Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Marijke Dillen (Vlaams Blok) - 19 tot 25 april
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Marijke Dillen (Vlaams Blok) - 19 tot 25 april "Dankzij een familiale introductie in de politiek bekleedt ze al jaren een mandaat. Vandaag is ze Vlaams volksvertegenwoordiger voor het Vlaams Blok. De partij is ze toegewijd om haar volledige programma en omdat het volgens haar de enige partij is d

Discussietools
Oud 18 april 2004, 14:06   #1
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

Paars-1 (toen nog met groen) besliste de kerncentrales te sluiten en tegen ten laatste 2015 moet de eerste reactor dicht. Die beslissing heeft ook zijn gevolgen op nucleair onderzoek, know-how en interesse voor die studierichting.

Die eerste reactor zal vervangen worden door een centrale met warmtekrachtkoppeling, maar gezien onze contreien is men wel verplicht verbranding te gebruiken als warmtebron. Verbranding van biomassa of fossiele brandstof geeft uitstoot, dus is dat weeral een probleem met Kyoto in het achterhoofd.
Over de kostprijs en onderhoudskost van een dergelijke warmtekrachtcentrale is ook het laatste woord nog niet gezegd.

Biomassa noemt wel “bio”, maar is daarom nog niet milieuvriendelijk. Het zal daarbij voornamelijk op “massa” neerkomen want voor eenzelfde energetische opbrengst heeft men in vergelijking met fossiele brandstof een pak meer nodig.
De fossiele brandstoffen, dat is nog een ander probleem: Die raken op. Doordat ex-derdewereldlanden nu ook in versneld tempo aan het industrialiseren zijn (Zuid-Oost Azië, Oceanië) moeten jaar na jaar de prognoses herzien worden. De capaciteitspiek voor ruwe petroleum en LPG zou volgens de jongste ramingen al bereikt kunnen zijn in 2007. Daarna gaat onherroepelijk de energiefactuur fors de hoogte in omdat met steeds sneller, steeds meer, steeds kleinere oliereserves zal moeten aanboren om aan de vraag te voldoen.
Aardgas/LNG uit klassieke boringen raken ook uitgeput en er is nog wel een mogelijkheid om massa’s methaan te halen uit de smurrie op de oceaanbodem, maar het enige land dat daar onderzoek naar doet en de patenten opstapelt blijkt de USA te zijn. Ook een mooi vooruitzicht!

Een windmolenparkje vóór onze kust? Oh ja! Om de zowat 6000 MegaWatt aan kernenergie (niet eens vol vermogen) te vervangen door van die windmoletjes hebben we niet één Thorntonbankje nodig maar moeten we de ganse kustlijn volzetten met verschillende rijen van die windmolens. En dan is er nog het grote probleem dat bij kalm weer (dat gebeurt al eens!) die windmolens niet genoeg energie gaan leveren.

Zonnepanelen? Prachtig voor huiselijk gebruik. Maar wat doen we met onze industrie?

Oh ja, we kunnen ook nog wel energie kopen van onze buurlanden, bijvoorbeeld energie uit Franse kernreactoren.

Eigelijk heeft men beslist die kerncentrales te sluiten, zich baserend op een milieuvisie die dateert van vóór de jaren 90 en ten dele op een ongegronde angst.
Inmiddels is de wetenschap en de technologie erop vooruitgegaan, begint men in te zien dat verwerking en neutralisatie van nucleair afval binnen enkele decennia misschien toch geen hopeloze zaak is en terwijl wij hier door gans het nucleaire een streep trekken, trekken onze nucleaire brains naar het buitenland om daar de know how van de toekomst te verstevigen.

Concrete vragen aan U :

Stel dat uw partij het voor het zeggen heeft.
- Zou U de de beslissing tot sluiten op korte termijns ongedaan maken ?
- Zou U (al dan niet onafhankelijk van het gegeven kernenergie) beslissen de nucleaire know how te onderhouden in plaats van ingenieurs te laten gaan of op andere projecten te zetten ?
- Wat is uw visie op alternatieve energie ?
- Waarom geen energiebeleid Vlaanderen ?

Dank bij voorbaat !
Oud 22 april 2004, 12:32   #2
Bollinasius
Burger

Standaard

beste herman,

ff upgraden hé want MD blijkt zeker zoveel last te hebben met het beantwoorden van je vragen als al haar voorgangers. Denk je echt dat die centrales gaan sluiten binnen 20 jaar als ze tegen dan een goed verwerkingssysteem hebben gevonden ? (tip: op de maan is nog veel plaats om iets te doen: stockage, ...)
Oud 22 april 2004, 13:39   #3
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bollinasius
beste herman,

ff upgraden hé want MD blijkt zeker zoveel last te hebben met het beantwoorden van je vragen als al haar voorgangers. Denk je echt dat die centrales gaan sluiten binnen 20 jaar als ze tegen dan een goed verwerkingssysteem hebben gevonden ? (tip: op de maan is nog veel plaats om iets te doen: stockage, ...)
Gek toch dat die vragen zo moeilijk liggen hé ?
Nochtans lijken ze daar in het parlement geen moeite mee te hebben.
Oud 22 april 2004, 14:54   #4
boss
Burger

Standaard

Citaat:
(tip: op de maan is nog veel plaats om iets te doen: stockage, ...)
gaan we nu ook al de maan gaan vervuilen?
Er moet gezocht worden naar alternatieven en zolang die er niet zijn kan/mag er geen sprake zijn van sluiting van de centrales.
Je kan nu afkomen met wind- zonneenergie, maar geen van die biedt een alternatief.
Afwachten en blijven zoeken is de boodschap.
boss is offline  
Oud 22 april 2004, 15:21   #5
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boss
Citaat:
(tip: op de maan is nog veel plaats om iets te doen: stockage, ...)
gaan we nu ook al de maan gaan vervuilen?
Er moet gezocht worden naar alternatieven en zolang die er niet zijn kan/mag er geen sprake zijn van sluiting van de centrales.
Je kan nu afkomen met wind- zonneenergie, maar geen van die biedt een alternatief.
Afwachten en blijven zoeken is de boodschap.
Waarom ook naar de maan sturen ? Als je het in de ruimte krijgt, dan suur je het toch gewoon naar de zon !

Voor huiselijk gebruik zullen de volgende generatie zonnepanelen, WEL een oplossing zijn.
Oud 22 april 2004, 19:42   #6
Sfax
Banneling

Standaard

Ach ja, in het parlement worden ze hoegenaamd niet gestoord door enige kennis ter zake in deze materie, dat weten we intussen wel al langer...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
Voor huiselijk gebruik zullen de volgende generatie zonnepanelen, WEL een oplossing zijn.
En welke generatie zonnecellen bedoel je dan Herman? (wil graag eerst horen wat je voor ogen hebt; weet aanzienlijk wat op gebied van zonnecellen maar je weet meestal ook wel waarover je spreekt dus wil ik dat wel even weten...)
Sfax is offline  
Oud 22 april 2004, 22:05   #7
Marijke Dillen
Vreemdeling

Standaard

Beste,

Het Vlaams Blok heeft ook wat energiebeleid betreft een volledig, volwaardig en duidelijk porgramma.

Wat uw concrete vragen betreft kan ik U mededelen dat het Vlaams Blok tegenstander is van de sluiting van kerncentrales. Vlaanderen kan zich niet permitteren zijn energieproductie te beperken. Kunnen beschikken over voldoende en betaalbare energie is van levensbelang, zowel voor de burger als voor de industrie. Zonder kernenergie zou de prijs van electriciteit trouwens aanzienlijk stijgen, bijvoorbeeld.
De kennis en know how dient inderdaad bewaard en gebruikt, eventueel voor nieuwe projecten.

Voor ons volledig standpunt terzake verwijs ik naar ons verkiezingsprogramma, waar dit uitgebreid in een afzonderlijk hoofdstuk aan bod komt. Dit kan U verkrijgen op Uw eerste verzoek via het nationaal secretariaat Vlaams Blok, Madouplein, Brussel.

Met vriendelijke groeten,

Marijke Dillen
Marijke Dillen is offline  
Oud 22 april 2004, 23:03   #8
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax
Ach ja, in het parlement worden ze hoegenaamd niet gestoord door enige kennis ter zake in deze materie, dat weten we intussen wel al langer...

Citaat:
En welke generatie zonnecellen bedoel je dan Herman? (wil graag eerst horen wat je voor ogen hebt; weet aanzienlijk wat op gebied van zonnecellen maar je weet meestal ook wel waarover je spreekt dus wil ik dat wel even weten...)
Zie o.a. de volgende artikelen:

http://www.cnn.com/2003/TECH/biztech...ar.cells.reut/

http://www.luminet.net/~wenonah/new/nsolcel.htm

http://www.augustachronicle.com/stor...UE0333-8.shtml
Oud 23 april 2004, 13:56   #9
Sfax
Banneling

Standaard

Ok, organische zonnecellen. Daar zijn ze inderdaad al een tijdje mee bezig en die dingen zijn idd ideaal om grote oppervlakken mee te gaan bestrijken, maar de rendementen daarvan zijn om van te janken... (komen gewoonweg nog niet boven de 10% uit...)
Ze hebben inderdaad potentiëel, maar die 70-80% waarvan in het tweede artikel sprake is, is gewoonweg bullshit. Daar zitten ze nog lang niet aan en ik betwijfel ten zeerste of ze daar uberhaupt ooit wel aangeraken (zonnecellen hebben theoretische rendementslimieten en als ik me nog goed herinner liggen die lager...). Eer ik die kerel geloof wil ik wel eens wat scientific papers zien (wetende dat 33 �* 34% het huidige wereldrecord is, en dat de volgende objectieven rond de 40% liggen...)

Anyway, plastic zonnecellen openen inderdaad de weg naar goedkopere cellen, maar stellen dat ze inderdaad in staat gaan zijn om een gezin van stroom te voorzien daar waar de huidige cellen dat niet kunnen, lijkt me iets te hard van de stapel lopen... Qua rendement zullen ze misschien ooit het niveau van Si kunnen halen (24% met Perl-cellen op FZ-kristallen), maar ik denk niet dat ze ooit aan het niveau van een multijunction-cel geraken. Daarvoor is de manier van elektron-geleiding in zo'n organische zonnecel (elektron-hopping via de polymeer-ketens) te zwak in vergelijking met hetgeen halfgeleidercellen kunnen powekken.
Sfax is offline  
Oud 23 april 2004, 15:28   #10
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax
Ok, organische zonnecellen. Daar zijn ze inderdaad al een tijdje mee bezig en die dingen zijn idd ideaal om grote oppervlakken mee te gaan bestrijken, maar de rendementen daarvan zijn om van te janken... (komen gewoonweg nog niet boven de 10% uit...)
Ze hebben inderdaad potentiëel, maar die 70-80% waarvan in het tweede artikel sprake is, is gewoonweg bullshit. Daar zitten ze nog lang niet aan en ik betwijfel ten zeerste of ze daar uberhaupt ooit wel aangeraken (zonnecellen hebben theoretische rendementslimieten en als ik me nog goed herinner liggen die lager...). Eer ik die kerel geloof wil ik wel eens wat scientific papers zien (wetende dat 33 �* 34% het huidige wereldrecord is, en dat de volgende objectieven rond de 40% liggen...)

Anyway, plastic zonnecellen openen inderdaad de weg naar goedkopere cellen, maar stellen dat ze inderdaad in staat gaan zijn om een gezin van stroom te voorzien daar waar de huidige cellen dat niet kunnen, lijkt me iets te hard van de stapel lopen... Qua rendement zullen ze misschien ooit het niveau van Si kunnen halen (24% met Perl-cellen op FZ-kristallen), maar ik denk niet dat ze ooit aan het niveau van een multijunction-cel geraken. Daarvoor is de manier van elektron-geleiding in zo'n organische zonnecel (elektron-hopping via de polymeer-ketens) te zwak in vergelijking met hetgeen halfgeleidercellen kunnen powekken.
Dat veel van de research niet tot de voorspelde resultaten leid dat ligt voor de hand. Maar naast de opgesomde artikelen zijn er nog tal van andere labs bezig met gelijkaardige research. Dat geen enkele van die research iets zou opleveren lijkt mij onwaarschijnlijk. Rendementen van boven de 33% binnen een paar jaar zouden mij helemaal niet verwonderen. Tegenover de amper 10% van nog maar een paar jaar terug lijkt me dat al een hele verbetering.
Zonnecellen is één zaak. Het grote huiselijk verbruik is er in de winter na de normale werkuren, dus als het donker geworden is. Als men niet van een electriciteitsleverancier afhankelijk wil zijn, dan moet er ook gezocht worden naar opslagmogelijkheden voor energie.
Oud 23 april 2004, 16:00   #11
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat veel van de research niet tot de voorspelde resultaten leid dat ligt voor de hand. Maar naast de opgesomde artikelen zijn er nog tal van andere labs bezig met gelijkaardige research. Dat geen enkele van die research iets zou opleveren lijkt mij onwaarschijnlijk. Rendementen van boven de 33% binnen een paar jaar zouden mij helemaal niet verwonderen. Tegenover de amper 10% van nog maar een paar jaar terug lijkt me dat al een hele verbetering.
Die rendementen komen er wel hoor, daar niet van. De vraag is alleen aan welke prijs. De cellen waarover ik spreek (multi junctie) halen nu al 33.7, maar zijn botweg onbetaalbaar voor gewone mensen. De beste Si-cellen halen zoals gezegd 24%, maar kosten omgerekend rond de 600$/watt (kun je bestellen op http://www.pv.unsw.edu.au/HighEfficiencySolarCells8.htm)

Op dat vlak zijn organische cellen ideaal aangezien die veel minder zouden kosten, maar de rendementen daar zijn idd idoot laag. Dat zal ook wel stijgen daar heb je gelijk in, maar puur afgaande op de technologie en de fysica die erachter zit denk ik niet dat ze aan die broodnodige hoge rendementen kunnen komen die ze nu halen... Daarvoor is elektronhopping een te slechte manier van geleiding....
Ik kan me daarin vergissen, maar ik zou mijn geld eerder op multijunctie cellen zetten (in spite of their price)... Research op organische cellen gaat idd overal ter wereld door (inclusief ons eigenste imec, maar de gegevens van dat tweede artikel dat je gaf lijken me ongelooflijk overschat...)

Citaat:
Zonnecellen is één zaak. Het grote huiselijk verbruik is er in de winter na de normale werkuren, dus als het donker geworden is. Als men niet van een electriciteitsleverancier afhankelijk wil zijn, dan moet er ook gezocht worden naar opslagmogelijkheden voor energie.
Inderdaad, maar zulke vermogens stockeren is niet voor de hand liggend. Coo kan je als een grote batterij beschouwen op dat vlak, maar zoiets plant je ook niet om het even waar neer nietwaar .
Sfax is offline  
Oud 23 april 2004, 16:23   #12
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Standaard

Electrische èn warmte energie uit zonnepanelen zou op relatief korte termijn een haalbare zaak kunnen worden. Goed ook, want de fossiele brandstof raakt op. Het probleem van de energievoorziening blijft dus voornamelijk het probleem om de industrie van energie te voorzien, niet de huisgezinnetjes.

Opslag van energie is niet direct een probleem, maar kan een noodzaak worden. Daar gaat dan ook hoe langer hoe meer researchgeld naartoe.
We zien wel wat dat betreft! Water splitsen en brandstofcellen gebruiken zou een haalbare en propere oplossing kunnen zijn.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be