![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Europees Commissaris
|
![]() Iemand zal het mij moeten uitleggen.
Waarom er consultancy opdrachten worden uitbesteed vooraleer men weet wat de burger juist wil. Eveneens het juridisch aspect is belangrijk. Massa’s geld uitgeven om achteraf een schorsing te krijgen van de raad van State als gevolg van een bepaalde klacht. Is dat behoorlijk bestuur? In 2004 bij het starten van de Vlaamse regering Leterme stond er in het beleidsplan van Marino Keulen te lezen dat hij een groot expertisecentrum ging opzetten voor Vlaanderen. Mijn vriend de “Blankenbergse stalker” was blij met deze beslissing rekeninghoudend met al de bedragen die hij voor diverse studies al had kunnen opmerken in diverse kranten. Telkens een massa geld. Het BAM project met haar Oosterweelverbinding was hem door de aanwezigheid van Groep Slangen en tv Sam opgevallen. De vraag die zich bij mijn vriend stelde was waarom moeten al deze projecten langs verscheiden studieburelen, waarom niet door het expertisecentrum van Marino Keulen die op die manier de nodige now-how zou opbouwen. Vroeg of laat zal dit toch moeten gebeuren (gunstig). Ook in Blankenberge gebeurde dat met het project van Open-Vld burgemeester L.M. om privé garages te bouwen onder de Franchommelaan. Het project werd door mijn vriend zijn klacht afgeblazen omdat de straat in kwestie nog in gebruik was van het publiek en ingeschreven stond in de atlas der buurtwegen (wet der buurtwegen). Openbaar domein en grande voirie, beschermd dus. Maar eens te meer had men zich daar hellemaal niet over bekommerd vooraleer de studie te bestellen en te laten uitvoeren. Ook dat geld is vandaag in rook weg. Niet ver van 20 miljoen BEF. Toen Kris Peeters onlangs een opmerking maakte over deze kosten die altijd maar terug komen, dacht ik, het gaat misschien toch het daglicht zien. Eigen ingenieurs en bevoegd personneel. Een eigen expertisecentrum die een algemeen bestand heeft welk zij kan aanpassen aan elk nieuw project. Met al de werken die dagelijks in Vlaanderen worden uitgevoerd is dat wel de moeite waard of niet? Inclusief dat er op dat ogenblik geen commissies niet meer zullen worden uitbetaald van ongeveer 10% dit door bepaalde van deze ontwerpburelen aan de welke ik hier natuurlijk geen naam geef. Het is voor sommigen een manier om werken binnen te halen. Mijn vriend “de Blankenbergse stalker” die daar meer over weet heeft aan bepaalde Overheden al voorgesteld van de boekhouding van bepaalde consultancy burelen op de IN en Uit gaande facturen te laten controleren. Aangezien dat een betaling van de Overheid altijd blanco is kan het alleen maar blanco naar buiten gaan commissies inbegrepen. Iedereen heeft al eens over valse facturen gelezen of niet? Deze controle kan de nieuwe Vlaamse regering nog steeds laten uitvoeren in geval dat “Noriant” schade vergoeding zou vragen en de Overheid in een bewtisting een raming wil hebben van de reële kost tot op heden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een theorie is dat,als je een werk geeft aan een privé-bedrijf, je dan exact weet wat je krijgt en hoeveel het zal kosten.
Een praktijk is dat dat bedrijf, met alle mogelijke middelen ,zal proberen de opdracht te verlengen,uit te breiden,enz..... Laatst gewijzigd door kelt : 9 juli 2009 om 19:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ofwel is er een fixed price afgesproken. Tenzij je dan duidelijk kan aantonen dat het de fout van de klant is (bvb databestanden niet tijdig aangeleverd enz) hang je daaraan vast. Indien niet werken we met inschattingen van mandagen. Ik denk niet dat ik er ooit meer dan 10-15% vanaf heb gezeten. Natuurlijk probeer je om projecten uit te breiden, maar daar is imo an sich niks mis aan. Stel dat ik een project doe en ik krijg die mensen zo enthousiast dat ze nog bijkomende zaken willen, is dat toch voor iedereen goed? En bedrijven krijg je echt niet zover dat ze zinloze projecten gaan doen hoor. Ik denk niet dat wat er bij de overheid aan de gang is de norm is. Ik vermoed dat het hier vaak echt om fraude en vriendjespolitiek gaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nja studies bestellen en opdrachten aanbesteden is ook vaak een goede manier om de indruk te geven dat men druk bezig is en men een duidelijk doel voor ogen heeft terwijl men vaak gewoon tijd zoekt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Laten we niet de 'rapporten op bestelling' vergeten. I.e. waarvan de eindconclusie al op voorhand bepaald is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Europees Commissaris
|
![]() Hier volgt de tekst:
2004-2009 INGEDIEND DOOR DE HEER MARINO KEULEN VLAAMS MINISTER VAN BINNENLANDS BESTUUR, STEDENBELEID, WONEN EN INBURGERING Citeer; Marino Keulen: << Ik wil evolueren naar een objectief bondgenootschap met de lokale besturen waarbij het mogelijk maken van een daadkrachtig bestuur op lokaal vlak, met garanties voor voldoende autonomie (uiteraard binnen de grenzen van de wettelijkheid), centraal staat. Binnen dit bondgenootschap zal de nadruk sterker liggen op het actief ondersteunen en begeleiden van de lokale besturen vanuit de Vlaamse overheid. Tot nog toe was de minister van Binnenlands Bestuur teveel de minister die verbiedend optrad. Ik wens te evolueren naar een ministerschap dat de helpende hand reikt aan de lokale besturen. Lokale besturen kunnen immers niet altijd terugvallen op de specifieke know-how en gekwalificeerde krachten in hun administratie om bepaalde problemen of vraagstukken op te lossen De Vlaamse overheid moet zijn technische kennis meer in dienst stellen van de lokale besturen en hen concreet ondersteunen. Mijn administratie Binnenlandse Aangelegenheden zal in de toekomst evolueren naar hét expertisecentrum voor lokale besturen.>> uiteraard binnen de grenzen van de wettelijkheid - schrijft Marino Keulen bedoeld hij dan zoals in het Leopoldpark waar hij Open-Vld Collega de ganse concessie tot tweemaal liet verlengen van 2014 naar 2019 en vervolgens van tot 2027 voor einddatum en zonder enige nieuwe aanbesteding. Niemand kreeg een kans om een van de onderconcessies (buiten de handel !!) in handen te krijgen. Het gebeurd steeds opnieuw in gesloten kringen. Is dat goed voor de stadskas? De wet van het hoger bod werd net zoals de wet op de Overheidsopdrachten voor deze openbare dienst (publiek park) volledig genegeerd. Het was een vriendendienst van "iedereen kent ons". Net zoals de ondergrondse garages die een publieke parking had moeten worden maar die in een vokomen onwettige toestand (openbaar domein) privé garages werden. Waarom hebben politici dat allemaal toegelaten is ook een goede vraag? Het Blankenbergs gesjoemel kon altijd maar doorgaan in het Leopoldpark. Zelf de bestaande vereniging moest plaats maken voor een exclusieve blauwe. Zij kreeg op het openbaar domein het alleenrecht, stel je voor! Hoever men gaat in het blauwe Blankenberge |
![]() |
![]() |