![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Het bakje van 't muzieksyndicaat
heeft weer dringend behoefte aan zaad. Er wordt niet gezwanst wanneer de crèche danst : met “Akke tuut” is de kas gebaat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Open Vld Senator Roland Duchâtelet reageert verbolgen op de mediaberichten van vandaag dat zelfstandige onthaalouders en crèches in de toekomst controle mogen verwachten van SABAM en gehouden zullen worden om auteursrechten te betalen wanneer zij muziek spelen voor de kinderen die zij opvangen.
“Dit slaat werkelijk alles”, reageert Duchâtelet, “ik stel voor dat we als overheid beslissen om SABAM haar monopolie af te nemen en kunstenaars de inkomsten waar ze recht op hebben gewoon te betalen met belastinggeld. Dat zou veel efficiënter zijn. SABAM, dat als privé-bedrijf het monopolie bezit om de auteursrechten te innen, bedient in de eerste plaats zichzelf voor zij de belangen van de kunstenaars verdedigt. Als we kunstenaars rechtstreeks betalen met belastinggeld gaan die er op vooruit en kunnen jeugdverenigingen die willen fuiven of scholen of crèches die muziek willen draaien niet langer gepest worden door SABAM.” In het verleden kwam SABAM reeds meerdere malen in opspraak door haar al dan niet wettelijke praktijken. Zo weigerden de organisatoren van de Antilliaanse feesten om hun bijdrage te betalen, waarna de Rechtbank van Turnhout hen gelijk gaf. SABAM lijkt echter niet te leren uit de fouten uit het verleden. Als monopolist heeft zij daar ook weinig reden toe. “Tijd om daar iets aan te veranderen”, aldus Duchâtelet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() hln= de morgen in kleur....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Is men eigenlijk verplicht om SABAM te betalen ? Het gaat tenslotte om een "billijke" vergoeding en dus geen verplichte ? En kan een privéonderneming zo maar inspecteurs op privé-eigendom sturen ? En als je muziek speelt van bands die niet zijn aangesloten bij sabam op bvb een underground fuif gelijk welk genre. Dan luister je naar pakweg black metal en verdient willy somers eraan ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#9 |
Vreemdeling
|
![]() Binnenkort ligt het monopolie van SABAM aan diggelen en dat werd hoog tijd ! De Europese Commisie werkt namelijk aan nieuwe wetgeving om die markt ook vrij te maken. Je zal dan als artiest maar ook als licentienemer mogen kiezen bij welke Europese auteursrechtenvereniging je aansluit. Het wetsvoorstel sleept al jaren aan omdat de auteursrechtenverenigingen talloze bezwaren hebben ingediend, maar heel lang kan het nu niet meer duren.
Mijn man heeft als licentienemer van SABAM al jaren een veel te hoog tarief betaald en kan amper opboksen tegen zijn concurrrenten in andere landen die veel lagere tarieven (of sommige niets !) betalen. Toch valt er voorlopig niets tegen in te brengen omdat SABAM het monopolie heeft in België. Zodra de Europese wet er komt, vertrekt hij onmiddellijk. Ik ben absoluut voor het betalen van auteursrechten, maar het systeem dient dringend herzien te worden want is nog gebaseerd op zeer oude principes en absoluut niet meer aangepast aan de huidige situatie, laat staan dat ze nog op toepassing zouden zijn op het internet. In plaats van zich te concentreren op diegenen die de wet overtreden, zoekt SABAM constant nieuwe slachtoffers om leeg te zuigen. Alhoewel onthaalmoeders nu de dans lijken te ontsnappen, worden crèches nog wel geviseerd. Het begrip "publieke ruimte" wordt heel wel heel ruim geinterpreteerd, volgens mij is een crèche enkel toelaten voor ingeschreven kinderen en ouders. Maar dat is de typische strategie van SABAM. Ik hoop dat de crèches weigeren te betalen en het desnoods voor de rechter brengen, want omdat SABAM zijn eigen regels mag bepalen moet je vaak een rechter erbij halen om de auteurswetgeving juist en billijk te interpreteren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mij mij in het kantoor (bank- en verzekeringen) is SABAM ook ook al een aantal keer binnen geweest. De laatste keer ca. 2 jaar geleden. Er staat daar een radio omdat ik in de zomer naar de ronde van Frankrijk luister. Volgens hen moest ik daarvoor betalen. Ik heb hen gezegd dat ik nog liever 1000 euro aan een advokaat geef dan 200 euro aan hen . Ik heb van die zeveraars niets meer gehoord. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Minister-President
|
![]() dikke zeveraars die van sabam als wij radio opzetten in publieke ruimte dan maakt men toch reclame voor die artiesten...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En wie gaat dat allemaal betalen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kan je de relevante programmapunten niet even kort samenvatten? Ik heb niet zoveel zin in de programmaatjes van splinterpartijtjes die zichzelf dan ook nog eens uitverkocht hebben aan de VLD voor een zitje in de rode peluche.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het idee van het basisinkomen voor iedereen is enkel een nuttige aanzet tot het afschaffen van betaalmiddelen en alles gratis uit te delen. Dan hoeft dat basisinkoimen ook niet meer !
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat deed ik tenminste toch 10 jaar terug. Met een kleine zoekactie op dit forum vind je vast veel bij elkaar. PS : overigens haalde Vivant in Duitstalig België 7,2%. Ik weet niet wat jij verstaat onder splinterpartij ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() Dus schaf jij ineens ook kindergeld, studiebeurzen, werkloosheidsuitkeringen, pensioenen ... etc ook af ? Die rimram aan ondoorzichtige en ondemocratische maatregelen wordt in het Vivant-model namelijk vervangen door een basisinkomen voor iedereen. Vrouwen aan de haard inkluis !
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Hoe was de score in de rest van België? |
||
![]() |