![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Ik ben op zoek naar iemand die me een ‘menselijke’ vertaling kan geven van de U energie zoals in onderstaande link kort beschreven.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Inwendige_energie M’n vraag is specifiek hoe deze energie zich verhoudt tot onze maatschappelijke problemen zoals we ze vandaag ervaren. Iemand een idee ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
jouw vraag over het verband tussen de inwendige energie van een systeem en de maatschappelijke problemen van vandaag lijkt me even relevant als een vraag over het verband tussen de afstand van een electron tot het proton in een waterstof-atoom en de tijd die nodig is om met een kajak de atlantische oceaan over te steken. er is een verband, maar dat verband is bijzonder onrechtstreeks. ontelbaar vele andere variabelen spelen een dermate grote rol dat we geen enkele zinvolle voorspelling over de maatschappij kunnen doen op basis van onze kennis van thermodynamica, net zoals we niets zinvols over kajakken kunnen zeggen op basis van onze kennis van de opbouw van een waterstofatoom. vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
volgens mij stel ik vooral dat het verband dat jij suggereert tussen thermodynamica (de wetenschap die zich bezighoudt met de statistische beschrijving van de interactie van deeltjes in gesloten systemen) en maatschappelijke evoluties op zijn minst vergezocht is. menselijke interactie is heel complex en lijkt dus behoorlijk chaotisch. dit komt vooral doordat heel veel verschillende variabelen mee bepalen hoe mensen op mekaar en op hun omgeving reageren. niemand is in staat om al die variabelen in een model te passen, dus iedere beschrijving van menselijke interactie is slechts heel beperkt. een oppervlakkige studie kan het idee doen ontstaan dat thermodynamica (een wetenschap die alleen statistische uitspraken kan doen over een heel complex deel van de werkelijkheid) en sociologie (dat ook over een heel complex deel van de werkelijkheid gaat) heel nauw verwant zijn aangezien ze allebei heel complexe systemen onderzoeken. dat is een verkeerd idee. wanneer we beter naar complexiteit kijken, dan merken we dat die twee wetenschapsdisciplines heel waarschijnlijk juist door hun complexiteit enorm van mekaar verschillen. misschien moet ik dit even uitleggen. stel dat we twee simpele getallen nemen, heel simpele getallen van slechts twee cijfers. de kans dat deze getallen identiek zijn is 1%, de kans dat ze nauw verwant zijn (laat ons afspreken dat dit hier betekent dat ze hoogstens 1 cijfer verschillen) is zelfs ruwweg 1/5. de kans dat deze twee getallen oppervlakkig aan mekaar verwant zijn (dat ze minstens één gemeenschappelijke cijfer hebben) is in dit geval gelijk, ook ongeveer 1/5. wanneer we ditzelfde uitproberen met voor veel complexere getallen (bijvoorbeeld 5 cijfers) dan merken we dat de kans dat beiden identiek zijn gelijk is aan 1/100.000, terwijl de kans dat ze nauw met mekaar verwant zijn niet hoger is dan 0,73%. hier is de kans dat deze getallen oppervlakkig verwant zijn echter hoger dan 40%, meer dan het dubbel van daarnet. reken het zelf maar uit. je zult merken dat naarmate je getallen met meer cijfers gebruikt, dit verschijnsel sterker optreedt. deze heel simpele voorbeelden tonen ons aan dat hoe complexer twee verschillende systemen zijn hoe kleiner de kans dat ze nauw verwant zijn, hoe groter echter ook de kans dat ze oppervlakkig verwant zijn. het is dus logisch dat je allerlei oppervlakige gelijkenissen vindt tussen twee heel complexe systemen, dit betekent echter op zich helemaal niets. het is namelijk even logisch dat de kans dat twee complexe systemen op een zinvolle manier aan mekaar verwant zijn kleiner wordt naarmate de complexiteit toeneemt. vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Thanks, vraagje hierbij
Als niemand in staat is mensen in een model te passen, wie is 'niemand' dan ? Is dit niet afhankelijk van waaruit gekeken wordt ? Dat chaos ons deelachtig is, lijkt me duidelijk, mensen lijken zelfs het noorden kwijt te zijn. Laatst gewijzigd door MIS : 25 mei 2009 om 06:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
niemand kan al deze variabelen met een oneindige precisie kennen, en zelfs als iemand ze zo kunnen kennen (wanneer hij dus alwetend zou zijn) dan nog bestaat er niets dat al deze variabelen zou kunnen omzetten in een model. het model zelf zou namelijk een onderdeel moeten zijn van hetgeen in dat model beschreven wordt, het zou dus groter moeten zijn dan zichzelf. het vergt niet veel intuïtie om te snappen dat dit niet mogelijk is. Citaat:
vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#7 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Théorie du chaos |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() Waarom komt er altijd wel iemand dwepen met chaos(theorie) als het over entropie gaat?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() Verder heeft redwasp al genoeg zinnigs gezegd hier.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
vrede, redwasp ps. http://www.skepp.be/artikels/alterna...ieuw-paradigma
DENK EROM: EIGEN KARMA EERST! ALTIJD, OVERAL! Laatst gewijzigd door redwasp : 26 mei 2009 om 00:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Men kan het op veel manieren zien. Dat algoritmes zo immens gecompliceerd worden dat een menselijk brein ze nooit kan vatten, laat staan bedenken is 1. Maar waar is de link met entropie? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
ik zou trouwens graag weten wat dat model van poincaré is. voor zover ik weet, wordt de term 'model van poincaré' vooral gebruikt om een welbepaald halfvlak in de hyperbolische meetkunde aan te duiden. een literatuurtip? vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#14 |
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
hoe gecompliceerder twee systemen zijn, hoe groter de kans dat we oppervlakkige verwantschappen zullen vinden. bijvoorbeeld alleen al het feit dat thermodynamica statistische uitspraken doet over het gedrag van grote hoeveelheden deeltjes, waarvan het individueel gedrag van elk deeltje in de praktijk onvoorspelbaar is, terwijl ook het gedrag van een maatschappij of van een individuele mens in de praktijk onvoorspelbaar is. dit is een echt bestaande (maar vrij irrelevante) verwantschap. voor sommige mensen is dit soort oppervlakkigheid voldoende om een zinvol verband te zien. sommige mensen zien overigens verbanden tussen de volgorde van een spel kaarten en de levensloop van een bepaalde persoon, of tussen de stand van de sterren en iemands toekomst. verbanden zien is niet moeilijk, dit levert echter alleen informatie op wanneer we kunnen onderzoeken of die verbanden zinvol zijn. vrede, redwasp vrede, redwasp
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() Nu,
Het concept "sociale entropie" is reeds bestudeerd (in fictievorm, weliswaar) door Arkadii en Boris Strugatski (de reis naar Amaltea, als ik mij niet vergis). Het is immers ondenkbaar dat er geen wetten voor menselijke informatieoverdracht zouden kunnen worden geformuleerd, zoals Newton dit ook deed. Maar ik denk niet dat entropie hier veel mee te maken heeft. Zeker niet op de manier waarop het hier wordt bekeken. Chaos in de entropische zin heeft enkel als betekenis niet bruikbare energie. Ik durf zelfs te stellen dat chaos een zinledig begrip is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mogelijk interessant: http://books.google.com/books?id=K46...num=11#PPP9,M1 Laatst gewijzigd door filosoof : 26 mei 2009 om 01:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Europees Commissaris
|
![]() @ Redwasp. Merci voor de heldere uitleg met verstaanbare voorbeelden. Het was een plezier deze thread te lezen. Weer slimmer geworden
![]()
![]() |
#19 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Minister-President
|
![]() ben ik de enige die bij "u energie" aan Electrabel denkt?
![]()
Koningen horen thuis in sprookjes http://http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=40941098748&ref=ts Against gay marriage? Then don't get one and shut the fuck up ![]() "The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. " |
![]() |
![]() |