![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Welke is de tekst van de eed die een bijzitter bij de verkiezingen moet zweren?
Graag had ik deze gekend alvorens dat ik deze eed zou zweren. Indien er in de eed punten staan die niet stroken met mijn persoonlijke overtuigingen kan ik dan kiezen om de eed niet te zweren maar toch op te treden als bijzitter? Of kan ik een verkorte eed afleggen? Of eventueel een verklaring op eer dat ik eerlijk en oprecht zal deelnemen zonder deze specifieke eed te zweren? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
|
![]() Toen ik in 2007 moest bijzitten in 't kiesbureau, moest ik zweren "ik zal het geheim van de stemming bewaren"
dat was het zowat, als ik me goed herinner.
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Een bijzit daarentegen hoeft absoluut geen eed af te leggen.
![]() |
#6 |
Europees Commissaris
|
![]() Iemand die kiesgerechtigd is, mag zetelen. Normaliter wordt er uit de 30-jarigen geselecteerd. En de eed van Ardy is inderdaad de eed: je moet het geheim van de stemverrichtingen bewaren. Geen eed aan de Koning of zo.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
![]() Vreemd. Ik kan mij niet herinneren een eed te hebben afgelegd... Ach ja, wat zou het ook?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Neen, dat is vlak voor de vorige verkiezingen veranderd: ik was 27 toen ik in '07 moest bijzitten in 't kiesbureau.
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben een ernstig iemand: als ze me oproepen voor zo'n demokratische hoogmis, dan zal ik me niet onttrekken natuurlijk.
Maar wil je je toch onttrekken, gij vadsigaard, dan kunt ge, in de hipotese dat er een eed is, die eed aanpassen met iets Vlaams in (wordt dan ongeldig) of gewoonweg weigeren (maar ik ben echt van plan om het kiesgeheim te breken, dus kan ik niet zweren). Oftewel maakt ge daar van uwen teater dat ge de meest rabiate blokker zijt en de mensen zult helpen met raad en daad om juist en goed te stemmen .... lol ... ge zult rap naar huis mogen.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
en voor de rest waren er gratis broodjes en zelfs al eens wat hilarische probleempjes met afbrekende potloden en lastige kinderen en zo ![]() Wat wordt er in de pers toch ge-emmerd zeg voor die paar keer dat ze eens "moeten" bijzitten,je komt bij de ochtenlijke samenstelling van het bureau soms mensen tegen waarvan je niet eens meer wist dat ze nog op uw gemeente ingeschreven waren,daarvoor alleen al... ![]() Laatst gewijzigd door kelt : 9 mei 2009 om 13:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Vreemdeling
|
![]() Ik persoonlijk ben 22jaar. Werk ong 50 uur/week en sport ong 25uur/week
Op de dag van de verkiezingen had ik een wedstrijd opstaan, die meetelt in een kampioenschap. Maar dat is blijkbaar geen wettelijk excuus. Dus ik zal moeten gaan bijzitten, want een boete kan ik wel missen. (ben trouwens wel mijn inschrijvingsgeld kwijt) Ik ben verder ook niet geintreseerd in mensen waarvan ik niet meer wist dat ze in de gemeente woonden. Als ik dit niet meer wist zal daar wel een reden voor zijn, niet? En dan die belachelijke vergoeding! Hebben de heren politiekers/wetmakers ook maar +-25€ als ze op zondag gaan werken? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De verkiezingen liggen al een tijdje vast(al meer dan een jaar) en TOCH slaagt men er in op deze dag een wedstrijd te plannen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als je voorzitter dat excuus nniet aanvaard, zou ik er mee tot een rechtbank durven gaan. Ik ben er redelijk zeker van dat als je aantoont in competitie te spelen, je voldoende ingedekt zit |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() pfft, ik kreeg 22 euro, dat viel best mee in vergelijking met de 125 frank die mijn vader veertien jaar geleden kreeg om voorzitter te zijn van 't kiesbureau.
Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 9 mei 2009 om 16:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar jij zal het volgende ook wel begrijpen: omdat meneerke niet kontent is met zijn pree aan 38 u per week, en omdat meneerke graag sport, moeten wij maar alle lastige maatschappelijke karweitjes opknappen .... Volgens mij, en ik heb dit veel vroeger ook al eens gezegd op dit forum, is een deel van de oplossing alleszins om de vergoeding op te trekken tot zowat 250 € of zelfs iets meer. Wie nog nooit eer gezeteld heeft of geteld heeft, krijgt een oproepingsbrief waarin hij verzocht wordt om zijn plicht te doen, en waarin meegedeeld wordt welke de vergoeding is. Weigeren mag dan. Wie al éénmaal het grote bedrag binnengerijfd heeft, komt terug achter al de andere mensen die nog niet gezeteld hebben. Een paar verdere details nog te regelen, en een mooi sisteem ligt klaar ... en er zullen mensen staan aan te schuiven omdat ze het hun plicht vinden om de demokrasie te dienen.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik heb dat net hierboven ook al aangegeven, maar: Als je werk belooft tegen meer dan tien maal de dagvergoeding van een invalide is het voor hen misschien frustrerend als blijkt dat het halve dorp werd opgeroepen om op enkele schreeuwers na, binnen het uur zonder vergoeding terug naar huis te worden gestuurd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe egoistisch kun je zijn als politieker en als politieke partij... (zie dotatie discussie en weddes van marleen bvb) IN de tweede faze denk ik dat het doodnormaal is dat iedereen dan de WERKELIJKE Maatschappelijke kostprijs van de verkiezing zou zien, en zou moeten toegeven dat feitelijk STEMMEN in belgie bvb 2euro per persoon kost aan vrijwilligers. (we spreken los van verzendkosten, drukkosten, personeelskosten van stad, etc) Op dat moment komt de oplossing om via SMS-voting te werken, of om via electronic Voting te doen, ineens EXTREEM rendabel uit de hoek.. Want dan spaar je niet alleen al die OVERUREN van de ambtenaren van het stad uit. Maar kom je ineens tot de onwezenlijke constatatie dat stemmen dan nog feitelijk 1cent per kiezer kost, en als je het luxueus wilt doen geef je iedereen een SIMkaartje van 1euro en heb je nog 4miljoen euro in the pocket... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Elektronisch stemmen: absoluut ja; maar wel degelijk op een perfekt gekontroleerde en diskreet gemaakte plaats (genre het stemkotteke).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Vreemdeling
|
![]() - Wat de eed betreft: voor bijzitters van een stemopnemingsbureau (telbureau): "Ik zweer dat ik de stemmen getrouw zal opnemen en het geheim van de stemming zal bewaren".
- Wat het geklaag over het bijzitterschap betreft: ik ben een van die duizend en zoveel vrijwilligers. Die vergoeding mogen ze voor mijn part gerust houden, ik doe het met plezier. - Kostprijs stemming: ongeveer 13 euro voor een papieren stem, ongeveer 7 euro voor een elektronische. De vergoedingen voor voor- en bijzitters optrekken is dus niet realistisch. - Veralgemeend elektronisch stemmen? Graag, maar: 1) traceerbaarheid van iedere stem op papier (human-readable, dus niet enkel een streepjescode, en at random: niet gewoon een matrixprinter aan een stemcomputer hangen, ook niet in volgorde van het stemmen in een database, maar 'goed gemengd') en 2) om te stemmen moet je naar een stemhokje. En in dat stemhokje sta je alleen en je stemt zelf, zonder hulp van wie of wat dan ook. Dat is de enige deugdelijke manier om het geheim van de stemming te bewaren. |
![]() |
![]() |