Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 juli 2009, 13:02   #1
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard Politieke boeken.

Het wil zo zijn dat ik het komende jaar veel meer tijd voor mezelf overhoud dan vroeger. Een deel van deze extra tijd zal uiteraard opgaan aan de vrouw en kinderen en allerlei dagdagelijkse dingen. Dan zijn we er echter nog niet en daarom heb ik besloten om mijn hobby (politiek) iets uit te breiden. Daar waar ik vroeger enkel maar de hedendaagse politiek volgde en sporadisch wat van de theoretische kant van dit alles meekreeg, heb ik nu besloten om mij vol te storten op de verscheidene standaardwerken om zo mijn horizon te verbreden.

Ik sta open voor alles en werkelijk elk boek zal ik in overweging nemen, mits het natuurlijk in een voor mij leesbare taal verschenen is (dwz Nederlands, Afrikaans, Engels, Duits en eventueel Frans).

Om even aante geven waar ik aan denk: Ik ben net begonnen met de libertarische bijbel "Atlas Shrugged" van Ayn Rand, ik ga "De vorst/Il Principe" van Machiavelli nog eens goed lezen en ik heb "Lof der zotheid" van Erasmus net besteld, ookal is dat meer filosofie dan politiek.

Dus welke politieke boeken zijn een must voor mij?
Oud 21 juli 2009, 13:08   #2
Another Jack
Banneling

Standaard

BARBER, Strong democracy.
JAMES, Pragmatism.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2009, 13:11   #3
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

http://marxists.org/nederlands/mande...ding/index.htm

Is één van de beste inleidingen tot het marxisme, en zijn latere ontwikkelingen. Het is op een weekend uit te lezen (hoewel sommige delen echt nadere overpeinzingen verdienen). Het geeft een zeer goede samenvatting van Marx' denken, van de kritiek die marxisten hadden op de degeneratie van de USSR en China.

bemerk wel, het is geschreven voor de val van de Muur, dus moeten sommige uitspraken in hun tijdskader geplaatst worden.

Laatst gewijzigd door driewerf : 21 juli 2009 om 13:12.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2009, 13:52   #4
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

* "Droom & Daad" over Joris Van Severen
* "Arm & Rijk" van David S. Landes
* "Sociale collaboratie" van Edgard Delvo (als je hem kan vinden)
* "Zwaarden, paarden en ziektekiemen" van Jared Diamond
* "Het Verloren Vaderland" van Karim Van Overmeire
* "De Shock Doctrine" van Naomi Klein
* "Die protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus" van Max Weber
* "The Web of Debt" van Ellen Brown

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2009, 15:08   #5
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
BARBER, Strong democracy.
JAMES, Pragmatism.
Strong democracy zal ik zeker op mijn lijstje zetten.

Pragmatism, daar denken we nog even over.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
http://marxists.org/nederlands/mande...ding/index.htm

Is één van de beste inleidingen tot het marxisme, en zijn latere ontwikkelingen. Het is op een weekend uit te lezen (hoewel sommige delen echt nadere overpeinzingen verdienen). Het geeft een zeer goede samenvatting van Marx' denken, van de kritiek die marxisten hadden op de degeneratie van de USSR en China.

bemerk wel, het is geschreven voor de val van de Muur, dus moeten sommige uitspraken in hun tijdskader geplaatst worden.
Ookal is het totaal niet mijn politieke stroming, een mooie samenvatting van het communisme kan geen kwaad. Ik zal hem met "Das Kapital" op het lijstje zetten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
* "Droom & Daad" over Joris Van Severen
* "Arm & Rijk" van David S. Landes
* "Sociale collaboratie" van Edgard Delvo (als je hem kan vinden)
* "Zwaarden, paarden en ziektekiemen" van Jared Diamond
* "Het Verloren Vaderland" van Karim Van Overmeire
* "De Shock Doctrine" van Naomi Klein
* "Die protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus" van Max Weber
* "The Web of Debt" van Ellen Brown
Van Severen kan mij eerlijk gezegd niet boeien, dus dat gaan we niet lezen. Of er moet een andere reden zijn dat deze in uw lijstje staat?

Sociale Collaberatie is wellicht wel aardig, staat ook op de lijst. (en het boek is te vinden)

Zwaarden, paarden en ziektekiemen komt cultuurrelativistisch over en daar ben ik hard allergisch voor, maw ik zal hem ook bestellen. Tegengeluid is het leukste geluid.

Het Verloren Vaderland heb ik al gelezen. Als Heel-Nederlander kon ik niet anders.

De Shock Doctrine lijkt mij naar aanleiding van recensies compleet geneuzel en zelf in een recensie worden al wat onjuiste voorbeelden uit het boek genoemd.

Die protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus lijk wel informatief, maar wellicht wat achterhaald? hmm, twijfel.

The Web of Debt, even de site bekeken en het lijkt in mijn straatje te passen. Ik heb het woord goudstandaard niet gelezen, maar het zou mij verwonderen als de conclusie daar niet heen gaat. Staat ook op de lijst.

We hebben een begin, maar aangezien ik echt heel veel tijd over heb en kan snellezen zal er toch echt nog tientallen boeken bij moeten komen.
Oud 21 juli 2009, 15:44   #6
Metternich

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
The Web of Debt, even de site bekeken en het lijkt in mijn straatje te passen. Ik heb het woord goudstandaard niet gelezen, maar het zou mij verwonderen als de conclusie daar niet heen gaat.
De conclusie is niet goudstandaard.

Oud 21 juli 2009, 15:53   #7
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus lijk wel informatief, maar wellicht wat achterhaald? hmm, twijfel.
Helemaal niet. Nog steeds actueel.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2009, 15:54   #8
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Shock Doctrine lijkt mij naar aanleiding van recensies compleet geneuzel en zelf in een recensie worden al wat onjuiste voorbeelden uit het boek genoemd.
Recensies zeggen weinig. Het is een zeer geslaagd boek, met ook veel feitenmateriaal en onontbeerlijk om te begrijpen wat er op ons afkomt.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2009, 21:49   #9
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben net begonnen met de libertarische bijbel "Atlas Shrugged" van Ayn Rand, ik ga "De vorst/Il Principe" van Machiavelli nog eens goed lezen en ik heb "Lof der zotheid" van Erasmus net besteld, ookal is dat meer filosofie dan politiek.

Dus welke politieke boeken zijn een must voor mij?
De connotatie 'bijbel' impliceert dat het een of ander heilig boek is, waar alle 'libertariers' naar terug grijpen om van daaruit een interpretatie te geven - waar al dan niet discussie over kan zijn. Zoals de Bijbel de rol vervult bij de verschillende Christelijke godsdiensten.

Zoiets is het natuurlijk niet. Je zou een case kunnen maken dat Atlas Shrugged een soort van bijbel is voor de objectivistische beweging - maar zelfs dan nog: het is maar literatuur, hoor. (Je bent dan beter af met Rand haar epistemologisch werk, denk ik.)

Het probleem met Rand haar boek de 'bijbel' van de libertariers te noemen is nogal wiedes. Ten eerste noemt niet elke objectivist zichzel een libertarier. Ten tweede noemt verre van elke libertarier zichzelf een objectivist/aanhanger van Rand. Ik ben in de USA al een goede 100 mensen tegengekomen; geen enkele daarvan noemt zichzelf een aanhanger van Rand. (Alhoewel er natuurlijk wel bij waren die haar boeken goed vonden.)

Ik zou dus oppassen met statements om welbepaalde boeken de 'bijbel' te noemen van een welbepaalde beweging; zeker als je fictie werken pakt. Ik zou bijvoorbeeld 'Time will run back' door Henry Hazlitt als het betere klassiek liberale fictie werk pakken.

Ik ben overigens blij met je opmerking over The Shock Doctrine. Het is 1 ding om een welbepaalde ideologie aan te pakken met voorbeelden waar het is misgegaan. Het is een ander iets om mensen woorden en ideeen in te mond te leggen en dan hen de gevolgen van welbepaalde handelingen te verwijten. Verder lijkt haar these mij ook gewoon fout (dat 'shocks gebruikt worden om markten door te voeren') - maar daarover kan nog gedebatteerd worden.

Mijn vraag aan jou is; wat van 'libertarisme' interesseert je? Er zijn historici; die zich bezig houden met het onderzoeken van primitieve samenlevingen, de legale structuren daarvan, het opkomen van eigendom, etc. Er zijn economen; die zich bezig houden met de epistemologie en toepassing van economische wetenschap en daaruit tot de conclusie komen dan vrije markten beter werken. Je hebt rechtsfilosofen, sociale en politieke denkers en meer van al die zaken.

'For a New Liberty' lijkt mij een goed boek om mee te beginnen. 'Economics for real people' is dat ook.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2009, 22:15   #10
Metternich

Standaard

Anthem van Ayn Rand is trouwens ook wel goed. Al kan je gerust het speech-gedeelte over vrijheden wel overslaan want dat is een retesaai stuk.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be