Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 december 2009, 16:14   #1
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard de onverklaarbare liefde voor eilandperrons...

[IMG][/IMG]

...van de Lijn, in plaats van o zo praktische buskaaien.

OK, 'the kerb' is bij ons niet die scheidslijn tussen leven en dood die ze in de USA is, maar in een busstation is ze wel praktisch, als ze bij kaaien hoort.
Bussen geen last van rondlopende reizigers, reizigers geen last van manoeuvrerende bussen (bussen onderling wel, maar dat zijn toch collega's, niet ?)
PLUS
een gratis, niet aan electronische mankementen onderhevig dynamisch systeem.
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2009, 16:17   #2
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard



Nog een plaatje...
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 11:08   #3
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
...van de Lijn, in plaats van o zo praktische buskaaien.
Buskaaien zijn goed voor bus stations die lange afstands bussen bedienen. Het reizigerskomfort gaat omhoog, maar de tijd die een bus aan de halte verliest gaat ook omhoog, dus dat werkt alleen maar bij bussen die niet zoveel haltes hebben.
Lange afstands bussen hebben we echter niet in België. In Het VK en de VS dan weer wel.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2009, 18:52   #4
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Ik weet niet waar het hier over gaat. zal wel aan mij liggen zeker.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2009, 20:04   #5
skaldis
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 maart 2004
Berichten: 3.520
Standaard

Dendermonde heeft buskaaien. Of niet. Geen idee.

Laatst gewijzigd door skaldis : 27 december 2009 om 20:05.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2009, 07:48   #6
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Als ik moet overstappen, wil ik vooral niet te lange afstand moeten wandelen. En dan neem ik het erbij dat je hier en daar moet opletten voor rondrijdende bussen. Hun snelheid is doorgaans behoorlijk beperkt, hé.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2009, 18:27   #7
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Neem nooit de bus.
Aanbod is heel beperkt, terug naar huis komen een ramp.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2010, 11:37   #8
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Citaat:
Het reizigerskomfort gaat omhoog, maar de tijd die een bus aan de halte verliest gaat ook omhoog, dus dat werkt alleen maar bij bussen die niet zoveel haltes hebben.
Klopt, maar ik denk er ook niet aan om alle haltes zo uit te voeren, maar enkel de grote knooppunten (In Gent bijvoorbeeld Zuid, het Sint-Pieterstation, Dampoort in de toekomst...).

Zoals het nu is wordt de stadsbonus* daar, mede dankzij de eilandperrons, volledig verkwanseld.

*Stadsbonus : het voordeel dat je in dichtbewoonde (en dus 'bebuste') gebieden via meer dan één lijn je doel kunt bereiken. Bijvoorbeeld : als je in Gent in de Vissenwijk woont kun je vanaf Sint-Pieters daar geraken met de bussen 34/35/36 (afstappen op de Vlaamse Kaai) of met de verschillende bussen van lijn 7 (afstappen Kasteellaan) of -als er al geen bussen meer rijden bijvoorbeeld- met tram 21/22 (afstappen aan de Lievenspoort en de brug oversteken). Je hebt dus keuze, dat is je bonus. Maar als het busstation slecht is geconfigureerd (zoals het nu is aan het Sint-Pieters [en ook zal blijven als ik de plannen zo zie ] kan het zijn dat het daardoor mis loopt. Je komt toe, je loopt naar je beste lijn en laat je tweede beste keuze links liggen, maar net als je op dat perron toekomt (vertraagd door vertrekkende bus op tussenliggend perron) vertrekt je bus ! Je keert terug naar optie twee, maar voor je daar aankomt (alweer vertraagd door vertrekkende bus op tussenliggend perron) vertrekt die ook wel zeker ! En dan wend je je blik naar dat tramperron een eindje verderop waar een vertrekkensklare tram staat... die je nog zou kunnen halen... ware het niet van die vertrekkende bussen op die tussenliggende eilandperrons.
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.

Laatst gewijzigd door nihao : 6 januari 2010 om 11:39.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2010, 11:46   #9
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Dan heb je m.i. eerder een probleem met kiezen, me dunkt. Al blijft het aantal perrons inderdaad best beperkt, maar voor een station als Gent lijkt er me geen overdaad.
In Brussel-Zuid heb je alle bussen op verschillende haltes langs 1 perron. Dat is ook geen oplossing, omdat je geen overzicht hebt. En je net zo goed je bus kan missen, maar dan omdat je niet door de mensenmassa op het perron heen raakt.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2010, 17:25   #10
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
*Stadsbonus : het voordeel dat je in dichtbewoonde (en dus 'bebuste') gebieden via meer dan één lijn je doel kunt bereiken. Bijvoorbeeld : als je in Gent in de Vissenwijk woont kun je vanaf Sint-Pieters daar geraken met de bussen 34/35/36 (afstappen op de Vlaamse Kaai) of met de verschillende bussen van lijn 7 (afstappen Kasteellaan) of -als er al geen bussen meer rijden bijvoorbeeld- met tram 21/22 (afstappen aan de Lievenspoort en de brug oversteken). Je hebt dus keuze, dat is je bonus. Maar als het busstation slecht is geconfigureerd (zoals het nu is aan het Sint-Pieters [en ook zal blijven als ik de plannen zo zie ] kan het zijn dat het daardoor mis loopt. Je komt toe, je loopt naar je beste lijn en laat je tweede beste keuze links liggen, maar net als je op dat perron toekomt (vertraagd door vertrekkende bus op tussenliggend perron) vertrekt je bus ! Je keert terug naar optie twee, maar voor je daar aankomt (alweer vertraagd door vertrekkende bus op tussenliggend perron) vertrekt die ook wel zeker ! En dan wend je je blik naar dat tramperron een eindje verderop waar een vertrekkensklare tram staat... die je nog zou kunnen halen... ware het niet van die vertrekkende bussen op die tussenliggende eilandperrons.
Dat probleem heb ik ook. Twee bussen die van twee haltes op pakweg 100m van elkaar vertrekken. Echter waar ik woon heeft het busbedrijf onlangs een iPhone applicatie uitgebracht waarmee ik kan zien waar en wanneer de volgende bus vertrekt. Even spieken op mijn GSM en ik weet welke kant ik het best uitga als ik van de trein kom...

Een groot zichtbaar display zou natuurlijk ook wel helpen...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 09:40   #11
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Citaat:
Een groot zichtbaar display zou natuurlijk ook wel helpen...
Met buskaaien heb je dat vanzelf : elke bus heeft vooraan een aanduiding van zijn bestemming. Zonder electronica : failfree !

Citaat:
In Brussel-Zuid heb je alle bussen op verschillende haltes langs 1 perron. Dat is ook geen oplossing,
Dat is zowat het omgekeerde van buskaaien; in feite is dat één lang eilandperron, met dat inherente nadeel.

Citaat:
Dan heb je m.i. eerder een probleem met kiezen, me dunkt.
Ik probeer gewoon -zoals iedereen- mijn reiskost (i.c. -tijd) zo laag mogelijk te houden.
Maar de infrastructuur werkt tegen, terwijl daar eigenlijk geen goeie reden voor is.
Of heb jij wel een verklaring voor de liefde voor eilandperrons ?
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 14:38   #12
Abraxas
Lokaal Raadslid
 
Abraxas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2009
Locatie: Waasland
Berichten: 331
Standaard

Dat staat toch zowat aan elk begin/eindstation.
Abraxas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 00:18   #13
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.724
Standaard

Het gaat hier over zoiets zoals je in Brugge T'Zand en Hasselt Dusartplein ziet.

Binnenkort krijgt ook Aalst zulk busstation.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 01:47   #14
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Vind je Aalst dan nu goed *gruwel*?
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 07:45   #15
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Ik vind het niks
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2010, 08:40   #16
nihao
Minister
 
nihao's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 april 2009
Locatie: Gent
Berichten: 3.062
Standaard

Voor zover ik mij herinner uit de krant krijgt Aalst ook eilandperrons...
daar in dat smal straatje naast het station.
__________________
Dom zijn is duur,
en oliedom zijn olieduur.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be