Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 februari 2009, 00:10   #1
beste vriend
Banneling

Standaard Zelfmoord -epidemie

Minstens éénmaal per week pleegt een leerling zelfmoord in België . Bij 15 % van de lagereschoolkinderen en bij 30 �* 40 % van de leerlingen in het secundaire stelden onderzoekers zelfmoordneigingen vast. Bron : klasse voor leraren - zelfmoord
Nu vraag ik me af of dit vroeger ook zo was, of dat er gewoon minder over gepraat werd ? Wie van de forummers hier heeft al eens zelfmoordneigingen gehad, wie heeft al eens een échte poging gedaan om er een eind aan te maken . Wie durft het toegeven ? Wie denkt er soms aan om dat ooit eens te doen ?
Want als ik weinige mensen ken die ontkennen ooit al eens zin gehad te hebben om iemand dood te slagen uit grote woede, ik ken er géén die toegeven zich ooit al eens te willen zélfmoorden hebben . De zeldzamen die ik kende die dat geprobeerd hebben, zijn er ook in gelukt, en die hoef ik de vraag dus niet meer te stellen...
beste vriend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2009, 00:38   #2
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik geloof nooit dat het 30 �* 40% kan zijn.
Misschien dat ze dat wel zeggen of compassie of aandacht proberen te trekken daarmee.
Maar 1/3 of bijna 1/2 ?

Misschien is het wel een slechte vertaling van een Engelstalig onderzoek?
Oud 27 februari 2009, 02:04   #3
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door beste vriend Bekijk bericht
Minstens éénmaal per week pleegt een leerling zelfmoord in België . Bij 15 % van de lagereschoolkinderen en bij 30 �* 40 % van de leerlingen in het secundaire stelden onderzoekers zelfmoordneigingen vast. Bron : klasse voor leraren - zelfmoord
Nu vraag ik me af of dit vroeger ook zo was, of dat er gewoon minder over gepraat werd ? Wie van de forummers hier heeft al eens zelfmoordneigingen gehad, wie heeft al eens een échte poging gedaan om er een eind aan te maken . Wie durft het toegeven ? Wie denkt er soms aan om dat ooit eens te doen ?
Want als ik weinige mensen ken die ontkennen ooit al eens zin gehad te hebben om iemand dood te slagen uit grote woede, ik ken er géén die toegeven zich ooit al eens te willen zélfmoorden hebben . De zeldzamen die ik kende die dat geprobeerd hebben, zijn er ook in gelukt, en die hoef ik de vraag dus niet meer te stellen...
bedoel je dat specifiek voor jongeren ? beste vriend

want als je de statistieken erop na houdt is België huidig toploper in Europa inzake zelfmoord met een 7-tal per week ( 3 voor Vlaanderen ) wat meteen zelfmoord tot een grotere doodsoorzaak bombardeert dan bv verkeersongelukken
afhankelijk van de klasseverdeling kan je zelfs spreken dat zelfmoord doodsoorzaak nummer 2 ( 20-24 mannen ) of zelfs nummer 1 ( 25-34 ) wordt
er blijkt sprake te zijn van een verhoging _ dat is soms moeilijk in te schatten _ van het aantal pogingen tov vroeger
de stijging van 't aantal depressies en 't gebruik van anti-epressiva als gevolg van een steeds hogere prestatiedruk worden als mogelijke oorzaken gezien

gezien het algemene hoge aantal en wijzend op 't feit dat een jongere doorheen de verschillende cycli gaande naar maturiteit toch wel met wat problemen te kampen kan hebben lijkt die 1 me relatief gezien niet zo hoog .... uiteraard wel betreurenswaardig hoog
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2009, 03:38   #4
Johnny Blaze
Minister

Johnny Blaze's schermafbeelding

Standaard

interessant filmpje ivm zelfmoord:

http://www.youtube.com/watch?v=SngYwMsxJ4U
Johnny Blaze is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2009, 06:50   #5
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht

want als je de statistieken erop na houdt is België huidig toploper in Europa inzake zelfmoord met een 7-tal per week ( 3 voor Vlaanderen ) wat meteen zelfmoord tot een grotere doodsoorzaak bombardeert dan bv verkeersongelukken
afhankelijk van de klasseverdeling kan je zelfs spreken dat zelfmoord doodsoorzaak nummer 2 ( 20-24 mannen ) of zelfs nummer 1 ( 25-34 ) wordt
er blijkt sprake te zijn van een verhoging _ dat is soms moeilijk in te schatten _ van het aantal pogingen tov vroeger
de stijging van 't aantal depressies en 't gebruik van anti-epressiva als gevolg van een steeds hogere prestatiedruk worden als mogelijke oorzaken gezien

gezien het algemene hoge aantal en wijzend op 't feit dat een jongere doorheen de verschillende cycli gaande naar maturiteit toch wel met wat problemen te kampen kan hebben lijkt die 1 me relatief gezien niet zo hoog .... uiteraard wel betreurenswaardig hoog
Bij het googelen kwam ik op deze site : "klasse voor leraren ". Er werd daar over zelfmoord bij kinderen en tieners gesproken , het artikel was gericht naar leerkrachten , om de onderliggende problemen die een eventuele zelfmoord voorafgaan beter in te schatten, bepaalde gedragspatronen bij leerlingen te herkennen enz enz. Dus het ging wel degelijk over de jeugd. Maar zelfmoord bij volwassenen is even belangrijk ...
Oud 27 februari 2009, 06:52   #6
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik zoek ook achter cijfers over zelfmoord bij de verschillende bevolkingsgroepen van België : Vlamingen, Walen en allochtonen ?
Oud 27 februari 2009, 06:53   #7
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Blaze Bekijk bericht
interessant filmpje ivm zelfmoord:

http://www.youtube.com/watch?v=SngYwMsxJ4U
HAHA. Gelukkig voor jou hebben je ouders geen zelfmoord gepleegd vooraleer je te verwekken, nietwaar ?
Oud 27 februari 2009, 09:09   #8
SirGalahad_
Burgemeester

SirGalahad_'s schermafbeelding

Standaard

Het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers is vééééle belangrijker (lees interessanter) omdat dit tenminste nog geld in de staatskas brengt.

Het oplossen van de zelfmoordproblematiek is enkel een kost, kan géén geld opbrengen en dus onbelangrijk....
  4. In the '60s, people took acid to make the world weird. Now the world is weird and people take Prozac to make it normal.
SirGalahad_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2009, 09:37   #9
Frutella
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SirGalahad_ Bekijk bericht
Het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers is vééééle belangrijker (lees interessanter) omdat dit tenminste nog geld in de staatskas brengt.

Het oplossen van de zelfmoordproblematiek is enkel een kost, kan géén geld opbrengen en dus onbelangrijk....
Niet mee eens.

Zelfdoding voorkomen kan zelfs economisch voordelig zijn.
Het grootste deel vd zelfmoordenaars pleegt namelijk niet zomaar van vandaag op morgen zelfdoding in één of andere impulsieve opwelling.
Hier gaan meestal jaren van ellende, problemen, geen hulp durven zoeken, niet de juiste hulp krijgen, ongeluk, zich slecht voelen en omdat psyche en soma niet onverbonden zijn ook lichamelijke ziektes krijgen...
Ik hoef er geen tekening bij te maken dat iemand die zich in zo'n schuitje bevindt naast onderpresteert door zijn slechte gemoedstoestand of mogelijke 'anderen aansteekt' zelfs, ook meer ziektedagen zal 'nemen' op zijn werk omwille van die lichamelijk of psychisch lijden...
Dat is een economische kost.

Bij jongeren geldt dat natuurlijk niet.
Maar, om het grof te zeggen, geldt zelfs daar dat spoedopnames duur zijn. Zeker als ze zo intensief en invasief moeten zijn als reanimaties en alles wat daarbij komt kijken indien het lukt (coma ad beademing, mogelijk een levenslange revalidatie en afhankelijkheid door hersenschade...
Ik moet je in het andere geval denk ik ook niets vertellen over de kosten die bv de nmbs heeft door ..., of de kosten van een duikteam bij ...

Omdat mensen doorgaans in jongeren en in mensen over het algemeen investeren, is het ook niet voordelig dat men zelfdoding doet.

Tot zover een kleine en absoluut onvolledige toelichting van de zelfmoordproblematiek vanuit koele economische hoek.

Andere invalshoeken om aan zelfdodingspreventie te doen (wat ook meer en meer zal gebeuren in de komende jaren - 't wordt te beschamend nl.) zoals ethische, daar opteer ik natuurlijk voor, maar dit is een argument dat mogelijk kan helpen.
Frutella is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2009, 13:51   #10
Mbeya
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
idd, vreselijk hoge cijfers en dit zijn dan nog de gelukte zelfmoorden, voor elke gelukte zijn er ook tig aantal pogingen die mislukken dus ik zou de cijfers van Klasse niet willen onderschatten
Oud 27 februari 2009, 13:53   #11
Mbeya
Provinciaal Statenlid

Standaard

http://www.zelfmoordpreventie.be/zel...en.php#cijfers
Oud 27 februari 2009, 16:00   #12
MonaLisaOverDrive
Vreemdeling

MonaLisaOverDrive's schermafbeelding

Standaard

Omtrent zelfmoord bestaan nogal wat misverstanden.

Zo is er het gezegde dat "wie praat over zelfmoord het niet doet".

Ik heb deze uitspraak al honderden keren gehoord. Toch is ze totaal verkeerd. Praten over zelfmoord is een zeer ernstig signaal en belangrijke stap in het suicidaal proces.
MonaLisaOverDrive is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2009, 16:44   #13
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MonaLisaOverDrive Bekijk bericht
Omtrent zelfmoord bestaan nogal wat misverstanden.

Zo is er het gezegde dat "wie praat over zelfmoord het niet doet".

Ik heb deze uitspraak al honderden keren gehoord. Toch is ze totaal verkeerd. Praten over zelfmoord is een zeer ernstig signaal en belangrijke stap in het suicidaal proces.
Zeg je dat voor ons, die er hier over praten, en voor de topicstarter in het speciaal, of voor jezelf ?
Oud 27 februari 2009, 16:47   #14
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Die mens van 80 jaar die van het dak van het rusthuis waar ik werk sprong over 14 dagen terug rekenen jullie niet mee hé
Oud 27 februari 2009, 16:56   #15
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Die mens van 80 jaar die van het dak van het rusthuis waar ik werk sprong over 14 dagen terug rekenen jullie niet mee hé
Wat is't ? Wou hij leren vliegen ? LSD gepakt mischien ?
Oud 27 februari 2009, 17:00   #16
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat is't ? Wou hij leren vliegen ? LSD gepakt mischien ?
Ik kon er niet me lachen,het was één van mijn lievelingsbewoners,echt onbegrijpelijk voor mij
Oud 27 februari 2009, 17:11   #17
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Ik kon er niet me lachen,het was één van mijn lievelingsbewoners,echt onbegrijpelijk voor mij
Sommige mensen kunnen het niet meer aan op zo een leeftijd : veel van hun generatie zijn al dood, zijzelf takelen fysiek en mentaal af, en ze worden het dan kotsbeu om nog verder te leven.
Oud 27 februari 2009, 17:16   #18
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het dochtertje van een vriend lukte in october 2007 haar derde zelfmoordpoging: na de tweede lag ze een maand in de coma. Haar moeder stierf in oktober 2007, haar vader 14d geleden
Ze was 12

Laatst gewijzigd door filosoof : 27 februari 2009 om 17:18.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2009, 17:20   #19
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Het dochtertje van een vriend lukte in october 2007 haar derde zelfmoordpoging: na de tweede lag ze een maand in de coma. Haar moeder stierf in oktober 2007, haar vader 14d geleden

Ze was 12
Das een erg triest verhaal in ieder geval,wat kan je hiermee hé
Oud 27 februari 2009, 22:35   #20
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SirGalahad_ Bekijk bericht
Om mijn anonimiteit te bewaren kan ik hier weinig in detail treden maar heel onlangs heeft iemand uit mijn naaste familie zelfmoord gepleegd en ik kan je verzekeren dat het voor zij die achterblijven heel moeilijk is en zelfmoordpreventie is veel waard. Dit is een problematiek voor familie, dokters, ziekenhuizen, zelfmoordpreventielijnen...
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be