Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 mei 2009, 19:33   #1
Skoebidoe
Banneling

Standaard proteststem

De verkiezingen komen er aan en de man op de straat laat van zich horen...
Veel mensen beweren dat ze de huidige gang van zaken spuugzat zijn en dat ze op 7 juni een proteststem zullen uitbrengen.
Wat verstaan jullie onder een proteststem? Wat houdt dit precies in? Op welke partij moet er volgens jullie gestemd worden om van een proteststem te kunnen spreken en waarom precies op die welbepaalde partij?
Ik hoor graag al jullie argumenten...
Skoebidoe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2009, 19:38   #2
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Om een beetje effect te sorteren moet een proteststem bij een partij die wél de kiesdrempel haalt terecht komen...
Zelf heb ik een eenvoudige stelregel : geen stem voor een lijst met 'zoontjes' en 'dochtertjes'... (Moet wel nog even checken of er dan nog iets over schiet.)

Laatst gewijzigd door nihao : 28 mei 2009 om 19:38.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2009, 19:43   #3
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Wat is dat, een proteststem? Door te stemmen vergooit men al de mogelijkheid om te protesteren.

Ik ga niet stemmen, zoals al altijd. Dat is een echte proteststem.
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2009, 20:02   #4
Skoebidoe
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
Wat is dat, een proteststem? Door te stemmen vergooit men al de mogelijkheid om te protesteren.

Ik ga niet stemmen, zoals al altijd. Dat is een echte proteststem.
Er is toch zoiets als stemplicht? Wat gebeurt er als je niet gaat stemmen?
Oud 28 mei 2009, 20:09   #5
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Niks, de zetels worden verdeeld volgens het aantal uitgebrachte geldige stemmen. Wat het nu gaat worden is nog niet zeker, maar in het verleden kwam niet gaan stemmen zonder meer neer op steun voor de CVP. Om dat nu als proteststem te gaan verkopen...
Oud 28 mei 2009, 20:17   #6
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

op zijn minst: voor de oppositie stemmen.

Ik heb mijn eigen sterke overtuiging, die wordt uiteraard niet ieder gedeeld: maar als men mij m'n mening vraagt (en ook als men ze niet vraagt ) zeg ik: stem alstublieft niet voor een regeringspartij, maar voor de oppositie.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2009, 20:18   #7
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skoebidoe Bekijk bericht
De verkiezingen komen er aan en de man op de straat laat van zich horen...
Veel mensen beweren dat ze de huidige gang van zaken spuugzat zijn en dat ze op 7 juni een proteststem zullen uitbrengen.
Wat verstaan jullie onder een proteststem? Wat houdt dit precies in? Op welke partij moet er volgens jullie gestemd worden om van een proteststem te kunnen spreken en waarom precies op die welbepaalde partij?
Ik hoor graag al jullie argumenten...
Bij velen zal dit blanco zijn, veel mensen beseffen niet dat dit echter goed is voor de meerderheid
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2009, 20:20   #8
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Bij velen zal dit blanco zijn, veel mensen beseffen niet dat dit echter goed is voor de meerderheid
Dat is ook niet; het is goed voor de grote partijen - wat iets anders is dan de meerderheid.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2009, 20:21   #9
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Dat is ook niet; het is goed voor de grote partijen - wat iets anders is dan de meerderheid.
In praktijk zijn de groten de meerderheid maar je hebt wel gelijk.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2009, 20:22   #10
Skoebidoe
Banneling

Standaard

Graag iets concreter zijn... voor welke partij zouden jullie dan stemmen?
Oud 28 mei 2009, 20:31   #11
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Skoebieke, dat hangt er van af waartegen je wil protesteren.
Oud 28 mei 2009, 20:34   #12
Blutengel
Vreemdeling

Standaard

stemmen is een plicht... daar zit al iets wat echt eens fundamenteel dient besproken. Moeten we mensen nog verplichten te stemmen? Want dat alléén al wekt wrevel.

Stemrecht laat de keuze.

Een proteststem is voormij weggegooid. En er is véél antipolitiek en veel gelul over niets. de werking van onze parlementen zou es mogen worden uitgemest en de politieke discussie een deftige discussie, geen bende egotgrippers die vol van zichzelf zijn.

De politiek voedt de anti-politiek op vandaag.

Maar een proteststem zonder te weten voor wie en voorazl wat je stemt en ja partijprogramma's zijn niet de meest boeiende lectuur) maar een aantal partijen (de rechtse en LDD) zouden ons belgenland héél ver terug dringen. Als ik al niet overtuigd was van mijn kleur (en daar zal ik voor stemmen en het is géén proteststem, maar bewust op basis van programma) en een proteststem uit 'ongenoegen ' zou moeten geven, dan ging die van mij naar Groen! of SLP. Omdat ik dan weet dat er nog iéts zal worden gedaan. Dat is ene gezond alternatief voor de 'heersers' en dat zijn nog steeds de rode, blauwe en oranje vrienden...
Blutengel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2009, 20:38   #13
razende bol
Banneling

Standaard

Mijn proteststem gaat naar het VB. Maar ja, dat is ook een onderbuik-gevoelsstem, afkomstig van een op een mesthoop levende racistische xenofobe imbeciel.
razende bol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2009, 20:41   #14
Skoebidoe
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nihao Bekijk bericht
Skoebieke, dat hangt er van af waartegen je wil protesteren.

Gewoon tegen de huidige gang van zaken:
  • corrupte houding van bepaalde heren politici
  • incompetent gerechtelijk apparaat
  • de steeds duurder wordende gezondheidszorg
  • het 2 jaar lang voor de gek houden van de brave burger
  • het lakse beleid i.v.m. illegale
Oud 28 mei 2009, 20:47   #15
ICE-MAN
Parlementslid

ICE-MAN's schermafbeelding

Standaard

k'zou eerder een protest stem willen uitbrengen tegen véél te dik betaalde klojo's die geen reet uitvoeren maar iedereen proberen te overtuigen dat ze goed bezig zijn..... juist, ja ..... politiekers dus...........
Oud 29 mei 2009, 05:24   #16
Spontius
Vreemdeling

Standaard

Wij hebben heel weinig tot niks in te brengen bij de verkiezingen.
Iedereen kan nu al de zetels invullen. Op enkele na.
Zolang de verkiezingen niet echt democratisch doorgaan telt toch gewoon de volgorde van de lijst. Waarom nog altijd die lijststem? Waarom een opvolgerslijst?
Als proteststem zou ik stemmen op een onverkiesbare lijst die net de kiesdrempel haalt en dan slechts één bolletje op een kandidaat die ergens middenin staat.
Dan heb je al zeker iemand die daar uit overtuiging staat en zich niet belachelijk voelt om op een kleine lijst naar buiten te komen. Dat zijn de échte idealisten. Niet die we al allemaal kennen. Die hun zakken lopen nu al over van ambities die niks meer te maken hebben met het belang van de gewone burger. Evenmin met het belang van de staat. Ze zijn al binnen. Dus ook voor alle partijen algemeen geldt een stem op een onverkiesbare kandidaat en je houdt er voor jezelf een goed gevoel aan over.
Meer is immers met een verkiezing niet te halen. Ergeren helpt toch niet.
Spontius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2009, 06:11   #17
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een protest stem is in dit land niet mogelijk.
Het enige dat je echt kan doen, is zorgen dat er meer dan 25% blanco of niet uitgebrachte stemmen zijn.
Dan zijn de verkiezingen namelijk niet meer geldig.

Maar verder is het allemaal één pot nat en zuivere familie en vriendjespolitiek.

Dus wil je hier een echte proteststem moet je op de kleine partijen, die wel kans op regeringsdeelname hebben stemmen.
Kijk er echter wel goed mee uit, want LDD en Groen! zijn gevaarlijke partijen voor de kleine werkende burger.
Dus schiet er enkel NVA over, of je moet het VB groter maken en dan bestaat er weer de kans dat die wel gaan regeren, wat ook een gevaar kan betekenen voor de niet kapitaalkrachtige
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 mei 2009, 06:53   #18
razende bol
Banneling

Standaard

Het VB zal zo gauw niet deelnemen aan een regering, wees gerust.
razende bol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2009, 05:16   #19
Spontius
Vreemdeling

Standaard

Voor je eigen goed gevoel stem je toch liefst voor iemand waar nog een beetje idealisme in zit. Dat vind je enkel bij een totaal onverkiesbare kandidaat die een campagne gevoerd hebben. Want de meeste lijsten zijn opgevuld met stemmentrekkers die zich helemaal niets van de verkiezingen aantrekken, maar wel een andere politieke taak hebben. Gemeentelijk, provinciaal, federaal enz.
Spontius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2009, 05:21   #20
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Inderdaad. Niet stemmen is gewoon je stem geven aan de grootsten. Daarom ga ik wel stemmen. Nog liever mijn stem beredeneerd geven dan thuis blijven en mijn stem in de bak van pakweg de CD&V of O-VLD laten terechtkomen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be