![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Marijke Dillen (Vlaams Blok) - 19 tot 25 april "Dankzij een familiale introductie in de politiek bekleedt ze al jaren een mandaat. Vandaag is ze Vlaams volksvertegenwoordiger voor het Vlaams Blok. De partij is ze toegewijd om haar volledige programma en omdat het volgens haar de enige partij is d |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Burgemeester
|
![]() Bent u familie van (de dochter van?) Karel Dillen? Indien ja, wat vindt u van het feit dat Karel Dillen (vooraan op de foto) op een betoging eind jaren '40 (na de oorlog dus) de Hitler-groet bracht:
![]() Is dit een jeugdzonde waarvan uitdrukkelijk afstand is genomen. Zo ja, wanneer? |
![]() |
![]() |
#2 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
#3 |
Minister
|
![]() Die groet werd nog lang door o.m. de Scouts gebracht. Ook allemaal nazi's zeker?
Die "Hitler"groet is trouwens een oude Romeinse groet. |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat deze groet trouwens ook mag zijn, het staat symbool voor een personen-cultus. Bij de Romeinen waren dat de keizers, bij de fascisten Muscolini en bij de Nazi's Hitler... Deze groet is eigenlijk in de moderne tijd terug bovengehaald door deze extreem-rechtse gedachtengoeden. |
|
![]() |
![]() |
#5 |
Parlementslid
|
![]() Zonder mij over de zaak uit te spreken, maar Marijke Dillen was eind jaren 40 nog niet eens geboren, ik zie niet in waarom Marijke Dillen hiervoor verantwoording zo moeten afleggen. Moeten de kinderen van Mark Dutroux misschien ook verantwoording afleggen voor de daden van hun vader?
|
![]() |
![]() |
#6 |
Burger
|
![]() Wat heeft dat met Marijke te maken?
Het is leuk om zien hoe de tegenstanders van het Blok steeds naar niet-argumenten grijpen. Neen, eigenlijk is het pathetisch. Een bewijs van het falen van ons onderwijssysteem, en dan zouden ze bijzonder onderwijs nog willen afschaffen ook? |
![]() |
![]() |
#7 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#8 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Als ik mij niet vergis is dit een foto ten tijde van de eerste naoorlogsijzerbedevaarten toen de belgische cvp trachtte deze herdenking te recuperen. Door het bewust compromiterende gedrag van Karel Dillen en enkele andere Vlaams nationale jongeren is dit toen niet doorgegaan en bleven de ijzerbedevaarten tot enkele jaren terug bewaard voor de Vlaamse Beweging.
De bewuste foto komt trouwens uit de biografie van Karel Dillen door Koen Verstraeten. |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister
|
![]() Hmm.. ik denk dat Verstraeten zijn naam niet Koen is.
Of vergis ik me? |
![]() |
![]() |
#10 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Met Vlaams-nationale groet Koen Vermant |
|
![]() |
![]() |
#11 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() athena schreef:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#12 |
Europees Commissaris
|
![]() Voor alle duidelijkheid: dit was een provocatie. Net zoals de Amada's in de jaren '70 de flikken ook begroetten met een soort groet die vergelijkbaar was. Dat is hier al eens in het lang en het breed uitgelegd geweest.
|
![]() |
![]() |
#13 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() |
#14 | ||
Burger
|
![]() Citaat:
trouwens ik vind groeten op zich helemaal niets. Een hand/kus geven tot daartoe maar van die collectieve groeten om bij het clubje te horen vind ik echt wel zielig |
||
![]() |
![]() |
#15 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Zarathustra, ze vragen wel amnestie voor de collaborateurs... komt in de buurt, niet?
|
![]() |
![]() |
#16 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#17 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#18 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
En zoals Athena zegt, in de meeste landen is dat al toegekend.
![]() |
#19 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() Het waren de jaren dat wij te Diksmuide en elders de gewoonte hadden tijdens het zingen van de Vlaamse Leeuw de rechterarm te strekken. (Ik herinner me een Dosfelherdenking in de Gruterzaal te Antwerpen. Ik zat naast pater Stracke. Bij het zingen van de Vlaamse Leeuw strekte ook hij de arm.) Ik kan me levendig voorstellen dat de journalisten van De Morgen en Humo en hun bovenmoerdijkse dubbelgangers gewoon kwijlen bij de gedachte een foto te bemachtigen. Ik zal ze maar dadelijk geruststellen : ze bestaat. Het moet niet altijd Daels zijn in 't zwart. Alleen dateert mijn foto van na 1945.
Geef ik nu toe een verschrikkelijk nazistisch monster te zijn? Helemaal niet. Als ik ontken zal men dan over uitvluchten spreken? En dan! Mij gaat het om de waarheid. Eén waarheid. Die gestrekte arm van toen had geen ideologische inhoud, was geen verderzetten van een afgesloten verleden, betekende geen Hitler-aanbidding. Het was gewoon een rebellengeste, een uitdaging, een zich niet neerleggen bij een Vlaamse Beweging van de lauwheid en de makheid, een zich niet neerleggen bij een Vlaamse Beweging die voortaan een C.V.P.-keurslijf moest dragen. Wanneer we wat later inzagen dat men die gestrekte arm inderdaad boosaardig kon interpreteren - en met boosaardige interpretatie staat men steeds klaar om er de nationalisten mee om de oren te slaan - lieten we de gestrekte arm voorgoed vallen. We lieten die arm vallen, PRINCIPIEEL EN TACTISCH, TACTISCH EN PRINCIPIEEL. Maar vandaag ben ik er nog altijd niet beschaamd om, en wat die gestrekte arm met Diksmuide en de IJzerbedevaarten te maken heeft is vlug verteld. "Ja mijnheer Dillen, dat is zeer goed dat gij dat doet. Gij moet dat doen in Diksmuide. U moet begrijpen dat ik als voorzitter van de V.T.B. dit niet kan doen. Maar ik zeg tegen mijn vrouw dat zij het ook moet doen." Woorden van wijlen Jozef van Overstraeten en "het" was inderdaad de gestrekte arm. Maar ja, het zou nog een eeuwigheid duren voor een V.T.B.-voorzitter verantwoordelijk zou tekenen voor anti-Zuid-Afrika-hetze, voor allerlei gelinksel, voor een verangelsaksisering van het Nederlands en als klap op de vuurpijl voor een monarchistische (con)federatie. EREVOORZITTER KAREL DILLEN |
![]() |