Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 april 2004, 22:40   #1
Bloxbuster
Banneling

Bloxbuster's schermafbeelding

Standaard

Bestaansrecht Blok wordt inzet verkiezingen

Volgens partij staat vrijheid van meningsuiting op het spel

© BELGA
GENT - De Gentse rechter van het hof van beroep stelde gisteren de inzet van de Vlaamse verkiezingen op scherp. Die zullen over het toekomstige bestaansrecht van het Vlaams Blok gaan.

IN een bijzonder wijdlopig gemotiveerd arrest bestempelde het Gentse hof van beroep gisteren het Vlaams Blok als racistisch. Volgens de rechter zette de partij op een ,,ontegensprekelijke en systematische manier aan tot vreemdelingenhaat''. Meteen kregen drie satelliet-vzw's voor hun samenwerking met het Blok een boete aangesmeerd. De rechtbank verwierp het argument als zou het om een politiek- of een drukpersmisdrijf gaan en verklaarde zich dus bevoegd.

Tientallen Blok-mandatarissen en -militanten waren intussen al uit protest de gerechtszaal uitgelopen. De Blok-politici reageerden verontwaardigd en hadden duidelijk zo'n bolwassing niet verwacht. In koor klonk het dat de vrijheid van meningsuiting op het spel stond. Volgens voorzitter Frank Vanhecke wordt het na zo'n juridische motivatie voortaan onmogelijk om het debat over de vreemdelingen te voeren.

De rechter citeerde eindeloos uit allerlei publicaties van het Blok om zijn stelling hard te maken. Filip Dewinter bleef onverkort achter de inhoud van de publicaties staan. ,,Wij hebben het recht om dit soort uitlatingen te doen om het debat aan te gaan. Zo niet verzeilen we in een situatie zoals het Oostblok vroeger en houdt de democratie op te bestaan.''

Het Blok voelde zich ,,beledigd'' door de rechter. Fractieleider in de Kamer Gerolf Annemans: ,,Dit leek wel een meeting van een politieke tegenstrever.'' Volgens Vanhecke had het Blok geen andere keuze dan de uitspraak van de rechter te aanvaarden. ,,Maar deze man heeft ofwel op Pluto geleefd of is een politieke partizaan van het regime. Hij moet zich dringend eens in de volkswijken vertonen.''

Na dit arrest wil het Vlaams Blok van de vrijheid van meningsuiting de inzet maken van de Vlaamse verkiezingen. De partij eist het recht op om betreffende de vreemdelingen haar parler vrai te behouden. Vanhecke roept alle Vlamingen daarom op om zijn partij op 13 juni te steunen, ,,zelfs als is men het niet helemaal eens met onze stellingen''. In de Wetstraat werd behoedzaam op het arrest gereageerd.

Het Blok gaat alvast in cassatie. Meteen is het arrest opgeschort en blijven de gevolgen beperkt. Volgt Cassatie dit najaar de argumentatie van het Gentse hof, dan rest het Blok geen andere keuze dan zichzelf te ontbinden en een nieuwe politieke formatie met een aangepast programma op te richten. De partij loopt daarbij het risico haar overheidssubsidies kwijt te spelen. [size=6]Ook kunnen Blok-mandatarissen hun politieke rechten verliezen. [/size]
22/04/2004
Bloxbuster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2004, 22:42   #2
jules
Staatssecretaris

jules's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser
De rechter citeerde eindeloos uit allerlei publicaties van het Blok om zijn stelling hard te maken. Filip Dewinter bleef onverkort achter de inhoud van de publicaties staan.
Maar VanHecke had er toch al wat afstand van gedaan vorige week (?), die voelde de bui precies al hangen ...
jules is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2004, 22:53   #3
Spolpoel
Banneling

Standaard

[quote="jules"]
Citaat:
De rechter citeerde eindeloos uit allerlei publicaties van het Blok om zijn stelling hard te maken. Filip Dewinter bleef onverkort achter de inhoud van de publicaties staan.
quote]

Wanneer citeert de rechter eens uit de koran?
Te veel werk ?
Spolpoel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2004, 23:07   #4
Eugene
Gouverneur

Standaard

Vandaag is de dag dat in dit apenland, dixit Eyskens, de democratie en de vrijheid van meningsuiting een groepsverkrachting heeft ondergaan en de daders hopen dat ze, zoals zoveel in onze recht(?)staat gebeurt, er zonder sancties zullen vanaf komen. Ik ben er echter zeker van dat op 13 juni de traditionele partijen de aframmeling van de eeuw krijgen en weet je???...van mij mag het. Ik heb nog nooit zo'n stelletje universitair geschoolde debielen bezig gehoord als de Verhofstadts, de De Guchten en ander Letermes!!! Scheiding der machten, daar schermen ze nu mee...laat me niet lachen, alles in dit landje is politiek, van een bouwverguning waar ik als klein lokaal politiekerke moet tussenkomen om dat in orde te krijgen...tot de benoeming in universiteiten. Alle, maar dan ook eens alle rechters zijn politiek benoemd...scheiding de machten...mijn oren ja!!!. Voor de zoveelste maal zou ik het mij gemakkelijk kunnen maken en meehuilen met de wolven in het bos, ik wens dat echter niet te doen omdat de democratie en de vrijheid van meningsuiting voor mij een 'heilig' iets is en daar mag niet aan getornd worden, zeker niet in functie van deze of gene partij uit te kunnen sluiten. Ik verzet mij dus tegen deze uitspraak die volkomen erop gericht is om een partij en/of politieke strekking monddood te maken. Ik ben zelf met slaande deuren bij het VB vertrokken, ik ben het met veel oneens wat het VB betreft...ik zou het mij dus,nogeens, geweldig gemakkelijk kunnen maken en met veel leedvermaak kunnen uitpakken, ik wens dat echter niet te doen want als democraat zal ik alles doen wat in mijn vermogen ligt om de vrijheid van meningsuitings te laten primeren op het parasitisme van de traditionele partijen. Ik ga nu rustig afwachten tot de tekst van het volledig arrest in mijn bezit* komt, ik zal dat rustig bestuderen en dan zal ik een persmededeling doen wat ik van een en ander denk en in hoeverre ik mijn stemgedrag zal laten bepalen door dit arrest. Ik heb een groter bakkes dan velen zich hier kunnen/durven voorstellen hoor!!!

* indien iemand het arrest te pakken heeft mag dat altijd worden gestuurt naar
[email protected]
Oud 22 april 2004, 00:10   #5
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
[size=6]Ook kunnen Blok-mandatarissen hun politieke rechten verliezen. [/size]
22/04/2004
Idioot!
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2004, 06:20   #6
Gargamel
Banneling

Standaard

Nationaliteit op onrechtmatige wijze verkregen kan men ook verliezen

Kraai dus niet te vroeg victorie,het zou je wel eens in de keel kunnen blijven steken,meerdere Belgen snappen eidenlijk met welk beleid we te doen hebben.De afrekening komt na 13 juni,wees daar maar zeker van.
Gargamel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2004, 06:51   #7
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

op 13 juni wordt de inzet zeer hoog... de vrije meningsuiting en de politieke vrijheden staan op het spel.
Als je een politieke partij wil monddood maken en 800.000 kiezers stigmatiseerd tot racisten zou je misschien andere problemen kunnen veroorzaken die veel ernstiger zijn en situatie zou kunnen krijgen zoals in het begin na de val van de Berlijnse Muur.
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2004, 11:56   #8
pope
Gouverneur

pope's schermafbeelding

Standaard

De blinde haat tegen rechts neemt hallucinante vormen aan die voor een zéér gevaarlijke situatie kunnen zorgen:

Vlaams Blok boekt winst de volgende verkeizingen.
Vlaams Blok veranderd na de verkiezingen van naam en leiding.
Vlaams Blok komt uit het 'Cordon Sanitaire'.
Vlaams Blok zorgt ervoor zich niet meer te verspreken in tegenstelling tot de andere partijen die hier nog nooit voor gesanctioneerd werden en er dus ook niet van wakker liggen.
Door het verdwijnen van (de naam van) het Vlaams Blok voelen de andere partijen zich superieur en worden slordig.
Waardoor de partij die uit de as van het Vlaams Blok gerezen is, gesterkt door de vele tegenkantingen uit het verleden, er als een pletwasl over zal gaan.
Maw. Vlaams Blok zal véél sterker vertegenwoordigd zijn dan ze ooit al was, zij het wel onder een andere naam, maar met dezelfde gedreven heid.
Want vergeet niet dat velen weigeren op het Vlaams Blok te stemmen, wegens de negatieve klank die de partijnaam heeft. Eens die naam veranderd...

A patriot must always be ready to defend his country against his government.
---Edward Abbey---
pope is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2004, 12:42   #9
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Dilbert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pope
De blinde haat tegen rechts neemt hallucinante vormen aan die voor een zéér gevaarlijke situatie kunnen zorgen:

Vlaams Blok boekt winst de volgende verkeizingen.
Vlaams Blok veranderd na de verkiezingen van naam en leiding.
Vlaams Blok komt uit het 'Cordon Sanitaire'.
Vlaams Blok zorgt ervoor zich niet meer te verspreken in tegenstelling tot de andere partijen die hier nog nooit voor gesanctioneerd werden en er dus ook niet van wakker liggen.
Door het verdwijnen van (de naam van) het Vlaams Blok voelen de andere partijen zich superieur en worden slordig.
Waardoor de partij die uit de as van het Vlaams Blok gerezen is, gesterkt door de vele tegenkantingen uit het verleden, er als een pletwasl over zal gaan.
Maw. Vlaams Blok zal véél sterker vertegenwoordigd zijn dan ze ooit al was, zij het wel onder een andere naam, maar met dezelfde gedreven heid.
Want vergeet niet dat velen weigeren op het Vlaams Blok te stemmen, wegens de negatieve klank die de partijnaam heeft. Eens die naam veranderd...
Inderdaad. De Vlaams Blok top zou trouwens kunnen overwegen om gebruik te maken van deze naamsverandering door terzelfdertijd een verruiming (kandidaten, programma en externe allianties), en/of een aanpassing van de communicatiestijl door te voeren. Indien de eerste communicatie hierover voor de volgenden verkiezingen zou vallen, dan zou dit de aantrekkelijkheid van het Blok mogelijks nog meer ten goede komen.
Oud 22 april 2004, 12:47   #10
Mieke 79
Minister

Mieke 79's schermafbeelding

Standaard

Bwaah, enkele jaren geleden was het de dioxinecrisis, nu dit proces???? Ik hoop dat het niet HET verkiezingsstrijdpunt wordt. Er zijn belangrijkere dingen in onze samenleving.

([size=1]nu gaat er iemand zeggen dat vrijheid van meningsuiting het belangrijkste is.. bla bla bla... Het Blok is dat voor mij niet!)[/size]
Oud 22 april 2004, 12:49   #11
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mieke 79
Bwaah, enkele jaren geleden was het de dioxinecrisis, nu dit proces???? Ik hoop dat het niet HET verkiezingsstrijdpunt wordt. Er zijn belangrijkere dingen in onze samenleving.

(nu gaat er iemand zeggen dat vrijheid van meningsuiting het belangrijkste is.. bla bla bla... Het Blok is dat voor mij niet!)

Dat er belangrijkere dinges zijn is overduidelijk. Maar de traditionele politieke partijen hebben blijkbaar Het Vlaams Blok als prioriteit behandeld en met dit schijnproces net dit punt als verkiezingsthema opgevoerd.

Eigen schuld, dikke bult, zou ik zeggen.
Oud 22 april 2004, 12:50   #12
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

([size=1]nu gaat er iemand zeggen dat vrijheid van meningsuiting het belangrijkste is.. bla bla bla... Het Blok is dat voor mij niet!)[/size]
Bedankt om dat laatste zo klein te zetten. Dacht wel dat het zoiets ging zijn.

En de beperking van de vrijheid van meningsuiting is maar het gevolg om over bepaalde problemen niet meer te willen discussiëren. Waar men in Nederland nog maar een radicale imam over de grens bonjourt, mag hier geen kwaad woord meer gezegd worden over de troetelkinderen van het regime. D�*t is het godverdomse probleem.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2004, 12:53   #13
pope
Gouverneur

pope's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Blijkbaar delen Paars en Waals deze mening niet en is het WEL het belagrijkste punt op de agenda!

A patriot must always be ready to defend his country against his government.
---Edward Abbey---
pope is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be