Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 mei 2009, 18:55   #1
De Deken
Vreemdeling

Standaard Vraag i.v.m. Wetgeving rond Internaten en Opvoeders

Beste,
Ik had enkele vragen i.v.m. Wetgeving rond internaten en opvoeders.
Ik zou graag een link willen of document dat informatie kan verschaffen over hoe een Internaat/Opvoeder wel/niet mag handelen,
en wat zelfs onwettelijk is. Liefst nog iets meer ingaand op Internaten voor buitengewoon secundair onderwijs (Autisme-onderwijs).
Ik ben namelijk overtuigd dat de handelingen van het internaat waar ik me op bevind onwettelijk zijn of minstens verkeerd zijn.

M.v.g.
De Deken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2009, 19:01   #2
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Kunt ge een paar voorbeelden van mogelijk onwettelijke handelingen geven?
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2009, 19:11   #3
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Kunt ge een paar voorbeelden van mogelijk onwettelijke handelingen geven?
De gore details willen we weten uiteraard.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2009, 19:29   #4
De Deken
Vreemdeling

Standaard

De opvoeder over wie ik spreek, is een heel moeilijk geval waar ik, mede leerlingen, en ouders veel problemen mee ervaren.
Jammer genoeg word dit genegeerd door de directie van het desbetreffende internaat.
Deze opvoeder gebruikt(e) regelmatig fysiek geweld tegen mij en mede-leerlingen en staat niet open voor conflictsituaties.
Geregeld reageert hij ook zijn frustraties op onze leefgroep uit, in de vorm van negeren, of zich niet houden aan de vaste "nodige en belangrijke regels"
Hij brengt bij conflicten of discussies verkeerde verslagen uit aan de directie, bij voorbeeld heb ik eens een conflict met hem gehad, ik mocht het verslag lezen, en hij had alle discussies en gesprekken omgedraaid zodat hij als slachtoffer eruit kwam.
Ook is hij opvoeder op een internaat voor Autistische kinderen, en hij heeft al vaker de fout gemaakt door kinderen hun vluchtroute af te nemen, of onzo persoonlijke spullen af te nemen, of ermee te drijgen.
Bij mij is dat bivoorbeeld mijn (zeer dure) laptop, hij weet dat ik er erg aan gehecht ben en dreigt dus vaak deze in beslag te nemen.
Tijdens zijn werkuren, hoort hij ook alert te zijn, en voor ons te zorgen, maar vanaf we van school op ons internaat toekomen, speelt hij "online poker" of dergelijke op zijn laptop, tijdens de werkuren dus.
Over de incidenten kan ik later dieper op ingaan, maar dit vind ik eventjes genoeg.

Laatst gewijzigd door De Deken : 18 mei 2009 om 19:31. Reden: nog een extra info nodig
Oud 18 mei 2009, 20:47   #5
jevaly
Provinciaal Statenlid

jevaly's schermafbeelding

Standaard

voor het katholiek net staat er een algemene richtlijn op http://ond.vsko.be/pls/portal/url/IT...1CE1301F0E689B

Voor zover ik kan zien hebt ge geen poot om op te staan, uit uw verhaal maak ik op dat de opvoeder in kwestie bijna volledig binnen het ouderlijk gezag handelt. (tenzij fysiek geweld blijvende letsels tot gevolg heeft, dat zal u moeten verduidelijken).
Al de rest is een klaagzang van een tiener die denkt dat hij/zij het middelpunt van de wereld is.

Laatst gewijzigd door jevaly : 18 mei 2009 om 20:49.
jevaly is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2009, 08:56   #6
De Deken
Vreemdeling

Standaard

Tja dat kan uiteraard, maar waarom zouden andere kinderen en hun ouders dan ook klachten gaan indienen? Van die blijvende letsel, blijft het niet bij meer dan een wonde ofzo, die gewoon hersteld.
Maar zeg nu zelf dat het toch onprofessioneel is om "Online Poker" (op Facebook) te spelen DE HELE TIJD terwijl hij eigenlijk met andere zaken moet bezig zijn? En qua communicatie met ouders is niets, dus die denken dat alles inorde is, tot op vrijdag hun kinderen thuiskomen en zeggen dat ze zelfmoord willen plegen.
En verslagen vervalsen of verkeerd inleveren mag toch ook niet?
Ik ben nu al bijna meer dan 1 maand thuis omdat ik niet meer terug mag komen naar dit internaat tot September. Mijn school is aan de andere kant van het land, dus ik heb dit internaat echt nodig.
Wij zijn dan gaan praten met de directie en die ontkennen alles en steken al de schuld op mij, en zeggen dat die opvoeder juist het slachtoffer is... komaan zeg!
De directie van het internaat rekent ook nog steeds facturen aan ons van de periode dat ik zelfs niet ben geweest, en wil dat we nu papieren tekenen zodat hij ons nog steeds kan factureren voor de komende maanden (waar ik dus niet ben)
Nog een detail is dat het internaat behoord tot GO, van de staat dus

Iedereen zal hier een verschillende mening over hebben, maar ik vind dat dit echt niet meer kan!

Laatst gewijzigd door De Deken : 19 mei 2009 om 09:11.
Oud 19 mei 2009, 09:20   #7
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jevaly Bekijk bericht
Al de rest is een klaagzang van een tiener die denkt dat hij/zij het middelpunt van de wereld is.
Een beetje gemakkelijk niet? Elke klacht van jongeren is het waard beluisterd en onderzocht te worden.

Respect is de sleutel waarmee je zo goed als alle jongeren bereikt. Ze hebben er een sterke nood aan, en zijn zeer gevoelig voor opvoeders die hen met respect behandelen. Het lijkt er ook op dat ze het steeds minder krijgen, bv. door een te softe behandeling of door ze te behandelen als volwassenen (zodat de volwassenen hun verantwoordelijkheid kunnen afschuiven).

Jongeren die je niet meer met respect kan bereiken, zijn over een bepaalde grens heen. Die moeten voelen, maar ook dat nog steeds met respect.
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2009, 12:37   #8
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Een alternatief zou kunnen zijn dat je van het internaat wordt weggestuurd omdat de directie oordeelt dat je er niet thuishoort. Je mag het dan ook thuis gaan uitleggen, wat minder leuk is.
Fysiek geweld is uit den boze. De leerling heeft zich ook niet bemoeien met hoe de leerkracht zijn tijd tijdens de werkuren nuttig gebruikt of niet, tenminste zolang die leerling er geen ginder van ondervindt.

Ik krijg de indruk dat leerlingen de weg gevonden hebben om leerkrachten en andere opvoeders te jennen.

Laatst gewijzigd door Rudy : 19 mei 2009 om 12:39.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2009, 12:45   #9
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Ik zie een nieuwe trendy reality reeks van start gaan met undercover camera's
Oud 19 mei 2009, 13:43   #10
De Deken
Vreemdeling

Standaard

Misschien wel
komt er eindelijk nog eens een goed programma op tv...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be