![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() De volgende ervaringen heb ik vernomen op lijnbussen:
Bij 80% van de gevallen MAG je vooraan in de bus ook UITstappen van de chauffeur. Bij 20% van de gevallen MAG JE NIET vooraan UITstappen in de bus van de chauffeur... Wat is nu eigenlijk de wettelijke regel? Uitstappen enkel in het midden of ook vooraan? Stel dat je vooraan in een overvolle bus zit, moet je dan doorheen het volk sleuren om toch in het midden uit te stappen? Waarom het moeilijk maken als het ook gemakkelijk kan? De chauffeur moet tenslotte maar op hetzelfde knopje drukken?! "De Lijn is onduidelijk over het reglement op de bussen en ze wijzigen het halfjaarlijks! Ze moeten de reizigers informeren over reglementswijzigingen zodat de reizigers zich ook kunnen aanpassen. De Lijn doet dat niet en geeft liever boetes in de plaats voor onwetende mensen" Laatst gewijzigd door Gezond Vlaanderen : 3 juni 2009 om 14:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Burgemeester
|
![]() Die van de Lijn hebben tegenwoordig veel ijlen aan hun gat.
Zo omlangs reed de bus gewoon voorbij, terwijl ik mijn geld wou nemen en ik zag hem kijken naar mij. Ik natuurlijk kwaad en vroeg de volgende chauffeur, waarom die vorige doorree. en die zei "dat is raar" (achteraf dus een leugen). het bleek dus dat ik mijn hand niet had opgestoken ...WTF!!!. Wat is dat nu voor e gezever ik wist dat niet, stel nu dat ik moest gaan werken!! een uur kwijt!! of stel dat daar nen hoop mensen staan. Ze moeten de reizigers informeren over reglementswijzigingen zodat de reizigers zich ook kunnen aanpassen alle links en rechts vinden elkaar. Laatst gewijzigd door doubled : 3 juni 2009 om 16:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een oud reglement (dat nog altijd van kracht is) zegt dat de reizigers niet vanvoor mogen afstappen.
Reden: 1) De doorstroming op het voertuig bevorderen 2) Wanneer iemand bij het uistappen valt/been verstuikt of wanneer iemand vanvoor uit stapt, en bij het verlaten van de halte (oversteken) omver gereden wordt, dan is die persoon niet verzekerd. Op de rijschool wordt daar uitdrukkelijk op gewezen. Die 20% waarop je doelt zijn wellicht newbie's, oftewel 50+ers. (Vroeger was men allemaal strenger). |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wil ik er op wijzen dat het reglement bij De Lijn nog afkomstig is van de buurtspoorweg-tijd. (De Lijn is in 1991 ontstaan uit een fusie van MIVA, MIVG en de 'buurtspoorwegen').
Het reglement van voor 1991 is zo goed als identiek aan dat van vandaag. ![]() Wil ik er nog bij vermelden dat vanaf 21 september het proefproject 'vooraan opstappen' veralgemeend wordt voor heel Vlaanderen. Op enkele (rustige) buslijnen in dit land heeft men de voorbije 2 jaar bij wijze van proef een hoop oude regeltjes terug boven gehaald. Omdat de resultaten positief zijn wordt het dus vanaf 21 september veralgemeend. Al zijn chauffeurs en vakbonden er niet over te spreken. En ik begrijp het enerzijds wel... Stel u voor dat ge om 23u30 s'avonds op 21 september een groep van 5 alochtonen op uw bus krijgt, en ge hen op de 'nieuwe' regels moet wijzen... om problemen vragen. Laatst gewijzigd door bgf324 : 3 juni 2009 om 18:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hett is algemeen geweten dat je u hand moet opsteken. Maar de meeste rijden ook niet door als je dat niet doet. Je hebt er altijd (ik ken zo ene) die er hun hobby van maken zoveel mogelijk mensen aan de halte te laten staan. "ha, kheb dien luizigaard aan halte x, en die trut aan halte y laten staan deze ochtend. Mijn dag is goed ![]() En dernaast hebt ge ook altijd de gewone gefrustreede klootzakken. Hufters moeten ergens tewerk gesteld zijn. ![]() In u geval helpt klacht indienen niet. Want een chauffeur kan altijd beroepen op een oud reglement 'een chauffeur mag ten allen tijden reizigers weigeren'. Laatst gewijzigd door bgf324 : 3 juni 2009 om 18:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
alle nu komaan zeg ik heb nog nooit mijn hand opgestoken en trouwens welke idioot gaat er nu gewoon aan een buskotje staan voor zijn plezier. ik heb er trouwens nooit aan gedacht om klacht in te dienen gene second eigelijk. alleen ik vind het spijtig dat dat soort van gezever gebeurd. als we alle regels zo strak moeten houden is niemand nog onschuldig. Laatst gewijzigd door doubled : 3 juni 2009 om 21:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Parlementslid
|
![]() Chauffeurs op een lijnbus wilden ook eerst piloot worden, nu gebruiken ze elk middel in hun afgebakende wereldje van ticketjes, achteruitkijkspiegels en luchtdrukdeuren om hun frustraties te ventileren. Ze vinden regeltjes uit, al was het maar om 'op te treden' bij eventuele overtreding.
Gelukkig zijn er ook fijne mensen bij.
Het vaderland van de wijze is de wereld. (Heliodorus) Laatst gewijzigd door Goldband : 4 juni 2009 om 00:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#9 |
Burgemeester
|
![]() ja ik weet niet als ik mijn geld boven haal of ik stap naar voor dat is toch duidelijk genoeg.
als ik blijf zitten ook dacht ik in mijn bescheide wereld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een chauffeur heeft wel meer in't oog te houden dan één persoon die eventueel centen uit z'n zak aan't halen is hoor ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
sterk bezig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Burgemeester
|
![]() haha ja wie weet bellen ze dan de politie voor rellen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() Dus uitstappen enkel in het midden van de bus, ik zal het onthouden als ik in een overvolle bus helemaal van vooraan naar het midden moet wringen doorheen de mensen om uit te kunnen stappen
![]() En de volgende nieuwe regel is: hand omhoog houden als je staat te wachten in een bushalte, want anders rijdt de bus gewoon verder... etc etc Zeer veel regels, geraak er maar uit wijs! Je zou voor minder onverdraagzaam worden ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niemand die je belet om in een eivolle bus op een beleefde manier aan de chauffeur te vragen vooraan uit te stappen. Doe ik dikwijls, en tot nu toe heeft geen enkele chauffeur daar ooit een probleem van gemaakt. Uiteindelijk beseft die chauffeur maar al te goed dat hij anders iets langer zal moeten wachten aan de halte tot ik achteraan de bus (of in het midden) ben uitgestapt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() Toen ik in een overvolle bus zat en vooraan wilde uitstappen, deed de busschauffeur de middendeur open en liet me staan voor een gesloten deur vooraan de bus. Toen ik iets wou vragen draaide hij zijn hoofd van me weg!
Sommige busschauffeurs doen dun job 100% met tegenzin, ze werken hun frustratie's uit op de lijngebruikers en vooral , ze misbruiken hun macht op de lijngebruikers! Probeer maar eens iets te vragen of te discusieren: de lijnbestuurde trekt altijd aan het langste eind! Ik wil duidelijke regels en een grondig schriftelijk busreglement ontvangen! Laatst gewijzigd door Gezond Vlaanderen : 5 juni 2009 om 09:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() Alleen de buschauffeur-groupies mogen vooraan afstappen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Gouverneur
|
![]() ik wil ik wil ik wil.
http://www.delijn.be/over/publicaties/index.htm een beetje zoeken helpt ipv weer dadelijk uw eisen te stellen dat men u dat schriftelijk moet toesturen. de regelteven zouden er nog een wet op nahouden als ze konden. |
![]() |
![]() |