![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De strategie van de N-VA bevalt mij wel. Ze willen niet als het VB teveel in een keer. Beetje bij beetje willen ze de Belgische staat ontmantelen. Laatst gewijzigd door Spinoza : 14 juni 2009 om 13:01. Reden: Toevoeging bronvermelding |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
|
![]() Op zich vind ik de eedaanpassing goed, het wegkappen van zulke zaken is ook altijd voordelig (langzaam maar zeker de oude symbolen verwijderen). Ik heb wel bedenkingen bij de timing,
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() nja, uiteindelijk is die eed aan de koning in feite een eed aan de regering, want door de omschrijving van de koninklijke functie komt het daar ontegensprekelijk op neer.
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Staatssecretaris
|
![]() Zo worden alle verkeerslichten in Vlaanderen zwart/geel geschilderd, maar ondertussen gaat de miljardenstroom naar belgie verder. maar het is toch een prachtige overwinning dat de palen onze kleuren dragen
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Die Ben Weyts begint mij steeds meer te bevallen. Waar komt die ergens op? Wil eens zien of ik er voor kan stemmen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() Wie louter symbolische gevechten voert behaalt louter symbolische overwinningen.
![]() |
#7 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ahja en symboliek is niet belangrijk...
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Europees Commissaris
|
![]() Toch vind ik dit geen slecht idee
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Op symboliek kan ik geen zout leggen.
![]()
![]() |
#10 |
Burger
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De nva is niet in de federale regering gestapt !! Ze heeft Leterme uitgenodigd om het been stijf te houden, maar na zowat een jaar, is Leterme geplooid: hij weigerde zijn ontslag in te dienen en voorlopig verder te regeren als ontslagnemende. Daarop heeft het Weverke zijn steun aan de regering Leterme (waarin geen enkele nva-minister zat, we herhalen het desnoods 100 keren) opgezegd. De nva zat wel in de Vlaamse regering. Voor het nieuwe inisiatief wou men 'garansies'. Peeters zei dat ie die had, maar er kwam niks op papier. Bourgeois diende zijn ontslag in; het kartel geraakte er zelfs door opgezegd. Dat, beste vrienden flaminganten, is helemaal niet "er desnoods voor onder de grond gaan". Een flamingant die de nva dat verwijt, is geen echte flamingant. En in het toekomstige onafhankelijke Vlaanderen hebben we geen nood aan dergelijke leugenaars in de politiek.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het voorstel bezwaart het budget op geen enkele wijze.
Ga dan maar je zout ergens anders leggen. Voor mij persoonlijk: als is er maar één frankofoon die begint te knorren omwille van dit voorstel - en ik kan me inbeelden dat onze prince Filip den taaien de Laeken er zijn kas van op aan 't fretten is -, dan is het voor mij voldoende als simbool. En als je toch geen zout kan leggen op simbolen, waarom schaft men dan die eed niet gewoonweg af ?
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Precies. En in het land van de symbolen (koning, bier en chocola) is het misschien nog wel belangrijker.
Als de huidige binding nog meer aan symboliek afdoet en de eed "voor koning, bier en chocola!" verandert in "voor bier en chocola!" dan zal er toch voor een aantal mensen een lampje beginnen te branden dat België geen volgende 100-jarig jubileum zal vieren.
![]() |
#14 |
Staatssecretaris
|
![]() Inderdaad, misschien zouden we eens moeten beginnen met overal het woord koning door regering te veranderen tenzij wanneer het over de koning in persoon gaat.
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() Het mag dan nog louter symbolisch zijn, het groot belang is nu te zien welke partijen dit wetsvoorstel zullen steunen en het uiteindelijk al dan niet zullen stemmen.
Op die wijze dwingt NV-A de andere Vlaamse partijen immers tot een soort “kaarten op tafel, mannen”, en dat kan enkel maar goed zijn. Zelfs de timing is niet zo onhandig als sommigen denken. Ik heb de indruk dat NV-A, nog vòòr enige coalitievorming, wil tonen dat zij, zelfs als zij in de bestuurscoalitie wordt opgenomen, niet steeds braafjes en onderdanig aan het handje van CD&V zal lopen. En dat is, naar mijn aanvoelen, toch wel het minste wat je van een vlaamsvoelende partij mag verwachten. Niet dat ik denk dat men zich veel illusies moet maken, hoor. NV-A zal in voorkomend geval propertjes binnen de uitgezette lijnen van het gevestigd systeem blijven. Maar een héél klein beetje speerfunctie blijven behouden kan nooit kwaad. Even terzijde : als ik een hoed had, deed ik hem af voor Geert Bourgeois. De manier waarop hij zonder veel tralala beginselvast zijn ministerpost heeft afgegeven, de weinig opvallende en klaarblijkelijk bescheiden wijze waarop hij zich heeft gedragen tijdens de campagne en erna : zeldzaam in de politiek. Ik kan van hieruit niet zo goed opmaken hoe bekwaam de man is, maar zijn rechtlijnigheid mag wel eens belicht worden, vind ik. En het is ook niet een bleiter die bij het minste gaat uithuilen in de pers, genre ze hebben het mij niet gegund. Van dergelijk soort politiekers zouden er véél meer moeten zijn, zowel in Vlaanderen als overal elders. Als het goed is moet het ook eens gezegd kunnen worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
![]() Goed zo Ben Weyts, zal wel weer worden afgewimpeld onder het mom van "belangrijkere dingen, de crisis, is louter formailteit", en toch verdient dit vootstel alle steun.
Weg uit de middeleeuwen aub en schaf het uitdelen van nieuwe adelijke titels ook af. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |