Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 september 2023, 15:21   #1
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard Victim blaming

Laatst hing er een dure folder van de NMBS aan mijn fiets met allemaal tips tegen fietsdiefstal: graveer uw fiets, gebruik een kuisheidsgordel met twee sloten, laat geen zijzakken of sjakosjen hangen of open ze, draag geen te korte rok, schmink u niet te opzichtig, gedraag u niet te hoerig en daag fietsendieven niet uit.

Sorry hoor maar dat is victim blaming. Ik hoef mijn fiets helemaal niet vast te zetten om niet bestolen te worden net zoals een vrouw geen broek, dikke trui of djellaba aan moet om niet aangerand te worden. De overheid vergeet haar belangrijkste kerntaak: de bevolking en haar eigendomsrechten beschermen.

In de meltingpot gaat alles kapot.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2023, 16:46   #2
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Laatst hing er een dure folder van de NMBS aan mijn fiets met allemaal tips tegen fietsdiefstal: graveer uw fiets, gebruik een kuisheidsgordel met twee sloten, laat geen zijzakken of sjakosjen hangen of open ze, draag geen te korte rok, schmink u niet te opzichtig, gedraag u niet te hoerig en daag fietsendieven niet uit.
Ah, kan dat ook tegen verkrachting?

"Draag geen uitdagende kleding, flirt niet, drink niet,..."
Oud 23 september 2023, 17:46   #3
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Volg vroom de Sharia broeders en zusters.
Oud 24 september 2023, 09:47   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Kan je eens een foto nemen van die affiche, en die hier plaatsen. Ik ben daar zeer benieuwd naar.

In afwachting: je zet natuurlijk best je fiets op slot (Vlaams spreekwoord: de kat bij de melk zetten), maar ivm die kledij en zo, ja daar krijg ik krampen van in mijn kloten. Dat is inderdaad victim blaming.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2023, 22:46   #5
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

zo lang uwe velo niet in mijne weg op t voetpad staat kan het mij geen kloten schelen eerlijk gezegd.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2023, 04:55   #6
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Het is hetzelfde overal. Wordt er ingebroken ? Het eerste wat de politie vraagt: deed men de deur wel op slot ? Dat is victim blaming. Waarom zou men de deur op slot moeten doen ? De dief weet heus wel dat het zijn huis niet is dat ie binnenwandelt en van nuttige of dure voorwerpen ontvreemdt. Werd er ingebroken in een wagen ? Men had toch geen waardevolle voorwerpen in de wagen achtergelaten, toch zeker niet in het zicht ? Waarom niet ? Ze horen juist in het zicht te liggen zodat de dief goed kan zien dat het zijn waardevolle voorwerpen niet zijn. De bankrekening geplunderd ? Men heeft toch het paswoord niet zomaar aan iemand gegeven die zich voordeed als bankbediende want dan is het de eigen schuld hoor. Door de schuld bij het slachtoffer te leggen doet men aan victim blaming. Er is maar één schuldige en dat is de dief. Waarom spreekt men enkel van victim blaming als men van een vrouw zegt dat ze zich wel een beetje minder bloot had kunnen aankleden of zich wat minder uitdagend had moeten gedragen wanneer ze op straat wordt lastig gevallen of erger ? In álle bovenstaande gevallen verlegt men de schuld van de dader naar het slachtoffer. Het is allemaal en altijd victim blaming.

Laatst gewijzigd door Vlad : 25 september 2023 om 04:56.
Oud 25 september 2023, 09:27   #7
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Uwe fiets op slot leggen is gewoon vanzelfsprekend.
Ook al moet de overheid uw eigendom beschermen.
Voor zo ver ze dat al doen kan je ze mistens een handje helpen door uw fiets op slot te leggen. Dat deed ik al toen ik 10 was en toen was er van fietsdiefstallen amper sprake. Als er hier een fiets gestolen werd reed je de dag erna langs alle cafés en je had hem terug.

Nu gaan stellen dat het niet nodig is om een fiets op slot te leggen omdat de overheid jou fiets moet bewaken is wel heel erg de verantwoordelijkheid afwimpelen. Je kan minstens de moeite doen om het voor slechtwillenden alvast niet te gemakkelijk te maken. De overheid kan moeilijk bij elke fiets een agent gaan zetten eh?

Want zo'n grote moeite is dat niet. Net als je de deur op slot doet als je je huis verlaat. Je auto afsluit als je hem op een parking zet.

Als de overheid dan aanraadt om dingen op slot te doen lijkt me dat nog niet direct victim blaming.
Oud 25 september 2023, 09:35   #8
Onzijdig
Eur. Commissievoorzitter

Onzijdig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... gebruik een kuisheidsgordel met twee sloten, laat geen zijzakken of sjakosjen hangen of open ze, draag geen te korte rok, schmink u niet te opzichtig, gedraag u niet te hoerig en daag fietsendieven niet uit....

.
Wil die folder wel eens zien. Ik kan onmogelijk aannemen dat de nmbs zo iets schrijft.
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2023, 10:42   #9
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Voor zo ver ze dat al doen kan je ze mistens een handje helpen door uw fiets op slot te leggen. Dat deed ik al toen ik 10 was en toen was er van fietsdiefstallen amper sprake. Als er hier een fiets gestolen werd reed je de dag erna langs alle cafés en je had hem terug.

Nu gaan stellen dat het niet nodig is om een fiets op slot te leggen omdat de overheid jou fiets moet bewaken is wel heel erg de verantwoordelijkheid afwimpelen. Je kan minstens de moeite doen om het voor slechtwillenden alvast niet te gemakkelijk te maken. De overheid kan moeilijk bij elke fiets een agent gaan zetten eh?

Want zo'n grote moeite is dat niet. Net als je de deur op slot doet als je je huis verlaat. Je auto afsluit als je hem op een parking zet.

Als de overheid dan aanraadt om dingen op slot te doen lijkt me dat nog niet direct victim blaming.
Je bent overigens verplicht om je wagen op slot te doen als die geparkeerd staat. Ik was dat ooit eens vergeten en een paar uur later kreeg ik telefoon van de politie mijn wagen niet afgesloten was. Ik kreeg toen te horen dat je daar in principe een boete voor kon krijgen.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2023, 10:45   #10
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Je bent overigens verplicht om je wagen op slot te doen als die geparkeerd staat. Ik was dat ooit eens vergeten en een paar uur later kreeg ik telefoon van de politie mijn wagen niet afgesloten was. Ik kreeg toen te horen dat je daar in principe een boete voor kon krijgen.
Ja dat is waar,

maar de flikken doen dat zelf ook niet he,
Oud 25 september 2023, 11:16   #11
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blijkbaar kan je daar inderdaad een boete voor krijgen.

Nu moeten ze met die boetes enzo natuurlijk ook niet overdrijven.

Ik hoorde laatst (maar ik moet nog navragen of dat klopt) dat je zelfs je auto en je fietsen in je eigen garage op slot moet leggen. Ook al is je garage op slot.
Maar dat zou dan weer een verzekeringskwestie zijn.
Ik zie hier vanavond nog niet direct een agent aanbellen om te vragen of hij even mag checken of mijn fiets in de garage wel op slot is...
Maar verzekeringen... tjsa, als die ergens onderuit kunnen komen halen ze de onderste steen boven eh?
Oud 25 september 2023, 11:17   #12
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ja dat is waar,

maar de flikken doen dat zelf ook niet he,
Nee, maar die hebben Quickie om achter hunnen rug de combi op slot te gaan doen eh?
Oud 25 september 2023, 11:44   #13
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, maar die hebben Quickie om achter hunnen rug de combi op slot te gaan doen eh?
Nochtans is de Quickie ook een werknemer van mij, maar ik denk niet dat m mijn voituur op slot gaat doen. Die wil zo al niet luisteren.
Oud 25 september 2023, 12:25   #14
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Nochtans is de Quickie ook een werknemer van mij, maar ik denk niet dat m mijn voituur op slot gaat doen. Die wil zo al niet luisteren.
Als ge niet wilt dat em erin komt pissen, toch beter op slot doen he
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2023, 12:26   #15
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tiens dat wist ik niet dat het verboden was. Ik weet wel dat uw verzekering dan "diefstal" niet moet dekken, maar dat het verboden was wist ik niet.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2023, 16:18   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ikzelf heb nooit een fiets gepikt, en ben dus geen ervaringsdeskundige.
Maar werden de meeste fietsen vroeger niet gepikt om van het café terug richting huis te geraken? En niet omgekeerd?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 25 september 2023, 16:22   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn nog mensen die hun rijbewijs kregen alsof het een cadeautje was als je in één keer vier pakjes boter kocht.
Maar zelfs van die mensen, zijn er die zich al eens interesseren aan de wegcode.

Die voorziet inderdaad dat
Citaat:
8.5. De bestuurder mag het voertuig dat hij bestuurt of de dieren die hij geleidt of bewaakt niet verlaten zonder de nodige voorzorgen te hebben genomen om enig ongeval of enig misbruik door derden te voorkomen.

Als het voertuig voorzien is van een inrichting ter voorkoming van diefstal, moet deze gebruikt worden.
Echt oudere mensen herinneren zich dat destijds de enige bedoeling van de invoering van dit artikel was om joy riding te voorkomen.

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 25 september 2023 om 16:23.
Oud 25 september 2023, 18:06   #18
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht
Wil die folder wel eens zien. Ik kan onmogelijk aannemen dat de nmbs zo iets schrijft.
Ja niet letterlijk natuurlijk. In mijn ogen komt het er gewoon op neer.

Oud 25 september 2023, 18:09   #19
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In België ben je verplicht je auto op slot te doen en in Afghanistan als vrouw in een boerka rond te lopen.

Ik zie geen verschil. Vroeger hoefden de mensen hun huis niet op slot te doen en een fiets had geen slot.

Oud 25 september 2023, 18:42   #20
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In België ben je verplicht je auto op slot te doen en in Afghanistan als vrouw in een boerka rond te lopen.

Ik zie geen verschil. Vroeger hoefden de mensen hun huis niet op slot te doen en een fiets had geen slot.
Tot ik een jaar of 10-11 was heb ik nog even het systeem van "sleutel onder de mat" gekend, tot in de buurt de eerste inbraken plaatsvonden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be