is.

Of vergis ik me?
Neen inderdaad, het is Pieter-Jan Verstraeten.

Met Vlaams-nationale groet

Koen Vermant
KVE is offline  
Oud 19 april 2004, 15:05   #11
Gentenaar
Parlementsvoorzitter

Gentenaar's schermafbeelding

Standaard

athena schreef:

Citaat:
Moeten de kinderen van Mark Dutroux misschien ook verantwoording afleggen voor de daden van hun vader?
Indien zij zouden opkomen voor een partij opgericht door hun vader die pleit voor legalisering van pedofilie wel ja...
Oud 19 april 2004, 15:25   #12
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Voor alle duidelijkheid: dit was een provocatie. Net zoals de Amada's in de jaren '70 de flikken ook begroetten met een soort groet die vergelijkbaar was. Dat is hier al eens in het lang en het breed uitgelegd geweest.
De Garde is offline  
Oud 19 april 2004, 15:50   #13
zarathustra
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gentenaar
athena schreef:

Citaat:
Moeten de kinderen van Mark Dutroux misschien ook verantwoording afleggen voor de daden van hun vader?
Indien zij zouden opkomen voor een partij opgericht door hun vader die pleit voor legalisering van pedofilie wel ja...
then again pleit het Vlaams Blok niet voor het legaliseren van de hitler groet als ik het wel heb.
Oud 19 april 2004, 16:02   #14
eliohater
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DemoCrates
Citaat:
De "Hitler"-groet? Dus onze oude Romeinen waren ook al nazi's?
nee andersom : de nazi's waren romeinen

trouwens ik vind groeten op zich helemaal niets. Een hand/kus geven tot daartoe maar van die collectieve groeten om bij het clubje te horen vind ik echt wel zielig
eliohater is offline  
Oud 19 april 2004, 16:58   #15
Gentenaar
Parlementsvoorzitter

Gentenaar's schermafbeelding

Standaard

Zarathustra, ze vragen wel amnestie voor de collaborateurs... komt in de buurt, niet?
Oud 19 april 2004, 17:59   #16
CONTRA
Schepen

CONTRA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luqje

Het is leuk om zien hoe de tegenstanders van het Blok steeds naar niet-argumenten grijpen. Neen, eigenlijk is het pathetisch. Een bewijs van het falen van ons onderwijssysteem, en dan zouden ze bijzonder onderwijs nog willen afschaffen ook?
Inderdaad het is zeer grapig, het getuigd dat de tegenstanders geen andere argumenten hebben
CONTRA is offline  
Oud 19 april 2004, 18:35   #17
athena
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Zarathustra, ze vragen wel amnestie voor de collaborateurs... komt in de buurt, niet?
In elk ander Europees land werd reeds amnestie verleend, in de USSR reeds in 1954, maar waarschijnlijk waren de toenmalige communistische leiders ook nazi's zeker.
athena is offline  
Oud 19 april 2004, 18:38   #18
zarathustra
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
bwoah, waarom zou een meervoudig moordenaar wel na een aantal jaren terug zijn normale rechten kunnen hebben en een collaborateur niet?

En zoals Athena zegt, in de meeste landen is dat al toegekend.
Oud 19 april 2004, 18:40   #19
querty
Provinciaal Statenlid

querty's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luqje

Gij zwanst zeker? Alleen al hun mening tegenover de vreemdelingen is een argument. De slinkse manier om aan stemmen te geraken in Brussel is ook nog een. Dit soort kleine dingen bewijst dat ze zich anders gaan voordoen als ze echt aan de macht komen.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=12179
Vlaamse efficiëntie = 0
querty is offline  
Oud 19 april 2004, 18:41   #20
PAJOT
Banneling

Standaard

Het waren de jaren dat wij te Diksmuide en elders de gewoonte hadden tijdens het zingen van de Vlaamse Leeuw de rechterarm te strekken. (Ik herinner me een Dosfelherdenking in de Gruterzaal te Antwerpen. Ik zat naast pater Stracke. Bij het zingen van de Vlaamse Leeuw strekte ook hij de arm.) Ik kan me levendig voorstellen dat de journalisten van De Morgen en Humo en hun bovenmoerdijkse dubbelgangers gewoon kwijlen bij de gedachte een foto te bemachtigen. Ik zal ze maar dadelijk geruststellen : ze bestaat. Het moet niet altijd Daels zijn in 't zwart. Alleen dateert mijn foto van na 1945.

Geef ik nu toe een verschrikkelijk nazistisch monster te zijn? Helemaal niet. Als ik ontken zal men dan over uitvluchten spreken? En dan! Mij gaat het om de waarheid. Eén waarheid. Die gestrekte arm van toen had geen ideologische inhoud, was geen verderzetten van een afgesloten verleden, betekende geen Hitler-aanbidding. Het was gewoon een rebellengeste, een uitdaging, een zich niet neerleggen bij een Vlaamse Beweging van de lauwheid en de makheid, een zich niet neerleggen bij een Vlaamse Beweging die voortaan een C.V.P.-keurslijf moest dragen.

Wanneer we wat later inzagen dat men die gestrekte arm inderdaad boosaardig kon interpreteren - en met boosaardige interpretatie staat men steeds klaar om er de nationalisten mee om de oren te slaan - lieten we de gestrekte arm voorgoed vallen. We lieten die arm vallen, PRINCIPIEEL EN TACTISCH, TACTISCH EN PRINCIPIEEL.

Maar vandaag ben ik er nog altijd niet beschaamd om, en wat die gestrekte arm met Diksmuide en de IJzerbedevaarten te maken heeft is vlug verteld.

"Ja mijnheer Dillen, dat is zeer goed dat gij dat doet. Gij moet dat doen in Diksmuide. U moet begrijpen dat ik als voorzitter van de V.T.B. dit niet kan doen. Maar ik zeg tegen mijn vrouw dat zij het ook moet doen."

Woorden van wijlen Jozef van Overstraeten en "het" was inderdaad de gestrekte arm. Maar ja, het zou nog een eeuwigheid duren voor een V.T.B.-voorzitter verantwoordelijk zou tekenen voor anti-Zuid-Afrika-hetze, voor allerlei gelinksel, voor een verangelsaksisering van het Nederlands en als klap op de vuurpijl voor een monarchistische (con)federatie.

EREVOORZITTER KAREL DILLEN
PAJOT is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be