Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 mei 2009, 20:51   #1
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard Franstalige kiespropaganda: kot te klein; Turkse propaganda: geen probleem

Het geeft weer es aan hoe erg het is gesteld in Vlaanderen, terwijl wij ons miskijken op de provocaties van de Franstaligen in de Brusselse rand, ziet (bijna) niemand dat er zich een even of zelfs meer gevaarlijke ontwikkeling voordoet: propaganda in de taal van de allochtonen. Hoe is het mogelijk?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Nieuwsblad
Veli Yüksel (CD&V) profileert zich niet als allochtoon, maar deelt wel Turkse folders uit

'Hypocriet? Neen, ik wil duidelijk overkomen'

GENT - Zowel oud-VRT-journalist Veli Yüksel (CD&V) als schepen Fatma Pehlivan (SP.A) voeren in Gent campagne met bijna eentalig Turkse folders. Vraag is of dit wel wettelijk is.

Het gevecht om de allochtone stem wordt in Gent op het scherp van de snee gevoerd. De SP.A had in Gent al bij de jongste gemeenteraadsverkiezingen, in 2006, begrepen dat heel wat Turken zich zouden laten nationaliseren en dat bij hen stemmen te rapen vielen. Met succes, want dankzij die stemmen werd SP.A veruit de grootste partij in Gent. Fatma Pehlivan werd...
volledig artikel op http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...leID=GEH2A9GPP

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Nieuwsblad
Franstaligen druipen nat af zonder affiches

Harde symbolische strijd aan plakborden in Halle

HALLE - Een actie van het Union des Francophones (UF) veroorzaakte in Halle een opstootje aan de plakborden op het Oudstrijdersplein. UF wilde Franstalige affiches plakken, maar dit werd hen belet.

Kandidaten van de UF wilden gisteren in Halle op het Oudstrijdersplein Franstalige affiches plakken op de gemeentelijk aanplakborden. Onder hen de burgemeester van Linkebeek Thierry Damien, schepen in Drogenbos Corinne François, gemeenteraadslid uit Drogenbos Magali Eylenbosch, Beersels gemeenteraadslid Patrick Brocka en Eric Libert uit Rode. Nog voor de plakploeg bij de aanpakborden geraakte, werd ze door een vijftigtal tegenbetogers tegengehouden. De Franstaligen werden nat gespoten 'ter ontsmetting' en hun affiches werden ter plekke verscheurd. De tegenbetogers bestonden uit leden van Vlaams Belang, N-VA en het Taal Aktie Komitee. De politie wist de situatie in de hand te houden.

Verontwaardiging was er langs beide zijden. 'De gemeenteraad van Halle heeft een politiereglement goedgekeurd waarin staat dat enkel de partijen met een officieel nummer een eigen plakruimte toebedeeld krijgen op de borden van de stad op openbaar domein. De overige partijen kunnen plakken op het vak 'overige partijen'. Dit kan enkel in het Nederlands, volgens het reglement van de gemeenteraad.Hoe een gemeente de aanplakkingen voor de verkiezingen organiseert, is haar bevoegdheid', aldus Mark Demesmaeker (N-VA), schepen en...
Volledig artikel op http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...cleID=HS2AJE2S
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 23 mei 2009 om 20:53.
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2009, 22:13   #2
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Als twee honden vechten om een been, dan loopt de derde ermee heen.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2009, 22:29   #3
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Het geeft weer es aan hoe erg het is gesteld in Vlaanderen, terwijl wij ons miskijken op de provocaties van de Franstaligen in de Brusselse rand, ziet (bijna) niemand dat er zich een even of zelfs meer gevaarlijke ontwikkeling voordoet: propaganda in de taal van de allochtonen. Hoe is het mogelijk?

[/url]

Wat u niet begrijpt, is dat aan de vraag/eis/verzoek/provocatie voor gebiedsuitbreiding door Franstalige Partijen in Belgie per definitie een duur prijskaartje hangt. Dat prijskaartje hangt echt niet exclusief in Vlaanderen maar over de hele wereld schijnen volkeren het niet zo leuk te vinden als inwijkelingen een stuk grond opeisen.
Migranten die komen zonder territoriale eisen zijn wat mij betreft welkom.
Onze Turkse vrienden in Vlaanderen eisen geen gebied op, en hebben dus recht op Vlaamse gastvrijheid en tolerantie.
Franstaligen in de Rand worden inderdaad minder welwillend behandeld dan Turkstalige migranten in de Rand en daarbuiten. Hoe zou dat nou komen?

"Ik geloof dat u nog steeds denkt dat de grenzen bespreekbaar zijn. U zult deze grenzen alleen kunnen veranderen door uw bloed te geven."

"Elke discussie van Franstalige kant over de GRENZEN zal stuiten op woede, haat, en onbegrip. En dan heeft u nog geluk dat de Vlamingen een van de meest dociele en bescheiden volken zijn in europa."--------------------------------------------------------------------------------

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 24 mei 2009 om 22:32.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2009, 22:33   #4
Dimensie
Banneling

Standaard

Veli Yüksel beweert dat hij helder wil communiceren.
Wordt het geen tijd dat die nieuwe Belgen leren te communiceren in de taal/talen van dit land? Hij geeft een totaal verkeerd signaal. Onbegrijpelijk dat de CD&V zomaar laat begaan. Onbegrijpelijk dat de CD&V dezelfde richting als de Spa opgaat : op termijn wreekt dat plat allochtonengeknuffel zich.
Enfin, Veli Yüksel bevestigt dat allochtonen etnisch stemmen. Eigen volk eerst. Als de allo's dat doen, is het ok volgens de rooien, als de oude Belgen dat doen, zijn het nazi's. Zo zie je maar wat een vette opportunisten en hypocrieten de sossen zijn.
Dimensie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2009, 22:44   #5
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimensie Bekijk bericht
Veli Yüksel beweert dat hij helder wil communiceren.
Wordt het geen tijd dat die nieuwe Belgen leren te communiceren in de taal/talen van dit land? Hij geeft een totaal verkeerd signaal. Onbegrijpelijk dat de CD&V zomaar laat begaan. Onbegrijpelijk dat de CD&V dezelfde richting als de Spa opgaat : op termijn wreekt dat plat allochtonengeknuffel zich.
Ik vind dat je tegenover welwillende migranten je soepel mag en kan opstellen.
Oud 24 mei 2009, 22:45   #6
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo zie je maar wat een vette opportunisten en hypocrieten de sossen zijn.
Hier zal geen zinnig mens het mee oneens kunnen zijn.
Oud 24 mei 2009, 23:12   #7
DannyS
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Enfin, Veli Yüksel bevestigt dat allochtonen etnisch stemmen. Eigen volk eerst. Als de allo's dat doen, is het ok volgens de rooien, als de oude Belgen dat doen, zijn het nazi's. Zo zie je maar wat een vette opportunisten en hypocrieten de sossen zijn.
Onze Turkse vrienden in Vlaanderen eisen geen gebied op, en hebben dus recht op onze gastvrijheid en tolerantie. Het zijn veroordeelde racisten (nazivolk) die wel aspiratie maken op een eigen land en die we dus net als die franstaligen best laten afdruipen zonder affiches.
DannyS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2009, 23:36   #8
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Het geeft weer es aan hoe erg het is gesteld in Vlaanderen, terwijl wij ons miskijken op de provocaties van de Franstaligen in de Brusselse rand, ziet (bijna) niemand dat er zich een even of zelfs meer gevaarlijke ontwikkeling voordoet: propaganda in de taal van de allochtonen. Hoe is het mogelijk? ....
Waarbij de vraag wordt gesteld of dit wel wettelijk is.

Elk van ons kan een mening hebben over de wenselijkheid van dergelijke propaganda, maar of ze onwettig is, is een niet zo eenvoudige vraag.

Verkiezingspropaganda gaat niet uit van de overheid, en men kan dus stellen dat ze niet hoeft te voldoen aan de Taalwet op het gebruik van de talen in Bestuurszaken.

Om het eenvoudig te houden : als iemand, als gewone burger, u in Vlaanderen een reclamefoldertje wil overhandigen dat opgesteld is in het Urdu of welkdanige andere taal dan het Nederlands, is dat geen overtreding van bedoelde taalwet, ook niet als dat foldertje over de verkiezingen gaat.

Anderzijds heeft elke gemeente een reglementering inzake de aan de kandidaten ter beschikking gestelde aanplakborden voor verkiezingen, waarin wordt bepaald wie er op mag aanplakken, hoe dat moet gebeuren en wanneer, hoe groot de affiches mogen zijn, etc…etc…

Uiteraard mag een gemeente met haar reglementering niet ingaan tegen een bestaande wetgeving.

Ik begrijp zeer goed dat een Vlaamse gemeente bezwaarlijk kan reglementeren dat de taal van de verkiezingsaffiches op haar aanplakborden eender dewelke mag zijn, maar specifiek stellen dat het uitsluitend Nederlands moet zijn, is toch wel een juridisch kluifje.

Een voorbeeld : iemand plakt een affiche aan die enkel zijn foto, zijn naam, en het logo van zijn partij voorstelt. Is die affiche opgesteld in het Nederlands ?

Maar goed, het gaat in deze eerder om foldertjes of brochures, meen ik. Welnu, ikzelf zie niet zo meteen aanleiding om dit als onwettig te bestempelen.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2009, 23:46   #9
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het geeft weer es aan hoe erg het is gesteld in Vlaanderen, terwijl wij ons miskijken op de provocaties van de Franstaligen in de Brusselse rand, ziet (bijna) niemand dat er zich een even of zelfs meer gevaarlijke ontwikkeling voordoet: propaganda in de taal van de allochtonen. Hoe is het mogelijk.
Ik heb het hier al een aantal jaar geleden gezegd. De grootste fout van de Franstaligen is niet dat ze Franstalige campagnes voeren maar dat ze niet op Nederlandstalige partijen stemmen (behalve sommigen in Brussel op VB die bediend worden met Franstalige VB campagnes.) Ik vind het opvallend dat veel Vlaamse partijen op een plat opportunistisch manier lippendienst bewijzen aan allochtonen en hen allerlei han en spandiensten verlenen maar dan te beginnen flippen als Franstaligen (die veelal beter Nederlands spreken dan het alochtoon kiesvee in Vlaanderen) een affiche willen ophangen.

Dat is de ironie. Als in sommige wijken in Antwerpen en Gent de voertaal Marokkaans of Turks is dan is het "extremistisch" om daar een probleem van te maken als er een Franstalige in de Rand een scheet laat dan is het "verrrrrrrrrrrraaaaaaaaaaaaad" om daar geen probleem van te maken van SP.a tot Vlaams Belang.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2009, 23:54   #10
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Ik vind het opvallend dat veel Vlaamse partijen op een plat opportunistisch manier lippendienst bewijzen aan allochtonen en hen allerlei han en spandiensten verlenen maar dan te beginnen flippen als Franstaligen (die veelal beter Nederlands spreken dan het alochtoon kiesvee in Vlaanderen) een affiche willen ophangen.

Dat is de ironie. Als in sommige wijken in Antwerpen en Gent de voertaal Marokkaans of Turks is dan is het "extremistisch" om daar een probleem van te maken als er een Franstalige in de Rand een scheet laat dan is het "verrrrrrrrrrrraaaaaaaaaaaaad" om daar geen probleem van te maken van SP.a tot Vlaams Belang.
ik wist niet dat Turken, Marokkanen, of Engelsen territorium opeisten.

Denk jij dat er ook maar één Duitser in heel Nederland veilig zou zijn op het moment dat CDU en SPD Vaals (Limburgs plaatsje met zeer veel Duitstaligen) durven op te eisen?
Oud 25 mei 2009, 00:00   #11
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Ik heb het hier al een aantal jaar geleden gezegd. De grootste fout van de Franstaligen is niet dat ze Franstalige campagnes voeren maar dat ze niet op Nederlandstalige partijen stemmen (behalve sommigen in Brussel op VB die bediend worden met Franstalige VB campagnes.) Ik vind het opvallend dat veel Vlaamse partijen op een plat opportunistisch manier lippendienst bewijzen aan allochtonen en hen allerlei han en spandiensten verlenen maar dan te beginnen flippen als Franstaligen (die veelal beter Nederlands spreken dan het alochtoon kiesvee in Vlaanderen) een affiche willen ophangen.

Als Franstalig stel ik me geen vragen meer over dat brol. Ik ga al nooit meer naar Vlaanderen en ik merk dat het meer en meer zo op de Franstalige kant is. Ik zou zeker niet van "boycott" spreken - dat zou overdreven zijn - maar ik denk dat de gedachte meer gaat in de zin "We zijn niet meer in welkom in Vlaanderen? Geen probleem, we gaan er niet meer". Geen geweld, geen provocatie, Vlamingen zijn tevreden omdat ze geen Franstaligen in hun straten ontmoeten - ze kunnen ademen, het einde van de wereld nadert dus niet - en Franstaligen zijn tevreden omdat ze geen problemen krijgen. Ce n'est pas beau, tout ca? Waarom problemen zoeken als men oplossingen kan vinden?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 00:16   #12
Dixie
Secretaris-Generaal VN

Dixie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Als Franstalig stel ik me geen vragen meer over dat brol. Ik ga al nooit meer naar Vlaanderen en ik merk dat het meer en meer zo op de Franstalige kant is. Ik zou zeker niet van "boycott" spreken - dat zou overdreven zijn - maar ik denk dat de gedachte meer gaat in de zin "We zijn niet meer in welkom in Vlaanderen? Geen probleem, we gaan er niet meer". Geen geweld, geen provocatie, Vlamingen zijn tevreden omdat ze geen Franstaligen in hun straten ontmoeten - ze kunnen ademen, het einde van de wereld nadert dus niet - en Franstaligen zijn tevreden omdat ze geen problemen krijgen. Ce n'est pas beau, tout ca? Waarom problemen zoeken als men oplossingen kan vinden?
en nu nog de transferts afschaffen en iedereen tevreden
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 01:22   #13
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Tiens, ik ga wel een paar keer per jaar naar België, en dus ook naar Vlaanderen, en ik heb daar nog nooit een probleem gehad qua provocatie of geweld, en ik heb overigens totaal niet de indruk dat ik er niet welkom ben.

Vanzelfsprekend spreek ik in Vlaanderen Nederlands, net zoals ik in Wallonië Frans spreek. Zoals u, ongetwijfeld.

In voorkomend geval kan men aan één en ander nochtans merken dat ik een Franse, en dus een Franstalige ben. Aan mijn nummerplaat, mijn bankkaart, etc... om over mijn tongval nog niet te spreken, wijl er in uw geval, voor zover u Nederlands praat, helemaal niets is dat u als Franstalige kan verraden.

En toch vreest u provocaties en geweld ? Eigenaardig, geef toe.

Méér zelfs : als men merkt dat ik een Française ben, spreekt men mij steeds in het frans aan, en kijkt men meestal verbaasd op als ik zelf doorga in het Nederlands.

Voor de Vlamingen is de ene Franstalige de andere niet, blijkbaar.

Laatst gewijzigd door Hallebarde : 25 mei 2009 om 01:25.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 05:53   #14
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

In het Ekeren van Filip DeWinter krijg ik ook regelmatig berichten van de gemeente in 4/5 talen. Ik vind dat niet erg zolang duidelijk is dat Nederlands de hoofdtaal is. Voorkant Nederlands, achterkant een samenvatting in meerdere andere talen. Zeer goed compromis. Zouden ze in Brussel en de rand en elders ook zo moeten doen. Maakt duidelijk dat men zich in Vlaanderen bevindt en respect vraagt voor onze taal maar met respect voor andere talen.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 07:47   #15
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
aan de zee waren er blijkbaar toch genoeg Walen dit weekend, hoe komt dat dan volgens jou?
Oud 25 mei 2009, 09:33   #16
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Tiens, ik ga wel een paar keer per jaar naar België, en dus ook naar Vlaanderen, en ik heb daar nog nooit een probleem gehad qua provocatie of geweld, en ik heb overigens totaal niet de indruk dat ik er niet welkom ben.

Vanzelfsprekend spreek ik in Vlaanderen Nederlands, net zoals ik in Wallonië Frans spreek. Zoals u, ongetwijfeld.

In voorkomend geval kan men aan één en ander nochtans merken dat ik een Franse, en dus een Franstalige ben. Aan mijn nummerplaat, mijn bankkaart, etc... om over mijn tongval nog niet te spreken, wijl er in uw geval, voor zover u Nederlands praat, helemaal niets is dat u als Franstalige kan verraden.

En toch vreest u provocaties en geweld ? Eigenaardig, geef toe.

Méér zelfs : als men merkt dat ik een Française ben, spreekt men mij steeds in het frans aan, en kijkt men meestal verbaasd op als ik zelf doorga in het Nederlands.

Voor de Vlamingen is de ene Franstalige de andere niet, blijkbaar.
U hebt dat indruk niet omdat u een Vlaminge bent en omdat u ergens in uw eigen land bent als u in Vlaanderen bent zelfs als u al enkele jaren in Frankrijk leeft. Wat natuurlijk helemaal niet het geval is voor een Waal of een Franstalige Brusselaar.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 09:48   #17
monza
Gouverneur

Standaard

rap schuilen achter de taalwetjes om maar niet te moeten toegeven hoe hypocriet het gedrag is.
monza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 09:53   #18
k9

Standaard

Citaat:
U hebt dat indruk niet omdat u een Vlaminge bent en omdat u ergens in uw eigen land bent als u in Vlaanderen bent zelfs als u al enkele jaren in Frankrijk leeft. Wat natuurlijk helemaal niet het geval is voor een Waal of een Franstalige Brusselaar.
Ja want een vlaming ziet zo het verschil tussen een franstalige met frans/brussels waals accent. Vlmaingen hebben net zo min problemen met niet nederlandtstaligen als de meeste andere europeanen, en vlmaingen zullen dan meestal nog proberen in de taal van de andere te spreken.

De rand en brussel zijn oorlogszones, en langs beide kanten heb je daar debielen.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 09:53   #19
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS Bekijk bericht
Onze Turkse vrienden in Vlaanderen eisen geen gebied op, en hebben dus recht op onze gastvrijheid en tolerantie. Het zijn veroordeelde racisten (nazivolk) die wel aspiratie maken op een eigen land en die we dus net als die franstaligen best laten afdruipen zonder affiches.
Wat wil je doen met de autochtone vlamingen? Ze deporteren?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 mei 2009, 09:55   #20
k9

Standaard

Citaat:
Je moet eens met wat vlmaingen spreken ipv alles te geloven wat de TV je voorschoteld, de overgrote meerderheid van vlmaingen zal geen enkel probleem hebben als jij frans spreekt in vlaanderen, laat staan dat je daar rondwandeld.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be