Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juni 2009, 18:22   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Baar geld zoveel als mogelijk vermijden, als in Nederalndse winkels?

Eerst even lezen in de gazet:
link: http://www.standaard.be/Artikel/Deta...LB&ref=bizmail

Kort gezegd: Hollandse supermarkten zijn het beu om overvallen te worden. Daarom gaan ze inisiatieven nemen om zoveel als mogelijk met bankkaarten te betalen.
Probleem is natuurlijk dat er nog altijd mensen zijn die geen bankkaart hebben; niet in het minst jeugdigen die ofwel zelf iets kopen, ofwel een boodschap doen voor hun ouders. (helemaal onderaan een klein knip en plakje van het artikel)

Nu weet ik niet of wij in Vlaanderen reeds verder staan met digitale betalingen dan de Hollanders (die dit "pinnen" noemen).

Persoonlijk heb ik steeds weinig baar geld op zak. Ik betaal zoveel als mogelijk met visa of met bankontakt. (of zelfs overschrijvingen, zoals de fakturen van de garage)

Tot voor enige tijd gebruikte ik ook proton, vooral omdat ik niet hou van die losse munten in mijn zakken. Maar sedert ik bijna nergens meer kom waar proton gebruikt kan worden, heb ik dat maar gelaten. Spijtig vind ik.

Eigenlijk is de maatschappelijke kost van papieren geld en metalen munten nogal groot. Het moet gedrukt/gemaakt worden, het verslijt, het kan nagemaakt worden en je kan ervoor overvallen worden. Het moet van her naar der gesjouwd worden dat het niet om aan te zien is. De winkelier moet 's avonds zijn senten tellen, en wegdoen of zo veilig als mogelijk opbergen. En steeds in bezit zijn van pasmunt.
Dat wordt allemaal overbodig met giraal geld.

Natuurlijk weet ik ook wel dat men de betaalkaarten na kan maken. Maar tenminste is daar geen geweldskriminaliteit mee gemoeid. En met wat meer internasionale samenwerking, moeten de geldstromen met die valse kaarten toch opgespoord kunnen worden.

En natuurlijk weet ik ook dat mensen met staats-achtervolgingswaanzin iets hebben met Orwell en met big brothers.

Wat is jullie standpunt ?

Citaat:
De Nederlandse supermarkten overwegen betalingen met contant geld af te schaffen, om het risico op overvallen te verkleinen en de kosten van het geldtransport te verminderen. In Nederland worden jaarlijks tweehonderd supermarkten overvallen. Momenteel betaalt twee derde van de klanten elektronisch. Een derde betaalt met contant geld.

De supermarkten willen starten met het invoeren van kassa's waar alleen elektronisch betaald kan worden. Vervolgens moet het contant geld zoveel mogelijk gebannen worden.

Er moet nog wel een oplossing bedacht worden voor mensen zonder bankkaart. Het gaat dan bijvoorbeeld om ouderen, gehandicapten of kinderen die door hun ouders om een boodschap worden gestuurd. Een mogelijkheid zouden prepaidkaarten kunnen zijn.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2009, 18:34   #2
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Vergeet ook diegenen niet die geen rekening meer kunnen openen omdat ze op een zwarte lijst worden vermeld.

Electronisch betalen zou moeten worden aangemoedigd. Het spijtige is dat wie de middelen aanbiedt, de bank, twee keer winst maakt: één keer omdat ze kunnen bespraen op personeel, en een tweede keer omdat ze kosten aanrekenen voor de dienstverlening.

De kosten die BankSys aanrekent aan de winkelier zijn ook niet mals. Niet voor iedereen is het een rendabel systeem.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2009, 19:43   #3
Ama-gi
Vreemdeling

Ama-gi's schermafbeelding

Standaard

Electronisch betalen moet helemaal niet aangemoedigd worden.
Cash geld laat, in tegenstelling tot digitaal/electronisch, geen sporen na.
En aangezien het niemand zijn zaak is wat ik met mijn geld doe, betaal ik zoveel mogelijk cash.
Een systeem a la proton of wegwepbankkaarten(a la GSM-herlaadkaarten) zou eventueel een oplossing bieden.
Or is it the way he fights every day?
....No, it's probably the titties

Laatst gewijzigd door Ama-gi : 12 juni 2009 om 19:44.
Ama-gi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2009, 20:12   #4
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Nee, cash laat geen sporen na, maar het staat er wel vol van...
Vanuit hygiënisch standpunt uit is het ab-so-luut te mijden.
nihao is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2009, 20:39   #5
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Vandaag C1000 overvallen in het dorpje Huizen.
Voor de zoveelste keer.
De winkels hebben groot gelijk:
Klein bedrag ?
Ook pinnen mag.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2009, 22:15   #6
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Pinnen kost extra.
En pinnen neemt veel tijd in beslag.
Als er 5 voor u staan te pinnen ben je een half uur verder.
Cash graag. Voor al uw kleine aankopen, steek voldoende geld op zak.
Oud 12 juni 2009, 22:20   #7
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

kleine bedragen cash en grote bedragen via bankkaart.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2009, 22:22   #8
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vorenus Bekijk bericht
kleine bedragen cash en grote bedragen via bankkaart.
Grote bedragen heb ik trouwens ook liever cash.
vandaag weeral een eikel gehad...zal het overschrijven via internet...jaja we kennen dat inmiddels.
Tegen dat jantje eens pruimen zag hangen waarschijnlijk.
Oud 12 juni 2009, 22:45   #9
Jennes
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Pinnen kost extra.

Dat het meer tijd kost, vind ik niet. Je hebt van die mensen die 7 minuten nodig hebben om portefeuille één te lokaliseren. Om dan te merken dat deze iets minder geld bevat dan verwacht en terug portefeuille 2 op te dissen die reeds vanonder in de boodschappenmand werd gesmeten. Die men dan vervolgens uitkapt.
Met de nieuwe pin-automaten daarentegen wordt je betaling instant aanvaardt. Het gaat sneller dan de gemiddelde internetverbinding.

Het is een illusie te denken dat je nu nog ietwat van privacy hebt mbt je aankopen, in minstens iedere winkel waarbij je een geautomatiseerde klantenkaart hebt.
Je bankier of de overheid zal echter niet te weten komen of je nu bloemkolen of wortels hebt gekocht. Maar wel waar je overal uithangt.

Ik vraag me wel af of je door te betalen met giraal geld niet geneigd bent sneller en meer geld uit te geven dan bij chartaal? Ik heb soms wel die indruk. Zijn hier al ooit studies over gebeurd?

Laatst gewijzigd door Jennes : 12 juni 2009 om 22:52.
Jennes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2009, 22:47   #10
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jennes Bekijk bericht
Een bank zou hiervoor geen extra kosten mogen aanrekenen.

Dat het meer tijd kost, vind ik niet. Je hebt van die mensen die 7 minuten nodig hebben om portefeuille één te lokaliseren. Om dan te merken dat deze iets minder geld bevat dan verwacht en terug portefeuille 2 op te dissen die reeds vanonder in de boodschappenmand werd gesmeten. Die men dan vervolgens uitkapt.

Neen echt, met die nieuwe pin-automaten is je betaling instant aanvaardt.
Meer kassa's opendien zou ook al wonderen verrichten.

Cash geld is geen probleem voor een winkel ivm diefstal. Er bestaan genoeg systemen die dit kunnen verhinderen of beperken.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2009, 22:55   #11
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met de nieuwe pin-automaten daarentegen wordt je betaling instant aanvaardt. Het gaat sneller dan de gemiddelde internetverbinding.

Het is een illusie te denken dat je nu nog ietwat van privacy hebt mbt je aankopen, in minstens iedere winkel waarbij je een geautomatiseerde klantenkaart hebt.
Je bankier of de overheid zal echter niet te weten komen of je nu bloemkolen of wortels hebt gekocht. Maar wel waar je overal uithangt.

Ik vraag me wel af of je door te betalen met giraal geld niet geneigd bent sneller en meer geld uit te geven dan bij chartaal? Ik heb soms wel die indruk. Zijn hier al ooit studies over gebeurd?
Je hebt meerdere pin mogelijkheden en meerdere kaarten.
Tegen dat ze soms hun nr gevonden hebben voor een pakje sigaretten te kopen?
Nee..ik ben een cash betaler. Zie ik tenminste wanneer mijn geld op is.
Oud 13 juni 2009, 07:03   #12
Ama-gi
Vreemdeling

Ama-gi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten is een klantenkaart alleen verplicht in de Makro, en gespeciliseerde mediawinkels(voor zover die nog bestaan), dus in al de andere winkels kan ik zonder probleem komen.
Wat mij betreft is een overheid die weet of ik liever in de Aldi/Colruyt/Delhaize winkel al een privacy probleem. Dus betaal ik zoveel mogelijk cash.
Or is it the way he fights every day?
....No, it's probably the titties
Ama-gi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2009, 07:50   #13
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Men zou zelfs de werkgevers moeten verplichten om de werknemers terug cash te betalen.
Het elektronisch betalen is enkel een manier van de overheid om beter te kunnen controleren of je wel voldoende belastingen betaald. Daarnaast worden er enkel de aandeelhouders van de banken rijker door en dit zijn de politici vaak.

Er zijn zelfs winkels die nog nooit elektronisch hebben laten betalen en een miljoenen omzet hebben, maar nog NOOIT een overvaller op bezoek hebben gehad.

Men zou zelfs de indruk krijgen dat de overvallen op grote winkels en andere zaak bezochte zaken, door de politici worden georganiseerd om zo de bevolking te kunnen dwingen om zich via de banken te laten bestelen.

Want elke dienst van de banken, elke verrichting, wat dan ook, zelfs je eigen geld van een bank afhalen kost je enorm veel geld. De banken hun winsten komen in de eerste plaats immers van het geld dat ze van hun klanten stelen in de vorm van werkingskosten.

Daarnaast is het werken met een bankkaart voor de klant heel gevaarlijk, want deze kan zonder veel moeite en kennis worden gekopieerd en door andere worden nagemaakt. Maar dan is het verlies voor de kleine man en niet voor de grote winkels en de banken.

Daarnaast moet je voor veel winkels hun banksys-systeem een masterkaart hebben, waarmee je zonder problemen tot -1230€ kan op je rekeningen en je dus geen directe controle meer hebt of je loon van de maand op is, en je die van volgende maand reeds aan het opmaken ben te of niet.

Elektronisch betalen moet dus ontmoedigd worden ter bescherming van de consument of verplicht VOLLEDIG gratis worden gemaakt met een direct controle systeem, waarmee je direct kan zien hoeveel je nog op je rekening hebt staan, in de winkel.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2009, 08:11   #14
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Pinnen kost extra.
hmmm

Ik sta toch iedere keer weer mijn kas op te fretten als ,meestal al wat oudere mensen,zitten te peuteren in hun portemonneetje zodat ze,vol trots,tot op de laatste cent korrekt kunnen betalen...En het veelgeplaagde,onderbetaalde caissiereke,dat ook nog de rayons moet aanvullen als het niet aan de kassa zit, moet verder beleefd blijven glimlachen .

Ik weet niet hoe dat daar bij U gaat,misschien werken de automaten daar nog met radiolampen of zo,maar als er vijf voor mij staan te pinnen ben je hier hoogstens 5 minuten verder....

Laatst gewijzigd door kelt : 13 juni 2009 om 08:14.
kelt is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2009, 09:36   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Men zou zelfs de werkgevers moeten verplichten om de werknemers terug cash te betalen.
Het elektronisch betalen is enkel een manier van de overheid om beter te kunnen controleren of je wel voldoende belastingen betaald. Daarnaast worden er enkel de aandeelhouders van de banken rijker door en dit zijn de politici vaak.

Er zijn zelfs winkels die nog nooit elektronisch hebben laten betalen en een miljoenen omzet hebben, maar nog NOOIT een overvaller op bezoek hebben gehad.

Men zou zelfs de indruk krijgen dat de overvallen op grote winkels en andere zaak bezochte zaken, door de politici worden georganiseerd om zo de bevolking te kunnen dwingen om zich via de banken te laten bestelen.

Want elke dienst van de banken, elke verrichting, wat dan ook, zelfs je eigen geld van een bank afhalen kost je enorm veel geld. De banken hun winsten komen in de eerste plaats immers van het geld dat ze van hun klanten stelen in de vorm van werkingskosten.

Daarnaast is het werken met een bankkaart voor de klant heel gevaarlijk, want deze kan zonder veel moeite en kennis worden gekopieerd en door andere worden nagemaakt. Maar dan is het verlies voor de kleine man en niet voor de grote winkels en de banken.

Daarnaast moet je voor veel winkels hun banksys-systeem een masterkaart hebben, waarmee je zonder problemen tot -1230€ kan op je rekeningen en je dus geen directe controle meer hebt of je loon van de maand op is, en je die van volgende maand reeds aan het opmaken ben te of niet.

Elektronisch betalen moet dus ontmoedigd worden ter bescherming van de consument of verplicht VOLLEDIG gratis worden gemaakt met een direct controle systeem, waarmee je direct kan zien hoeveel je nog op je rekening hebt staan, in de winkel.
Ben je eigenlijk niet van mening dat ruilhandel terug en veplicht zou moeten ingevoerd worden, zodat het geld afgeschaft kan worden. Dat zou de banken nogal eens kloten hé. Ja, in het stenen tijdperk was de mens waarlijk nog gelukkig.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 13 juni 2009, 10:35   #16
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pinnen kost extra.
Als er een oud vrouwtje voor u haar klein geld staat te tellen, dan ben je pas een half uur verder.
Betalen met proton duurt welgeteld 5 seconden.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2009, 10:58   #17
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ben je eigenlijk niet van mening dat ruilhandel terug en veplicht zou moeten ingevoerd worden, zodat het geld afgeschaft kan worden. Dat zou de banken nogal eens kloten hé. Ja, in het stenen tijdperk was de mens waarlijk nog gelukkig.
Het gaat er helemaal niet om dat de banken gekloot moeten worden, maar dat men een einde maakt aan de uitbuiting door banken van de consument.

Het gebruik van banksys kost een winkel zo'n 0.45€ per keer en dan nog de prijs van het abonnement per maand en de installatiekosten. Deze kosten worden wel allemaal doorgerekend naar de kleine consument.
Het afhalen van een cheque kost je zo'n 1.50€ per cheque en tegenwoordig moet je daar zo'n 10 werkdagen op wachten.

Daarnaast kost heel het huidige banksysteem enorm veel energie en is het dus zwaar milieu vervuilend door dit energieverbruik en de nodige hulpmiddelen om het te kunnen gebruiken.
Oud 13 juni 2009, 11:26   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het gaat er helemaal niet om dat de banken gekloot moeten worden, maar dat men een einde maakt aan de uitbuiting door banken van de consument.

Het gebruik van banksys kost een winkel zo'n 0.45€ per keer en dan nog de prijs van het abonnement per maand en de installatiekosten. Deze kosten worden wel allemaal doorgerekend naar de kleine consument.
Het afhalen van een cheque kost je zo'n 1.50€ per cheque en tegenwoordig moet je daar zo'n 10 werkdagen op wachten.

Daarnaast kost heel het huidige banksysteem enorm veel energie en is het dus zwaar milieu vervuilend door dit energieverbruik en de nodige hulpmiddelen om het te kunnen gebruiken.

Ik geloof geen snars van je uitleg.

Iedere winkelier zal haarfijn uitrekenen hoeveel het hem opbrengt en hoeveel het hem kost. (ook het werk dat hij uitspaart, van tellen, kassa kontroleren, stokbeheer ...)
Waarom denkt ge dat ge met visa niet kunt betalen in een gewoon warenhuis, maar wel bij de juwelier?

Alleen de overheid rekent niet uit.
De kosten die ze hebben om de munt aan te maken, de maatschappelijke kost van de geweldskriminaltieit, ...

Oud 13 juni 2009, 11:57   #19
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Iedere winkelier zal haarfijn uitrekenen hoeveel het hem opbrengt en hoeveel het hem kost. (ook het werk dat hij uitspaart, van tellen, kassa kontroleren, stokbeheer ...)
Waarom denkt ge dat ge met visa niet kunt betalen in een gewoon warenhuis, maar wel bij de juwelier?

De kosten die ze hebben om de munt aan te maken, de maatschappelijke kost van de geweldskriminaltieit, ...
De winkelier betaald ook op die pinkosten hé. Telkens er een kaart in gaat gaat er een bedrag naar de winkelier zijn onkosten, die telkens bij de producten extra betaald worden door de anderen.

En ergens is er via test aankoop onlangs iets verschenen dat sommige pinkaarten of aankopen wel (dacht ik) tot 17% extra op de aankopen kosten.
Oud 13 juni 2009, 12:14   #20
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Jij denkt toch niet dat de banken en banksys gratis werken he?
Want hier in België zijn hun doorgerekende werkingskosten de hoogte van de wereld en maken zij de meeste winst over heel de wereld op deze doorgerekende werkingskosten.

Een Nederlandse en Franse zichtrekening en Amerikaanse visarekening kosten nog niet de helft aan werkingskosten tegenover een Belgische.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be