Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 april 2004, 14:11   #1
Guderian
Banneling
 
 
Guderian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2002
Berichten: 8.266
Standaard

Een tekst ter verduidelijking van wat nationaal-anarchisme is. Nationaal-anarchisten gaan er mijns inziens verkeerdelijk van uit dat links-rechts niet meer van belang is want volledig voorbijgestreefd(punt 4). dat is slechts ten dele zo. Bepaalde kenmerken en strijdpunten veranderen, maar zeker niet allemaal. Links blijft de grote verdediger van het tegennatuurlijke egalitarisme, wat allianties tegen het systeem met hen onmogelijk maakt (punt 7). Het syteem ondersteunt immers het egalitairisme, nu meer dan ooit. Daarom dat extreem-links nooit een bondgenoot kan zijn. Marxisme is niet enkel een barbaarse ideologie maar ook een dode ideologie die enkel nog door marginale groepjes verdedigd wordt en die de fundamenten van het systeem, namelijk de waarden waarop het berust, niet in vraag stelt.

Nationaal-anarchisme

In de huidige tijd waarin links en rechts verdwijnende politieke begrippen zijn en er een mengelmoes van ‘paarse’ machtsklieken worden gevormd die allen, zonder uitzondering naar de pijpen van de VSA dansen wordt het tijd voor een herdefiniëring van onze positie. Zijn wij ‘links’ omdat we ons tegen de oorlog in Irak verzetten, het kapitalisme afwijzen en ons inzetten voor dierenrechten? Zijn wij ‘rechts’ omdat we culturele diversiteit als noodzakelijk zien om de volkeren van de aarde te laten overleven en natuurlijke ordening aanvaarden als een gegeven? Of zijn wij ‘de laatste mensen’, de laatste zelfdenkende, onafhankelijke aktivisten? Het Nationaal-Anarchisme is een ontwikkeling binnen voornamelijk de door links als extreem-rechts aangeduide stroming. Denkers en doeners die de stembus afwijzen als en instrument van het systeem dat naar believen de mogelijkheden schept en doet verdwijnen waar het haar uitkomt. Maar ook mensen die de door de machthebbers opgelegde verdeling tussen ‘links’ en ‘rechts’ overstijgen.

Het Nationaal-Anarchisme onderscheid zeven kern-ideeën (de zeven hoofdzonden?) die op het eerste gezicht zeer vrijblijvend kunnen worden geïnterpreteerd;

1. Dat de ‘Eén-wereld regering’, in de vorm van een ‘de jure’ globale superstaat of in de vorm van ‘de facto’ globale superstaat die ontstaat uit een vergevorderde staat van globalisatie, een slechte zaak is.
2. Dat imperialisme en neo-imperialisme slechte zaken zijn.
3. Dat het vormen van kleine, min of meer autonome, gemeenschappen of ‘thuislanden’ en wenselijk alternatief is voor globalisatie, imperialisme en neo-imperialisme en dat een wereld, bestaande uit zulke gemeenschappen een goede zaak is.
4. Dat het traditioneel politieke onderscheid tussen links en rechts simplisties en onbruikbaar is in de huidige tijd.
5. Dat in de sterk gemondialiseerde wereld van vandaag, die een ‘de facto’ mondiale superstaat benaderd we beter kunnen spreken van het onderscheid tussen ‘het systeem’ (de gevestigde orde) en de ‘vijanden van het systeem’.
6. Het ‘systeem’ (de gevestigde orde), in haar vorm van een globalistiese, imperialistiese en neo-imperislistiese instelling een slechte zaak is dat bestreden moet worden.
7. Dat een vorm van alliantievorming tussen vijanden van het systeem een goede zaak is.

In de komende nummers van de Rijnbok zullen we een aantal vormende artikelen doen verschijnen om meer inzicht in deze stroming te geven die misschien wel bepalend zal zijn voor ‘ons’ soort mensen. We beginnen in dit nummer met het nogal persoonlijke relaas van Troy Southgate, voormalig National Frontaktivist en zijn gang door het extreem-rechtse spektrum op zoek naar een ideologie die zijn gedachten het best omschrijft. Wij denken dat velen, vooral van de oudere garde, zich hierin zullen herkennen.

Laat je niet afschrikken door de als zeer negatief bekende staande term ‘anarchisme’, wij zijn tenslotte geen kortzichtige bevooroordeelde reaktionairen.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2004, 14:51   #2
dejohan
Minister-President
 
dejohan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Een hol in de grond
Berichten: 5.222
Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Die skinnies zijn echt te dom om te donderen, na negermuziek (ska), anarchistenmuziek (punk), gaan ze ook nog eens de extreem-linkse terminologie overnemen.
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2004, 15:46   #3
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

Dit moet toch wel ongeveer de meest lachwekkende tekst zijn die er hier al heeft gestaan op dit forum. Nationaal-Anarchisme, jongens, jongens toch.
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2004, 17:42   #4
Philips Inc.
Minister-President
 
Philips Inc.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 november 2003
Locatie: Op deze doorgedraaide wereldbol
Berichten: 4.314
Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Koken in de politiek:

Een beetje liberalisme, een snuifje anarchisme, een klonter socialisme, een liter leninisme, een kilo nationalisme, en tenslotte een lepeltje conservatisme en libertarisme.

Oeps, was ik toch wel niet een vingertipje imperialisme vergeten voor een koloniale nasmaak.
__________________
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2004, 19:07   #5
Spetsnaz
Europees Commissaris
 
Spetsnaz's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2003
Locatie: Merksem
Berichten: 6.016
Stuur een bericht via MSN naar Spetsnaz
Standaard

Kan het vager ?
Spetsnaz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2004, 19:55   #6
Sinistra
Banneling
 
 
Sinistra's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Locatie: Nederland
Berichten: 3.487
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Een tekst ter verduidelijking van wat nationaal-anarchisme is. Nationaal-anarchisten gaan er mijns inziens verkeerdelijk van uit dat links-rechts niet meer van belang is want volledig voorbijgestreefd(punt 4). dat is slechts ten dele zo. Bepaalde kenmerken en strijdpunten veranderen, maar zeker niet allemaal. Links blijft de grote verdediger van het tegennatuurlijke egalitarisme, wat allianties tegen het systeem met hen onmogelijk maakt (punt 7). Het syteem ondersteunt immers het egalitairisme, nu meer dan ooit. Daarom dat extreem-links nooit een bondgenoot kan zijn. Marxisme is niet enkel een barbaarse ideologie maar ook een dode ideologie die enkel nog door marginale groepjes verdedigd wordt en die de fundamenten van het systeem, namelijk de waarden waarop het berust, niet in vraag stelt.

Nationaal-anarchisme

In de huidige tijd waarin links en rechts verdwijnende politieke begrippen zijn en er een mengelmoes van ‘paarse’ machtsklieken worden gevormd die allen, zonder uitzondering naar de pijpen van de VSA dansen wordt het tijd voor een herdefiniëring van onze positie. Zijn wij ‘links’ omdat we ons tegen de oorlog in Irak verzetten, het kapitalisme afwijzen en ons inzetten voor dierenrechten? Zijn wij ‘rechts’ omdat we culturele diversiteit als noodzakelijk zien om de volkeren van de aarde te laten overleven en natuurlijke ordening aanvaarden als een gegeven? Of zijn wij ‘de laatste mensen’, de laatste zelfdenkende, onafhankelijke aktivisten? Het Nationaal-Anarchisme is een ontwikkeling binnen voornamelijk de door links als extreem-rechts aangeduide stroming. Denkers en doeners die de stembus afwijzen als en instrument van het systeem dat naar believen de mogelijkheden schept en doet verdwijnen waar het haar uitkomt. Maar ook mensen die de door de machthebbers opgelegde verdeling tussen ‘links’ en ‘rechts’ overstijgen.

Het Nationaal-Anarchisme onderscheid zeven kern-ideeën (de zeven hoofdzonden?) die op het eerste gezicht zeer vrijblijvend kunnen worden geïnterpreteerd;

1. Dat de ‘Eén-wereld regering’, in de vorm van een ‘de jure’ globale superstaat of in de vorm van ‘de facto’ globale superstaat die ontstaat uit een vergevorderde staat van globalisatie, een slechte zaak is.
2. Dat imperialisme en neo-imperialisme slechte zaken zijn.
3. Dat het vormen van kleine, min of meer autonome, gemeenschappen of ‘thuislanden’ en wenselijk alternatief is voor globalisatie, imperialisme en neo-imperialisme en dat een wereld, bestaande uit zulke gemeenschappen een goede zaak is.
4. Dat het traditioneel politieke onderscheid tussen links en rechts simplisties en onbruikbaar is in de huidige tijd.
5. Dat in de sterk gemondialiseerde wereld van vandaag, die een ‘de facto’ mondiale superstaat benaderd we beter kunnen spreken van het onderscheid tussen ‘het systeem’ (de gevestigde orde) en de ‘vijanden van het systeem’.
6. Het ‘systeem’ (de gevestigde orde), in haar vorm van een globalistiese, imperialistiese en neo-imperislistiese instelling een slechte zaak is dat bestreden moet worden.
7. Dat een vorm van alliantievorming tussen vijanden van het systeem een goede zaak is.

In de komende nummers van de Rijnbok zullen we een aantal vormende artikelen doen verschijnen om meer inzicht in deze stroming te geven die misschien wel bepalend zal zijn voor ‘ons’ soort mensen. We beginnen in dit nummer met het nogal persoonlijke relaas van Troy Southgate, voormalig National Frontaktivist en zijn gang door het extreem-rechtse spektrum op zoek naar een ideologie die zijn gedachten het best omschrijft. Wij denken dat velen, vooral van de oudere garde, zich hierin zullen herkennen.

Laat je niet afschrikken door de als zeer negatief bekende staande term ‘anarchisme’, wij zijn tenslotte geen kortzichtige bevooroordeelde reaktionairen.

Nationaal-Anarchisten zijn idd. een zéér vreemde stroming binnen de extreem-rechtse scene. Volgens mij staan ze qua maatschappelijke visie zéér dicht bij de zogenaamde Nationaal-Bolsjevieken. In ieder geval zijn de zogenaamde Nationaal-Anarchisten zéér anti-joods en nemen ze véél van dezelfde theorîeen van de zogenaamden Nieuw-rechtsen over. De Nederlandse extreem-linkse A.F.A schreef er volgende artikel over


'Het enige economische verschil tussen een horde onderdanige Russen en een bende vrije Engelsen die 's morgens een fabriek in stromen, is dat de laatsten uitgebuit worden door privé-bezit en de eersten door de staat op een communale manier.' Het klinkt de meeste anarchisten bekend in de oren. Echter, het citaat is niet afkomstig uit een links tijdschrift maar uit het juli-nummer van het extreemrechtse blad Rijnland Bollenstreek Kontakt. Het blad, waar Tim Mudde de motor achter is, besteedt enkele pagina's aan het 'nationaal-anarchisme'. Een nieuw begrip aan de extreemrechtse horizon?

Voorbij de 'derde weg strategie'
Ze noemen zich liever niet extreemrechts, want 'links en rechts' zijn termen die de staat gebruikt om mensen in hokjes te delen. Zelf kiezen ze voor neutrale woorden die niet meer uit de oude dogmatische begrippendoos stammen. "Niet links, niet rechts, maar vooraan!". De slogan doet denken aan de 'derde weg strategie' van de Engelse reactionair-fascistische organisatie International Third Positionists, maar ook deze strategie wordt door de nationaal-anarchisten verworpen. Eind jaren tachtig spatte het National Front in Engeland in diverse splintergroepen uit elkaar. Eén van die splintergroepen was de International Third Positionists, die een fascistisch- orthodox katholicisme aanhangt. Ideologisch gezien refereert de organisatie aan de Roemeens fascistische leider Corneliu Codreanu en zijn IJzeren Garde. (1) Codreanu was een voorstander van een sterk christelijk-nationalistisch totalitaire systeem en hij wilde Roemenië bevrijden van de communisten, joden, vrijmetselaars en buitenlanders. Aan de andere kant pleit de International Third Positionists voor een sterk anti-kapitalisme. Het idee van anti-kapitalisme is vooral gebaseerd op de ideeën van Gregor Strasser. Strasser bouwde binnen de NSDAP van Hitler aan een sterk anti-kapitalistisch front en daarmee behoorde hij tot de 'linkervleugel' van de NSDAP. De samenvoeging van de twee visies wordt omschreven als de 'derde weg strategie'. Begin jaren negentig rommelt het weer binnen extreemrechts en vanuit de International Third Positionists wordt een nieuwe splinter opgericht. Onder leiding van Troy Southgate ontstaat de 'English Nationalist Movement'. In eerste instantie richt de beweging zich op hetzelfde gebied als de International Third Positionists, maar naar verloop van tijd verandert haar strategie. In 1998 wordt de English Nationalist Movement omgedoopt tot National Revolutionairy Faction. Ook de strategie van de 'derde weg' wordt overboord gezet en deze wordt omgeruild voor een strategie die de 'derde weg strategie' voorbij gaat: nationaal-anarchisme. De nieuwrechtse denker Dominic Hamspire pleit voor de oprichting van een dergelijke beweging omdat zij anders is dan de huidige extreemrechtse structuur. Nationaal-anarchisme is volgens hem niet onderhevig aan partijpolitiek, regels, leiderschap en lidmaatschap.

NA-eembleem
Afschaffing staat
Het nationaal-anarchisme, zoals de National Revolutionairy Faction het ziet, wil de staat afschaffen. Zij is niet van plan om mee te gaan in de reform-politiek van andere extreemrechtse organisaties. Volgens Peter Töpfer, één van de 'leidende' figuren van het nationaal-anarchisme in Duitsland, leidt de manier waarop extreemrechts zich momenteel profileert tot de ondergang van de beweging. 'Bij demonstraties sluiten zich geen nieuwe mensen aan en veelal dragen de skinheads agressie uit waardoor niemand zich wil aansluiten. Al wat goed is voor Duitsland komt niet alleen van de extreemrechtse politieke skinheads maar ook van miljoenen rechtsdenkende mensen die met liefde voor familie en volk geleefd hebben.' In een briefwisseling die Töpfer heeft gehad met een belangrijke leider van de Duitse fascisten, Christian Worch, legt hij uit dat de skinheads nooit een avant-garde kunnen zijn voor de revolutie om de staat te breken. Volgens hem zijn de extreemrechtse skinheads volksvijandig: "Het volk is in feite antifascistisch en daar zou extreemrechts op moeten inspelen". Als nationaal-anarchist is hij tegen fascisme maar ook tegen anti-fascisme omdat hij niet met communisme verbonden wil worden. Communisme is volgens hem een product van het kapitalisme. Het hoofddoel van de nationaal-anarchisten is de afschaffing van de staat maar daarmee is ook de enige vergelijking met de 'linkse' anarchisten gemaakt. Met progressieve onderwerpen zoals abortus en homoseksualiteit willen nationaal-anarchisten niets te maken hebben. Een samenwerking met andere buitenparlementaire krachten, om het kapitalisme en de staat omver te werpen, zien zij wel zitten. Nationaal-anarchisten willen, volgens het voorbeeld van Bakoenin, kleine autonome gemeenschappen stichten. Een dergelijke gemeenschap bestaat voor hen uit een groep mensen met min of meer dezelfde ideeën. Mensen die een bedreiging voor de gestichte gemeenschap vormen mogen met zwaar geweld weggejaagd worden. 'De straat moet weer door ons (nationaal-anarchisten, JP) worden gecontroleerd om de eigendommen, onszelf, families en bezittingen te beschermen.' Het nationaal-anarchisme mag dan wel tegen de staat zijn, maar ze handhaven wel privé-bezit en privé-eigendom. Op een website van de Engelse nationaal-anarchisten is een stappenplan ontwikkeld om de eigen gemeenschap tegen indringers te verdedigen. Men pleit voor goede lichamelijke gesteldheid, want "een gezond lichaam heeft een gezonde geest". Roken en het drinken van alcohol wordt ontmoedigd. Ook moeten leden van de gemeenschap zich aansluiten bij vechtsporten om zelfverdediging te leren. Als laatste pleiten ze voor aansluiting bij paramilitaire groepen om "vertrouwd te raken met verdediging in de praktijk".

Verkapt superioriteitsgevoel
"Ik ben geen racist, ik geloof gewoon in de vrijheid van alle rassen wie en wat ze willen zijn. Ze moeten niet gedwongen worden om een eenheid te vormen. Dat noem ik vrijheid!" De schrijver van het pamflet vervolgt: "We respecteren de culturele diversiteit maar we weigeren de culturele autonomie van alle mensen in ons land te erkennen. We geloven in raciale separatie voor degene die het wil en in raciale integratie voor degene die het niet wil. Mensen mogen doen wat ze willen in hun eigen land en wij zullen dat in ons eigen land doen. Ik steun daarom 'black power'. Mensen zijn niet gelijk en niet hetzelfde. Iedereen zou de nationalistische strijd van hun eigen mensen in hun eigen land moeten steunen". Een ieder mag zijn cultuur beleven mits hij in zijn eigen land is. Er is volgens deze retoriek geen plek in een ander land dan het eigen land. Het is daarom niet verwonderlijk dat nationaal-anarchisten tegen de multiculturele samenleving zijn. Een dergelijke samenleving werkt volgens hen alleen maar desintegratie van een land in de hand. Southgate schrijft in een van zijn pamfletten:" Zwarten zoeken zwarten, Aziaten zoeken Aziaten en blanken zoeken blanken om zich veilig te voelen in hun eigen omgeving. Mensen komen bij elkaar en hervinden hun identiteit." Anderen binnen het nationaal-anarchisme beweren dat de multi-cultuur is bedacht door de staat om de unieke menselijke rassen te vernietigen om daarna een raciaal homogene bevolking te creëren die makkelijk te controleren is. Het nationaal-anarchisme ziet zichzelf niet als een extreemrechtse organisatie en ze ontkennen ook maar iets met racisme van doen te hebben. In ieder geval promoot ze geen openlijk racisme, maar het wordt bedekt onder de mantel van antikapitalisme. Immigratie wordt door hen aan kapitalisme gekoppeld. Volgens pamfletten van nationaal-anarchisten willen kapitalisten de komende jaren circa 25 miljoen niet-Europeanen naar Europa halen om de vergrijzing van de Europese bevolking tegen te gaan. In het pamflet wordt opgeroepen om actie te ondernemen tegen het kapitalisme en dus indirect tegen de immigratie van niet-Europeanen.

Counter-culture
"Links heeft geen ideologie en de ideeën zijn niet werkbaar maar ze hebben wel invloed, deels vanwege organisatorische strategie. Rechts heeft wel ideeën maar ze hebben geen invloed", aldus een ander pamflet van nationaal-anarchisten. Volgens het pamflet ontbreekt het extreemrechts aan een sterke organisatiegraad en gebruikt men een armzalige tactiek. Geopperd wordt om een 'counter-powerstruggle' te organiseren die naast het huidige systeem gaat functioneren. Nationaal-anarchisme zoekt daarom naarstig naar bondgenoten om de buitenparlementaire strijd aan te gaan. In België is de nationaal-anarchistische groep Vrijbuiter het gelukt om een aantal acties te organiseren waar de lokale bevolking ook aan mee heeft gedaan, onder andere tegen de uitbreiding van een haven. Een gemeenschappelijke activiteit creëert nieuwe politieke, economische en sociale verhoudingen die ondermijnend voor de staat kunnen zijn. Volgens de website van de Engelse nationaal-anarchisten moeten haar activisten infiltreren in de reeds bestaande organisaties. 'We moeten grip krijgen op de organisatie en die gebruiken voor de eigen doeleinden'. Hieronder wordt verstaan dat nationaal-anarchisten moeten proberen om mensen bij de gevestigde organisaties weg te trekken en in te kapselen in de eigen beweging maar daarnaast mag de activist zich niet teveel bloot geven als hij zich bij een organisatie aansluit. Hij moet goed opletten hoe de structuur van de organisatie in elkaar steekt, hoe de organisatie werkt en of de organisatie een potentieel heeft. Southgate noemt deze infiltratiepoging 'entryism'. Momenteel zeggen nationaal-anarchisten betrokken te zijn bij dierbevrijdingsgroepen, anti-globaliseringsbeweging en milieu-campagnes.

Hoe verder?
Sinds enkele jaren kent Nederland ook een beweging die lijkt op het nationaal-anarchisme en de mensen komen voornamelijk uit de koker van Tim Mudde en de nazikrakers in Eindhoven. De groep bedient zich van de naam 'Nationale Beweging' en ze heeft inmiddels diverse 'linkse' thema's overgenomen zoals dierenrechten, milieustrijd en anti-verkiezingsstrijd. In Engeland en Duitsland hebben nationaal-anarchisten voor enige oproer binnen de extreemrechtse scene gezorgd. De groep zorgt voornamelijk voor veel verwarring. Hoe deze beweging zich in Nederland gaat ontwikkelen hangt af van de bereidwilligheid van extreemrechtse groepen. Momenteel lijkt het op een groepje dat rommelt in de marge van extreemrechts. Via internet komen er al wel signalen binnen dat een aantal mensen niet gediend is van de werkwijze van deze nationaal-anarchisten. De kritiek richt zich voornamelijk op de gekraakte nazi-kazerne in Eindhoven met haar toelatingsbeleid bij concerten. Het anarchisme van de nationaal-anarchisten slaat vooral terug op de afschaffing van de staat en zij zien daarmee een duidelijke overeenkomst met de 'linkse' anarchisten. Inhoudelijke invulling van het begrip anarchisme blijkt op hele andere ideeën geënt te zijn zoals het behoud van de eigen identiteit en het creëren van gemeenschappen voor eigen mensen. Verschillende culturen worden wel gerespecteerd maar deze culturele beleving mag niet in andermans land beleefd worden. Het lijkt op een nette vorm van 'terug naar eigen land'. Het is maar net hoe bij deze 'anarchisten' de wind waait, want als het in hun voordeel uitgelegd kan worden dan zullen ze er gebruik van maken. Het is voor links en anarchistisch actievoerend Nederland wel van belang om oplettend te blijven op de aanwezigheid van deze extreemrechtse lieden die zich nationaal-anarchist noemen. Concluderend kan gezegd worden dat nationaal-anarchisme niet meer is dan een verkapte vorm van nieuwrechts (maar dan nog nieuwer).

Noot:
(1) Corneliu Zelea Codreanu begon zijn fascistische politieke carrière in 1919. Hij was leider van een antisemitische en antimarxistische studentenbeweging. Van 1923 tot en met 1925 was hij secretaris van 'Cuza's Party'. Tijdens zijn leiderschap vermoordde hij een politieagent die een antisemitische campagne wilde tegenhouden. Hij werd hiervoor later vrijgesproken. In 1930 is hij oprichter van de IJzeren Garde in Roemenië. In een rap tempo wordt deze Garde omgebouwd tot een antisemitische en paramilitaire organisatie. Als hoofd van deze Garde riep hij op tot het verbranden van synagogen. In 1938 wordt hij gearresteerd en veroordeeld tot 10 jaar dwangarbeid. In datzelfde jaar wordt hij doodgeschoten. Codreanu had een christelijk-nationalistisch en totalitair systeem voor ogen.




het symbool van de nationaal-anarchisten. Bemerk het keltische kruis op de anarchistische zwart-rode ster.



Interessante links:

http://c.webring.com/hub?ring=smashthesystem
http://www.nationale-anarchie.de
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2004, 13:09   #7
Guderian
Banneling
 
 
Guderian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2002
Berichten: 8.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Dit moet toch wel ongeveer de meest lachwekkende tekst zijn die er hier al heeft gestaan op dit forum. Nationaal-Anarchisme, jongens, jongens toch.
Dommeriken vinden iets dat ze niet kennen dikwijls snel lachwekkend.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2004, 13:11   #8
Guderian
Banneling
 
 
Guderian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2002
Berichten: 8.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dejohan
Die skinnies zijn echt te dom om te donderen, na negermuziek (ska), anarchistenmuziek (punk), gaan ze ook nog eens de extreem-linkse terminologie overnemen.
Buiten het feit dat u de skinhead-subcultuur duidelijk niet eens kent, vraag ik mij af wat uw "skinnies"-gedoe hier komt doen in een topic over een ideologische kwestie als nationaal-anarchisme.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2004, 13:21   #9
Sinistra
Banneling
 
 
Sinistra's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 september 2002
Locatie: Nederland
Berichten: 3.487
Standaard

Ben jij géén Nationaal-Anarchist Guderian????
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2004, 13:24   #10
Guderian
Banneling
 
 
Guderian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2002
Berichten: 8.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Timmeke
Sinds enkele jaren kent Nederland ook een beweging die lijkt op het nationaal-anarchisme en de mensen komen voornamelijk uit de koker van Tim Mudde en de nazikrakers in Eindhoven. De groep bedient zich van de naam 'Nationale Beweging' en ze heeft inmiddels diverse 'linkse' thema's overgenomen zoals dierenrechten, milieustrijd en anti-verkiezingsstrijd.
Duidelijk dat de tekst van de antifa-idioten komt.


Hilarisch is dat gedoe over "nazikrakers" in Eindhoven. In werkelijkheid ging het om nationaal-revolutionairen die een oude Kazerne hadden gekraakt en er een vrijplaats voor radicale nationalisten van hadden gemaakt, zeer nuttig gelet op de totalitaire links-liberale staat aldaar die identitairen er op alle mogelijke wijzen het leven probeert lastig te maken. Een tijdje geleden is men met de kraak-axie gestopt. Vooral in Italië is het kraken van leegstaande gebouwen door radicale revolutionaire nationlisten in opmars.
De bekendste is de zogenaamde "casa montag": http://www.casamontag.org/
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 april 2004, 19:50   #11
Guderian
Banneling
 
 
Guderian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juni 2002
Berichten: 8.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Timmeke
Ben jij géén Nationaal-Anarchist Guderian????
Neen. Ik ben het nationaal-revolutionaire gedachtengoed genegen, en nationaal-anarchisten leunen daar bij aan, niets meer dan dat.
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be