Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juni 2009, 18:19   #1
JurgenD
Staatssecretaris

JurgenD's schermafbeelding

Standaard Natuurlijk kan een verbod op hoofddoek

Wat zitten de Moslims toch te zeuren over de hoofddoek. Eerst de Joden, nu de Moslims aan het pierlewieten.

Zelfs binnen de moslim gemeenschap is er grote discussie of de hoofddoek al of niet verplicht wordt door de Islam.

Men moet een koe een koe noemen. Als er een boerka wordt gedragen door de vrouwen in de warme landen, was het oorspronkelijk, niet bedoeld om de mooie vormen van de vrouw te bedekken, maar wel om de huid te beschermen tegen de zon. Ook was het zo met de hoofddoek. Als het heel zonnig is, breekt de zon de haren af. Inderdaad in de zon lopen is niet zo goed voor de haren. Daarom werd bij zowel vrouwen als mannen een hoofddoek gedragen. Dat er naderhand religieus ingestelde personen deze kledijdracht hebben aangewend om de vrijheden van de vrouwen te fnuiken is een andere zaak. Onze nonnen en paters hebben ook een paar decenia geleden ons opgezadeld met de 'sjaal', en mochten de vrouwen amper hun mooie benen laten zien, of het was van dat.

Ook in het geloof van de Islam moet men eerlijkheid nastreven. Men moet durven de religeuze teksten in vraag stellen om tot de waarheid te komen, de bedoeling van bepaalde richtlijnen. Voer voor discussie, akkoord.

Maar sta stil bij deze gedachte. Zou Allah de mens verplicht een boerka of een hoofddoek te dragen, dan zouden alle meisjes met deze kledij uit de baarmoeder komen.

Zo is het niet. Dus het is wel degelijk een illusie te geloven dat deze zaken een verplichting inhouden.

In een Westers land, waar Moslims zich hebben geïntegreerd, moet men dan ook onze cultuur respecteren, net zozeer wij dat ook moeten doen in Moslim landen waar men niet gediend is met een kledijdracht van vrouwen met een diepe decolté. Zelf toeristen in Italië worden soms de toegang tot kerken geweigerd als de kledij 'niet gepast' is. Goed, in een ander land moet men de cultuur respecteren.

Daarom zeg ik ook tegen de Moslims. U bent in een Westers land, waar hoofdzakelijk de Christelijke traditie heerst en wij grote normen en waarde stellen in zaken zoals vrije mening. Waar er zelfs een scheiding is tussen geloof en regeringsleiders, in tegenstelling tot bepaalde landen zoals Iran. Waar mensen niet gedwongen worden om een bepaalde kledij te dragen om hun geloof uit te drukken. De tijd van onze paters en nonnen is lang geleden. Dus moet men ook verdraagzaam zijn naar onze richtlijnen.

Men moet zich de vraag stellen. Als er een pigmee indiaantje in traditionele klederdracht, wegens zijn geloof of cultuur naar school zou gaan, dan zou het kereltje met de ouders binnen de week voor de jeugdrechter gebracht worden wegens zedenschennis. Dat zou ook niet aanvaard worden.

Daarom moet men als moslim in een Westers land, water in de wijn doen. Of verhuizen naar Iran, als men zich daarin niet vindt. Er is daar werk genoeg om mensenrechten te verdedigen en te betogen.

Laatst gewijzigd door JurgenD : 25 juni 2009 om 18:22.
JurgenD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2009, 18:21   #2
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Ge moet ni denken dat die moslims gaan buigen.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2009, 18:24   #3
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Waar lees je dat ze moeten buigen? Ik zie enkel een oproep om kritisch te zijn over het eigen geloof, om de verlichting erin door te voeren.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2009, 18:27   #4
JurgenD
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Ge moet ni denken dat die moslims gaan buigen.
Ze zullen wel moeten. Onze cultuur heeft ook recht op zijn eigenheid, en heeft ook recht dat het in zekere zin gerespecteerd wordt.

Ik ben niet tegen het dragen van een hoofddoek. Maar WEL als het opgelegd wordt door een geloof, een traditie, een gewoonte.

Want het is opgedrongen.

Een hoofddoek dragen kan een functionaliteit hebben. Zoals gezegd tegen de zon, tegen de regen. Maar vanaf het moment dat het een symbool wordt, een politiek statement, dan kunnen dergelijke zaken niet in openbare gebouwen waar zelfs de Kruisbeelden van de muren werden gehaald om geen vermenging te hebben met religie.

Dus moeten de moslims nu ook maar een inspanning doen. Straks gaat men nog verbieden dat de Westerse internetproviders alle erotiek verbieden op het internet omdat het haram is, niet strookt met de Islam.

Dus er moet perk en paal gesteld worden aan die zaken.
Oud 25 juni 2009, 18:28   #5
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Waren er nog niet genoeg draden over hoofddoeken of zo?
Oud 25 juni 2009, 18:29   #6
JurgenD
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Waar lees je dat ze moeten buigen? Ik zie enkel een oproep om kritisch te zijn over het eigen geloof, om de verlichting erin door te voeren.
Daar slaat U de nagel op de kop.

Sommige landen waar de Islam heel orthodox gevoerd wordt, of het dan zo bedoeld is door de Islam laat ik in het midden, hebben heel dringend een Verlichting nodig. Zelfs een scheiding tussen geloof en staat !

Daarom is er ook zo'n boel in Iran.

Die mensen zijn zich aan het bevrijden, althans toch de jongere generatie.
Oud 25 juni 2009, 18:31   #7
JurgenD
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht
Waren er nog niet genoeg draden over hoofddoeken of zo?
Ik zend mijn zoon met de helm van Ambiorix naar school verdikke !
ALs de hoofddoek kan, dan ook die pot met de twee kieke-vleiren.
Oud 25 juni 2009, 18:32   #8
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Ik word ziek van al dat semireligieus gebekvecht. Geef al die voor en tegenstanders alsjeblieft wapens zodat ze elkaar kunnen afmaken en de weinige normale mensen die nog op deze overbevolkte vieze vlekkenbol leven dat in vrede kunnen doen.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2009, 18:36   #9
JurgenD
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Ik word ziek van al dat semireligieus gebekvecht. Geef al die voor en tegenstanders alsjeblieft wapens zodat ze elkaar kunnen afmaken en de weinige normale mensen die nog op deze overbevolkte vieze vlekkenbol leven dat in vrede kunnen doen.
Dat is ook niet de oplossing. Maar het is zeker niet de oplossing zogenaamd 'multi-cultureel' en 'verdraagzaam' te zijn, en je land, erfgoed en cultuur te laten vertrappellen door mensen met een andere cultuur, die er in eerste instantie 'te gast' waren.

Het gaat zo maar niet dat men nu eisen begint te stellen.

Wij zouden dat ook niet moeten doen in Iran.
Probeer daar maar eens Lady in Red op de markt in Teheran te laten lopen.

Het zal geen vijf minuten duren...

Dus respect, ja, maar ook voor onze normen, waarden en cultuur.
Oud 25 juni 2009, 18:36   #10
IronChef
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JurgenD Bekijk bericht
Ik zend mijn zoon met de helm van Ambiorix naar school verdikke !
ALs de hoofddoek kan, dan ook die pot met de twee kieke-vleiren.
Ik heb daar geen enkel probleem mee. Wat iemand op zijn hoofd zet, met zijn haar doet en welke kleren dat hij aan heeft kan mij geen ruk schelen.

Het kan er alleen maar leuker op worden.
Oud 25 juni 2009, 18:39   #11
Bhairav

Standaard

Citaat:
Ze zullen wel moeten. Onze cultuur heeft ook recht op zijn eigenheid, en heeft ook recht dat het in zekere zin gerespecteerd wordt.

Ik ben niet tegen het dragen van een hoofddoek. Maar WEL als het opgelegd wordt door een geloof, een traditie, een gewoonte.

Want het is opgedrongen.

Een hoofddoek dragen kan een functionaliteit hebben. Zoals gezegd tegen de zon, tegen de regen. Maar vanaf het moment dat het een symbool wordt, een politiek statement, dan kunnen dergelijke zaken niet in openbare gebouwen waar zelfs de Kruisbeelden van de muren werden gehaald om geen vermenging te hebben met religie.

Dus moeten de moslims nu ook maar een inspanning doen. Straks gaat men nog verbieden dat de Westerse internetproviders alle erotiek verbieden op het internet omdat het haram is, niet strookt met de Islam.

Dus er moet perk en paal gesteld worden aan die zaken.
Er hangen nog steeds geen Koranteksten aan de muur bij mijn weten.
Ze dragen symbolen op zichzelf. Mensen mogen altijd dragen wat ze willen vind ik, hanekammen, piercings... Daar zult ge ni over klagen.
Oud 25 juni 2009, 18:40   #12
JurgenD
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IronChef Bekijk bericht
Ik heb daar geen enkel probleem mee. Wat iemand op zijn hoofd zet, met zijn haar doet en welke kleren dat hij aan heeft kan mij geen ruk schelen.

Het kan er alleen maar leuker op worden.
Als ze allemaal hun kiekepot opzetten, gaan ze de klassen moeten verbouwen. Want de derde rijen gaan niks meer zien.

Maar goed, als het verbod op de hoofddoek ingetrokken wordt op de Antwerpse scholen, dan roep ik op dat alle Belgen, Vlamingen in Oude Belgen kledij naar school gaan.

Kwestie van gelijkheid.
Oud 25 juni 2009, 18:42   #13
JurgenD
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Er hangen nog steeds geen Koranteksten aan de muur bij mijn weten.
Ze dragen symbolen op zichzelf. Mensen mogen altijd dragen wat ze willen vind ik, hanekammen, piercings... Daar zult ge ni over klagen.
Wel waarom dan meteen NIKS dragen.

Wie heeft daar dan iets op tegen dat mijne kleine in zijne bloten in de zomer naar school gaat.

Dan kan dit ook.
Oud 25 juni 2009, 18:42   #14
Bhairav

Standaard

Citaat:
Als ze allemaal hun kiekepot opzetten, gaan ze de klassen moeten verbouwen. Want de derde rijen gaan niks meer zien.

Maar goed, als het verbod op de hoofddoek ingetrokken wordt op de Antwerpse scholen, dan roep ik op dat alle Belgen, Vlamingen in Oude Belgen kledij naar school gaan.

Kwestie van gelijkheid.
Liefst met blond haar en blauwe ogen en een neandethal-schedel natuurlijk.
Oud 25 juni 2009, 18:44   #15
Bhairav

Standaard

Citaat:
Wel waarom dan meteen NIKS dragen.

Wie heeft daar dan iets op tegen dat mijne kleine in zijne bloten in de zomer naar school gaat.

Dan kan dit ook.
Nu doet ge alsof dat mensen uit zichzelf niks kunnen inschatten en dat het alleen kan door die regels op te leggen.
Een mens leeft maar een keer en dan moeten we leven alsof gans het leven een voorbereiding is op iets groots door in het gareel te lopen.
Oud 25 juni 2009, 18:45   #16
IronChef
Minister-President

Standaard

Citaat:
Kleinere klassen en meer leerkrachten met een betere opleiding.

Citaat:

Kwestie van gelijkheid.
Ik zeg het u, van mij mogen alle voorschriften over het uiterlijk de vuilnisbak in gekieperd worden.
Oud 25 juni 2009, 18:45   #17
JurgenD
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Liefst met blond haar en blauwe ogen en een neandethal-schedel natuurlijk.
Niemand heeft gezegd dat het oerras in Vlaanderen, blond haar en blauwe ogen had.
De Vikings hadden meestal die kenmerken, en zo is het geïntroduceerd in onze regio.

Als iemand zijn naturisme verdedigd, zijn levensstijl zijn geloof noemt, wel dan kunnen we
dat ook toelaten.

Zo simpel is dat.
Oud 25 juni 2009, 18:49   #18
JurgenD
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Nu doet ge alsof dat mensen uit zichzelf niks kunnen inschatten en dat het alleen kan door die regels op te leggen.
Een mens leeft maar een keer en dan moeten we leven alsof gans het leven een voorbereiding is op iets groots door in het gareel te lopen.
Of dat de mens maar één keer leeft gaan we wel zien als het zover is.

Maar zowel in de Islam als in het Crhistelijke geloof zit er inderdaad ergens een soort hemel op ons te wachten.

Dus ik geef de hoop nog niet op.

Want het zijn vaak de atheïsten die er inderdaad een roofbouw politiek op nahouden, onder het moto, so what, we leven toch maar een keer, dus moeten we ook geen verplichtingen dragen voor ons gedrag, dan wel oppassen dat vadertje staat ons niet op de vingers tikt.

Ik noem dat leven zonder moraal. Absolute vrijheid is inderdaad zonder moraal. De vrag is of dit gepast is en de beste keuze in een maatschappij waar er een groot verschil is van inborst tussen de mensen.
Oud 25 juni 2009, 18:59   #19
Gwyndion
Minister-President

Gwyndion's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Citaat:

Kwestie van gelijkheid.
Bah, jij hebt geen inspiratie. Je moet je als een lid van de kruistochten verkleden, bij voorkeur van een groep die veel andersgelovigen afgeslacht heeft.

Laatst gewijzigd door Gwyndion : 25 juni 2009 om 19:08.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2009, 19:07   #20
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Ga dat die religieuze hoofddoekwaanzinnigen vertellen.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be